Leta i den här bloggen

lördag 17 maj 2014

Sudeettimaan juutalaista historiaa Holokaustin ajalta

 http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=14111
 LÄHDE: 
Jörg Osterloh. Nationalsozialistische Judenverfolgung im Reichsgau Sudetenland 1938-1945. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2006. 721 S. EUR 59.80 (cloth), ISBN 978-3-486-57980-2.
Reviewed by Deborah Vietor-Englaender (Technische Universität  Darmstadt)
Published on H-German (January, 2008)
  • Suomennosta: Sudeettimaan Holokausti
The Holocaust in the Sudetenland
  • Deborah Victor-Englaender on tehnyt  katsauksen Jörg Osterlohin  kirjasta vuosilta 1938- 1945.   Kirja on tyyliltään  ajoittain jokseenkin raskaslukuinen, mutta sen läpilukeminen on  nähdyn vaivan arvoinen, koska se on parhaimmanlaatuista  saatavilla olevaa historiallista tutkimusta.  Jörg  Osterloch tuo päivänvaloon Sudeettimaan juutalaisväestön kohtalonhistorian ja asteittaiset vainot.  

From a stylistic standpoint, this book may be rather heavy going at times, but reading through it is worth the effort, as it represents the best kind of solid, historical research. Jörg Osterloh unfolds the story and the stages of the persecution of the Jews in the Sudetenland. 
  •  Osterloch on käyttänyt työssään yli kolmeakymmentä arkistoa, joissa on  lukuisia Tshekin  tasavallan  instituuttien arkistoja . Hän ammentaa tietoa kirjoista ja  sen ajan sanomalehdistä sekä poliisiraporteista, "epäluotettavien henkilöitten" listoista ( sivu 196) ja  kuulustelujen yksityiskohdista.. Kirjaan sisältyy valokuvia, leirien karttoja, juutalaisten väestönlaskuluetteloita toukokuulta 1939 ja "arjalaistettujen" liikkeiden listoja.
Osterloh has made use of more than thirty archives including numerous institutions in the Czech Republic. He draws on books and contemporary newspapers as well as police reports, lists of "unreliable people" (p. 196), and interrogation minutes. The book contains photographs, maps of the camps, census lists of Jews from May 1939, and lists of "Aryanized" firms.
  •  Osterloh jakaa aiheen kahdeksaan jaksoon ja hänen kertomuksensa etenee traagisella tavalla  tapahtumasta toiseen. Johdantoa  seuraa  Sudeettimaan juutalaisyhteiskunnan aseman analyysi  ajalta ennen vuotta 1938.  Vuonna 1921 asui Sudeettimaassa  noin 33 000 juutalaista. Vuonna 1930 heidän lukumääränsä oli noin 25 000.  He näyttivät keskittyneen  kaupunkeihin, lähinnä Teplitz-Schönaun ja Karlsbadin  kaupunkeihin.
Osterloh divides his subject into eight sections and his tale moves tragically from one act to the next. His introduction is followed by an analysis of the position of the Jews in Sudeten society up to 1938. In 1921 approximately 33,000 Jews lived in the Sudetenland; in 1930 they numbered 25,000 (p. 53). They tended to be concentrated in towns--particularly Teplitz-Schönau and Karlsbad (p. 55).
  • Monille kylpyläkaupungeille oli  tärkeää olla menettämättä juutalaisia asiakkaitaan kuten Frank Bajohr manitsee.  Osterloh siteeraa tyypillistä kommenttia, joka tehtiin Teblitzin  rabbille  hänen ollessaan Marienbadissa, jossa häntä  ei ollut tunnettu juutalaiseksi: "Olemme kaikki juutalaisten vihollisia, mutta  ripustamme asenteemme komeroon  muutamiksi sesonkikuukausiksi".  Vuoden 1933 jälkeen  joukko juutalaisia pakeni  Saksasta Tshekkoslovakiaan. Useimmat heistä  tulivat Prahaan, mutta joku meni Sudeettimaahan.  Kuitenkin vuonna 1939 vain  2500 juutalaista oli jäänyt jäljelle.

 Many spa towns were very concerned not to lose their Jewish clientele, as Frank Bajohr has noted.[1] Osterloh cites a typical comment made to the rabbi of Teplitz when he was in Marienbad and had not been recognized as a Jew: "Mir san ja olweil gute Judenfeind. No. in der Saison häg´n mir halt unsre Gesinnung für ein por Moant in en Schronk eini" ("We are all enemies of the Jews but we hang our attitude up in a closet for a few months during the season," cited on p. 157). After 1933 a number of Jews from Germany fled to Czechoslovakia. Most went to Prague, but some fled to the Sudetenland. By 1939, however, only approximately 2,500 Jews were left.
  •  Kirjan kolmas jakso käsittelee sitä  terroria, mikä leiskui  juutalaisia kohtaan Muenchenin sopimuksen ( 29.9. 1938)  solmimisen jälkiseurauksista.  Useimmat juutalaisista olivat  vastustaneet  Itävallan liittämistä Saksaan ja heitä  kauhistutti  se, mitä Muenchenin jälkeen näki ja kuuli. Kirjailija Ernst Sommer  oivalsi häntä  kivitettäessä, että hänen on kiiruulla lähdettävä paetakseen  pogromin kaltaisia hurjistumisia. Moni seurasi  perässä ja 12 000 - 28 000 sudeettimaan juutalaista  oli jo   lähtenyt  sieltä  marraskuun alussa vuonna 1938 siinä vaiheesa kun Kristalliyö-pogrom alkoi.
Part 3 deals with the terror unleashed against the Jews as an aftermath of the Munich Agreement of September 29, 1938. Most Jews had opposed the Austrian Anschluß in March 1938 and were, after Munich, terrified by what they could see and hear. The writer Ernst Sommer realized when stones were thrown at him that he had to leave fast (p. 187) to escape pogrom-like excesses. Many others followed him--12,000 of the 28,000 Jews in the Sudetenland in 1938 had left by the beginning of November 1938, when the so-called "Reichskristallnacht" pogroms began (p. 203)
  •  Kirjan neljäs jakso osoittaa selkeästi, kuinka kaikki juutalaiset organisaatiot ja uskonnolliset yhteiskunnat, heidän omistamansa omaisuudet ja varat  olivat tuhoontuomittuja  sillä hetkellä, kun Natsisaksan armeija marssi heidän maahansa lokakuussa 1938.
. Part 4 demonstrates clearly that Jewish organizations and religious communities and their property and wealth in the Sudetenland were doomed from the moment the Wehrmacht marched into the country in October 1938.
  •  Kirjan viides jakso on merkitsevin . Siinä käsitellään Sudeettimaan juutalaisen omaisuuden "arjalaistamista" esimerkkinä siitä järjestelmällisestä taloudellisesta eliminaatiosta ja yhteiskunnan ulkopuolelle sulkemisesta, mikä juutalaisväestöä kohtasi. Juutalaisilta otettiin kaikkin oikeudet pois,  heidän omaisuutensa ryöstettiin ja heidät erotettiin  kaikista  viroista. Sudeettimaan  Juutalaisten  asuntojen  arjalaistaminen alkoi  miltei välittömästi  miehityksen jälkeen.  Konrad Henlein muutti  erääseen    rakennukseen, joka oli juutalaista omaisuutta,  sotajoukkojen juuri marssittua maahan. Tilanne oli sama Muenchenissa , kuten Unity Miitford- historia osoittaa,
Part 5 (pp. 301-482) is the most significant section of the book. It deals with the "Aryanisation" of Jewish property in the Sudetenland as an example of the systematic economic elimination and exclusion of the Jews. Jews were deprived of all rights, their property was seized, and they were ousted from any positions they held. The "Aryanization" of Jewish housing in the Sudetenland began almost immediately after the occupation.  Konrad Henlein moved into a building that was Jewish property shortly after the troops marched in (p. 443). The situation was similar in Munich, as shown by the story of Unity Mitford.[2]
  •  Vuonna 1939  Adolf Hitlerin virastosta annettiin eräälle naiselle  neljän  huoneiston  lyhyt esittely ja hänen piti tarkastaa ne. Hänen niitä tarkastaessa olivat juutalaiset omistajat vielä kodeissaan katsellen ja kuunnellen -  sen päivän aattona kun heidät väkipakolla  raastettiin  pois kodeistaan -  kuinkä nainen mittaili paikkoja ja  suunnitteli värejä ja koristuksia  ollen   täydellisesti  välinpitämätön  talonomistajien  ahdistuksesta.
 In 1939 Adolf Hitler's private office gave her a shortlist of four flats and she inspected them. While she did so, some of the Jewish owners were still in their homes, looking at her and listening to her on the eve of their forcible dispossession as she measured up and imagined color schemes and decoration. She was completely oblivious to their plight.
  •  Maaliskuun puolivälistä 1938 huhtikuuhun 1939 lähes 50%  Itävallan juutalaisten  asuintiloista   oli arjalaistettu. Sudeettimaassa asuintilan menetyksen prosenttiluku oli paljon korkeampi. Osterloh  tekee aika selväksi, että ei ollut välttämättä kyseeessä  sudeettisaksalainen väestö, joka oli  eniten tekemässä arjalaistamista, vaan pikemminkin Saksan valtakunnan firmat ja pankit . ( Osterlohilta on tullut  äskettäin isohko teos  Dresdenin pankin osuudesta Kolmannessa Valtakunnassa ja sitä tulisi pitää asiantuntemuksena tästä aiheesta)..
 Between mid-March 1938 and April 1939, approximately 50 percent of Jewish housing space in Austria (including Vienna) passed into Aryan hands. In the Sudetenland, the percentage was much higher. Osterloh makes it quite clear that it was not necessarily the members of the Sudeten German population who were most involved with "Aryanization," but rather firms from the Reich and banks. (Osterloh recently contributed to a major volume on the role of the Dresdner Bank in the Third Reich and should be considered an authority on this subject.)[3]
  •  Taulukot ja tilastotiedot kirjan lopussa selvittävät kysymystä,  kuka  teki ryöstön, mikä firma ja kuka nykyisin omistaa nämä rakennukset. Oli huomattavaa kilpailua paikallisten ja Saksan Valtakunnan  firmojen kesken  juutalaisten liikkeitten  haltuunottamisista, ei vain  niiden  liikevoiton   antamasta hyödystä vaan  paikallisen  työllisyyden tason ylläpitämisestä. Monella sudeettisaksalaisilla  ei ollut  tarpeeksi kapitaaliomaisuutta  näitten tehtävien hoitoon, mutta  Saksan valtakunnalla oli.
 The tables and statistics at the end of the book clarify the question of who seized which firm and who owns them now. Considerable competition occurred between local and Reich firms to take over Jewish firms, not only for financial gain, but also to maintain local levels of employment (p. 564). Many Sudeten Germans did not have the necessary capital to accomplish these tasks, but firms from the Reich did.
  • Kirjansa kuudennessa jaksossa Osterloch osoittaa , että heti kun  Sudeettimaahan jääneitten juutalaisten  omaisuus oli anastettu, nämä henkilöt  eristettiin ja deprivoitiin- heiltä otettiin kaikki oikeudet pois  ja monessa tapauksessa heidät  pakotettiin "juutalaistaloihin".  Kuitenkaan vuonna 1939 ei vielä näyttänyt olevan olemassa  heidän fyysisen tuhoamisensa suunnitelmaa.Vuonna 1941 oli tehty suunnitelmia heidän uudelleenasuttamisekseen  "parakkileireihin". ja kaksi tällaista  perustettiin, toinen Dlaschkowitziin ja toinen Schönwaldiin.
In part 6, Osterloh shows that once the assets of the remaining Jews in the Sudetenland were appropriated, these individuals were isolated and deprived of all rights, and in many cases forced into "Judenhäuser" (p. 487). However, no specific plans for their physical extermination existed in 1939. By 1941, plans had been made to "resettle" Jews in "Barackenlager" and two were established in Dlaschkowitz and Schönwald (p. 490). 
  •  Kirjan 7 jakso , viimeinen jakso Osterlochin  kertomaa kuvaa vuosia 1942 - 1945.  Niinä vuosina tapahtui poiskuljetuksia - ensin Theresienstadtiin ja sitten Itään, mikä tarkoitti useimmissa tapauksissa  kuolemaa. Theresienstadtia pidettiin vuoden 1941 lokakuusta asti leirinä. Sitä ennen  se oli toiminut vaihtoehtoisena  vankien säilytyspaikkana Prahan  liian täynnä olevalle vankilalle.  Sudeettisaksan juutalaisia vietiin  sinne  ensimmäistä kertaa marraskuussa 1942.  Samaan aikaan ( 1941 ja 1942)  tuhansia saksanjuutalaisia  Saksan valtakunnan puolelta ja muista maista  oli tuotu Sudeettimaahan Smelt -organisation toimesta  pakkotyöhön ja myöhemmin  Theresienstadtiin tai kauemmaksi itään kuljetettavaksi. Kuljetusten viimeinen aalto ( suoraan tuholeireille) tapahtui tammikuussa 1945.  Siihen aikaan kun Hitler teki itsemurhan huhtikuussa 1945,  tuskin yhtä ainoaa juutalaista jäi henkiin koko Sudeettimaahan.

Part 7 presents the last act of Osterloh's story, which took place from 1942-45 (pp. 517-554). These years saw deportations--first to Theresienstadt and then "to the East," which meant, in most cases, death. Theresienstadt was used as a camp from November 1941 onwards; before that it had served as an alternate accommodation for prisoners from overcrowded prisons in Prague. Sudeten German Jews were first deported there in November 1942. At the same time (in 1941 and 1942) thousands of Jews from the Reich and other countries were brought to the Sudetenland by the "Organisation Smelt" for forced labor and later deported to Theresienstadt or farther East. The last wave of deportations (directly to extermination camps) occurred in January 1945. By the time of Hitler's suicide in April, hardly any Jews survived in the entire Sudetenland.

Notes
[1]. Frank Bajohr, "Unser Hotel ist judenfrei". Bäder-Antisemitismus im 19. und 20. Jahrhundert (Frankfurt am Main: S. Fischer, 2003), 148-151.
[2]. David Pryce-Jones, Unity Mitford: A Quest (London: W. H. Allen, 1978), 267.
[3]. Dieter Ziegler, ed., Die Dresdner Bank und die deutschen Juden (Munich: Oldenbourg, 2006).

Suomennosta 17.5. 2014 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar