Marmaros(9)
Eikö ollut mahdollista minnekään paeta?
Pakoyrityksiä- Pakoyrityksiä. Olemme nyt saapuneet tekstissä
Marmaros-juutalaisten tien päätökseen ja johtopäätökseen
heidän maanpäällisestä elämästään. . Heidän sielunsa on
sinetöity iankaikkisen elämän liiton sinetein ja heidät on
kirjoitettu Korkeimman kirjaan. He ovat pyhittäneet Jumalan
Pyhän Nimen ja kuuluvat niihin kaikkien aikojen sankareiden,
marttyyreiden ja niiden kirkastettujen pyhien joukkoon, joiden
edessä enkelitkään eivät kestä seisoa.
Efforts to Escape
We have reached the end of the road for the Jews of Marmaros
and the conclusion of their lives on earth. Their souls are bound up
in the bond of eternal life, and are found in the uppermost canopy,
in the shrine of those who have sanctified the Holy Name, the heroes
and the martyrs of all times and of all eras whose holiness is so
great that even the heavenly angels are unable to stand in their
presence.
- Mutta emme voi päättää tätä lukua koettamatta vastata
itsestään selvään kysymykseen, jota moni kysyy, vaikka ei ääneen
: Kuinka tällaista saattoi tapahtua kokonaiselle
juutalaisyhteiskunnalle, joka oli asunut vuoristossa ja
metsäalueella tavallista elämäänsä, moni saaden maasta ja sen
tuotteista , puista, jyvistä ja hedelmistä-, elantonsa; väestölle, joka
tunsi joka laakson ja rotkon, joka kukkulan ja mutkan; jolle kaikki
vuoristopolut ja metsän mysteerit olivat päivänselviä asioita
. Miten voi tapahtua, että tällainen yhteiskunta, joka niin perinjuurin tunsi luonnon, ei pystynyt saamaan luonnosta apua
kätköpaikkoina terrorin ajan yli? Kaiken lisäksi kaikki
poiskuljetukset tapahtuivat kevät-kesän aikana, kun luonto
kukoistaa eikä maa ole tuottamattomassa vaiheessa. Miten tämä
koko yhteiskunta antoi johtaa itsensä kuin lampaan
teurastettavaksi?
- Vastaus ei ole sen tuskattomampi kuin kysymyskään.
Fysikaalinen luonto lienee luonnostaan ollut uhrien liittolainen,
mutta heidän ihmisnaapurinsa, he joiden kanssa he rinta rinnan
olivat eläneet, muuttuivat vihollisen aktiiveiksi kätyreiksi
uhraamalla omat juutalaiset naapurinsa . Tässä on suuri tuskan
aihe. Ainakin 7 – 8 sukupolven ajan oli rutenialaisukrainalainen
heimo kasvanut rinta rinnan paikallisten juutalaisten kanssa
Marmaros-alueella ja nyt he pettivät juutalaiset naapurinsa
ahdistuksen hetkellä alhaiseen, julmaan ja pahansuopaan tapaan.
Viimeiset 250 vuotta oli rutenialaiset lapset leikkineet
juutalaisperheen lasten kanssa kylissä, lehdoissa, kedoilla ,
metsässä. Rutenialaiset olivat myyneet tuotteitaan juutalaisten
välityksellä ja ostaneet kotitalous- ja maatalousarvikkeitaan
samoin juutalaisten välittämänä; he olivat jakaneet surunsa ja
huolensa juutalaisten naapuriensa kanssa, he toivat sairaansa
juutalaisille lääkäreille, saivat lapsensa juutalaisten
kätilöitten avustamana , heidän käräjäasioissaan avusti
juutalaiset rabbiinit , Halacan tuntevat tuomarit , jotka olivat
kansan suosiossa enmmän kuin omat vastaavat virkamiehet ja papit. Ja lihan käsitelyssä auttoivat koosher teurastajat- ja
yksinkertaisesti alueen ei-juutalaiset olivat antaneet arvon
juutalaiselle tieteellisyydelle ja moraalille; ja kun rutenialaiset
olivat hukkua omiin huoliinsa, sitä mentiin juutalaisiin
kapakoihin tai juhliin suruja hukuttamaan. Miten nämä vanhat
ystävät koetuksen hetken tultua pettivät surkeasti paikallisen
juutalaisväestön? Kuinka he saattoivat metsästämällä metsästää käsiinsä
juutalaiset ja luovuttaa heidät kaikkine perheenjäsenineen
rutenialaisten yhteisen vihollisen, unkarilaisten käsiin
neljännesviinapullosta.. Oi Rutenian kansa, miten syviin syvyyksiin
lankesit. Petit halvalla oman lähimmäisesi.
- Juudan kansan epäonneksi rutenialaisten suurin osa- ja
kansaa voi arvostella sen majoriteetin mukaan- alkoi tehdä
ponnekasta, sitkeää ja täydellistä yhteistyötä
unkarilaisvihollisen ja Saksan Natsin kanssa. Sefer Marmaros-
kirja monessa jaksossaan kertoo siitä, miten ylläoleva muutos
ilmeni. Ja mitä siinä on kerrottu, on vain pisara siitä suuresta
asioitten kimpusta, mitä ei ole vielä kerrottu ja mikä on jo
unohdettu Mutta jopa sekin mikä tiedetään ja on dokumentoitua
viittaa alhaisiin, halpamaisiin tekoihin, minkä mittapuuta
pelkkä numerotietokin osoittaa.
- Jo vuonna 1941 kun osaa Marmaros- alueen juutalaisia
alettiin katastrofaalisesti kuljettaa pois Puolaan siellä
murhattavaksi, eräs nuori 11 vuotias poika Zvi Kornhaus
Jasinasta kertoi , että sen jälkeen kun hän oli ihmeen kautta
päässyt pakoon kuoleman laaksosta ja jotenkin palaamaan takaisin
Jasinaan kätkeytyen erääseen luolaan 9 kuukaudeksi, hän
joutui kuitenkin pakosta lähtemään kaupungistaan, koska
eräs rutenialainen nainen näki hänet ja “tilanne oli hyvin
paha”- pienen pojan sanojen mukaan. 11 vuotias poika oli jäänyt
orvoksi, kun hänen vanhempansa hänen silmiensä edessä
surmattiin. Poika pelkäsi, että rutenialainen nainen luovuttaa
hänet hänen vanhempiensa murhaajien käsiin. Poika säilyi
hengissä vain siksi että hän oli kokemuksesta oppinut
rutenialaisten petollisuuden. Jos siitä vielä oli jokin
epäilyksen varjo, niin viimeinenkin varjo haihtui vuonna 1944.
- Middle-Apshan seurakunnan rabbiini Reb Dovid Ber Davidowitz
kätkeytyi omaan puutarhaansa. Rutenialaiset löysivät hänet
kätköpaikasta. Empimättä hetkeäään he jättivät hänet
unkarilaisten santarmien käsiin, jotka sitoivat hänet hänen
omaan puuhunsa ja löivät häntä niin kauan, että hänen
järkensä sammui. Sitten hänet vietiin ghettoon ja kuljetettiin
Auschwitsiin.
- Samankaltaista tapahtui Ylä-Apshassa. Moshe Weiselin
kaksi tytärtä kätkeytyi bunkkeriin, jonka he olivat
valmistaneet itselleen edeltä. Rutenialaiset etsivät nuuskimalla
piiloutuneita juutalaisia koska heille oli luvattu löytöpalkkio
jokaisesta kiinniotetusta juutalaisesta. He keksivät tytöt ja
veivät santarmeille Tässä tapauksessa kuitenkaan rutenialaisten
pahat suunnitelmat eivät toteutuneet ja aivan hyvästä onnesta nämä
tytöt pysyivät hengissä.
- Niin kävi myös Apsicsan juutalaisille . Apsicsa on
pieni paikkakunta Ylä-Apshassa ja siellä oli vain muutama
juutalainen jäljellä, koska useimmat oli murhattu vuonna 1941. Kun
heillä nyt oli tämä kokemus opittuna, he kätkeytyivät vuonna
1944, eivätkä menneet ghettoon. Vaikka ruthenialaiset
unkarilaissantarmien koirien kanssa heitä etsivät, heidän
onnistui kätkeytyä kaksi kokonaista kuukautta. Vallitseviin
olosuhteisiin nähden tämä olikin hyvin pitkä aika - kunnes rutenialaisen poliisikoiran etsimisvaisto johti heidän jäljilleen
. Luonnollisesti unkarilaissantarmit olivat heti paikalla . Mutta
näillä juutalaisillakin oli hyvää onnea. Koska jo kaikki
ghettot oli likvidoitu, heidät lähetettiin Budapestiin ja suljettiin
keskitysleiriin ja siellä he jäivät henkiin.
- Mutta traagisempi kohtalo oli Ilovitch- nimisellä , eräällä
lumppukauppiaalla perheineen Bicskofin kaupungista.
Kauppias oli maksanut hyvin suuren summan rahaa eräälle
rutenialaiselle, joka lupasi toimittaa hänelle ja hänen
perheelleen suojapaikkaan metsään ruokaa, ja rutenialainen
pettikin hänet heti, kun sai rahat ja luovutti hänet
viholliselle ja hänet vietiin ghettoon.
- Hyvin opettavainen on
Ganice-kylästä
kotoisin olevan juutalaisen todistus. “
Rutenialaiset näyttivät riemuitsevan ja ärsyttelevän juutalaisia, kun näkivät juutalaisten katkeran kohtalon. Näiden joukossa
oli sellaisia ei -juutalaisia, joiden kanssa oli eletty
vuosikymmenet ja tehty liiketoimia ystävinä, luottamuksessa ja
hyvän naapuruussuhteen vallitessa ” . Tämän miehen todistus
jatkuu: “Ja tässä oli yksi syy, mikä esti juutalaisia
pakenemasta lähimetsiin”- Joissain tapauksissa rutenialaiset
maanviljelijät tappoivat omin käsin niitä juutalaisia, jotka
koettivat kätkeytyä. Oli sellaisiakin aikoja, jolloin juutalaiset
itse antautuivat mieluummin unkarilaissantarmeille kuin jäivät
rutenialaisten käsiin, koska nämä saattoivat kiduttaa
juutalaisia ennen kuin murhasivat heidät. -On kerrottu Dibevestä,
että useitakin pakoyrityksiä on tehty , mutta nistä mikään ei
onnistunut, sillä rutenialaiset ottivat osaa takaa-ajoon ja
metsään kätkeytyneitten juutalaisten etsintään ja
ilmiantoivat heidät santarmeille.
- Näiden juutalaisten kurjuuden tilasta on tyyppiesimerkkinä kertomus David Milleristä nuoresta perheenpäästä Dibeven kaupungista. Hän tiesi kokemuksesta, mitä on poiskuljetus ja lopullinen päämäärä, koska hänen äitinsä ja kolme veljeänsä oli jo surmattu Kamenets-Podolskissa vuonna 1941. Sentähden Miller pakeni läheiseen metsään vaimonsa, vauvansa ja yhden veljensä kanssa. Kahden viikon kuluttua eräs rutenialainen maanviljelijä löysi heidän kätköpaikkansa ja välittömästi palautti heidät takaisinpäin. Seuranneessa pakoyrityksessä Millerin ja hänen veljensä onnistui päästä pakoon, mutta vaimo ja vauva jäivät kiinni. Heidän epäonnekseen ja rutenialaisten kataluuden takia Miller ja hänen veljensä saatiin kuitenkin kiinni usean viikon kuuttua.
- Samaa todistusta tulee Vilhovitz- nimisestä
paikasta, josta usea kymmen koetti kätkeytyä
metsiin, mutta heitä jäljittävien ja etsivien rutenialaisten
pelosta palasivat kylään . Tecs- alueelta tullut todistus on myös
shokeeraava, koska sieltä paikallisesta ghettosta oli tehty myös
muutamia pakoyrityksiä. Pakenemin itse ei ollut
liian.monimutkaista, mutta ongelmana oli se, ettei ollut mitään
minne paeta, kertovat eloonjääneet. Rutenialaiset olivat heti
perässä jne. ja tapahtumien toistuminen oli samanlaista. . Mutta
Tecsin suhteen oli paikallista väriään, sillä rutenialainen Matiash
Vyeditch oli alallaan monikeinoinen. Sen lisäksi että hän määräsi
lyöntejä niille, joita sai kiinni, hän teki heihin peroonallisen puumerkkinsä krusifiksin muotoisena, mikä muokattiin heidän
hiuksistaan, myös tytöille On löydettävissä kertomuksia
rutenialaisista, jotka tekivät juutalaisten metsästyksestä
sivubisneksen. . Tässä yhteydessä ei toisteta näitä
dokumentoituja kertomuksia.
- Kuten totesimme, dokumentoidut insidenssit ovat vain
pelkkä fragmentti niistä lukemattomista insidensseistä- jotka
eivät ole talteen kirjoitettuja tai dokumentoituja yksinkeraisesti
siksi, että uhrit eivät ole selvinneet hengissä kertoakseen
kertomuksensa - mutta heidän asiansa ovat häviämättömästi
kaiverrettuna ikuisiksi ajoiksi Korkeimman Oikeuden sen osaston tauluihin, minne ei ihmisen käsi yletä ja Korkein, joka on yli
kaikkien mitkä korkeimpia ovat, on tuova tuomiolle jokaisen kätketyn
asian.
Leh-Lunka, Kasely, Krive (Czech) and others, so we won't exhaust the reader with repetition of those stories here. As was stated, the known, documented incidents are only a mere fragment of the innumerable incidents which were not preserved in writing and documentation, for the simple reason that the victims did not survive to tell the tales - but they are indellibly inscribed forever in a supreme quarter which no human hand can reach - and the High above most high will bring every hidden matter to justice.
- Tarkoituksenamme ei ole
leimata rutenialaisheimon joka ikistä läpikotaisin pahaksi,
vaikka varmasti suurin osa toiminnaltaan oli sitä. Oli muutama lyhyt
valonvirvakin niinä pimeinä päivinä. Tiedämme eräitä
yksittäisiä tapauksia, joissa rutenialainen pelasti henkiä. Oli
eräskin tapaus, missä Kaselyn kylässä eräs rutenialainen toi
metsään ruokaa perheelle, jossa oli kolme tytärtä ja yksi poika
. Hän toi ruokaa senkin jälkeen kun metsänvartija oli keksinyt
heidät ja raportoinut santarmeille, jotka välittömästi alkoivat
heitä etsiä. Heitä elintarvikkeilla avustaneen
rutenialaisen kunniaksi on mainittava, että hän ei ilmiantanut perhettä, vaikka sai kokea kauheita kidutuksia. (Rutenian Kaselystä
muutenkin mainitaan, että siellä oli ihmiset humaanisempia ja
ystävällisempia juutalaisia kohtaan. He toivat elintarvikkeita
ghettossa (Iza)
oleville juutalaisille. Ja auttoivat juutalaisia pääsemään
ghetton ulkopuolelle omaan kyläänsä hakemaan omista kodeistaan
sinne jäänyttä omaa säilöttyä ruokaa .
- Eräskin rutenialainen, Kurateh Morsnitza pelasti kokonaisen
perheen kätkemällä heitä taloonsa ja muualle. Useita päiviä
ennen kuin vapautus tuli, kun ei enää ollut mitään tehtävissä
eikä hän enää pystynyt kätkemään juutalaisia, hän antoi
heidät ystävänsä haltuun - tämä oli myös rutenialainen,
rautatievirkamies. Ystävä innostui nerokkaasta suunnitelmasta
näiden juutalaisten pelastamiseksi- heidät asetettiin sinetöityyn
rautatievaunuun, joka sitten matkusti paikasta paikkaan ja
asemalta toiselle Neresnitza- Teresif rataa siihen asti, että
Puna-armeija muutaman päivän kuuttua tuli vapauttamaan alueen.
- Tiedämme myös 20-vuotiaan Zalman Zalmanowitzin tapauksen.
Hän oli kätkössä rutenialaisen metsänvartijan Yuraschokin
luona . Santarmien koira ajoi häntä takaa, mutta ei löytänyt
mitään., sillä Yuraschok ei tahtonut pettää häntä, vaikka
olisi saanut 10 kiloa kultaa, mikä miehen kiinniotosta oli
luvattu.
Nämä kertomukset ovat Tsekkiläisen Marmaroksen puolelta.
So much for Czech Marmaros.
Suomeksi 14.5. 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar