Hengähdystaukoa Kalain hallituksen aikaan
- Hyvän tovin hengähdysaikaa (Kalain hallitus 10. maaliskuuta 1942- 19.3. 1944) HOLOKAUSTIN vuosien aikanaAlkaen vuodesta 1941 sadat juutalaiset Suur-Unkarin alueelta olivat sijoitettuna Unkarin armeijan työyksikköihin Marmaros-alueelle. Bistinan ja Slatfinan kaupunkien lähistöllä satapäin ellei tuhatpäin oli juutalaisia työyksiköissä rakentamassa sotilaslentokenttiä.Bogdanin maaseutukylän maisemat olivat henkeäsalpaavan kauniita. Mutta selkää rasittava työ-linnoitusten rakentamisessa tuli Unkarin satojen juutalaisten tehtäväksi ja maasto oli erittäin vaikea. Näitten työyksikköjen kautta Suur-Unkarin puolen juutalaiset tulivat lähempiin kosketuksiin paikallisten Marmaros-juutalaisten kanssa. Moni Unkarin juutalainen oli sangen assimiloitunut eikä niin piitannut heidän judaismistaan eikä myöskään omannut jiddishin kielitaitoa.
A Breathing Spell (The Kalai
Government: March 10, 1942 - March 19, 1944)
During the holocaust years, starting in 1941, hundreds of Jews
from greater Hungary were stationed in Marmaros in work-units of the
Hungarian army. Near the towns of Bistina and Slatfina,
many hundreds (perhaps thousands) of Jews conscripted into work-units
took part in building military air-fields. Near the village of
Bogdan, the countryside is breathtaking in its beauty.
However, in terms of the back-breaking labor – building
fortifications – that was assigned to hundreds of Hungarian Jews in
the area, it proved to be a very difficult terrain.
Through these work units, the conscripted Jews of greater Hungary came into close contact with the local Jews of Marmaros. Many of the Hungarian Jews were quite assimilated, were ignorant of their Judaism, and had no knowledge of Yiddish.
- Unkarin ja Marmaroksen juutalaisten väliset kontaktit
osoittautuivat mielenkiintoisiksi ja molemminpuolin rakentaviksi.
Vaikutus oli vastavuoroista näiden näennäisesti vastapoolisten
kulttuurien kesken. Monille Unkarin juutalaisille traditionaalinen
hassidilainen kulttuuri- joka vallitsi Marmaros-juutalaisuudessa-
oli sangen vierasta. Varsinkin Budapestista ja sen lähistöstä
tulleille.
- Siinä määrin assimiloituneitten juutalaisten kuin
Unkarin juutalaisten, tietoisuuden aste juutalaisen elämän
konsepteista ja traditionaalisesta juutalaisuudesta oli varsin
vähäistä, hämärää ja varmasti erilaisempaa kuin
Marmaros-juutalaisten. Siitä huolimatta nämä juutalaiset
nostojoukot saivat lämpimän ja sydämellisen juutalaisen
vieraanvaraisen vastaanoton paikallisilta Marmaros-alueella
asuvilta juutalaisilta. Jokainen juutalainen koti oli heille avoin
kaikin ajoin. Heille oli tarjolla lämmintä ruokaa, puhdas,
miellyttävä vuode ja ennen kaikkea lämmin juutalainen sydän.
Vaikka näkökulmat olivat polarisoituneet ja elämäntyylit
erilaiset Marmaros-juutalaiset ottivat avosylin vastaan Unkarin
juutalaiset veljellistä rakkautta osoittaen ja tehden kaikkensa
helpottaakseen heidän ylen raskasta työtaakkaansa ja
yksinäisyyden tunnettaan. Nämä unkarinjuutalaiset havaitsivat
Marmaros-juutalaisissa elämäntyyliä, elävää juutalaista
uskoa, jonka kaltaista he eivät edes kuvitelleet olevan olemassa.
He oppivat tuntemaan anteliaita ihmisiä, jotka ottivat kaikin ajoin
heidät vastaan ystävällisyydellä ja jakaen heillekin omastaan,
vaikka heillä itselläänkin oli niukempia aikoja.
- Marmaroksen naiset ja nuoret
tytöt tekivät ruokaa ja leipoivat leipää työyksiköiden
juutalaisille. Joka viikko työyksiköiden jäsenten vaimot
tulivat vapaapäivänä Bistinaan, Slatfinaan tai Bogdaniin
tapaamaan aviomiehiään. Marmaros-juutalaiset valmistivat
parhaimman huoneensa heidän käyttöönsä Tämä kuului hyviin
kohteliaisiin tapoihin ja niin tehtiin mielellään. Sillä
juutalaisen kohtalo oli kuitenkin sama oli hän sitten hassidilainen
hurskas tai ei. Ei äärimmilleen assimiloituneinkaan saattanut
välttää kohtaloaan. Vaikka tämä kulttuurien kohtaaminen
tapahtui murheitten varjossa ei puuttunut ilon ja
sydämenylentämisen hetkiä. Juutalaisten kohtalo tekee siltaa
etäisyyksien väliin ja lähentää niitä, jotka tavallisissa
olosuhteissa olisivat eläneet eri maailmoissa. .Monet
paikallisjuutalaiset, erityisesti nuoret tytöt oppivat
unkarinkieltä täydennysjoukoilta, kun taas työyksikköihin
tulleet alkoivat tutustua ihmeelliseen, rikkaaseen jiddishin
kieleen, mitä Marmaros-juutalaiset puhuivat; samoin tuli tutuksi
kansanlaulut. Tämä lähensi heitä.
- Kahden PM Miklosh Kalain hallintovuoden aikana (10.3.
1942- 19.3. 1944) Unkarin juutalaiset ja Marmaros-juutalaiset
saivat hengähdystaukoa
- Näinä vuosina oli
kohtalaista rauhaa, vaikka ei tänä relaksaation aikanakaan
vaikeuksia puuttunut. Kymmeniä tuhansia nuorukaisia- heidän
joukossaan tuhansia Marmaros-alueen juutalaisia otettiin yhä edelleen
nostojoukkojen työyksiköihin, ja hyvin moni kärsi raskaasta
työstä ja kuoli itärintamalla Ukrainan tasangoilla. Uusien
ikäluokkien pakko-otot näihin työyksiköihin eivät loppuneet
tänä jaksona. Maaliskuun 23. päivä 1943 lähetettiin 22
lisäyksikköä itärintamalle Ukrainaan Useimmille joita asia
koski, tämä merkitsi kuolemantuomiota selän murskaavassa työssä
ja kauheissa kärsimyksissä, joihin kuului nälkiintyminen,
äärimmäinen kylmyys, lyönnit ja pahoinpitelyt, miinanraivaus ja
suorat teloitukset. Kalaihallituksen aikana vahvistettiin laki,
jolla oli takavarikoitu juutalaisten omistamia maita. Tästä
huolimatta Holokaustin tutkijat ovat sitä mieltä, että kyse oli
pelkästään taktisesta myönnytyksestä saksalaisille, jotta
saavutetaan perustavampi päämäärä – pidetään hengissä
lähes miljoona Unkarin juutalaista.
During the Kalai regime, a law was enacted whereby land owned by Jews was confiscated. Despite this, researchers of the holocaust generally feel that this was merely a tactical concession to the Germans, in order to achieve a more basic goal - preserving the lives of the close to one million Hungarian Jews.
- Sinä ajanjaksona Unkaria olisi voinut verrata yksinäiseen saareen, jota ympäröi raivoava, myrskyinen meri. Tuhansia pakolaisia tulvi Puolasta ja Slovakiasta ja paikallinen juutalainen väestö absorboi heidät. Koko jakson ajan Saksa ei lakannut vaatimasta Unkaria panemaan toimeen juutalaisten poistoimittamista “ lopullisena ratkaisuna”. Syksystä 1942 alkaen sai Kalai osakseen kasvavaa saksalaista painostusta . Hän kieltäytyi suostumasta näiden taipumattomiin ja loputtomiin vaatimuksiin siitä syystä, että sellainen askel olisi voinut romahduttaa pohjan hänen maansa sodanaikaiselta rahataloudelta. Sodan progredioituessa ja Saksan menetysten paisuessa Kalai kiiruhti tekemään ratkaisevan askeleen ja :neuvottelemaan salaisesti Liittoutuneitten kanssa. Mutta Saksan Tiedustelupalvelu havaitsi nämä askeleet ja 19. maaliskuuta 1944 Saksa invasoitui Unkariin , Kalai pidätettiin ja kuljetettiin keskitysleiriin.
Suomennos 14.5. 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar