- Entä Romanian Marmaros- alueen kertomukset?
- Romanian puolella tilanne oli hieman erilainen sekä parempi että pahempi toisaalta. Missä suhteessa pahempi? Ilmeisesti Romanian puolella tehtiin vähemmän yrityksiä päästä pakoon Jos näin oli, syy oli selvä. Romanian Marmaros-juutalaiset eivät olleet informoituja siitä, miten suuri oli ei-juutalaisten turmeltuneisuus ja pahat tarkoitukset.Tsekin alueen Marmaros-juutalaiset jotka asuivat Tisza -joen toisella puolella tiesivät kokemuksesta. Kuten aiemmin huomasimme se ihmisten poiskuljetus, mikä tapahtui Tsekin puolen Marmaros-juutalaisten alueilta vuonna 1941, ei koskenut tätä Romanian puolisen Marmaros-juutalaisten alueen pääosaa. Vain Tiszan lähistön monia pikkuyhteiskuntia se kyllä koski. Suuri majoriteetti Romanian Marmaros-alueesta ei ollut mitenkään tiedostanut sellaista mahdollisuuttakaan, että ihmiset tuhottaisiin fysikaalisesti ja massamurhilla. Kukaan ei ollut edes kertonut heille siitä. Jopa sellaisessa kaupungissa kuin Sziget, jossa asui 10 000 juutalaista ... - kirjailija Eli Wieselin mukaan: “Szigetin juutalaiset eivät viimeiseen minuuttiin asti käsittäneet, mikä heitä odotti. - kukaan ei nähnyt tarpeelliseksi edes informoida heitä tällaisesta. - Vielä kokonaisen vuoden Warsovan Ghetton kapinan jälkeen emme tienneet sitä, että natseilla oli suunnitelma tuhota täydellisesti Euroopan juutalaisväestö.Ja vaikka sellainen informaatio olisi häivähtäen rekisteröitynytkin tietoisuuteen , se olisi tyypillisen juutalaisen optimismin takia nopeasti pyyhkäistynyt ajatuksista pois.
- Sentakia juutalaiset prioritoivat pysyttelemistä perheyhteydessä ja Israelin yhteiskunnan yhteydessä sillä “Mitä tapahtuu Israelin kansalle, se tapahtuu yksilölle, joka kuuluu Israeliin.”- kuten hyvin tiedetään ja tunnetaan...
What about Romanian Marmaros? On the Romanian side the situation was somewhat different both for the better and for the worse. In what way for “ - JA vaikka sellainen olisi titoisuuteen rekisteröitykin niinthe worse? Apparently, on the Romanian side, less efforts were made to slip away and escape. If this was so, the reason is clear. The Jews of Romanian Marmaros were not as experienced or as informed of the viciousness of the non-Jews and their evil intentions as their brothers were on the other side of the Tisa River. As we have already seen, the deportation decrees of 1941 did not affect the bulk of Romanian Marmaros Jewry. Only several small communities near the Tisa were involved. The overwhelming majority were not cognizant at all of the possibility of physical destruction and mass murder. No one had told them about it. Even in a city like Sziget with its 10,000 Jews, the author Eli Wiesel attests that: “The Jews of Sziget didn't know what awaited them, until the last minute… no one found it necessary to inform us of this… a year after the Warsaw Ghetto uprising, we still did not know a thing concerning the Nazi plan to exterminate European Jewry”. And even if it registered on their consciousness in a vague way, it was quickly erased by virtue of the well-known “Jewish optimism”. Therefore the Jews preferred going together with their families and with “the community of Israel”, and “What will happen to the people of Israel will also happen to the individual named Israel”, as is so well-known and familiar, and as many of us experienced ourselves, on our own “skin”.
- Romanian Marmaros-alueen juutalaisilla oli myös toisaalta
asiat paremmin. Tämä on ainakin vaikutelma, minkä saatavilla
olevista tietueista saa ja joiden avulla on kirjoitettu kirja
Sefer Marmaros. Meidän käsityksemme mukaan romanialaiset olivat
halukkaampia auttamaan harvoja pakolaisiaan ja pysyttelemään heidän
rinnallaan ahdistuksen aikana. Sen tiedon mukaan, mitä on saatu,
Romanian puoleisella Tisza joen rannalla parissa kolmessa kylässä
asuvat rutenialaiset täälläkin käyttäytyivät yhtä
petollisesti kuin heidän heimoveljensä Tsekkiläisen Marmaroksen
puolella. Esimerkiksi Ober- Rina kylässä pakeni Avraham
Leib Yager ja kätkeytyi lähimetsiin, mutta rutenialainen
Rumaniuk tuttavineen löi hänet kuoliaaksi. Bistran
kylässä oli myös rutenialaisasutusta. Siellä rutenialainen
maanviljelijä löi puupalkilla kuoliaaksi Shlomo Yoel
Yungerin. jonka kätkön
löysi.
- On myös ollut jaloja tekoja. Rutenialainen Geargia Godinka
pelasti kahdeksan Bistran juutalaista ja antoi heille
elintarvikkeita. Godinka kutsuttiin eloonjääneitten tykö kylään
Israeliin talvella 1969 kun hän täytti 80 vuotta.
- Verrattuna rutenialaisten käyttäytymiseen dokumentit
osoittavat, että romanialaiset puolestaan jakoivat juutalaisten
ahdingon ja koettivat auttaa heitä.- Kuten Lower-Wishon
asukkaat , jotka toivat elintarvikkeita ghettoon, omiaan ja
juutalaisten, vaikka saivat pieksennät santarmeilta, jos
joutuivat näiden käsiin .- ja -kuten Budestin
juutalaiset kertovat - Romanian maanviljelijät eivät
suostuneet yhteistyöhön unkarilaisten kanssa kätkeytyneitten
juutalaisten takaa-ajamisessa. On tosiasia, että 16 Budestin
juutalaista pysyi hengissä massateloitusten kuukausina
vapautuksen aikaan asti. Lisäksi tiedetään, että Romanian juutalaiset
eivät olleet petollisia, vaan toimittivat elintarvikkeita ja päinvastoin
harhauttivat takaa-ajavia santarmeja. Samoin Lower-
Rinan romanialaiset helpottivat Slatfinan ghetton
juutalaisten ahdinkoa tuomalla ison toimituksen
elintarvikkeita. Eloonjäänet erityisesti muistavat
kiitollisuudella romanialista maanviljelijää Vasile Nan
Lower- Rina- kaupungista: hän antoi henkensä uhalla itsensä
altiiksi ja kuoli lyönteihin. Kylän johtajan kerrotaan
ehdottaneen kaikkien juutalaistyttöjen säästämistä
sirottamalla nämä naapurikyliin maatalojen piioiksi, mutta
juutalaiset eivät hyväksyneet tällaista tarjousta. . Tässä
valossa ei ole ainesta vastaukseksi kysymykseen Kuin lammas
joka viedään teurastettavaksi?
- Kysymys ei ole siitä , miksi he eivät kiitäneet pois ja
paenneet, vaan päinvastoin - olemme ihmeissämme ja hämmästyneitä
niistä tapauksista, joita ajan myötä tuli useitakin, jossa
juutalaiset päättivät paikallisen väestön vihamielisyydestä
ja joka puolella väijyvistä suunnattomsita vaaroista huolimatta
kiitää pois ghettosta, tulla leikatuksi irti perhesiteistä ja
siitä illuusiosta, että kuului johonkin ryhmään. Monessa
tapauksessa nämä irtautumiset eivät onnistuneet ja pakenijat
jäljitettiin ja saatiin kiinni
- Kunnioitamme Bristerin kylästä kotoisin olevaa
sankaria Zvi Farkash, joka kiipesi esiin massahaudasta yllätäen unkarilaisen sotilaan, otti tämän univormun ja aseet ,
saapui Budapestiin ja liittyi siellä juutalaisen maanalaisen vastarintaliikkeen joukkoihin.
- Huomiomme herättää myös
miltei uskomatonn kertomus kolmesta rohkeasta tytöstä, jotka
ovat Szigetin kaupungista. Rochel Tsifser, ja Deutschin siskokset
Elvira ja Magda., jotka ampuivat miehen, joka oli teeskennellyt
hyväntekijää ja tuonut elintarvikkeita, mutta muuttuikin rahan
kiristäjäksi ja raiskaajaksi - ennekuulumaton insidenssi
- Ja yksilöistä ryhmiin- jotka epätoivoisesti koettivat
viivyttää neljän Marmaros kyläyhteiskunnan joutumista ghettoon.
Dolha, Dibeve, Vilhoviz ja Tecs. - julistamalla alue tyfuksesta
saastuneeksi
- ja taas yksilöihin- Oli nuori tyttö Veliatin kylästä.
Hän kätkeytyi romanialaiselle maatilalle äitinsä kanssa lähellä
Satmarin kaupunkia. Ja kun jättikokoinen unkarilainen santarmi
otti hänet kiinni ja armottomasti löi seitsemän tunnin ajan
koettaessaan saada häneltä tietoa hänen äitinsä kätköpaikasta
ja häntä auttavan maanviljelijän nimestä- hän vain vaikeni.
- Kaikki nämä sankariteot ja monet muut näiden kaltaiset …
kutoutuvat yli-inhimillistä sankaruutta ilmentävien
yksilöllisten tekojen eepokseksi. Nämä katseemme edessä
kysymme ihaillen- järkyttyneenä- Mitä tekivät nämä sankarit
ja marttyyrit, jotka havaitsivat sisämmässään hengen
väkevyyttä ja pyhien voimaa nousta vastustamaan noita tappajia
ja heidän kohorttejaan ?-Entä lopussa kaatuivatko he? Oi, hyvä
maa, älä salli heidän verensä joutua unohduksen peittämäksi!
Oh, good earth, do not allow their blood to be covered over!
Suom. 14.5. 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar