- Vuonna 1989 Neuvostoliiton väestönlaskennassa asui Ukrainassa 487 000 juutalaista. Kun Neuvostoliitto luhistui, 80 % juutalaisyhdyskunnista muutti maasta. On tehty yrityksiä elvyttää uudelleen Ukrainan juutalaista yhteiskuntaa, joka oli 2005-vuonna 80 000 henkilöä. ( Encyclopedia Judaica, 2. p., vol 209. Nykyisellään yhteisö on muodostanut 40 uskonnollista yhdistystä ja rakentantanut 24 synagogaa. Ukrainan sisällä luodut juutalaiset järjestöt ovat perustaneet rahastoja, joilla autetaan juutalaisia yhdyskuntia, edistetään juutaisten osallistumista politiikkaan, edistetään juutalaista koulutusta ja pystytetään mistomerkkejä Holokaustissa surmattujen muistolle
In 1989, a Soviet census counted 487,000 Jews living in Ukraine. Since the collapse of the Soviet
Union, 80% of the Jewish community
has emigrated. Efforts have been made to revive the Jewish community in
Ukraine, which numbered 80,000 in 2005
(Encyclopaedia Judaica, Second Edition, Volume 20).Today, the community
has formed 40 religious societies, and
built 24 synagogues.
Jewish organizations created within Ukraine have been raising funds
for relief within the Jewish community, promoting Jewish participation
in the political system, furthering Jewish education, and building memorials
to commemorate those who perished during the Holocaust.
- Jälleen kerran on juutalainen elämä kokemassa nousukautta. Vuodesta 1993 juutalaisväestö on laajentunut järjestömäärältään noin 25 organisaatioon ja ne sijoittuvat noin 80 kaupunkiin. Näihin kuuluu Ukrainan juutalainen kongressi, Ukrainanjuutalaisten seurakuntien ja järjestöjen liitto, Koko-Ukrainan juutalaisten kongressi, Ukrainan juutalaisten neuvosto ja Chabad Lubavitch-liike. Ukrainan valtio tunnustaa nyt juutalaiset kulttuuri- ja uskontoinstituutiot, joihin kuuluu 14 juutalaista koulua, 11 jeshivaa ja 70 hebrealaista koulua.Ukrainan päärabbiiniksi on nimetty amerikkalainen rabbi Yankel Blau. Osittaisena sovituksena menneistä rikoksista on Ukrainan hallitus palauttanut 20 synagogaa juutalaiselle yhteisölle ja hyväksynyt lainsäädännön, jolla palautuu kaikki takavarikoitu uskonnollinen muistomateriaali juutalaisille johtajille.
Jewish life is once again, on the upswing. Since 1993,
the Jewish population has expanded its organizational numbers to roughly
250 organizations, located in more than 80 cities. Some of these organizations
include the Ukrainian Jewish Congress, the Association of Jewish Communities
and Organizations of Ukraine, the All-Ukrainian Jewish Congress, the
Jewish Council of Ukraine, and the Chabad Lubavitch movement. The state
now recognizes Jewish cultural and religious institutions, including
14 Jewish day schools, 10 Yeshivot, and 70 Hebrew and Sunday schools.
An American rabbi, Yankel
Blau, was named chief rabbi of Ukraine. To partially atone for past
transgressions, the Ukrainian government has returned 20 synagogues
to the Jewish community and has passed legislation to return all confiscated
religious memorabilia over to Jewish leaders.
- Kievin juutalainen yhteisö-vaikka onkin vähentynyt sitten 1990-luvun- on nähnyt myös nousukauden senjälkeen kun Ukrainan päärabbinaatti asettui sinne ja siellä aukaistiin juutalainen päiväkoulu. Nyt kaupungissa on kolme uutta seurakuntaa, kolme juutalaista sanomalehteö ja kaksi juutalaista amamttiteattariyhtiöta. Kansainvälinen Salomo-Yliopisto, Ukrainan ensimmäinen juutalainen yliopisto, avattiin Kievissä syksyllä 1993. Kievin ja Odessan yliopistoihin on perustettu hebrean opintojen tiedekuntaosastoja. Menestyviä suuria ja aktiivisia juutalaisia yhteisöjä on Harkovassa, Odessassa ja Dnepropetrovskissa.
The Jewish community
in Kiev, though diminished since the 1990's, has seen an upswing since
it became the seat of the Ukrainian chief rabbinate and the opening of a
Jewish day school (Encyclopaedia Judaica, Second Edition, Volume 12).
The city now has three new congregations, three
Jewish newspapers and two professional
Jewish theater companies. The
International Solomon University, the
first Jewish university in Ukraine,
opened in Kiev in the fall of 1993.
Hebrew studies departments have
been established at the Universities of
Kiev and Odessa. Large and active
Jewish communities are thriving in
Kharkiv, Odessa and Dnepropetrovsk.
- Vuoden 2004 loppupuolella avattiin Saporosjessa juutalainen yhteiskunnallinen kompleksi, johon kuuluu teatteri, voimistelusali, kosherkeittiö, kirjasto, juutalainen koulu, lastentarha, orpokoti ja hyväntekeväisyyskeskus ja tämä palvelee kaupungin 15 000- 10 000 juutalaista. Huhtikuussa 2005 vihittiin uudelleen käyttöönsä Egie Kapai-synagoga reformijuutalaisuuden temppelinä Krimin niemimaan Eupatorian kaupungissa - oli kulunut jo vuosikymmeniä kommunistiajasta, jolloin synagoga oli suljettuna. Synagogan vihki Rabbi Alex Dukhovny Ukrainan reformijuutalaisten liikkeen johtaja paikallisten poliitikkojen osallistuessa tilaisuuteen. Synagoga oli perustettu vuonna 1912 ja se palautettiin juutalaiselle seurakunnalle 1999. Synagoga rekonstruoitiin uudelleen niillä lahjoitetuilla varoilla, joita oli saatu Lontoosta Leo Bäck Bnei Brith rahastolta , Edistyksellisen juutalaisuuden maailmanliitolta, Amerikanjuutalaisten yhteistyö- ja avunantokomitealta ja paikallisilta sponsoreilta. Noin sata kaupungin kahdeksastasadasta juutalaisesta kuuluu paikalliseen reformiseurakuntaan.
In late 2004, a new Jewish community complex opened
in Zaparozhye with a theater, gym, kosher kitchen, library, Jewish school,
kindergarten, orphanage, and welfare center to serve the estimated 15,000-20,000
Jews in the city.
In April 2005, the historic Egie Kapai synagogue was
rededicated as a Reform temple
in the town of Evpatoria in the Crimean Peninsula. decades after it
was closed by the Communist Party. The synagogue was dedicated by Rabbi
Alex Dukhovny, leader of the Reform movement in Ukraine, in the presence
of local politicians. The synagogue was founded in 1912 and was returned
to the Jewish community in 1999. It was reconstructed using funds donated
by the Leo Baeck B’nai Brith Lodge in London, the World Union
for Progressive Judaism, the American Jewish Joint Distribution Committee
and local sponsors. Some 100 of the city’s 800 Jews are affiliated
with the local Reform congregation.
- Huolimatta tästä kasvusta Ukrainan juutalaiset yhteiskunnat kohtaavat suuria haasteita, kuten vanhusten äärimmäinen elintarvikkeitten puute , keski-ikäisten työttömyys ja messiaanisten juutalaisten ryhmien tungetteleva käännytystyö
Despite this growth, however, Ukrainian Jewish communities still face
major challenges: extreme food shortages for the elderly, middle-aged
unemployment and the encroaching threat posed by proselytizing Messianic
Jewish groups.
https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/ukraine.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar