- Kasakat halusivat vapauttaa Ukrainan alueen Puolan ylivallasta ja he pyrkivät hallitsemaan ukrainaa. Vuonna 1648 kasakat Bohdan Chmielnickin johtamana alkoivat agitoivan kampanjasarjansa yllyttäen väen juutalaisia vastaan. Chmielnicki julisti kansalle, että puolalaiset olivat myyneet heitä orjiksi " kirottujen juutalaisten käsiin " Tällaisen ajatuksen ärsyttäminä kasakat murhasivat kymmeniä tuhansia juutalaisia vuosina 1648- 1649 sodassa, joka oli sen ajan pahin sota.
The Cossacks, meanwhile, wanted to free Ukraine from Polish domination — and sought to rule Ukraine. In 1648, the Cossacks, led by Bohdan Chmielicki, began a series of campaigns by instigating the uprising of the Cossacks against the Jews. Chmielicki told people that the Poles had sold them as slaves “into the hands of the accursed Jews.” Angered by this notion, the Cossacks massacred tens of thousands of Jews during 1648-1649, in a war that would later be considered among the worst of that time period.
- Moni puolanjuutalainen pakeni maasta, mutta useimmat surmattiin raakalaismaisesti. Joukkosurma oli tuhoava - sekä lukumääräisesti että muulta vaikutuksesltaan. Juutalaisten historiankirjojen mukaan kuolleitten lukumäärä nousi lähes sataan tuhanteen (100 000) ja lähes 300 juutalaista yhteiskuntaa tuhoutui. Kasakoiden julmuus oli sitä luokkaa, että moni juutalainen mieluummin meni myytäväksi orjaksi Krimin tataarien alaiseen vankeuteen. Tämä katastrofi, joka tunnetaan nimellä Hukuttava tulva ( Deluge), aiheutti tuhon sekä juutalaisväestölle että muulle väestölle kapinavuosien, invaasion ja sotien aikana . Maata kohtasi nälkänhätä ja epidemiat.
Many Polish Jews fled the country, but most were brutally murdered. The massacre was devastating — both in numbers and effect. According to Jewish chronicles, the death toll reached approximately 100,000, and nearly 300 Jewish communities were destroyed. Cossack cruelty was so great that many Jews preferred to flee to captivity under Crimean Tartars, to be sold as slaves. The Deluge, as the catastrophe came to be known, brought devastation to both the Jews and the general population during the years of insurrection, invasions and wars. Famine and epidemics swept through parts of the country.
- Alla seuraa katkelmia silminnäkijän muistiinpanoista niistä kauheuksista, joita tapahtui Mogilassa, Zaslavissa ja Nemirovissa 1648- 1651 aikaan.
The following excerpts describe eyewitness accounts of the atrocities that took place in the regions of Mogila, Zaslav, and Nemirov, between 1648 until 1651.
- MOGILA- nimisessä kaupungissa he (kasakat) teurastivat 800 kansan arvomiestä vaimoineen ja lapsineen sekä 700 juutalaista vaimoineen ja lapsineen. Jotkute he leikkelivät paloiksi, toisten he käskivät kaivaa haudan, jonne juutalaiset vaimot ja lapset heitettiin ja haudatiin elävältä. Juutalisille annettiin kivääreitä ja heidät käskettiin tappamaan toisensa-- Sitten he kertyivät nuorten juutalaisnaisten ympärille ja kun nämä koettivat päästä pakoon, leikkasivat heidän vaateensa irti kehosta ja häpäisivät heitä inhottavuuksillaan, kunnes naiset kauhusta parkuen kuolivat .
In the city of Mogila they slaughtered 800 nobles together with their wives and children as well as 700 Jews, also with wives and children. Some were cut into pieces, others were ordered to dig graves into which Jewish women and children were thrown and buried alive. Jews were given rifles and ordered to kill each other...They surround young women and, as they struggled to escape, cut their clothes from their bodies. Then they performed abominations on them until they died screaming....
- He tulivat .. (valepuvuissa),, ikäänkuin puollalaisten kanssa ...-- jotta hän olisi aukaissut linnoituksen portit .. ja he onnistuivat .. ja he surmasivat siinä kaupungissa 6000 henkeä.. ja he hukuttivat useita satoja veteen ja tekivät kaikenlaisia kidutuksia. Synagogasssa pyhän lainkäärön suojana olevan arkin edessä he tappoivat teurastajanveitsin. Sitten he tuhosivat synagogan ja ottivat kaikki lain kirjakääröt - ja repivät ne ja levittivät palaset ulos, missä ihmiset ja eläimet niitä talloo - he tekivät myös sandaaleja ja muita varusteita lainkäärön pergamenteista.
They arrived... (disguised) as if they had come with the Poles... in order that he open the gates of the fortress... and they succeeded... and they massacred about 6,000 souls in the town... and they drowned several hundreds in the water and by all kinds of cruel torments. In the synagogue, before the Holy Ark, they slaughtered with butchers' knives... after which they destroyed the synagogue and took out all the Torah books... they tore them up... and they laid them out... for men and animals to trample on... they also made sandals of them... and several other garments".
- Jotkut nyljettiin elävältä ja heidän lihansa heitettiin koirille. Joidenkin kädet ja raajat raastettiin irti ja heidän ruumiinsa heitettiin valtatielle vaunujen ja hevosten murskattavaksi; joittenkin kehoon oli ruhjottu haavoja ja sitten heidät oli viskattu kadulle nääntymään hitaasti kuoliaaksi. He repivät naisia auki ja sitten piiskoillaan pakottivat naiset ryömimään kunnes kuolivat. . Toisia poltettiin elävältä. Vihollinen teurasti vauvat äitiensä syliin. Ne silvottiin palasiksi kuin kalat Imeväisiä hirtettiin äitiensä rintoihin Joitain lapsia puhkottiin nuolilla.
Some were skinned alive and their flesh was thrown to the dogs; some had their hands and limbs chapped off and their bodies thrown on the highway to be trampled by wagons and crushed by horses; some had wounds inflicted upon them and were then thrown on the street to die a slow death. They tore open women and then whipped them forcing them to crawl to their deaths.... others were buried alive. The enemy slaughtered infants in their mothers' laps. They were sliced into pieces like fish.... The infants were hung on the breasts of their mothers. Some children were pierced with spears.
- Mahdollisesti Ukraina tuli itsenäiseksi - mutta ei kovin pitkäksi aikaa. Vuonna 1651 Chmielnicki kärsi tappion ja hänen oli pakko hyväksyä sopimus, joka ei antanut hänelle niin paljon valtaa Ukrainassa kuin hän itse oli tahtonut. Vuonna 1654 Chmielnicki sai kasakat vakuutuneeksi uskollisuudenvalan antamisesta Venäjän tsaareille. Antisemitismi paheni Ukrainassa sen liityttyä Venäjään vuonna 1653, kun Ukrainan kansallissosialistinen puolue otti valtaansa alueen.
- Vuonna 1881 puhkesi pogromit ja ne levisivät koko Ukrainan provinsiiin.
Ukraine did eventually become independent — but not for long. In 1651, Chmielnicki suffered defeat and was forced to accept a treaty that did not give him as much control over Ukraine as he had hoped. In 1654, Chmielnicki persuaded the Cossacks to transfer their allegiance to the Russian czars. Anti-Semitism worsened after Ukraine was annexed by Russia in 1653, as the Nationalist and Socialist Party of Ukraine took control over the region. The pogroms of 1881 broke out and spread through the provinces of Ukraine.
- Ei edes Chmielnickin joukkosurma pystynyt estämään juutalaisten asettumsita Ukrainaan. Juutalaisilla oli jälleen huomattava osuus maan ekonomisessa toipumisessa 17. ja 18. vuosisadalla. Ukrainan juutalaisten kestämät kärsimykset saivat sekä juutalaisissa että kristityissä heräämään hengellisiä ja yhteiskunnallisia suuntauksia. Kehittyi hassidijuutalaisten uskonnollinen liike ja se levisi kautta maan. 1880-luvun pogromien jälkeen Ukrainasta tuli Hibbat Zion-liikkeen , BILU ( Beit Jakow Lechu U-neilchu) -liikkeen ja Am Olam- liikkeen syntypaikka kuten myös hengellinen raamatullinen veljeskunta syntyi sillä ja siinä pyrittiin saattamaan juutalaisia takaisin Raamatun puhdasoppisuuteen ja myös lähemmäksi kristittyjä.
But even the Chmielnicki massacres didn’t halt Jewish migration to Ukraine. Jews continued to play a prominent role in the economic recovery of the country during the 17th and 18th centuries. The sufferings endured by the Jews in the Ukraine also gave rise to spiritual and social trends for both Jews and Christians. The Hasidism movement developed and spread throughout the country. After the pogroms of the 1880s, Ukraine became the birthplace of the Hibbat Zion, the Bilu and the Am Olam movements as well as the “Spiritual Biblical Brotherhood,” which sought to “bring back” the Jews to the religious purity of the Bible and draw them closer to Christianity.
https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/ukraine.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar