Leta i den här bloggen

onsdag 5 mars 2014

Chmielnickin joukkosurma 1648- 1649. Kasakkahirmuvallan aika ja pogromit.



  • Kasakat halusivat vapauttaa Ukrainan alueen Puolan ylivallasta ja he pyrkivät  hallitsemaan ukrainaa. Vuonna  1648 kasakat   Bohdan Chmielnickin johtamana alkoivat  agitoivan   kampanjasarjansa  yllyttäen väen   juutalaisia vastaan. Chmielnicki  julisti kansalle, että puolalaiset olivat myyneet heitä  orjiksi " kirottujen juutalaisten käsiin " Tällaisen ajatuksen ärsyttäminä  kasakat  murhasivat  kymmeniä tuhansia juutalaisia vuosina 1648- 1649 sodassa, joka  oli sen ajan  pahin sota. 
The Cossacks, meanwhile, wanted to free Ukraine from Polish domination — and sought to rule Ukraine. In 1648, the Cossacks, led by Bohdan Chmielicki, began a series of campaigns by instigating the uprising of the Cossacks against the Jews. Chmielicki told people that the Poles had sold them as slaves “into the hands of the accursed Jews.” Angered by this notion, the Cossacks massacred tens of thousands of Jews during 1648-1649, in a war that would later be considered among the worst of that time period.
  •  Moni puolanjuutalainen  pakeni maasta, mutta  useimmat surmattiin raakalaismaisesti.  Joukkosurma oli tuhoava - sekä lukumääräisesti että muulta vaikutuksesltaan. Juutalaisten historiankirjojen mukaan kuolleitten lukumäärä  nousi lähes sataan tuhanteen (100 000) ja  lähes 300 juutalaista yhteiskuntaa  tuhoutui. Kasakoiden julmuus oli  sitä luokkaa, että moni juutalainen mieluummin  meni  myytäväksi  orjaksi  Krimin tataarien alaiseen  vankeuteen. Tämä katastrofi, joka  tunnetaan nimellä  Hukuttava tulva ( Deluge),  aiheutti  tuhon sekä juutalaisväestölle että  muulle väestölle kapinavuosien, invaasion ja sotien  aikana . Maata kohtasi  nälkänhätä ja  epidemiat.
Many Polish Jews fled the country, but most were brutally murdered. The massacre was devastating — both in numbers and effect. According to Jewish chronicles, the death toll reached approximately 100,000, and nearly 300 Jewish communities were destroyed. Cossack cruelty was so great that many Jews preferred to flee to captivity under Crimean Tartars, to be sold as slaves. The Deluge, as the catastrophe came to be known, brought devastation to both the Jews and the general population during the years of insurrection, invasions and wars. Famine and epidemics swept through parts of the country.
  •  Alla seuraa katkelmia  silminnäkijän  muistiinpanoista niistä kauheuksista, joita tapahtui Mogilassa, Zaslavissa ja Nemirovissa 1648- 1651 aikaan.
The following excerpts describe eyewitness accounts of the atrocities that took place in the regions of Mogila, Zaslav, and Nemirov, between 1648 until 1651.
  •  MOGILA- nimisessä kaupungissa he (kasakat) teurastivat 800  kansan arvomiestä vaimoineen ja lapsineen sekä 700 juutalaista vaimoineen ja lapsineen. Jotkute he leikkelivät  paloiksi, toisten  he käskivät kaivaa  haudan, jonne juutalaiset vaimot ja lapset heitettiin ja  haudatiin  elävältä. Juutalisille annettiin kivääreitä  ja heidät käskettiin tappamaan toisensa-- Sitten he kertyivät nuorten juutalaisnaisten ympärille ja kun nämä koettivat päästä pakoon, leikkasivat heidän vaateensa irti kehosta  ja  häpäisivät heitä inhottavuuksillaan, kunnes  naiset kauhusta parkuen  kuolivat .
In the city of Mogila they slaughtered 800 nobles together with their wives and children as well as 700 Jews, also with wives and children. Some were cut into pieces, others were ordered to dig graves into which Jewish women and children were thrown and buried alive. Jews were given rifles and ordered to kill each other...They surround young women and, as they struggled to escape, cut their clothes from their bodies. Then they performed abominations on them until they died screaming....
  •  He tulivat .. (valepuvuissa),, ikäänkuin  puollalaisten kanssa ...-- jotta  hän olisi aukaissut linnoituksen portit .. ja he onnistuivat .. ja he  surmasivat siinä kaupungissa 6000 henkeä.. ja he hukuttivat useita satoja  veteen ja tekivät kaikenlaisia kidutuksia.  Synagogasssa  pyhän  lainkäärön suojana  olevan  arkin edessä  he tappoivat teurastajanveitsin. Sitten he tuhosivat synagogan ja  ottivat kaikki lain kirjakääröt - ja repivät ne ja levittivät palaset ulos,  missä ihmiset ja eläimet niitä talloo - he tekivät myös sandaaleja  ja muita  varusteita  lainkäärön pergamenteista.
They arrived... (disguised) as if they had come with the Poles... in order that he open the gates of the fortress... and they succeeded... and they massacred about 6,000 souls in the town... and they drowned several hundreds in the water and by all kinds of cruel torments. In the synagogue, before the Holy Ark, they slaughtered with butchers' knives... after which they destroyed the synagogue and took out all the Torah books... they tore them up... and they laid them out... for men and animals to trample on... they also made sandals of them... and several other garments".
  •   Jotkut nyljettiin elävältä ja heidän lihansa heitettiin koirille.  Joidenkin kädet  ja raajat  raastettiin irti  ja heidän ruumiinsa heitettiin  valtatielle vaunujen  ja hevosten murskattavaksi; joittenkin kehoon oli ruhjottu haavoja ja sitten heidät oli  viskattu kadulle nääntymään hitaasti kuoliaaksi. He  repivät naisia auki ja sitten piiskoillaan pakottivat naiset  ryömimään kunnes kuolivat. . Toisia  poltettiin elävältä. Vihollinen  teurasti vauvat äitiensä syliin. Ne silvottiin palasiksi kuin kalat  Imeväisiä hirtettiin äitiensä rintoihin  Joitain lapsia puhkottiin nuolilla.
Some were skinned alive and their flesh was thrown to the dogs; some had their hands and limbs chapped off and their bodies thrown on the highway to be trampled by wagons and crushed by horses; some had wounds inflicted upon them and were then thrown on the street to die a slow death. They tore open women and then whipped them forcing them to crawl to their deaths.... others were buried alive. The enemy slaughtered infants in their mothers' laps. They were sliced into pieces like fish.... The infants were hung on the breasts of their mothers. Some children were pierced with spears.
  •  Mahdollisesti Ukraina tuli itsenäiseksi - mutta ei kovin pitkäksi aikaa.  Vuonna 1651  Chmielnicki  kärsi tappion  ja hänen oli pakko  hyväksyä  sopimus, joka ei antanut hänelle niin paljon valtaa Ukrainassa kuin hän itse oli tahtonut.  Vuonna 1654   Chmielnicki  sai kasakat vakuutuneeksi  uskollisuudenvalan antamisesta  Venäjän tsaareille.  Antisemitismi  paheni Ukrainassa sen liityttyä Venäjään vuonna  1653,  kun Ukrainan kansallissosialistinen puolue  otti  valtaansa  alueen. 
  •  Vuonna 1881 puhkesi  pogromit ja  ne levisivät  koko Ukrainan provinsiiin.
Ukraine did eventually become independent — but not for long. In 1651, Chmielnicki suffered defeat and was forced to accept a treaty that did not give him as much control over Ukraine as he had hoped. In 1654, Chmielnicki persuaded the Cossacks to transfer their allegiance to the Russian czars. Anti-Semitism worsened after Ukraine was annexed by Russia in 1653, as the Nationalist and Socialist Party of Ukraine took control over the region. The pogroms of 1881 broke out and spread through the provinces of Ukraine.
  •  Ei edes Chmielnickin joukkosurma pystynyt estämään juutalaisten asettumsita Ukrainaan.  Juutalaisilla oli  jälleen  huomattava osuus  maan ekonomisessa toipumisessa  17. ja 18. vuosisadalla. Ukrainan juutalaisten  kestämät kärsimykset  saivat sekä juutalaisissa että kristityissä heräämään hengellisiä ja  yhteiskunnallisia  suuntauksia. Kehittyi  hassidijuutalaisten  uskonnollinen liike  ja se  levisi kautta maan. 1880-luvun pogromien jälkeen  Ukrainasta tuli  Hibbat Zion-liikkeen , BILU ( Beit Jakow Lechu U-neilchu) -liikkeen  ja Am Olam- liikkeen  syntypaikka  kuten myös  hengellinen raamatullinen veljeskunta  syntyi sillä ja siinä pyrittiin  saattamaan juutalaisia takaisin  Raamatun puhdasoppisuuteen   ja  myös lähemmäksi kristittyjä.
But even the Chmielnicki massacres didn’t halt Jewish migration to Ukraine. Jews continued to play a prominent role in the economic recovery of the country during the 17th and 18th centuries. The sufferings endured by the Jews in the Ukraine also gave rise to spiritual and social trends for both Jews and Christians. The Hasidism movement developed and spread throughout the country. After the pogroms of the 1880s, Ukraine became the birthplace of the Hibbat Zion, the Bilu and the Am Olam movements as well as the “Spiritual Biblical Brotherhood,” which sought to “bring back” the Jews to the religious purity of the Bible and draw them closer to Christianity.

 https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/ukraine.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar