Leta i den här bloggen

lördag 1 mars 2014

Simferopol- Krimin alueen pääkaupunki

 Krimin autonomisen alueen pääkaupungin synagogaan on ilmestynyt seinille jotain juutalaisvastaista kirjoitusta.
http://www.yivoencyclopedia.org/article.aspx/Crimea
  •  Mustanmeren niemimaa Krim on asujaimiltaan multietnistä. Vuonna 1992  Krim tuli autonomiseksi  tasavallaksi  itsenäisessä  Ukrainassa. Venäjä liitti alueen itseensä ottomaanien imperiumista vuonna 1783.  Vuodesta 1921  Ukrainan alue oli Neuvostoliitossa  autonominen neuvostotasavalta.. Se muutettiin  vuonna 1954 Ukrainan  Neuvostotasavallaksi. Juutalaisia on asunut Krimin niemimaalla  Jerusalemin Temppelin tuhoutumisen jälkeisistä vuosikymmenistä alkaen.  Vuonna 1880 oli juutalaisia jäljellä siellä  alle 10 000.

 A peninsula in the Black Sea with a multiethnic population. Since 1992, Crimea has been an autonomous republic within independent Ukraine. Russia annexed the region from the Ottoman Empire in 1783. From 1921 it was an autonomous republic of the Russian SSR; it was transferred to the Ukrainian SSR in 1954. Jews have lived there since at least the first century CE, consisting of Karaite, Krymchak, and Ashkenazic elements. The Jewish population remained below 10,000 until the 1880s. 
  • Tsaarinhallitus salli juutalaisten asettua Krimille 1791 osana asteittaisesta  Uus-Venäjä ohjelmastaan, mikä koski PALE-settlementti aluetta- juutalaisille sallittua  laajaa asuma-aluetta, mutta kuitenkin karkoitti  useimmat juutalaiset k.o. alueen isoista kaupungeista  myöhemmässä vaiheessa. http://www.yivoencyclopedia.org/article.aspx/Pale_of_Settlement
  • Varsinkin askenaasiväestönosaa karttui  krimille  pogromeita paeten - niitä oli kautta  PALE- alueen  1881- 1882 . Krim oli myös  lupaava  maanviljelysviennin keskus . Vuonna 1897 asui Krimillä 28 703 juutalaista ( 5.1 % väestöstä) . Askenaasiuskoisten lisäksi 5400 karaiittia ja  3 300 Krymchak-uskoista. Diskriminaatiolainsäädäntö,  elintaso  ja juutalaisten  virallinen kohtelu oli  kuitenkin paremmalla kannalla kuin PALE- settlementtialueilla. 1880 luvulta lähtien  lisääntyi  instituutiot ja uskonnollinen elämä  elpyi, samoin poliittinen aktiivisuus. Yhteiskunta oli enimmäkseen kaupungilaistunutta ja elinkeinonsa se  vai maanviljelykseen liittyvästä liiketoiminnasta. (PALE- settelementtialu kannattaa katsoa tarkemmin, koska se on nyky-Ukrainaa suureksi osaksi)
 The tsarist regime permitted Jews to settle in Crimea in 1791 as part of the gradual inclusion of “New Russia” into the Pale, but later expelled most Jews from the peninsula’s major cities. Flight from the pogroms sweeping over the Pale in 1881–1882 and Crimea’s increasing promise as a hub for Russia’s agricultural export catalyzed growth of the Ashkenazic population; it reached 28,703 by 1897 (5.1% of the total population), in addition to 5,400 Karaites and 3,300 Krymchaks. Notwithstanding discriminatory legislation, standards of living and the official treatment of Jews at this time were usually better in Crimea than in other parts of the Pale. Institutional life expanded from the 1880s, with an influx of religious functionaries (rabbis, teachers, ritual slaughterers, etc.) and political activists. The community was mostly urban, its livelihood deriving mainly from agriculture-related businesses
  •  Kun tuli venäläisten sisällissota 1918- 1920 , juutalainen väestö kärsi  siitä suuresti. Sota vähensi juutalaisten lukumäärän puoleen ( 60 000:sta  30 000 .een). Siitä huolimatta niemimaa oli Siionismin keskus  niinä vuosina kun juutalaisvainot riehuivat Ukrainassa  ja aiheutti pakolaisia, jotka etsivät teitä  Palestiinaan tai muualle maailmaan. Halutsim- pioneeriryhmiä treenasi  siellä Josef Trumpeldor 1919 ja  kolme pioneeriyhteiskuntaakin oli silloin olemassa  Pohjois-Krimillä 1922- 1929.

Crimean Jews suffered greatly from the Russian Civil War (1918–1920), which reduced the Jewish population from 60,000 to 30,000. Nonetheless, the peninsula became a center of Zionist activity during these years as pogroms in Ukraine brought refugees who were searching for routes to Palestine or elsewhere. Yosef Trumpeldor trained a group of ḥalutsim (pioneers) there in mid-1919 and three He-Ḥaluts communes existed in northern Crimea between 1922 and 1929.
  •  Aiemmalta PALE- maanviljelyssettelementtialueelta  tapahtunut ulkomailta avustettu  muuttoliike alkoi 1924 ja toi merkitsevän lisän  Krimin  väestöön ja muuntumista asumaanasettumistapoihin. Neuvostoliiton väestölaskennan mukaan vuonna 1939 , II  maailmansodan alussa, asui Krimillä 65 452 juutalaista ( 5.8% Krimin väestöstä).  Heistä 19 000- 20 000 asusti 86 maanviljelyskoloniassa, joista useimmat  siajitsivat kahdessa juutalaisessa autonomisessa alueeessa. 
  •  http://www.yivoencyclopedia.org/article.aspx/Pale_of_Settlement
Starting in 1924, a foreign-funded agricultural settlement movement of Jews from the former Pale brought significant population growth and a shift in residence patterns. According to the 1939 Soviet census, 65,452 Jews lived in Crimea (5.8% of the population). Of these, 19,000–20,000 resided in 86 agricultural colonies, most of which were located in two Jewish autonomous districts (see map).
  •  Natsiarmeija miehitti Krimin elokuusta 1941 kevääseen 1944.  Vaikuttaa siltä, että Neuvostohallitus evakuoi lähes puolet kolonioiten asukkaista ja monia kaupunkien asukkaita keski-Aasiaan ennen kuin Krimi invasoitiin. Kaikki jäljellä olevat askenaasijuutaliset  ja Kymchak- juutaliset  koottiin ja murhattiin 1942 lopulla. Eräät askenaasijuutaliset joukossa olivat niitä, jokta olivat jo aiemmin paenneet  krimille Etelä-Ukrainasta ja Odessasta. Kaiken kaikkiaan  natsit  surmasivat 30000- 40 000 Krimin juutalaista.
The German army occupied Crimea from autumn 1941 until spring 1944. It appears that the Soviet regime evacuated approximately half of the colonists and many urban residents to Central Asia before the German invasion. The Nazis gathered and murdered the remaining Ashkenazis and Krymchaks by late 1942; some of the former had fled to Crimea from southern Ukraine and Odessa. In total, the Nazis murdered 30,000–40,000 Crimean Jews.
  •  Krimin vapautuksen jälkeen  juutalainen yhteiskunta  aloitti uudelleen toimia, mutta  maanviljelijöitä oli paljon vähemmän. neuvostohallitus oli lopettanut kaikki juutalaisten  autonomiset alueet ja kolonioita miehittivät  ei-juutalaiset. Vuonna 1959 juutalisten määrä oli 2.2% ( 26 374)  kokonaisväestöstä ja miltei kaikki asuivat kaupungeissa.
 After liberation, the Jewish community began anew, but with far fewer farmers; the Soviet regime had abolished the Jewish autonomous districts and non-Jews had occupied the colonies. In 1959, Jews constituted 2.2 percent (or 26,374 persons) of the total population, almost all in the cities.
  • Sodanjälkeinen  tragedia Neuvostojuutalaisille  oli ns." Krimin afääri". Amerikan juutalaisten  JDC:n  myötämielisyyden kannustamana  juutalainen Antifasistinen Komitea  oli edistänyt  Krimin uutta siirtokuntien perustamisohjelmaa vuonna 1944.  Aluksi Kremlin hallitus jätti huomioonottamatta suunnitelman, mutta  sittemmin käytti sitä aineksena tekaistesssaan   syytöksiä ja vakuuttaessaan  komitean johdon olevan syyllinen  vakoilutoimintaan Amerikan eduksi  tarkoituksella  vallata Krim ja  saada se luopumaan  Neuvostoliitosta  Vaikka  Kremlin hallitus sittemmin  kumosikin  tuollaisen vehkeilyn 1950 luvun lopulla  ja asteittain  rehabilitoi sen aiheuttamia uhreja,  on kuitenkin sepittäytynyt  pinttynyt kuva  Krimistä  mahdollisena Amerikan juutalaisena  sillanpääasemana.
What was to be known as the “Crimean Affair” became a focus of postwar tragedy for Soviet Jewry. Encouraged by the willingness of the American Jewish Joint Distribution Committee (JDC) to return to Russia, leaders of the Jewish Anti-Fascist Committee promoted a new colonization project in Crimea in 1944. The Kremlin at first ignored the proposal but later used it to fabricate accusations and to convict the committee’s leadership on charges of conspiring with Americans (namely, the JDC) to take over Crimea and induce its secession from the Soviet Union. Although the regime refuted the “plot” in the late 1950s and gradually rehabilitated its victims, the concocted image of Crimea as a potential American Jewish bridgehead has persisted.
  •  Nykyaikaan: Vuonna 2004 asui  Krimillä vielä 10 000 juutalaista , heistä puolet  aluepääkaupungissa Simferopolissa. Yhteiskunnalla on useita uskonnollisia instituutioita, oppilaitoksia  ja hyväntekeväisyyslaitoksia, joista moni ylläpitää  yhteyksiä ulkomaisiin  filantrooppisiin liikkeisiin. 
As of 2004, approximately 10,000 Jews remained in Crimea; half of these reside in the capital city of Simferopol’. The community has a number of religious, educational, and welfare institutions, most of which are affiliated with philanthropic agencies from abroad.

  • Artikkelin on kirjoittanut Jonathan Dekel-Chen ja hän suositelee  seuraavaa luettavaa  tästä aiheesta.
Yeḥezkel Keren, Yahadut Krim mi-kadmutah ve-‘ad ha-sho’ah (Jerusalem, 1981); Joshua Rubenstein and Vladimir P. Naumov, eds., Stalin’s Secret Pogrom: The Postwar Inquisition of the Jewish Anti-Fascist Committee (New Haven and London, 2001); Ella Isaakovna Solomonik, ed., Evrei Kryma: Ocherki istorii (Simferopol’, Ukr., 1997).

 PALE alueesta on kartta :

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar