Leta i den här bloggen

onsdag 16 oktober 2013

Romanialaisen Iasi- kaupungin historiasta II maailmansodan päiviltä

Paula Junttilan kirja Euroopan Juutalaisten Kutsu mainitsee että Iasi- nimisen kaupungin juutalaisväestö annihiloitiin. En ollut koskaan kuullut tämmöisen kaupungin nimeäkään, joten katson netistä tiedot nyt tänään 16.10. 2013.  Vain henkiinjääneet voivat kertoa mitä oli tapahtunut.
The Holocaust in Romania
by ,
Paperback, 380 Pages, Published 2008

ISBN-10: 1-56663-771-6        / 1566637716
ISBN-13: 978-1-56663-771-8 / 9781566637718



http://www.jewishgen.org/databases/holocaust/0099_Iasi.html

Sitaatti ja käännöstä


Jews From Iaşi (Jassy) Who Survived the Transports 
  • Ennen toisen maailmansodan alkua asui Iasissa 50 000 juutalaista, mikä oli puolet sen väestöstä. Kuitenkin se pogromi, mikä kohtasi Iasia vuoden 1941 kesäkuun lopulla- oli kuten Radu Ioanid sanoo-  toisen maailmansodan raaimpia.   Hän lisää: Romanian holokaustissa:  Antonescun hallituksen 1940- 1944  aikana tapahtuneessa juutalaisten ja romaanien  tuhoutumisessa Iasin merkitys Romanian  antisemitismissä  oli verrattavissa   siihen antisemitismiin , mikä ilmeni Wienissä  natsien juutalaisvihassa.

Before the beginning of World War II, there were 50,000 Jewish residents in Iaşi, 50 percent of the total population.  Yet the pogrom that took place in Iaşi on at the end of June 1941 was, according to Radu Ioanid, "one of the most savage pogroms of World War II".  He adds, in The Holocaust in Romania: The Destruction of Jews and Gypsies under the Antonescu Regime, 1940-1944, that "Iaş i was to Romanian anti-Semitism what Vienna was to Nazi Jew-hatred".
  •  Pogromien  tuhoisa noidankehä alkoi itse asiassa   kesäkuun 26. päivä, jolloin  juutalaisia syytettiin  yhteistyöstä Neuvostoliiton juutalaisten lentäjien kanssa ja  tätä käytettiin  näennäisenä  aiheena  evakuoitaessa juutalaisia kahteen kauhistuttavaan matkaan, mikä alkoi 29. kesäkuuta, mutta oli jo aiemmin suuniteltu. Ei ole olemassa mitään täsmällistä lukumäärää tässä pogromissa  murhatuille ja haavoitetuille, mutta jälkeenpäin asioita selviteltäessä käytetään arviota  13 266 henkilöä.  Tässä artikkelissa otetaan huomioon- ei niinkään varsinaista pogromia vaan ne jotka selvisivät hengissä näistä kahdesta kuolemanjunasta, jotka lähtivät Iasista  tuhansia juutalaisia mukanaan.

 The vicious pogrom, which really started on June 26 when Jews were accused of collaboration with Soviet Jewish aviators, became the cover for the evacuation of Jews on two horrible journeys which began on June 29 but which had been planned earlier.  There is no accurate count of those murdered and injured in the pogrom, but estimates range from 900-4000.  Ioanid cites a different number when he includes not only the pogrom but the "aftermath," using an estimate of 13,266.  Here we are concerned, however, not with the pogrom itself but with the survivors of the two "death trains" that left Iaşi with thousands of Jews.

JUNA Numero 1.  Train Number 1

  •  Sunnuntaina 8. kesäkuuta 1941 siirrettiin  rautatieasemalle  noin 2 500 ( kaksituhatta viisisataa) juutalaista, jotka olviat selvinneet pogromista hengissä ja joita pidettiin poliisiasemalla.  Monet laskelmat arvioivat että 2430 -  2 590 vankia  oli ahdettuna 33- 39 ikkunattomaan autoon ja jokaisessa autossa oli  80 - 200 juutalaista. Ioanid käyttää lukua 2530 juutalaista.
About 8 p.m. on Sunday, June 29, 1941, the 2,500 or so Jews who had survived the pogrom and were being held at the police station were transferred to the train station.  Various accounts estimated 2,430-2,590 prisoners were herded into 33-39 windowless cars, with about 80-200 Jews in each.  Ioanid uses the figure of 2,530.

  • Alunperin piti kuljetettavat  viedä Tirgu Frumos- nimiseen paikkaan ja siten valittiin Kalarash- niminen paikka. Muta tämä oli vasta alkua ristiriitaisille  muutoksille.  Ensimmäinen juna lähti Iasista 3:30 ja 4:15 välillä aamuyöstä 30. päivä kesäkuuta ja ohitti Tirgu Frumosin ( 40 km päässä Iasista) ja meni Pastsaniin, Lespetsiin, palasi jälleen Psatsaaniin ja sitten meni Roman- nimiseen paikkaan ja viipyi siinä  11: 45 aamupäivästä  klo 16 iltapäivään, jolloin se meni takaisin Tirgu Frumosiin jälleen. Täyteen ahdettujen pakettiautojen ovet oli pidetty suljettuina koko ajan eikä vangeilla ollut ruokaa  tai juomaa koko matkan aikana. Olosuhteet matkalla ja kuolleitten poistaminen ovat yksi  hirveä yksityiskohta Ioanidin  kirjassa. 

Originally the "deportees" were to be sent to Tîrgu Frumos; then Călăraşi (Kalarash) was chosen.  But that was just the beginning of the contradictory changes.  The first train left Iaşi between 3:30 and 4:15 a.m. on the 30th; at 7:30 a.m. it passed Tîrgu Frumos (40 km from Iaşi), went to Paşcani, Lespezi, returned to Paşcani, then went to Roman, and stayed there from 11:45 a.m. to 4:00 p.m., at which time it went to Tîrgu Frumos again, arriving at 9:30 p.m.  The doors to the packed boxcars had been closed the entire time, and the prisoners had had no food or drink the entire trip.  The conditions on the trip and the removal of the dead are described in horrifying detail in Ioanid's book. 
  •  Viimeisessä pakettiautossa  olleitten elävien henkilöiten sallittiin purkautua- vain 200 jäi henkiin 17- tunnin kuolemanjunasta ja heidät  vietiin synagogaan, jossa heitä muilla tavoilla kidutettiin. 
 The living in the last boxcar were allowed to disembark -- barely 200 survivors of the 17-hour death train-and moved to a synagogue, where they were subjected to other tortures. 
  •  Heinäkuun 1. päivänä santarmit  tulivat  töihin ja tyhjensivät ruumiit ja noin  klo 16 iltapäivällä kuolemanjuna ryhtyi jälleen suuntamaan matkaa Kalarashiin.  Juna pysähtyi Mirsestissä, 40 km päsäsä Tirgu Frumos- paikkakunnasta. Seuraavana aamuna 327 ruumista purettiin.  heinäkuun 3. päivä juna ohitti Sabaoanin 10 km päässä ja sitten kääntyi Roman- paikkakunnalle., missä sen ei annettu pysähtyä hajun takia.  Lopulta kun juna palasi Roman- paikkakunnalle, oli siitä poistettu  53 ruumista. 

 On July 1 Iaşi gendarmes took charge and emptied the corpses and at approximately 4:00 p.m. the death train resumed its journey to Călăraşi.  The train stopped at Mirceşti, 40 kms from Tîrgu Frumos, the next morning, where 327 corpses were unloaded.  On July 3 the train passed through Săbăoani, 10m kms away, and then went to Roman, where it was not allowed to stop because of the smell.  Finally the train returned to Roman, where 53 more corpses were removed. 

  • Heinäkuun 4- 5 päivinä juna oli Marasestissa ( 120 km Roman- paikkakunansta)  ja siellä poistettiin junasta 10 ruumista.  Seuraavana yönä Inotesti- nimisessä paikkakunanssa poistettiin 40 ruumista.  Lopulta Ploiesti- nimisessä paikkakunanssa  annettiin eloon jääneille leipää ja vettä.  heinäkuun 6. päivänä juna tuli  Kalarashiin ja siinä oli  1076 elossaolevaa, 69 kuolemaisillaan ja 25 ruumista lisää. 
500 km matka 6 ja puolen päivän aikana tukahduttavassa helteessä ilman vettä suurin osa ajasta oli aiheuttanut 1400 kuolemaa. 

 On July 4-5 the train was at Mărăşeşti (120 kms from Roman), where 10 additional dead bodies were removed.  The next night, 40 more were removed at Inoteşti.  Finally at Ploieşti the surviving prisoners were give bread and water.  On July 6, the train arrived at Călăraşi, with 1,076 survivors, 69 close to death, and 25 more corpses.
The 500 km journey over a period of 6 1/2 days in excruciating heat, mostly without water, for the prisoners had yielded 1,400 fatalities.

Junanumero 2 . Train Number 2

  •  Noin klo 16 aikaan  kesäkuun 30. päivä vuonna  1941 oli noin 1902 juutalaisesta  haalittu kokoon  poliisiasemalle  toiseen junaan.  Tämä juna lähti aamulla klo 6.00 ja siinä oli 18 pakettiautoa. Viimeisessä autossa oli 80 kuollutta, aiemmin tapettua juutalaista.  kahdeksan tunnin päässtä juna tuli podul Iloaei nimiselle asemalle 20 km päähän Iasista., päämääräänsä.  Ioanid kirjoittaa kirjassaan. Joissain pakettiautoissa oli jopa sata kuollutta  ja joissain harvoissa  3- 4 eloonjäänyttä nääntynyttä, joissain junanvaunuissa vanki kuoli  keskimäärin 2- 3 minuutissa. Podu Iloaei- asemalla havaittiin 708 hengissä pysynyttä ja 1194 kuollutta.
About 4 am on June 30 1941, another contingent of approximately 1,902 Jews at the police station was scheduled for the second train.  The train left at 6:00 a.m. with 18 cars; the last car included 80 dead bodies of Jews killed earlier.  The train arrived after 8 hours at Podul Iloaei (20 kms from Iaşi), its destination.  Ioanid writes, "Some cars arrived with as many as one hundred dead and as few as three or four half-dead survivors; in some of the wagons a prisoner had died, on average, two or three minutes."  At Podu Iloaei, there were 708 survivors and 1,194 dead.

 TIETUE  Database

  •  Tähän on koottu kahteen erilliseen listaan niiden juutalaisten nimet, jotka säilyivät kuolemanjunista hengissä Romanian Iasin kaupungista.  Tässä kokoelmassa on 1609 talletusta: Junasta  numero 1 on 1056 muistiinmerkintää ja junasta numero 2 on 553 muistiinmerkintää. Iasin juutalainen yhteiskunta on tietokonekäsitellyt elossapysyneitten listoja, mutta ne eivät vastaa niitä mitä Radu Ioanid  siteeraa kirjassaan.

This collection consists of two separate lists of Jews who survived two transports by train from Iaşi (Jassy) Romania.  There are 1,609 records in this collection: 1,056 from Train #1 and 553 from Train #2.  These lists were compiled by the Jewish community of Iaşi but the numbers of survivors do not correspond to those cited by Radu Ioanid in his book.

  •  Koska originaalikuvista on mahdotonta lukea, on erityisen tärkeää että tutkiessaan  tietuetta tutkija ottaa huomioon  vaihtoehtoisen ääntämyksen. Sivut ovat erityisen tummia kohdilta jossa on osoitelistoja, jolloin on vaikea  saada informaatiota  tulkittua Onneksi on ollut vapaaehtoisia  työntekijöitä, joille romaniankieli on tuttua ja he ovat voineet  täydentää tietuetta. Tietue käsittää seuraavia otsikoita.

Due to the illegibility of the original images, it is especially important that when searching the database, the researcher takes into consideration alternate spellings.  The pages are especially dark where the addresses are listed, making that information difficult to decipher.  We were fortunate to have volunteers familiar with the Romanian language enter the data for this collection.
The fields of the database are as follows:
  • Page Number (Train 2 only) Sivunumero  ( koskien vain  junaa numero 2)
  • Surname, sukunimi
  • Given Name, annettu nimi
  • Age / Year of Birth,  ikä , syntymävuosi
  • Occupation, ammatti
  • Address, osoite
  • Comments, kommentit
  • Number (Train 1 only) Sivunumero  ( Vain  juna numero 1)
  • Train #Juna
For assistance with the translation of "Occupations", please see the JewishGen InfoFile: "Romanian Occupation Definitions - English Translations" at: http://www.jewishgen.org/InfoFiles/RomanianOccs.htm.

Acknowledgments

The information contained in this database was indexed from the files of the United States Holocaust Memorial Museum (RG-25-004M, Reel 148).  This information is accessible to you today thanks to the efforts of the following JewishGen volunteers: Nolan Altman (coordinator), Tibor Hollander, Israel Holdengraeber, Edward Mitelsbach, Monica Talmor and Susan Vendel and Paula Zieselman who recorded all of the names from Train #1.
In addition, thanks to JewishGen Inc. for providing the website and database expertise to make this database accessible.  Special thanks to Susan King, Warren Blatt and Michael Tobias for their continued contributions to Jewish genealogy.  Particular thanks to the Research Division headed by Joyce Field and to Nolan Altman, coordinator of Holocaust files.
Nolan Altman and Joyce Field
April, 2005, Huhtikuu 2005 "



Kommentti:

Iasin kaupungin juutalaiset koetettiin tuhotta viikossa  ahtaamalla  pieneen tilaan kuumana päivänä veden ja ravinnon puutteessa,  hygienian ollessa olematon ja hengityshiilidioksidin täyttäessä toksisin määrin  pienen tilavuuden.  Siis CO2- kaasumyrkytyskuolema, jossa  hiilidioksidi ja henkilöiden kauhutila ja tukehduttava pakkausasento myötävaikutti kuolemaa jopa 2-3 minuutissa.
Toisaalta löydön tieto  Romanialaisesta rautakaartista:http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Guard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar