The Holocaust in Romania by , Paperback, 380 Pages, Published 2008 | |
ISBN-10: 1-56663-771-6 / 1566637716 ISBN-13: 978-1-56663-771-8 / 9781566637718 | |
http://www.jewishgen.org/databases/holocaust/0099_Iasi.html
Sitaatti ja käännöstä
- Ennen toisen maailmansodan alkua asui Iasissa 50 000 juutalaista, mikä oli puolet sen väestöstä. Kuitenkin se pogromi, mikä kohtasi Iasia vuoden 1941 kesäkuun lopulla- oli kuten Radu Ioanid sanoo- toisen maailmansodan raaimpia. Hän lisää: Romanian holokaustissa: Antonescun hallituksen 1940- 1944 aikana tapahtuneessa juutalaisten ja romaanien tuhoutumisessa Iasin merkitys Romanian antisemitismissä oli verrattavissa siihen antisemitismiin , mikä ilmeni Wienissä natsien juutalaisvihassa.
Before the beginning of World War II, there were 50,000 Jewish residents in Iaşi, 50 percent of the total population. Yet the pogrom that took place in Iaşi on at the end of June 1941 was, according to Radu Ioanid, "one of the most savage pogroms of World War II". He adds, in The Holocaust in Romania: The Destruction of Jews and Gypsies under the Antonescu Regime, 1940-1944, that "Iaş i was to Romanian anti-Semitism what Vienna was to Nazi Jew-hatred".
- Pogromien tuhoisa noidankehä alkoi itse asiassa kesäkuun 26. päivä, jolloin juutalaisia syytettiin yhteistyöstä Neuvostoliiton juutalaisten lentäjien kanssa ja tätä käytettiin näennäisenä aiheena evakuoitaessa juutalaisia kahteen kauhistuttavaan matkaan, mikä alkoi 29. kesäkuuta, mutta oli jo aiemmin suuniteltu. Ei ole olemassa mitään täsmällistä lukumäärää tässä pogromissa murhatuille ja haavoitetuille, mutta jälkeenpäin asioita selviteltäessä käytetään arviota 13 266 henkilöä. Tässä artikkelissa otetaan huomioon- ei niinkään varsinaista pogromia vaan ne jotka selvisivät hengissä näistä kahdesta kuolemanjunasta, jotka lähtivät Iasista tuhansia juutalaisia mukanaan.
The vicious pogrom, which really started on June 26 when Jews were accused of collaboration with Soviet Jewish aviators, became the cover for the evacuation of Jews on two horrible journeys which began on June 29 but which had been planned earlier. There is no accurate count of those murdered and injured in the pogrom, but estimates range from 900-4000. Ioanid cites a different number when he includes not only the pogrom but the "aftermath," using an estimate of 13,266. Here we are concerned, however, not with the pogrom itself but with the survivors of the two "death trains" that left Iaşi with thousands of Jews.
JUNA Numero 1. Train Number 1
- Sunnuntaina 8. kesäkuuta 1941 siirrettiin rautatieasemalle noin 2 500 ( kaksituhatta viisisataa) juutalaista, jotka olviat selvinneet pogromista hengissä ja joita pidettiin poliisiasemalla. Monet laskelmat arvioivat että 2430 - 2 590 vankia oli ahdettuna 33- 39 ikkunattomaan autoon ja jokaisessa autossa oli 80 - 200 juutalaista. Ioanid käyttää lukua 2530 juutalaista.
- Alunperin piti kuljetettavat viedä Tirgu Frumos- nimiseen paikkaan ja siten valittiin Kalarash- niminen paikka. Muta tämä oli vasta alkua ristiriitaisille muutoksille. Ensimmäinen juna lähti Iasista 3:30 ja 4:15 välillä aamuyöstä 30. päivä kesäkuuta ja ohitti Tirgu Frumosin ( 40 km päässä Iasista) ja meni Pastsaniin, Lespetsiin, palasi jälleen Psatsaaniin ja sitten meni Roman- nimiseen paikkaan ja viipyi siinä 11: 45 aamupäivästä klo 16 iltapäivään, jolloin se meni takaisin Tirgu Frumosiin jälleen. Täyteen ahdettujen pakettiautojen ovet oli pidetty suljettuina koko ajan eikä vangeilla ollut ruokaa tai juomaa koko matkan aikana. Olosuhteet matkalla ja kuolleitten poistaminen ovat yksi hirveä yksityiskohta Ioanidin kirjassa.
Originally the "deportees" were to be sent to Tîrgu Frumos; then Călăraşi (Kalarash) was chosen. But that was just the beginning of the contradictory changes. The first train left Iaşi between 3:30 and 4:15 a.m. on the 30th; at 7:30 a.m. it passed Tîrgu Frumos (40 km from Iaşi), went to Paşcani, Lespezi, returned to Paşcani, then went to Roman, and stayed there from 11:45 a.m. to 4:00 p.m., at which time it went to Tîrgu Frumos again, arriving at 9:30 p.m. The doors to the packed boxcars had been closed the entire time, and the prisoners had had no food or drink the entire trip. The conditions on the trip and the removal of the dead are described in horrifying detail in Ioanid's book.
- Viimeisessä pakettiautossa olleitten elävien henkilöiten sallittiin purkautua- vain 200 jäi henkiin 17- tunnin kuolemanjunasta ja heidät vietiin synagogaan, jossa heitä muilla tavoilla kidutettiin.
- Heinäkuun 1. päivänä santarmit tulivat töihin ja tyhjensivät ruumiit ja noin klo 16 iltapäivällä kuolemanjuna ryhtyi jälleen suuntamaan matkaa Kalarashiin. Juna pysähtyi Mirsestissä, 40 km päsäsä Tirgu Frumos- paikkakunnasta. Seuraavana aamuna 327 ruumista purettiin. heinäkuun 3. päivä juna ohitti Sabaoanin 10 km päässä ja sitten kääntyi Roman- paikkakunnalle., missä sen ei annettu pysähtyä hajun takia. Lopulta kun juna palasi Roman- paikkakunnalle, oli siitä poistettu 53 ruumista.
On July 1 Iaşi gendarmes took charge and emptied the corpses and at approximately 4:00 p.m. the death train resumed its journey to Călăraşi. The train stopped at Mirceşti, 40 kms from Tîrgu Frumos, the next morning, where 327 corpses were unloaded. On July 3 the train passed through Săbăoani, 10m kms away, and then went to Roman, where it was not allowed to stop because of the smell. Finally the train returned to Roman, where 53 more corpses were removed.
- Heinäkuun 4- 5 päivinä juna oli Marasestissa ( 120 km Roman- paikkakunansta) ja siellä poistettiin junasta 10 ruumista. Seuraavana yönä Inotesti- nimisessä paikkakunanssa poistettiin 40 ruumista. Lopulta Ploiesti- nimisessä paikkakunanssa annettiin eloon jääneille leipää ja vettä. heinäkuun 6. päivänä juna tuli Kalarashiin ja siinä oli 1076 elossaolevaa, 69 kuolemaisillaan ja 25 ruumista lisää.
On July 4-5 the train was at Mărăşeşti (120 kms from Roman), where 10 additional dead bodies were removed. The next night, 40 more were removed at Inoteşti. Finally at Ploieşti the surviving prisoners were give bread and water. On July 6, the train arrived at Călăraşi, with 1,076 survivors, 69 close to death, and 25 more corpses.
The 500 km journey over a period of 6 1/2 days in excruciating heat, mostly without water, for the prisoners had yielded 1,400 fatalities.
Junanumero 2 . Train Number 2
- Noin klo 16 aikaan kesäkuun 30. päivä vuonna 1941 oli noin 1902 juutalaisesta haalittu kokoon poliisiasemalle toiseen junaan. Tämä juna lähti aamulla klo 6.00 ja siinä oli 18 pakettiautoa. Viimeisessä autossa oli 80 kuollutta, aiemmin tapettua juutalaista. kahdeksan tunnin päässtä juna tuli podul Iloaei nimiselle asemalle 20 km päähän Iasista., päämääräänsä. Ioanid kirjoittaa kirjassaan. Joissain pakettiautoissa oli jopa sata kuollutta ja joissain harvoissa 3- 4 eloonjäänyttä nääntynyttä, joissain junanvaunuissa vanki kuoli keskimäärin 2- 3 minuutissa. Podu Iloaei- asemalla havaittiin 708 hengissä pysynyttä ja 1194 kuollutta.
TIETUE Database
- Tähän on koottu kahteen erilliseen listaan niiden juutalaisten nimet, jotka säilyivät kuolemanjunista hengissä Romanian Iasin kaupungista. Tässä kokoelmassa on 1609 talletusta: Junasta numero 1 on 1056 muistiinmerkintää ja junasta numero 2 on 553 muistiinmerkintää. Iasin juutalainen yhteiskunta on tietokonekäsitellyt elossapysyneitten listoja, mutta ne eivät vastaa niitä mitä Radu Ioanid siteeraa kirjassaan.
This collection consists of two separate lists of Jews who survived two transports by train from Iaşi (Jassy) Romania. There are 1,609 records in this collection: 1,056 from Train #1 and 553 from Train #2. These lists were compiled by the Jewish community of Iaşi but the numbers of survivors do not correspond to those cited by Radu Ioanid in his book.
- Koska originaalikuvista on mahdotonta lukea, on erityisen tärkeää että tutkiessaan tietuetta tutkija ottaa huomioon vaihtoehtoisen ääntämyksen. Sivut ovat erityisen tummia kohdilta jossa on osoitelistoja, jolloin on vaikea saada informaatiota tulkittua Onneksi on ollut vapaaehtoisia työntekijöitä, joille romaniankieli on tuttua ja he ovat voineet täydentää tietuetta. Tietue käsittää seuraavia otsikoita.
Due to the illegibility of the original images, it is especially important that when searching the database, the researcher takes into consideration alternate spellings. The pages are especially dark where the addresses are listed, making that information difficult to decipher. We were fortunate to have volunteers familiar with the Romanian language enter the data for this collection.
The fields of the database are as follows:
- Page Number (Train 2 only) Sivunumero ( koskien vain junaa numero 2)
- Surname, sukunimi
- Given Name, annettu nimi
- Age / Year of Birth, ikä , syntymävuosi
- Occupation, ammatti
- Address, osoite
- Comments, kommentit
- Number (Train 1 only) Sivunumero ( Vain juna numero 1)
- Train #Juna
Acknowledgments
The information contained in this database was indexed from the files of the United States Holocaust Memorial Museum (RG-25-004M, Reel 148). This information is accessible to you today thanks to the efforts of the following JewishGen volunteers: Nolan Altman (coordinator), Tibor Hollander, Israel Holdengraeber, Edward Mitelsbach, Monica Talmor and Susan Vendel and Paula Zieselman who recorded all of the names from Train #1.In addition, thanks to JewishGen Inc. for providing the website and database expertise to make this database accessible. Special thanks to Susan King, Warren Blatt and Michael Tobias for their continued contributions to Jewish genealogy. Particular thanks to the Research Division headed by Joyce Field and to Nolan Altman, coordinator of Holocaust files.
Nolan Altman and Joyce Field
April, 2005, Huhtikuu 2005 "
Kommentti:
Iasin kaupungin juutalaiset koetettiin tuhotta viikossa ahtaamalla pieneen tilaan kuumana päivänä veden ja ravinnon puutteessa, hygienian ollessa olematon ja hengityshiilidioksidin täyttäessä toksisin määrin pienen tilavuuden. Siis CO2- kaasumyrkytyskuolema, jossa hiilidioksidi ja henkilöiden kauhutila ja tukehduttava pakkausasento myötävaikutti kuolemaa jopa 2-3 minuutissa.
Toisaalta löydön tieto Romanialaisesta rautakaartista:http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Guard
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar