Ennen II maailmansotaa Latviassa eli noin 80 000 juutalaista, joista puolet Riika- kaupungissa. Venäläiset karkoittivat monia Siperiaan. Saksalaiset tunkeutuivat Latviaan 1941 ja silloin tapahtui Riikassa pogromi.
Nyt tässä asiassa katson jatkotietoja Jewish Virtual Encyclopedia-lähteestä.Jono Davidin artikkelin Riikasta.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/vjw/Riga.html
- Juutalainen yhteiskunta oli keskittäytynyt Maskavas alueeseen, vanhan kaupungin lounaiseen gettoon. Toisen maailmansodan aikana natsit tuhosivat suurimman osan Maskavas- aluetta ja jättivät jälkeensä vain vähän jäänteitä Riikan juutalaisesta historiasta.
The Jewish history of Riga---
The Jewish community was centered in Maskavas, a ghetto
just southeast of Old Town. During World War II, the Nazis destroyed
most of Maskavas, leaving few remnants of early Rigan Jewish history.
- Riikassa oli rekisteröitynä vuonna 1824 juutalaisia henkilöitä 513 . Vuonna 1897 heitä oli yli 20 000, mikä oli lähes 8 prosenttia Riikan väestöstä. Vaikka luku olikin pieni se ei mitenkään ollut merkityksetön. Huippunsa lukumäärä sai vuonna 1935, jolloin yli 11 % riikalaisista oli juutalaisia eli 43 672 henkilöä. Mutta vuonna 1944 tämä lukumäärä oli vähentynyt 150 henkilöön.
- 19. vuosisadan aikana asutusrajoituksia helponnettiin ja moni juutalainen lähti Maskavas- gettoalueelta kaupungin muihin osiin.
By
1824, there were 513 Jews registered in Riga and by 1897, there were
more than 20,000, which was approximately 8 perecent of the population
of Riga. Though the
number was small, it was nonetheless significant. (That number
would
peak in 1935 at 43,672, more than 11 percent of the city's
inhabitants. By 1944, it was cut to 150.)
Partway through the 19th century, housing restrictions were lifted and
many Jews left Maskavas for other parts of the city.
- 1920- luvun lopulla Riika tuli maailmanlaajuisen Lubavitch- liikkeen keskukseksi. liikkeen johtaja Joseph I. Schneersohn sai Latvian kansalaisuuden ja Latvian hallituksen suojan kun hänet oli karkoitettu Neuvostoliitosta
In the late 1920s, Riga became the center of
the global Lubavitch movement due to its leader, Joseph I. Schneersohn,
receiving citizenship and protection by the Latvian government after
being exiled from the Soviet Union.
- 20. vuosisadan alkupuoliskolla juutalaisia syytettiin kapinaprovokaattoreiksi tsaari Nikolai II.ta vastaan tehdyn vallankumouksen vihollisten taholtaja samoin heitä syytettiin bolshevikkivallankumouksen 1917 aikana. Kannattajat toisaalta syyttivät juutalaisia epäonnistumisistaan.
In the early part of the 20th century, Jews were
charged for provoking riots by the enemies of the revolutions of 1905
against Tsar Nicholas II, and again during the Bolshevik Revolution
of 1917. Supporters, on the other hand, blamed Jews for the failures.
- Saksalaisten miehitettyä Riika, poliitiikan mahdit menettivät tasapainonsa ja jälleen syytettiin juutalaisia. Rauha, joka seurasi, osoittautui lyhytaikaiseksi, koska Hitlerin valtaannousu synkensi uhkaavasti poliittisen taivaanrannan.
After the Germans invaded Riga, the balance of political power was
destabilized and again Jews were reproached. The peace which followed
would be short lived, as the rise of Hitler
loomed forebodingly on the political horizon.
- Kun Puna-armeija saapui Riikaan kesäkuussa 1940, moni juutalainen meni Neuvostoliittoon koska Länsi ei suonut toivon hitustakaan. Sinä jaksona pidätettiin juutalaisten johtajat ja kuljetettiin Siperiaan -eivätkä he koskaan palanneet.
When the Red Army entered Riga in June 1940, many
Jews scrambled to the USSR, for faith in the West was lost. During
this period, Jewish leaders were arrested and deported to Siberia and
never returned.
- Lia German ja hänen perheensä kuuluivat niihin harvoihin onnistuneisiin. Sodan puhjettua kesäkuussa 1941 he menivät Kazakstanin Semipalatinskiin. Matka oli pitkä ja vaikea, mutta pysyimme siellä elossa., hän kertoi artikkelin kirjoittajalle. "Äitini työskenteli Latvian ministeriön tehtävissä, joten hän palasi Riikaan vuotta ennen minua" kertoo tytär Lia. "Ja sitten yhtenä päivänä vuonna 1944 hän soitti minulle sanoen:" Elia, tule takaisin Riikaan". Hän meni Filologian Instituuttiin opiskelemaan filologiaa, mikä on täysin sopiva aihe tytölle, joka oli kasvanut saksankielen, jiddishin, latvian kielen, venäjänkielen ja hebrean kielen miljöössä.
Lia German and her family were some of the lucky
ones. When war broke out in June 1941, they went to Semipalatinsk,
Kazakstan. “It was a long, uncomfortable journey. But we lived
okay there,” she told me. “My mother worked for the Latvian
ministry, so she came back to Riga about a year before me. And then
one day (in 1944) she just telephoned me and said, Œlia, come back
to Riga.'” At 19, she entered the Institute to study philology,
a perfectly suitable topic for a girl who grew up surrounded by
German, Yiddish, Latvian, Russian, and Hebrew.
- Riigan juutalaisista vain 150 selvisi hengissä Holokaustista.
Only about 150 Jews from Riga survived the Holocaust.
- Kun Hitler oli lyöty, tuhansittain juutalaisia palasi Latviaan ja siihen joukkoon kuului juutalaisia eri puolilta neuvosto-imperiumia. Vuonna 1989 oli Riigassa rekisteröitynä noin 23 000 juutalaista, mutta sitten lukumäärä alkoi vähentyä maastamuuton takia. Emigraatio suuntautui Israeliin, Englantiin ja USA:han.
After the defeat of Hitler,
thousands of Jews returned to Latvia, including Jews from other parts
of the Soviet empire. By 1989, some 23,000 Jews were registered in
Riga, a number which continuously diminishes due to emigration to Israel,
Britain, and the United
States.
- Vielä meidän aikamme Riikan kulttuuria rikastaa juutalaiset lääkärit, tiedemiehet, insinöörit, taiteilijat ja opettajat. Meidän päiviemme juutalainen elämä on vapaata ja Latvian hallitus antaa heille täyden kannatuksensa.
Still, Jewish doctors, scientists, engineers, artists, and
teachers are making a noticeable impression on the culture of the
city. Today's Jews live freely and with the full support of the
Latvian government.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar