Leta i den här bloggen

måndag 1 april 2013

Suomennosta heräävästä Latinalaisamerikasta

Heräävä Latinalaisamerikka

1993-1997 Daniel P. Faigin kirjoittaa juutalaisen kansan historiasta marranojuutalaisista.

  • Espanjalaisinkvisition aikaan ja silloin kun Espanja alkoi karkottaa maasta omia juutalaisiaan vuonna 1492 heille tarjottiin toisena mahdollisuutena kristinuskoon kääntymistä . Moni valitsi kuitenkin lähteä pois Espanjasta. Muutama harva sai turvapaikkaa islamilaisten oottomaanisessa imperiumissa, mutta moni jäi paikailleen.
At the time of the Spanish Inquisition and the expulsion from Spain in 1492, Jews were offered conversion or expulsion. Many chose to leave Spain (quite a few found safety in the Muslim Ottoman Empire), but others stayed behind.
  • Marrano-juutalaisuus alkoi ilmetä Juderiaksen kapinan ajoista Espanjassa. Monia kääntyi pakosta katolilaisuuteen pelastaakseen henkensä. Luonnollisestikaan heidän katolilaisuutensa ei ollut mitenkään sisäsyntyisen harrasta. 14 ja 15. vuosisatojen kiristyvä lainlaadinta kohdistui käytännön juutalaisuutta harrastaviin ihmisiin ja helppo pakotie oli kääntyä katolilaiseksi. Suurin joukoin muuttui juutalaisia nimellisesti kristityiksi, muta sydämessään he olivat edelleen juutalaisia.
"Marranos" actually started appearing with the first riots in the Juderias of Spain. Many were forced to convert to save their lives. These were naturally not faithful Catholics. The laws in 14th and 15th century Spain became increasingly oppressive towards practicing Jews, while providing an easy escape by conversion. Large numbers of middle class Jews outwardly took on Christianity to avoid the laws, while secretly practicing Judaism.
  • Nykypäivän marranolaisuuden käytännölliset rippeet Espanjassa ja Portugalissa on peräisin niiltä juutalaisilta, jotka pakenivat Espanjasta Portugaliin vuonna 1492, mutta hekin joutuivat ansaan kun karkoituksia alettiin toteuttaa sielläkin. Kaikkein aktiivinta oli marronlaisuus Iberian niemimaalla vuorialueella, joka sijaitsei Espanjan ja portugalin rajamaassa esim Belmonten kaupungissa. Näillä alueilla juutalaisväestön onnistui menestyä ja palauttaa ennalleen juutalaista käytäntöä, mutta sittenkin monet pelkäsivät joutuvansa poltetuiksi ja vainotuiksi, jos kävisi ilmi, että he olivat juutalaisia. yhtesikunnissa
Most of the remaining Marranic practice in Spain and Portugal today is from those religious Jews who escaped from Spain to Portugal in 1492, only to be trapped there later when the expulsion was instituted there as well. The most active Marranism in the Iberian peninsula is in the mountainous border areas between Spain and Portugal, in towns such as Belmonte'. Jewish outreach in these areas is achieving success in bringing them forward and restoring full Judaic practice, but many still fear burning or other persecution if they go public.
  • Muutamia uskollisia katolilaisia käännynnäisiä voitti kuuluisa juutalaisuuden luopio Pablo de Santa Maria, joka kulki ympäriinsä väitellen rabbiinien ja tavallisten juutalaisten kanssa sieluista. Kaikkein kuuluisimmassa väittelyssään Nachmanides- nimisen juutalaisen henkilön kanssa hänet nujerrettiin perusteellisesti, mutta fransiskaanit julkaisivat väärennettyjä raportteja tästä väittelystä voittaakseen lisää käännynnäisiä. Nachmanides harhaoppislailta suojattuna väittelyn aikana, pakotettiin sitten kumoamaan julkisesti opetuksensa. Hänet pakotettiin pois maasta sen sijaan että hänet olisi poltettu vääräoppisena roviolla. Joka tapauksessa sen ajan käännynnäisten uskollisuus oli kyseenalaista, koska karkoitusmääräyskin oli alunperin tehty käännynnäisten uudistettujen rikosten vuoksi, olihan heidän asuttava juutalaisuutta noudattavien välittöminä naapureina.Vaikutti siltä , että kaikkien avoimesti juutalaisuutta noudattavien karkoittaminen oli ainoa tapa saada kännynnäiset pysymään katolilaisina.
Some faithful Catholic converts were won by the efforts of famous apostates like Pablo de Santa Maria who went around disputing the rabbis and ordinary Jews, winning some converts. In the most famous disputation, with Nachmanides, he was soundly defeated, but the Franciscans published false reports of the disputation to win more converts. Nachmanides, who had been protected from heresy laws during the disputations, was forced to publish his refutations in public. He was forced into exile rather than be burned as a heretic. In any case, the faithfulness of these converts is doubtful, since the Order of Expulsion was primarily due to the recidivism of Conversos once they had to live next door to practicing Jews again. It was felt that expelling all open Jews was the only way to keep the Conversos Christian.
  • Eräät paikalleen jääneistä kääntyivät nimellisesti roomalaiskatolilaisiksi, mutta pitivät yllä juutalaisia tapoja. Erääseen aikaan heitä kutsuttiin marranoiksi, mikä sana viittaa sikaan, jota he julkisesti söivät osoittaakseen ulkoista kääntyneisyyttään. Ei tiedetä, kuka heitä alunperin alkoi kutsua sioiksi, perinteiset kristityt vai käytännön juutalaiset.
Among those who stayed behind were Jews who pretended to convert to Roman Catholicism, but who secretly maintained a practice of Judaism. The term "Marrano" was at one time used to describe them, as the term refers to the swine which they'd publicly eat to demonstrate their outward conversion. It isn't clear if the "Old Christians" or the practicing Jews called them "marrano".
  • Mallorkalla yhteiskunta kääntyi 1430-luvulla ja heitä kutsuttiin nimellä Chuetas, possunihra., koska he pitivät kattiloissaan jatkuvasti possunihraa kiehumassa. He kuitenkin yksityiselämässään kutsuvat itseään israelilaisiksi ja pyytävät suurelta Jumalalta anteeksiantamusta siitä, että rukoilevat ihmispatsaan edessä. Kuvaannolliseti he luovuttavat nahimman poikansa katolilaiseksi papiksi keinona saada suojaa kirkon suorittamaa vainoa vastaan joten moni heidän papeistaan kautta baleriaanisten saarten on marranoperheistä kotoisin.
In Majorca the community was converted in the 1430's and are called Chuetas, from "pork lard" since they regularly keep pork lard boiling in cauldrons on their porches. They themselves still call themselves Israelitas in private, and ask forgiveness from el Grande Dio for worshipping in front of statues of a man. They typically sacrified (in a figurative, not literal, sense) their first born sons to the Catholic priesthood as a means of getting protection from Church persecution, so, ironically, many of the priests across the Baleiric Islands are from Marrano families.

  • Oikea termi on kryptojuutalaisuus, koska se viittaa juutalaisiin, joita on pakotettu muihin uskontoihin ja poliittisiin filosofioihin ja kuitenkin he ylläpitävät juutalaisuuden käytännön toteuttamista. Sana kryptojuutalaisuus on peräisin inkivisitiota edeltävältä ajalta, kun juutalaisia pakotettiin islamilaisiksi Al-Mohavidin invasoituessa Espanjaan.. Muodostuneet krypotojuutalaiset pakenivat asteittain kristillisille alueille saadakseen turvaaa islamilaisilta. Nykyään tunnetaan näitä ulkoisesti islamilaisia kryptojuutalaisia Iranin Meshedistä ja Turkista.
Crypto-Jew is the correct term, as it also refers to Jews forced to adopt other religions and political philosophies while maintaining Jewish practices. Crypto-Judaism pre-dates the Inquisition, as Jews were forced by the Al-Mohavid invasions of Spain to become Muslims, creating Crypto-Jews who gradually fled to Christian districts for protection from the Muslims (see Roth's History of the Jews). In modern times outwardly Muslim Crypto-Jews are known to be in Meshed, Iran, and in Turkey.
  • Joukko kryptojuulaisia yhteiskuntia on olemassa vielä tänä päivänä, erityisesti entisissä Espanjan vaikutuksen alaisissa maissa kuten lounais-USA:ssa. Nämä ovat olleet äärimmäisen salattuja kautta vuosisatojen.Joitain yhteiskuntia on kadonnut assimiloitumalla, mutta joitain juutalaisia käytäntöjä kuten sapattikynttilöitten sytyttäminen perjantai illalla on säilynyt. Cohenin kirjoittama informaatio The Marranos ja Prinzin kirjoittama The Secret Jews antavat tietää seuraavia esimerkkejä näistä yhteiskunnista.
A number of Crypto-Jewish communities survive today, especially in former Spanish-influenced regions, such as the southwestern U.S.A. They still maintain extensive secrecy after centuries. Other communities were lost to assimilation, but maintained residual Jewish practices such as lighting candles Friday night. Based on information in Cohen's The Marranos and Prinz's The Secret Jews, the following are some examples of these communities:
  • Kolumbian antikena väestö.
The Antiquen~as of Colombia.
  • Suuri osa pohjois-Meksikon keski ja yläluokkaa.
Much of Northern Mexico's middle and upper classes (Nuevo Leon is the "New Lion of Judah").
  • Meksikon Naucalpan ja Vallejo alue.
The Naucalpan and Vallejo districts of Mexico City. (Technically, Naucalpan is not in the Distrito Federal, but in the greater metropolitan area).
  • Mallorkan chueta- väestö. Kun tarkkaa chuetalaisten sukunimiä, niissä on monia jotka olivat entisen Hispanian aikaan kuuluisia. Näihin kuuluu Mir, Miro ja Marti. Joan Miro oli mallorkalainen. Fidel Castron suvun marranolaisuus periytyy hänen äidiltään ja hänen isänsä perhe oli Gallego. Harva juutalainen asui Espanjan Galitsiassa ja toisaalta moni asui Itävallan Galitsiassa.
The Chuetas of Majorca. A look at Chueta last names shows many surnames which have became quite famous in the Hispanic world. They include Mir, Miro, and Marti. Of course Joan Miro was Mallorcan. Any marranism in Fidel Castro's family would be through his mother, as his father's family was Gallego, and very few Jews ever lived in Galicia (of course plenty lived in the Austrian Galicia, I'm refering to northwestern Spain).
  • Mielenkiintoisia ovat nämä Espanjan ja Portugalin väliset vuoret, marranolaisuuden kehto, erityisesti Extramaduran ja Andalusian välinen raja. Tämä raja on suoranaista sisämaata varhaisinta juutalaista asutusta sisältäneille alueille Iberian niemimaalla kuten esim Huelva ja Gibraltar. Myös Malaga ja Almunecar, joissa oli varhaisia yhteiskuntia, sijaitsevat Andalusiassa. Timothy Micthellin kirjan mukaan ( Flamenco: Deep Song) ja muista lähteistä päätelleen läntisen Andalusian inkvisitio oli hieman lievempi kuin muualla, koska uuden maailman kaupankäynti ja kaivosteollisuus työllisti.. Nämä yhtymäkohdat ovat mielenkiintoisia. Tarvittiin
Interesting about the mountains on the Spanish-Portuguese border being a hotbed of marranism, particularly those on the Extremadura-Andalucia border. This area is directly inland from some of the areas which contained the earliest Jewish communities on the Iberian peninsula - for example Huelva and Gibraltar. Malaga and Almunecar - which also had early communities - are also in Andalucia. According to Timothy Mitchell's book Flamenco: Deep Song and other sources, the inquisition in western Andalucia was slightly more lenient than elsewhere because of the need for labour related for the new world trade and mining. The connections are quite interesting.
  • Tunnetusti marranojuutalaista sukua ovat kuuluisat hispanialaiset Rita Moreno ja Fidel Castro. Juutalaisilla on ollut myös tärkeää osuutta Monterreyn historiassa Meksikossa.Garzan perhe on eräs Meksikon varakkaimpia; Cereveceria Mocxtezuma mainitaan. Frida Kahlon isä Guillermo Kahlo on tunnettu valokuvaaja ja Unkarista kotoisin oleva juutalainen.Diego Riveralla sanotaan myös olleen marranoesivanhemmat.
Famous Hispanics who have acknowledged Marrano ancestry include Rita Moreno and Fidel Castro. Jews have played an important role in the history of Monterrey, Mexico. The Garza family, one of Mexico's richest, of Cerveceria Moctezuma fame, are Jews. Frida Kahlo's father, Guillermo Kahlo, a somewhat reknowned photographer in his own right, was a Hungarian Jew. Diego Rivera admitted having marrano ancestry as well. 
 
Suomennosta, jonka olen tehnyt muutama vuosi siten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar