Israelin esiäidin Saaran hautapaikka, Hebron eli Kirjat Arba, Makpelan luolan hautakammio
Joka vuosi kun uskonnollisilla
juutalaisilla tulee Mooseksen lain vuosittaisessa luvussa kohta
Saaran, Aabrahamin vaimon elämästä, kymmenet tuhannet nousevat
Juudean maan Hebronin vuoristokaupunkiin , missä sijaitse
Patriarkkojen hautakammiot, muistamaan tätä tärkeää esiäitiään,
Israelin kansan ylintä esiäitiä Saaraa.
Saaran ainoa lapsi oli IISAK. Aabraham
oli tullut Syyriasta ja Irakista päin Mesopotamiasta, ensin Kaldean Uurista, Uur Kasdim , Eufratin länsirannalta Kuwaitin tienoosta,aikoinaan siirtyen sitten Jordanin yli
Israeliin Saaran kanssa. Abraham ( paljouden isä) oli ensiksi
nimeltään ABRAM (korkea isä) ja Saara ( Ruhtinatar)
tyttönimeltään SAARAI.
SUKUHAUTA Makpelan luola Mamren tammistossa
AABRAHAM osti perhekunnalleen
sukuhaudan Hebronista. Siihen sukuhautaan tuli haudatuksi sitten
Saara, Aabraham, Iisak, Rebekka, Jaakob, Lea. ja lähistölle
Beetlehemiin Raakel Benajminin vaikean synnytyksen jälkeen menehtyneenä.
http://www.bibleplaces.com/hebron.htm
http://www.bibleplaces.com/hebron.htm
GENESIS 23 kertoo Saaran elämästä. Hänen elämänsä oli täydet 100 vuotta ja 27 päälle.. Hebronin toinen nimi oli Kirjat Arba, se oli kaupunki, jossa Saara asusti kuolemansa aikoihin. Hautapaikan Aabraham oli ostanut heettiläisten keskuudessa elävältä Zoharin pojalta Efronilta. Paikan nimi oli Makpelan luola. Se sijaitsi pellon päässä siihen aikaan, Mamren tammistossa. Hän maksoi maasta 400 hopeasekeliä.
NYKYHEBRONISSA (tieto vuodelta 2006)
asuu yhtä paljon juutalaisia kuin
Suomen Helsingissä. Arabiväestö puolestaan on
15 - kertainen, noin 150 000. Mutta kun oli tämä
Saaran muistopäivä (2006) , noin 100 000
juutalaista uskovaa tuli sinne Pyhälle paikalle Makpelan luolien
tienooseen lukemaan tätä Raamatun historian kohtaa. Koska
varsinainen pysyvä väestö on vain 1000 henkilöä, majoitusta on
hyvin vähän mahdollista järjestää ja sen takia kymmenet tuhannet
yöpyivät taivasalla Israelin valtavien tähtimäärien alla
teltoissa, makuupusseissa ja kannetuilla lavitsoilla. ( Ja
jos vielä tänä aamuna oli siellä väkeä juhlimassa niin he
saivat nähdä tämän aamun Leonides- tähtisateenkin Hebronissa
Leijonain tähtikuviossa eteläisellä taivaalla!) Sää oli
miellyttävä.( Hebronin päällä on paljon tähtiä ja taivaan
sini on sitä kuninkaallista syvää safiiria. Taivas vaikuttaa
siellä tilavan kaarevalta, koska vuoristoa vielä ympäröi
maailman syvin laakso lähistöllä idässä ja lännessäkin on
vuorten välissä syviä laaksoja).
Iisakin huone Myös Iisakin Huone on ollut auki
juutalaisille tänä viikonloppuna, mikä onkin vuoden ainoa päivä,
kun Iisakin huone on auki, muulloin se toimii moskeijana. Iisakin Huoneesta johtaa tie alas hautaluolille. Varsinaiset hautaluolat ovat
syvällä onkaloissa ja rakennuksessa aika ylhäällä on ne
kenotapsit, hautamuistomerkit (chenotaph)Juhlapäivän kohokohtana on I
Mooseksen kirjan 23. luvun lukeminen juuri sillä paikalla, missä
oli Genesis 23 – luvun tapahtumat 4000 vuotta sitten Kirjat
Arbassa. :Suuri juhlapäivä sujui rauhallisesti-
tietysti niin suuren joukon paluu koteihinsa juhlan jälkeen on
liikenneturvallisuuskysymys. Mutta Hebron on aina kautta vuoden auki
juutalaisille, tällaisia näin suuria kokouksia tosin on vain kerran
vuodessa.
Kirjat Arba tarkoittaa ehkä Neljän Kylää Historian aamussa siellä asui neljä
suurta mahtajaa, joita pidettiin jättiläisinä eli anakilaisina
( giant, anak ) ( IV M 13: 23, 29) Ahiman, Seesai, Talmai. Tai sitten
yhden nimi oli Arba ja kylä oli Arban kylä, anakilaisen miehen,
jonka pojat olivat Ahiman, Seesai ja Talmai. Näitten erittäin
kookkaiten paikallisasukkaitten jälkeläisiä lienee ehkä ollut
Goljatkin joillain geneettisellä tavalla. Tällä oli geenivirhe,
josta seuraasi mm 6 sormea.
Makpelan luola “Machpela “ kaksoisluola: (Meara Macfulah) Meara= luola, Kaful = kaksinkertainen
KENOTAPSI “Cenotaph” Kenotapsi on se maan pinnalla oleva rakennelma, joka on patriarkkain haudan päällä Se ei sisällä ruumista, vaan on hautamuistomerkki. . Jokaisella henkilöllä on oma kenotapsi kuten ”Cenotaph of Sarah”. Varsinaiset luolat ovat jossain syvällä rakennuksen alla maaperässä. Näitten kauniitten kenotapsien kyljissä on arabialaistakin kirjoitusta.
Kuningas Herodeksen osuus Kenotapsien päällä on
rakentajakuninkaan Herodeksen ajalta olemassa valtava rakennus,
joten hautapaikka ei ole varsinaisesti mikään luola, vaan alueen
päällä on iso kivinen arvokas arkitehtooninen rakennus: Haram- El
Khalif Englanniksi nimi on the Tomb of the Patriarch, suomeksi
patriarkkojen hautamuistomerkit. Herodes Suuri rakensi tuon
monumentaalisen rakennuksen 37- 4 ennen Kristusta, samoihin aikoihin,
kun rakennettiin paljon muutakin kuten Jerusalemin II temppeli. Herodeksen oma kesäpalatsi oli Herodion.
IBRAHIM Tämä Hebronin muistomerkki arvokas
koko arabi- ja juutalaismaailmalle, joiden yhteinen kanta-isä on
juutalaisilla AABRAHAM ja arabeilla IBRAHIM; (Ibrahim el-Khalif)
(Itse olen käynyt tässä patriarkkojen
hautakammiossa sisällä kerran 1967 ja nähnyt nämä
kenotapsirakenteet ja sisällä olevan moskeijan. Vuodesta
1967 asti on sisällä toiminut myös synagoga. Hautakammioista näyttää
olevan hyvät valokuvat internetissä, kun käyttää esim.
hakusanaa ”Cenotaph of Sarah” tai ”Machpela cave”. Ei tule hämmästyä, että
kirjoitukset ovat arabiaksi).
Turistina Hebronissa käydessä eräs asia on aivan välttämätön- katsoa kaupungin käsityöläisten taidetta, mm Hebronin lasia ja muita käsityöläispajoja: Siellä on myytävänä ihania, lasipuhallustöitä, öljypuisia esineitä ja metallitaoksia.
http://www.youtube.com/watch?v=E8FBgzJyVVo
Turistina Hebronissa käydessä eräs asia on aivan välttämätön- katsoa kaupungin käsityöläisten taidetta, mm Hebronin lasia ja muita käsityöläispajoja: Siellä on myytävänä ihania, lasipuhallustöitä, öljypuisia esineitä ja metallitaoksia.
http://www.youtube.com/watch?v=E8FBgzJyVVo
Jos käy katsomassa tätä Israelin
esi-isien ja äitien muistomerkkiä Makpelan hautakammion kenotapseja, Jerusalemista on linja-autoja
ja Hebroniin on noin tunnin matka. Ensin noin 10 km Beetlehemiin
tietä ajettaessa suoraan etelään Jerusalmista on siinä matkalla RAAKELIN hauta tien oikealla puolella. (KEVER RACHEL) Sitten Beetlehemissä on Jeesuksen
syntymäkirkko, sekin on iso rakennus. http://www.folkartmavens.com/Olive-Wood-p-1-c-65.html
Juudan Kuninkaitten maat, Salomonin lammikot
Hebroniin mentäessä Beetlehemin
eteläpuolella ollaan Israelin kauneimmillä kukkuloilla,
kuninkaallisessa Juudeassa. Sinne päin Salomokin asetti suuren
vesialtaansa, Salomonin lammikot, jotka ovat vieläkin olemassa.
Niistä käsin hoitui Jerusalmein vedensaanti. Hebronin tienoo vaikka onkin korkeaa
vuoristoa on hyvin asuttavaa kukkuloitten lakea myöten, ylätasankoa. Vuoret ovat pengerrettävissä esim viinitarhoiksi. Käsitettävää
on, että se on ollut kuningaskunnan ehdoton ydinseutu. Sieltä
kuninkaitten alueelta nähtynä Jerusalem on kuin olisi painunut
vuoristoon kuin sinetti, hieman matalalle, vaikka onkin 7 pienoisen
kukkulan päällä. Sanotaankin, että Siionin vuori on alava. Ei
mitenkään vuorista korkein, vaikka hengellisesti erittäin korkea. puolustuksellisesti tietysti oli olennaista että "isot veljet" ja kansan johtajasuvut, Juudan kuningassuku ja Joosefin ruhtinassuku kaarsivat aluein Benjaminin Jerusalemia ja siinä sijaitsevaa Temppeliä. isoveli Ruubenin suku siellä Mooseksen Nebolla oli aikoinaan itäinen vartija pikkuveljiensä heimoille Kaanaanin maassa.
Samaria, Joosefin alueet, Efraim ja Manasse Jerusalemista pohjoiseen
Myös Jerusalemin pohjoispuolen
vuoret ovat korkeita muhkeita laajoja harjuseljänteitä, Joosefin
alueita , Joosuan sukukunnan keskustaa, Samariaa, joitten suhteen Jerusalem on hyvin alava, vaikka onkin 1 km meren pinnan
yläpuolella.
Seisminen kaista, Jerusalemista itään
Kun taas näitten korkeitten alueitten
(eteläisen Juudean kuninkaallinen alue ja pohjoisen Samarian
ruhtinaskuntien alue ) välinen Benjaminin kapea kiila on
kuin maanjäristysten jäljiltä mahtavan syviä rotkojakin
sisältävä erikoinen alue. Jerusalemista kohti länttä on syvää laaksonpohjaa. laimeasti seisminen lie tämä Jerusalemin vyöhyke Juudean ja
Samarian välissä vieläkin . (Wadi, Jeriko). Sakarian kirja mainitsee jostakin tulevasta isosta maanjäristyksestä, mikä edelleen jatkaisi jo alavaksi muuttuneen Jerusalemin alavaksi laajentamista. Tämähän on kommunikaation suhteen ajatellen edullista, koska Jerusalemin ilmasto on ihanteellinen subtropiikissa, muta Jerusalem on ollut vaikeakulkuinen. Toisaalta maa on jo tällä hetkellä " hyvin ratkennut" ristiin rastiin- ensinnäkin Jordanin linjalla ja sitten Jerusalem Jeriko linjalla. ja "se suuri maanjäristys" on voinut olla se, mikä tapahtui Jeesuksen kuollessa, kun Temppelin esirippukin- hyvin paksu, läpimitaltaan vaaksan paksu verho repesi keskeltä kahtia ja pelastus ja lunastus , pakopaikka ihmiskunnan sieluille, oli siinä hankittu Jumalan vuorten välillä- eteläiset Juudan ja Kaalebin vuoret ja pohjoiset Joosuan ja Joosefin vuoret järistysalueen sivuilla- ja jerusalmeisn kalliossa oli suurt järistystä ( Haudat aukenivat- on kirjoitettu)
Retki Wadi Qeltiin n 43 vuotta siten.
Olin tiulilla, luonnonsuojeluyhdistyksen retkellä siinä maanratkeama kanjonissa, kapuavassa linja-autssa Wadi Keltin jyrkänteen reunalla Jerikosta päin nousten kohti Jerusalemia- (huh) ja sitten jalkapatikassa laskeutunut rinteitä sinne vastapäisessä kallioseinämässä sijaitsevaan ortodoksiseen luostariin, seurannut, kun luostarista eräs munkki lähti leivänhakumatkalle serpentiinitietä ylöspäin jonnekin erämaahan kadoten ja tuli sitten takaisin leipä kädessä jostakin , mikä minun silmissäni oli hiekkainen ja kallioinen erämaa. Luostarissa tarjottiin raikasta kylmää vettä hikiselle vaeltajajoukolle. Wadi Keltin pohja oli hyvin kuiva siihen aikaan.
Löysin netistä nuoren miehen hiking story- kertomuksen Wadi Qeltistä,
Voin kyllä sanoa että kun sinne olin laskeutunut , sitten kivunnut luostariin ja saanut juotavaa, olin kyllä "ihan valmis "päivän tiulilta, kun taas istuin rotkon reunan linja-autoon jälleen.
Tämä alaoleva nuoren miehen blogi antaa vähän paremman käsityksen Wadi Qeltistä:
http://israeltours.wordpress.com/2011/10/30/hiking-wadi-qelt-st-george-monastery/
Retki Wadi Qeltiin n 43 vuotta siten.
Olin tiulilla, luonnonsuojeluyhdistyksen retkellä siinä maanratkeama kanjonissa, kapuavassa linja-autssa Wadi Keltin jyrkänteen reunalla Jerikosta päin nousten kohti Jerusalemia- (huh) ja sitten jalkapatikassa laskeutunut rinteitä sinne vastapäisessä kallioseinämässä sijaitsevaan ortodoksiseen luostariin, seurannut, kun luostarista eräs munkki lähti leivänhakumatkalle serpentiinitietä ylöspäin jonnekin erämaahan kadoten ja tuli sitten takaisin leipä kädessä jostakin , mikä minun silmissäni oli hiekkainen ja kallioinen erämaa. Luostarissa tarjottiin raikasta kylmää vettä hikiselle vaeltajajoukolle. Wadi Keltin pohja oli hyvin kuiva siihen aikaan.
Löysin netistä nuoren miehen hiking story- kertomuksen Wadi Qeltistä,
Voin kyllä sanoa että kun sinne olin laskeutunut , sitten kivunnut luostariin ja saanut juotavaa, olin kyllä "ihan valmis "päivän tiulilta, kun taas istuin rotkon reunan linja-autoon jälleen.
Tämä alaoleva nuoren miehen blogi antaa vähän paremman käsityksen Wadi Qeltistä:
http://israeltours.wordpress.com/2011/10/30/hiking-wadi-qelt-st-george-monastery/
Hebronista pohjoiseen, Jerusalemiin
Etelän vuorilta Hebronista päin Jerusalemiin
tuleminen on todellinen valtava elämys. Samalla
kuitenkin kuin menemistä jonkinlaiseen miniatyyrimaailmaan, jossa kaikki on
aika pienikokoista, taivaskin, horisontti supistuu. Öljymäki peittää
varhaista itäaurinkoa. Temppelialue kokonaisuudessaan on kuin matalalla
tarjottimella, jos katson Öljymäen laelta korkealta idästä.
Vanhakaupunki on aika pieni,
koristeellinen kuin kruunu. Sen ympäri jaksaa alaluokkalaisetkin
tarpoa yhden päivän aikana. Israelin ihmeitä onkin se, että
kaikella on kuin ihmisen mitta, jolla saa avaimia Raamatun lukemiseen
ja ymmärtämiseen. Jerusalem on kaiken kaikkiaan kuin Tavnit, taivaasta annettu kartta ja sen mukaan tehty kaupunki ihmiskunnan pelastuksen aakkoseksi. Jerusalemin ei tulisi estää ketään pelastumasta ja löytämästä Jumalaa. Israelin pienen maan mitta auttaa Raamatun tutkijoita löytämään Jumalan tahdon, ja Jumalan sallimuksen, että muilla kansoilla maapallolla on isojakin valtioita - ei jokaisen tarvitse tehdä Liiton kansan opetustyötä ja harrastaa kansainvälistä didaktiikkaa. Riittää, että antaa Israelille olemassaolon oikeuden ja siunaa sitä sen tehtävissä. eikä runtele sitä pienikokoista Luvattua maata, joka on kyynärän ja kämmenenleveyden mitalla saanut rajansa.
Hebronista etelään Negeviin, Etelämaahan, Aabrahamin ja Saaran nuoruuden ajan asuma-alueille
Negeviin päin kohti Egyptiä vei
aikoinaan kauppareitti Negevin autiomaa oli Aabrahamin
viljelymaita. Siellä on historiallisia kaupunkeja, jotka ovat
merkattu maailmanperintöluetteloon.
Hebronista etelään johti mauste- ja
hajuainekauppiaitten kulkureitti ja sen 4 nababatialaista kaupunkia
ovat myös maailmanhistorian aarteita. Todennäköistä on, että
Joosef ja Maria sekä Jeesuslapsi kulkivat tätä tietä Etelään
aikanaan, Egyptiin. Aikanaan vaelsi Egyptiin myös Aabraham ja Saara,
Jaakob ja Lea lapsineen ( 70 henkeä) niitä soveltuvia laaksopolkuja pitkin.
Näin
joulun alla on hyvä muistaa, että Jeesus syntyi näitten patriarkaalisten
hautamuistomerkkien välillä:
Raakelin ja Joosefin haudat olivat
Syntymäkirkosta pohjoiseen ja muitten Aabrahamin, Saaran Iisakin,
Rebekan Jaakobin ja Leean hautakammiot Hebronissa, syntymäkirkosta
etelään.
Ne 12 kantaisää, kuten Joosef,
mahdollisesti tulivat haudatuksi myös Israelin maahan kun Mooses ja
kansa palasivat Joosefin luut mukanaan. Ainakin Joosef on haudattu
Joosefin alueelle.
Uuden Testamentin mukaan kantaisät olisi myös
tuotu Israeliin, Siikemiin Nablukseen ( Ap.t.7: 16). Jaakob oli
ostanut tämän I M 33: 19. (Liekö siinä ollut Diina haudattuna??
Ei mainita).
Stefanus diakoni
Erittäin hyvän, ehkä parhaimman
lyhennelmän Israelin historiasta saa Stefanuksen puheesta. Apt.t 7.
Lähde 1 Aruz-7
Lähde 3 Wikipedia: maailmanperintö
Israel
2006-11-19 20:24 Seitsemän viikkoa lehtimajan juhlasta on Saaran elämän muistojuhla Hebronissa, kertoo Aruz-7 lehti.
Päivitetty tätä artikkelia ja asetettu blogiin 12.4. 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar