Leta i den här bloggen

fredag 12 april 2013

Hebron, Makpelan luola, Juudea, Samaria, Benjamin , Wadi Qelt

Israelin esiäidin Saaran hautapaikka, Hebron eli Kirjat Arba, Makpelan luolan hautakammio

Joka vuosi kun uskonnollisilla juutalaisilla tulee Mooseksen lain vuosittaisessa luvussa kohta Saaran, Aabrahamin vaimon elämästä, kymmenet tuhannet nousevat Juudean maan Hebronin vuoristokaupunkiin , missä sijaitse Patriarkkojen hautakammiot, muistamaan tätä tärkeää esiäitiään, Israelin kansan ylintä esiäitiä Saaraa.
Saaran ainoa lapsi oli IISAK. Aabraham oli tullut  Syyriasta ja Irakista päin Mesopotamiasta, ensin  Kaldean Uurista, Uur Kasdim , Eufratin länsirannalta Kuwaitin tienoosta,aikoinaan siirtyen sitten Jordanin yli  Israeliin Saaran kanssa. Abraham ( paljouden isä) oli ensiksi nimeltään ABRAM (korkea isä) ja Saara ( Ruhtinatar) tyttönimeltään SAARAI.

SUKUHAUTA Makpelan luola Mamren tammistossa

AABRAHAM osti perhekunnalleen sukuhaudan Hebronista. Siihen sukuhautaan tuli haudatuksi sitten Saara, Aabraham, Iisak, Rebekka, Jaakob, Lea. ja lähistölle Beetlehemiin Raakel Benajminin vaikean synnytyksen jälkeen menehtyneenä.
 http://www.bibleplaces.com/hebron.htm

GENESIS 23  kertoo Saaran elämästä. Hänen elämänsä oli täydet 100 vuotta ja 27 päälle.. Hebronin toinen nimi oli Kirjat Arba, se oli kaupunki, jossa Saara asusti kuolemansa aikoihin. Hautapaikan Aabraham oli ostanut heettiläisten keskuudessa elävältä Zoharin pojalta Efronilta. Paikan nimi oli Makpelan luola. Se sijaitsi  pellon päässä siihen aikaan, Mamren tammistossa. Hän maksoi maasta 400 hopeasekeliä.

NYKYHEBRONISSA (tieto vuodelta 2006)

asuu yhtä paljon juutalaisia kuin Suomen Helsingissä. Arabiväestö puolestaan on 15 - kertainen, noin 150 000.  Mutta kun oli tämä Saaran muistopäivä (2006) , noin 100 000 juutalaista uskovaa tuli sinne Pyhälle paikalle Makpelan luolien tienooseen lukemaan tätä Raamatun historian kohtaa. Koska varsinainen pysyvä väestö on vain 1000 henkilöä, majoitusta on hyvin vähän mahdollista järjestää ja sen takia kymmenet tuhannet yöpyivät taivasalla Israelin valtavien tähtimäärien alla teltoissa, makuupusseissa ja kannetuilla lavitsoilla. ( Ja jos vielä tänä aamuna oli siellä väkeä juhlimassa niin he saivat nähdä tämän aamun Leonides- tähtisateenkin Hebronissa Leijonain tähtikuviossa eteläisellä taivaalla!) Sää oli miellyttävä.( Hebronin päällä on paljon tähtiä ja taivaan sini on sitä kuninkaallista syvää safiiria. Taivas vaikuttaa siellä tilavan kaarevalta, koska vuoristoa vielä ympäröi maailman syvin laakso lähistöllä idässä ja lännessäkin on vuorten välissä syviä laaksoja).
Iisakin huone  Myös Iisakin Huone on ollut auki juutalaisille tänä viikonloppuna, mikä onkin vuoden ainoa päivä, kun Iisakin huone on auki, muulloin se toimii moskeijana. Iisakin  Huoneesta johtaa tie alas hautaluolille. Varsinaiset hautaluolat ovat syvällä onkaloissa ja rakennuksessa aika ylhäällä on ne kenotapsit, hautamuistomerkit (chenotaph)Juhlapäivän kohokohtana on I Mooseksen kirjan 23. luvun lukeminen juuri sillä paikalla, missä oli Genesis 23 – luvun tapahtumat 4000 vuotta sitten Kirjat Arbassa. :Suuri juhlapäivä sujui rauhallisesti- tietysti niin suuren joukon paluu koteihinsa juhlan jälkeen on liikenneturvallisuuskysymys. Mutta Hebron on aina kautta vuoden auki juutalaisille, tällaisia näin suuria kokouksia tosin on vain kerran vuodessa.
Kirjat Arba tarkoittaa ehkä Neljän Kylää  Historian aamussa siellä asui neljä suurta mahtajaa, joita pidettiin jättiläisinä eli anakilaisina ( giant, anak ) ( IV M 13: 23, 29) Ahiman, Seesai, Talmai. Tai sitten yhden nimi oli Arba ja kylä oli Arban kylä, anakilaisen miehen, jonka pojat olivat Ahiman, Seesai ja Talmai. Näitten erittäin kookkaiten paikallisasukkaitten jälkeläisiä lienee ehkä ollut Goljatkin joillain geneettisellä tavalla. Tällä oli geenivirhe, josta seuraasi mm 6 sormea.

Makpelan luola “Machpela “ kaksoisluola: (Meara Macfulah) Meara= luola, Kaful = kaksinkertainen

KENOTAPSI “Cenotaph” Kenotapsi on se maan pinnalla oleva rakennelma, joka on patriarkkain haudan päällä Se ei sisällä ruumista, vaan on hautamuistomerkki. . Jokaisella henkilöllä on oma kenotapsi kuten ”Cenotaph of Sarah”. Varsinaiset luolat ovat jossain syvällä rakennuksen alla maaperässä. Näitten kauniitten kenotapsien kyljissä on arabialaistakin kirjoitusta.

Kuningas Herodeksen osuus Kenotapsien päällä on rakentajakuninkaan Herodeksen ajalta olemassa valtava rakennus, joten hautapaikka ei ole varsinaisesti mikään luola, vaan alueen päällä on iso kivinen arvokas arkitehtooninen rakennus: Haram- El Khalif Englanniksi nimi on the Tomb of the Patriarch, suomeksi patriarkkojen hautamuistomerkit. Herodes Suuri rakensi tuon monumentaalisen rakennuksen 37- 4 ennen Kristusta, samoihin aikoihin, kun rakennettiin paljon muutakin kuten Jerusalemin II temppeli. Herodeksen oma kesäpalatsi oli Herodion.
IBRAHIM Tämä Hebronin muistomerkki arvokas koko arabi- ja juutalaismaailmalle, joiden yhteinen kanta-isä on juutalaisilla AABRAHAM ja arabeilla IBRAHIM;  (Ibrahim el-Khalif) 


(Itse olen käynyt tässä patriarkkojen hautakammiossa sisällä kerran 1967 ja nähnyt nämä kenotapsirakenteet ja sisällä olevan moskeijan. Vuodesta  1967 asti on sisällä toiminut myös synagoga. Hautakammioista näyttää olevan hyvät valokuvat internetissä, kun käyttää esim. hakusanaa ”Cenotaph of Sarah” tai ”Machpela cave”. Ei tule hämmästyä, että kirjoitukset ovat arabiaksi).
Turistina Hebronissa käydessä  eräs asia on aivan välttämätön- katsoa kaupungin käsityöläisten taidetta, mm Hebronin lasia ja muita  käsityöläispajoja: Siellä on myytävänä ihania, lasipuhallustöitä,  öljypuisia esineitä ja metallitaoksia.
 http://www.youtube.com/watch?v=E8FBgzJyVVo
 Jos käy katsomassa tätä Israelin esi-isien ja äitien muistomerkkiä Makpelan hautakammion kenotapseja,  Jerusalemista on linja-autoja ja Hebroniin on noin tunnin matka. Ensin noin 10 km Beetlehemiin tietä ajettaessa suoraan etelään Jerusalmista  on siinä matkalla   RAAKELIN hauta tien oikealla puolella. (KEVER RACHEL) Sitten Beetlehemissä on Jeesuksen syntymäkirkko, sekin on iso rakennus. http://www.folkartmavens.com/Olive-Wood-p-1-c-65.html

Juudan Kuninkaitten maat, Salomonin lammikot

Hebroniin mentäessä  Beetlehemin  eteläpuolella ollaan Israelin kauneimmillä kukkuloilla, kuninkaallisessa Juudeassa. Sinne päin Salomokin asetti suuren vesialtaansa, Salomonin lammikot, jotka ovat vieläkin olemassa. Niistä käsin hoitui Jerusalmein vedensaanti. Hebronin tienoo vaikka onkin  korkeaa vuoristoa  on hyvin asuttavaa kukkuloitten lakea  myöten,  ylätasankoa. Vuoret ovat pengerrettävissä esim viinitarhoiksi. Käsitettävää on, että se on ollut kuningaskunnan ehdoton ydinseutu. Sieltä kuninkaitten alueelta nähtynä Jerusalem on kuin olisi painunut vuoristoon  kuin sinetti, hieman matalalle, vaikka onkin 7 pienoisen kukkulan päällä. Sanotaankin, että Siionin vuori on alava. Ei mitenkään vuorista korkein, vaikka hengellisesti erittäin korkea.  puolustuksellisesti tietysti oli olennaista että "isot veljet" ja kansan johtajasuvut,  Juudan kuningassuku  ja  Joosefin ruhtinassuku  kaarsivat aluein  Benjaminin Jerusalemia ja siinä sijaitsevaa Temppeliä. isoveli Ruubenin suku  siellä Mooseksen Nebolla oli aikoinaan itäinen vartija pikkuveljiensä heimoille Kaanaanin maassa.

Samaria, Joosefin alueet, Efraim  ja Manasse  Jerusalemista pohjoiseen

Myös Jerusalemin pohjoispuolen vuoret ovat korkeita muhkeita laajoja harjuseljänteitä, Joosefin alueita , Joosuan sukukunnan keskustaa, Samariaa, joitten suhteen Jerusalem on hyvin alava, vaikka onkin 1 km meren pinnan yläpuolella.

Seisminen kaista, Jerusalemista itään

Kun taas näitten korkeitten alueitten (eteläisen Juudean kuninkaallinen alue ja pohjoisen Samarian ruhtinaskuntien alue ) välinen Benjaminin  kapea kiila  on kuin maanjäristysten jäljiltä mahtavan syviä rotkojakin sisältävä erikoinen alue. Jerusalemista kohti länttä on syvää laaksonpohjaa.  laimeasti seisminen lie   tämä Jerusalemin vyöhyke Juudean ja Samarian välissä vieläkin . (Wadi, Jeriko). Sakarian kirja mainitsee jostakin tulevasta isosta maanjäristyksestä, mikä edelleen  jatkaisi    jo alavaksi muuttuneen  Jerusalemin alavaksi laajentamista. Tämähän on  kommunikaation  suhteen ajatellen edullista, koska Jerusalemin ilmasto on ihanteellinen subtropiikissa, muta Jerusalem on ollut vaikeakulkuinen.   Toisaalta maa on jo  tällä hetkellä " hyvin ratkennut" ristiin rastiin- ensinnäkin Jordanin linjalla ja sitten Jerusalem Jeriko linjalla.   ja "se suuri maanjäristys" on voinut olla se, mikä tapahtui Jeesuksen kuollessa, kun Temppelin esirippukin- hyvin paksu, läpimitaltaan vaaksan paksu verho repesi keskeltä kahtia ja pelastus ja lunastus , pakopaikka ihmiskunnan sieluille,  oli siinä hankittu Jumalan vuorten välillä- eteläiset Juudan ja Kaalebin  vuoret ja pohjoiset Joosuan ja Joosefin vuoret järistysalueen sivuilla- ja jerusalmeisn kalliossa oli suurt järistystä ( Haudat aukenivat- on kirjoitettu)  

Retki Wadi Qeltiin n 43 vuotta siten.
Olin  tiulilla, luonnonsuojeluyhdistyksen retkellä siinä maanratkeama kanjonissa, kapuavassa linja-autssa Wadi Keltin jyrkänteen reunalla  Jerikosta päin nousten  kohti Jerusalemia- (huh)  ja sitten jalkapatikassa laskeutunut rinteitä sinne vastapäisessä   kallioseinämässä sijaitsevaan ortodoksiseen  luostariin, seurannut,  kun luostarista eräs munkki lähti  leivänhakumatkalle  serpentiinitietä ylöspäin jonnekin erämaahan kadoten ja tuli sitten takaisin leipä kädessä jostakin , mikä minun silmissäni oli hiekkainen ja kallioinen  erämaa.  Luostarissa tarjottiin raikasta kylmää vettä hikiselle  vaeltajajoukolle. Wadi Keltin pohja oli hyvin  kuiva siihen aikaan. 
Löysin netistä  nuoren miehen  hiking story- kertomuksen Wadi Qeltistä,
 Voin kyllä sanoa että kun sinne olin laskeutunut , sitten kivunnut luostariin ja saanut juotavaa, olin kyllä "ihan valmis "päivän  tiulilta,  kun taas istuin rotkon reunan linja-autoon  jälleen.
Tämä alaoleva   nuoren miehen blogi antaa vähän paremman käsityksen Wadi Qeltistä: 
 http://israeltours.wordpress.com/2011/10/30/hiking-wadi-qelt-st-george-monastery/

Hebronista pohjoiseen, Jerusalemiin

Etelän vuorilta Hebronista päin Jerusalemiin tuleminen on todellinen valtava elämys. Samalla kuitenkin kuin menemistä jonkinlaiseen miniatyyrimaailmaan, jossa kaikki on aika pienikokoista, taivaskin, horisontti  supistuu. Öljymäki peittää varhaista itäaurinkoa. Temppelialue kokonaisuudessaan on kuin matalalla tarjottimella, jos katson  Öljymäen laelta korkealta idästä. 
Vanhakaupunki on aika pieni, koristeellinen  kuin  kruunu. Sen ympäri jaksaa alaluokkalaisetkin tarpoa yhden päivän aikana.  Israelin ihmeitä onkin se, että kaikella on kuin ihmisen mitta, jolla saa avaimia Raamatun lukemiseen ja ymmärtämiseen. Jerusalem on kaiken kaikkiaan kuin Tavnit, taivaasta annettu kartta ja sen mukaan tehty kaupunki ihmiskunnan pelastuksen aakkoseksi. Jerusalemin ei tulisi estää ketään pelastumasta ja löytämästä Jumalaa. Israelin  pienen maan mitta  auttaa  Raamatun tutkijoita löytämään Jumalan tahdon, ja Jumalan sallimuksen, että muilla kansoilla  maapallolla on isojakin  valtioita - ei jokaisen tarvitse   tehdä Liiton kansan opetustyötä ja harrastaa kansainvälistä didaktiikkaa. Riittää, että antaa Israelille olemassaolon oikeuden ja siunaa sitä sen tehtävissä. eikä  runtele sitä pienikokoista Luvattua maata,  joka on kyynärän ja kämmenenleveyden mitalla saanut rajansa.

Hebronista etelään Negeviin, Etelämaahan, Aabrahamin ja Saaran nuoruuden ajan asuma-alueille

Negeviin päin kohti Egyptiä vei aikoinaan kauppareitti Negevin autiomaa oli Aabrahamin viljelymaita. Siellä on historiallisia kaupunkeja, jotka ovat merkattu maailmanperintöluetteloon.
Hebronista etelään johti mauste- ja hajuainekauppiaitten kulkureitti ja sen 4 nababatialaista kaupunkia ovat myös maailmanhistorian aarteita. Todennäköistä on, että Joosef ja Maria sekä Jeesuslapsi kulkivat  tätä tietä Etelään aikanaan,  Egyptiin. Aikanaan vaelsi Egyptiin myös Aabraham ja Saara, Jaakob ja Lea lapsineen ( 70 henkeä) niitä soveltuvia laaksopolkuja pitkin.

 Näin joulun alla on hyvä muistaa, että Jeesus syntyi näitten patriarkaalisten  hautamuistomerkkien välillä: 
Raakelin ja Joosefin haudat  olivat Syntymäkirkosta pohjoiseen ja muitten Aabrahamin, Saaran Iisakin, Rebekan Jaakobin ja Leean hautakammiot Hebronissa, syntymäkirkosta etelään.
Ne 12 kantaisää, kuten Joosef, mahdollisesti tulivat haudatuksi myös Israelin maahan kun Mooses ja kansa palasivat Joosefin luut mukanaan. Ainakin Joosef on haudattu Joosefin alueelle.
 Uuden Testamentin mukaan kantaisät olisi myös tuotu Israeliin, Siikemiin Nablukseen ( Ap.t.7: 16). Jaakob oli ostanut tämän I M 33: 19. (Liekö siinä ollut Diina haudattuna?? Ei mainita).

Stefanus diakoni

Erittäin hyvän, ehkä parhaimman lyhennelmän Israelin historiasta saa Stefanuksen puheesta. Apt.t 7.

Lähde 1 Aruz-7
Lähde 3 Wikipedia: maailmanperintö Israel
+ Omia matkakertomuksia
2006-11-19 20:24  Seitsemän viikkoa lehtimajan juhlasta on Saaran elämän muistojuhla Hebronissa, kertoo Aruz-7 lehti.
Päivitetty tätä artikkelia ja asetettu blogiin 12.4. 2013. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar