Leta i den här bloggen

torsdag 11 april 2013

Siionin vuoren kammio Holokaustin muistamiseksi

Kun  tutustuin Jerusalemiin ja kuljin Siionin vuoren tietä  ja eri porteistä, eri suunnista  Siionin vuorelle päin,  löysin sieltä myös   pieni kellarikammiomuseo, ikkuna olivat kyllä maan pinnalla, kammioissa oli vähäisen  ulkovalon lisäksi kynttilän valoa holveissa.  Museon aineisto oli järkyttävä.  Yhdessä suuressa  kammiossa oli suuren suuri musta  hautapaasi, johon oli  kauttaaltaan  liepeisiin kaiverettu suurten kuolemanleirien nimet.  Kammiosta meni ulos muureilla  suojattuun   pihaan käytävä ja ovi ja siellä oli valkoisia muistolaattoja  tuhottujen seurakuntien muistoksi, ei  yksilöille sinänsä   ja niitä oli paljon muuriin kiinnitettyinä marmorilaattoina. Niitä lisättiin kun tuli lisää tietoa.   Ennen kuin tiesin Jad Va Shem museosta   kävin tässä museossa. joitain kertoja. Ulkona sisäpihalla  lähde, Raakel itkee lapsiaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chamber_of_the_Holocaust

Holokaustin kammio,  Chamber of the Holocaust

 Wikipedia tekstin suomennosta. 

Museon sisäänkäynti. Museum entrance
 Tämän kammion niminon Martef Ha-Shoa- hebreaksi,  kauhujen kammio , Täystuhon kammio.
(Siinä saa vaikutuksen   kauheasta annihilaatiosta miisä suunnaton määrä olevaisuutta, ihmisiä yhteiskuntia, kansaa,  muuttuu vain kuin shoam- kiveksi jossain paratiisissa-  ei takaisin alkutomuun, vaan mustaksi tiiveimmäksi kiveksi, joka ikäänkuin kuvaa  sovittamattomien rikosten  mahdottomuutta muuttua  alkutomuksi ilman  asioitten oikeudenkäyntiä.

Chamber of the Holocaust (Hebrew: מרתף השואה‎, Martef HaShoa, lit. "Cellar of the Holocaust") is a small Holocaust museum located on Mount Zion in Jerusalem. It was Israel's first Holocaust museum.[1][2]
Sisältö
1. Historia
2. Kuvaus
3. Viittaukset  
4. Linkit 

1. HISTORIA


Tämä  Kauhujen museo  valmistui 1948 Uskontoministeriön ja sen pääjohtajan Rabbi tri Samuel Zanvil Kahanen  toimesta. Hänen vastuullaan oli  mm. Siionin Vuoren  asiat. 

The site was founded in 1948 by the Ministry of Religion and its Director-General, Rabbi Dr. Samuel Zanvil Kahane, whose responsibilities included Mount Zion.[2] 

 Sinä vuonna  Kahane valvoi paikalla Oranienburgin keskitysleirin uhrien tuhkan  ja   Natsi-Euroopasta löydettyjen häväistyjen Toora-kääröjen  hautaamisen

 That same year, Kahane oversaw the on-site burial of ashes of victims from the Oranienburg concentration camp[3] together with desecrated Torah scrolls recovered from Nazi Europe.[4] 

 Vastakohtana tälle kammiomuseolle  on Jad VaShem, hallituksen virallinen Holokaustimuistomerkki, joka perustettiin vuonna 1953 Herzlin vuorelle - uuteen kohtaan symbolisoimaan tuhon jälkeistä uudelleen syntymistä.
Päärabbinaatti  valitsi Holokaustikammionmuseon  paikaksi Siionin vuoren, koska se oli lähellä Kuningas Daavidin Hautaa, mikä symbolisesti  sisältää myös  yhteyden  Juudan historiaan ja lupaukseen messiaanisesta lunastuksesta  Messiaan,  Daavidin pojan kautta.
Oppineet ovat huomauttaneet  siitä  kuoleman varjosta, joka luolamaisissa  kammioissa on,  että se   kuvaa Holokaustia lepattavien  kynttilöiden valossa   juutalaisten yhteiskuntien elämän jatkumona, kuoleman ja tuhon ketjuna kautta  historian.
 Museosta vastaa  tällä hetkellä Diaspora- jeshiva ja ortodoksit juutalaiset.

In contrast to Yad Vashem, the government's official Holocaust memorial museum established in 1953 on Mount Herzl – a new site symbolizing rebirth after destruction – the Chief Rabbinate chose Mount Zion as the site for the Chamber of the Holocaust because of its proximity to David's Tomb, which symbolically connotes ancient Jewish history and the promise of messianic redemption (through the Messiah, son of David).[5][6] Scholars have noted that the somber ambience of the museum, whose dank, cave-like rooms[7] are illuminated by candelight,[8] is meant to portray the Holocaust as a continuation of the "death and destruction" that plagued Jewish communities throughout history.[9]
The museum is currently maintained by the Diaspora Yeshiva, with an Orthodox orientation.[2]

2. Kuvaus, Description

 Museoon kuuluu sisäpiha ja kymmenen kammiota . Pihamuurin sekä useiden  kammiohuoneiden  sekä käytävien seinämiä kattaa  hautakivien kaltaiset  valkoiset levyt,  joihin on kirjoitettu hebreaksi, jiddishin kielellä ja englanniksi muistokirjoitus  seurakunta seurakunnalta, yksi muistolaatta seurakuntaa kohden,  yli 2000 Holokaustissa  tuhotun juutalaisen yhteiskunnan muistokirjoitukset. 
Nämä muistolaatat kustansivat  yleensä  ne, jotka olivat a.o. seurakunnista jääneet eloon ja elonjääneet pitivät  muistojumlaanpalvekuksia  kukin oman kaupunkinsa  tuhon  vuosipäivänä.
The museum features a large courtyard and ten exhibition rooms.[2] The walls of the courtyard plus several rooms and passages are covered with tombstone-like plaques[10] inscribed in Hebrew, Yiddish, and English, memorializing more than 2,000 Jewish communities destroyed during the Holocaust.[11][12] These plaques were generally sponsored by survivors from those communities, and survivors hold memorial services here on the anniversary of their town's destruction.[11]

 Tässä on esimerkki yhdestä tällaisesta  kokonaisen seurakunnan muistolaatasta  ( koko seurakunnan hautakivestä)  tekstin käännöksineen.

Below is an example, accompanied by a translation of the text:

Pzcedcz Jewish memorial plaque.jpg
"Ikuinen muisto  In eternal memory  Niiden rakkaiden ystäviemme, meidän kaupunkimme Przedeczin  marttyyrien sielun  muistoksi
In memory of the souls of our dear friends, the martyrs of our city    Przedecz (Pshaytsh) (Włocławek district)
 jotka   natsit kätyreineen ( kadotkoon heidän nimensä) murhasivat   Chelmossa 7. pv . Ijarkuuta 5742  (24. huhtikuuta 1942) ja muissa tuhoamispaikoissa.  Kostakoon Jumala heidän verensä.  Muistopäiväksi on säädettty  7. päivä Ijar kuuta.
Tulkoon rakkaitemme  henki sidotuksi elämän lyhteesen. Heidän pyhä muistonsa  on tullut kuolemattomaksi  kaupunkimme  eloonjääneitten kautta  niin Israelissa kuin Diasporassa hajaannuksessa."
who were murdered by the Nazis and their collaborators, may their names be obliterated in Chełmno on the 7th day of Iyar, [5]742 [Anno Mundi], 24 April, 1942 and in the other places of extermination, may God avenge their blood The memorial day was established as the 7th day of Iyar May their lives be bound in the bundle of the living Their holy memory immortalized by the survivors of our city in Israel and in the Diaspora.

 Moni museossa  nähtävillä oleva  artikkeli on jumalanpalvelukseen liittyvää -Toorakääröä  kehollaan suojanneen  verta kantava  Toora käärö  Wegrowista, Puolasta,  ja käsinkirjoitettuja rukouskirjoja Buchenwaldin keskitysleiristä.

 Muita esineitä on mm  Toorakääröjen pergamenttimateriaalista  natsien tekemät esineet, kuten lompakoita, kengänpohjia, rumpuja ja laukkuja, natsiupseerin  takki  ommeltu Toorakäärön pergamentista,  Auschwitzin vangin univormu.

.Museossa  esitetään myös  malli kaasu-uunista, jota käytettiin keskitysleirin krematoriossa. Museossa on myös uhrien tuhkaa natsien  36 eri kuolemanleiristä ja RIF- saippuaa, jota natsien väitetään tehneen ihmisrasvasta.

 Museoon liittyy myös uusnatsismin esittely ja  esitetään näytteitä  aikamme antisemitistisestä  kirjallisuudesta.

Many of the museum's exhibits display religious artifacts such as a bloodstained Torah scroll from Węgrów, Poland, and a handwritten prayer book from the Buchenwald concentration camp. Other exhibits include "purses, shoe soles, drums and wallets made from the parchments of Torah scrolls",[2] a coat sewn from Torah parchments which was worn by a Nazi officer, a prisoner uniform from the Auschwitz concentration camp,[2] and a recreation of the gas oven used in the cremetoria of concentration camps.[13] The museum also includes urns with the ashes of Holocaust victims from 36 Nazi death camps[14] and "RIF" soap allegedly manufactured by the Nazis from human fat.[13] There is also an exhibit on neo-Nazism with a selection of modern-day antisemitic literature.[15]

  References

 http://en.wikipedia.org/wiki/Chamber_of_the_Holocaust

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar