Leta i den här bloggen

söndag 21 april 2013

Jerusalemin Menoran sanomasta

Israelin parlamenttitalon Knessetin edessä sijaitsee suurikokoinen menorah-kynttilänjalkahahmoinen patsas.  En tiedä, onko siihen myös kytketty mahdollisuus toimia seitsenhaaraisena lamppunjalkana  tai seitsemän soihdun kantajana.  Mutta ainakin  olen nähnyt sen vaskisena hienona taideteoksena, joka on menoran muotoinen.

Taiteilija- opettajapariskutan  Moshe ja Nechama Nov  tyttärensä  (ystävättäreni ja kirjeenvaihtotoverini) kanssa   veivät minua autollaan Jerusalemin mahtaviin  nähtävyyksiin.  Kävimme Holy Land hotellin lähellä olevassa  puistossa, jossa Jerusalemin pienoismalli 1:50 sijaitsi.  Siinä Jerusalem esitetään sellaisena kuin se oli ennen Toisen Temppelin hävitystä v 70.
Näin Knessetin portin, joka Gösta Lindalin kirjassa kuvataan.  Sitten kävimme Jad- Va-Shem- dokumenttimuseossa. Heidän kanssaan myös kiersimme Siionin vuorella Hurban- synagogan raunioalueella ja juutalaisen korttelin alueella ja katselimme hienoja marmorisia  antiikkimateriaaleja, joita lojui rinteillä, katkenneitten pylväitten palasia ja pylväänpäitä kuivassa hiekkaisessa sorassa.

Mutta tässä en nyt kaikkia heidän esittämiään kohteita  kuvaa, vaan keskityn Menorasta saamiini lisätietoihin, jotka luin Gösta Lindalin kirjasta ruotsinkielellä. Suomennan tähän.  Menora oli valtavan iso. Kiersin sitä ja katselin  siihen asetettujen panelien, laattojen kohokuvien esittämää historiaa. Gösta Lindal on oattanut  selvää aivan yksityiskohtia myöten kuvallisen historian sisällöstä: Suomennan kirjan tekstiä.

Kynttilän keskuspylväässä
 on Israelin uskontunnustus: Kuule, Israel, Herra,  meidän Jumalamme, Herra on yksi.  (V Mooses 6:4). Tämän alapuolella  on Sakariaan kirjasta sanat. "Ei väellä eikä voimalla, vaan Minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot."  Keskipylvään ylin osa kuva Moosesta kohotetuin käsin siunaamassa Israelia, joka oli valmistunut etenemään taistelussa pimeyden valtoja vastaan. Sitten on Laintaulut.  Sitten kuvataan Raakel, joka itkee lapsiansa, joita ei enää ole. Sitten Ruut, josta tuli Daavidin kuningassuvun kantaäiti. Seuraavaksi on pappi Hesekielin näkyä: Kuivuneista luista alkaa  nousta ylös eloon   kansaa,  joka  vaeltaa  takaisin kohti omaa kotimaatansa. Sitten kuvataan Varsovan  geton taistelua  natseja vastaan.
Niitten kuvaustan alla on jälleen tekstiä: "Kuule, Israel,..." ja sitten on kuvia uudisasukkaista:  maanviljelijöistä, kyntäjistä ja sadonkorjaajista, talojen ja siltojen rakentajista, kaivonkaivajista ja  kallioitten louhijoista.

Keskipylvään ensimmäisessä vasemman puoleisessa haarassa  on profeetta Jesaja  eläimiä ympärillään, lampaita, gaselleja ja pienempiä eläimiä  laiduntamassa yhdessä villipetojen kanssa- mikä symbolisoi harmoniaa ja rauhaa, Israelin aatetta.  Sitten kuvataan rabbi Johanan, joka pakeni palavasta Jerusalemista ja perusti  oppilaitoksen Javneen- symbolina siitä, että Israelin henki voittaa  kaikki kriisit. Sitten kuvataan juutalaisen yhteiskunnan  menestyksekkäintä aikaa Espanjassa. Sitten Babyloniaa,  jossa juutalaiset ovat virtojen varrella  itkemässä ja kaipaamassa takaisin kotimaahansa.

Keskipylvään  toisessa vasemmanpuoleisessa kynttelikön  haarassa
 on kirjanoppinut Esra lukemassa Tooraa, Lakia, Israelin kansalle. Sitten  on Job ystäviensä kanssa ikuisessa keskustelussa hyvästä ja pahasta, uskosta ja epäuskosta. Sitten seuraa Talmud- edustaen  tarkkaa lainkuuliaisuutta. Sitten seuraa Salomon-kuninkaan kuva - hän on kukkien keskellä ja kuuntelee  lintujenlaulua.

Keskipylvään kolmannessa vasemmanpuoleisessa  kyntelikön haarassa  kuvataan Daavidia paimenpoikaa, joka voitti Goljatin- mikä osoitaa uskon voittoa vahvoista vihollisista. Sitten toivon täyttymys: Juutalaisia palaa Israelin rantamaille. Sitten  seuraava kuvaus esittää, miten Aabraham kuulee äänen taivaasta ja vastaa: "Tässä olen."


Keskipylvään oikeaanpuolen ensimmäisessä haarassa  kuvataan Jeremia profeettaa, joka  epätoivoisesti varoittaa kansaa jumalattomuudesta.  Makkabealaiset taistelevat vihollisiaan vastaan.  Hassid  symbolisoi  sitä, että Jumalaa voi rukoilla kaikkialla.    Nehemia rakentaa Jerusalemin muurit osan  väkeä ollessa turvaamassa kilpineen ja aseineen.

Keskipylvään oikeanpuolen toisessa haarassa on Hillel, Vanhin, rabbiini, ja hän tiivistää  juutalaisen lain kolmeen sanaan ja joku muukalainen kuuntelee seisten yhdellä jalalla :  "Rakasta lähimmäistäsi  kuin- itseäsi".
Rabbi Hanina  opettaa väkijoukoille ulkona Lakia, vaikka roomalaisest olivat kieltäneet julistamasta. Hänet vangittiin ja tuomittiin kuolemaan.  Hänen viimeiset sanansa olivat:  "Jumala, kaikki sinun tiesi ovat  vanhurskaat.". Sitten seuraa Kabbala ja esittää, miten juutalaiset mystikot pakenivat mystiikan maailmaan. Ja lopuksi tulee Halacha,  katoamattoman Lain käytännön  sovellutus.

Keskipylvään oikeanpuolen kolmannessa haarassa  kuvataan Bar Kohva ja hänen kapinansa, mikä epäonnistui.  Sitten  kuvataan messiaaninen toivo. Rukoilevat ihmiset  kaipaavat  tuhatvuotisen messiasunelmansa toteutumista  ja Israelin paluuta.  Sitten esitetään Jaakobin taistelu enkelin kansaa Penuelissa ja Jaakob voitaa ja saa siunauksen ja nimen Israel.

Gösta Lindal kehoittaa:
Ennenkuin poistut lukemasta Menoran  kuvallista historiaa, katsahda Knesssetin portteja. Ne ovat ainutlaatuiset.

 Muistan itse  nähneeni ne  lähinnä  rautaisena  turva-aitana, mutta Gösta Lindal on katsonut tarkasti,  miten rauta on muokattu . Se muistuttaa kuin tulen  konsumoimaa puuta, joka on miltei  murenemassa - mutta on kuitenkin  koristeellista rautateosta, hän kertoo kirjasssaan.
Tämä symbolisoi  Sakarjan profeetallista sanomaa:
Sak. 3: 2  Ja Herra sanoi Saatanalle: Herra nuhdelkoon sinua , Saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikä tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu ( Ud Muzal MiEsh)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar