Israelin parlamenttitalon Knessetin edessä sijaitsee suurikokoinen menorah-kynttilänjalkahahmoinen patsas. En tiedä, onko siihen myös kytketty mahdollisuus toimia seitsenhaaraisena lamppunjalkana tai seitsemän soihdun kantajana. Mutta ainakin olen nähnyt sen vaskisena hienona taideteoksena, joka on menoran muotoinen.
Taiteilija- opettajapariskutan Moshe ja Nechama Nov tyttärensä (ystävättäreni ja kirjeenvaihtotoverini) kanssa veivät minua autollaan Jerusalemin mahtaviin nähtävyyksiin. Kävimme Holy Land hotellin lähellä olevassa puistossa, jossa Jerusalemin pienoismalli 1:50 sijaitsi. Siinä Jerusalem esitetään sellaisena kuin se oli ennen Toisen Temppelin hävitystä v 70.
Näin Knessetin portin, joka Gösta Lindalin kirjassa kuvataan. Sitten kävimme Jad- Va-Shem- dokumenttimuseossa. Heidän kanssaan myös kiersimme Siionin vuorella Hurban- synagogan raunioalueella ja juutalaisen korttelin alueella ja katselimme hienoja marmorisia antiikkimateriaaleja, joita lojui rinteillä, katkenneitten pylväitten palasia ja pylväänpäitä kuivassa hiekkaisessa sorassa.
Mutta tässä en nyt kaikkia heidän esittämiään kohteita kuvaa, vaan keskityn Menorasta saamiini lisätietoihin, jotka luin Gösta Lindalin kirjasta ruotsinkielellä. Suomennan tähän. Menora oli valtavan iso. Kiersin sitä ja katselin siihen asetettujen panelien, laattojen kohokuvien esittämää historiaa. Gösta Lindal on oattanut selvää aivan yksityiskohtia myöten kuvallisen historian sisällöstä: Suomennan kirjan tekstiä.
Kynttilän keskuspylväässä
on Israelin uskontunnustus: Kuule, Israel, Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. (V Mooses 6:4). Tämän alapuolella on Sakariaan kirjasta sanat. "Ei väellä eikä voimalla, vaan Minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot." Keskipylvään ylin osa kuva Moosesta kohotetuin käsin siunaamassa Israelia, joka oli valmistunut etenemään taistelussa pimeyden valtoja vastaan. Sitten on Laintaulut. Sitten kuvataan Raakel, joka itkee lapsiansa, joita ei enää ole. Sitten Ruut, josta tuli Daavidin kuningassuvun kantaäiti. Seuraavaksi on pappi Hesekielin näkyä: Kuivuneista luista alkaa nousta ylös eloon kansaa, joka vaeltaa takaisin kohti omaa kotimaatansa. Sitten kuvataan Varsovan geton taistelua natseja vastaan.
Niitten kuvaustan alla on jälleen tekstiä: "Kuule, Israel,..." ja sitten on kuvia uudisasukkaista: maanviljelijöistä, kyntäjistä ja sadonkorjaajista, talojen ja siltojen rakentajista, kaivonkaivajista ja kallioitten louhijoista.
Keskipylvään ensimmäisessä vasemman puoleisessa haarassa on profeetta Jesaja eläimiä ympärillään, lampaita, gaselleja ja pienempiä eläimiä laiduntamassa yhdessä villipetojen kanssa- mikä symbolisoi harmoniaa ja rauhaa, Israelin aatetta. Sitten kuvataan rabbi Johanan, joka pakeni palavasta Jerusalemista ja perusti oppilaitoksen Javneen- symbolina siitä, että Israelin henki voittaa kaikki kriisit. Sitten kuvataan juutalaisen yhteiskunnan menestyksekkäintä aikaa Espanjassa. Sitten Babyloniaa, jossa juutalaiset ovat virtojen varrella itkemässä ja kaipaamassa takaisin kotimaahansa.
Keskipylvään toisessa vasemmanpuoleisessa kynttelikön haarassa
on kirjanoppinut Esra lukemassa Tooraa, Lakia, Israelin kansalle. Sitten on Job ystäviensä kanssa ikuisessa keskustelussa hyvästä ja pahasta, uskosta ja epäuskosta. Sitten seuraa Talmud- edustaen tarkkaa lainkuuliaisuutta. Sitten seuraa Salomon-kuninkaan kuva - hän on kukkien keskellä ja kuuntelee lintujenlaulua.
Keskipylvään kolmannessa vasemmanpuoleisessa kyntelikön haarassa kuvataan Daavidia paimenpoikaa, joka voitti Goljatin- mikä osoitaa uskon voittoa vahvoista vihollisista. Sitten toivon täyttymys: Juutalaisia palaa Israelin rantamaille. Sitten seuraava kuvaus esittää, miten Aabraham kuulee äänen taivaasta ja vastaa: "Tässä olen."
Keskipylvään oikeaanpuolen ensimmäisessä haarassa kuvataan Jeremia profeettaa, joka epätoivoisesti varoittaa kansaa jumalattomuudesta. Makkabealaiset taistelevat vihollisiaan vastaan. Hassid symbolisoi sitä, että Jumalaa voi rukoilla kaikkialla. Nehemia rakentaa Jerusalemin muurit osan väkeä ollessa turvaamassa kilpineen ja aseineen.
Keskipylvään oikeanpuolen toisessa haarassa on Hillel, Vanhin, rabbiini, ja hän tiivistää juutalaisen lain kolmeen sanaan ja joku muukalainen kuuntelee seisten yhdellä jalalla : "Rakasta lähimmäistäsi kuin- itseäsi".
Rabbi Hanina opettaa väkijoukoille ulkona Lakia, vaikka roomalaisest olivat kieltäneet julistamasta. Hänet vangittiin ja tuomittiin kuolemaan. Hänen viimeiset sanansa olivat: "Jumala, kaikki sinun tiesi ovat vanhurskaat.". Sitten seuraa Kabbala ja esittää, miten juutalaiset mystikot pakenivat mystiikan maailmaan. Ja lopuksi tulee Halacha, katoamattoman Lain käytännön sovellutus.
Keskipylvään oikeanpuolen kolmannessa haarassa kuvataan Bar Kohva ja hänen kapinansa, mikä epäonnistui. Sitten kuvataan messiaaninen toivo. Rukoilevat ihmiset kaipaavat tuhatvuotisen messiasunelmansa toteutumista ja Israelin paluuta. Sitten esitetään Jaakobin taistelu enkelin kansaa Penuelissa ja Jaakob voitaa ja saa siunauksen ja nimen Israel.
Gösta Lindal kehoittaa:
Ennenkuin poistut lukemasta Menoran kuvallista historiaa, katsahda Knesssetin portteja. Ne ovat ainutlaatuiset.
Muistan itse nähneeni ne lähinnä rautaisena turva-aitana, mutta Gösta Lindal on katsonut tarkasti, miten rauta on muokattu . Se muistuttaa kuin tulen konsumoimaa puuta, joka on miltei murenemassa - mutta on kuitenkin koristeellista rautateosta, hän kertoo kirjasssaan.
Tämä symbolisoi Sakarjan profeetallista sanomaa:
Sak. 3: 2 Ja Herra sanoi Saatanalle: Herra nuhdelkoon sinua , Saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikä tämä ole kekäle, joka on tulesta temmattu ( Ud Muzal MiEsh)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar