12.10.2007 23:33
( Israelin Aika on tällä kirjoitushetkellä viimeinen päivä Tishrey kuuta 5768)
Israelin Jom Kippur- sovintopäivä ei ohittunut ilman miekkaa yhden äidin sydämeen.
Pikkuinen 9 vuotias tyttönen oli ollut liikkeellä myös ja oli synagogan edessä olevassa joukossa
Israelin ankarimman paastopäivän vedettömän paaston sääntöä ei sovelluteta pieniin lapsiin eikä sairaisiin eikä odottaviin äiteihin, joten lapset saivat liikkua ja tyttökin oli pyörällään.
Mutta jo 3 viikkoa aiemmin jotkut nuoret arabit Arab a Shibli- nimisestä kylästä suunnitelleet suorittaa jonkin riehuajon Israelin pyhimpänä päivänä ja treenasivat jo edeltä jonkinlaisella maastoajokilla raivoksta ajoa, jolla he sitten 120 km tunnissa syöksyivät synagogan lähellä seisovaan Âjoukkoon Taaborin kylässä ja 9 vuotias tyttö, Tal nimeltään sai surmansa.
Syyskuun alussa miehet olivat miehet säntäilleet ajokilla hurjaa vauhtia Taaborin kylän bensiiniasemalle ja tällöin virkapukuinen rajavartioston poliisi oli nuhdellut sellaisesta menosta. Miehet eivät asiasta piitanneet, sanoivat poliisille, että poliisi saa sitten nähdä, mitä tullaan tekemään Jom Kippur-sovintopäivänä ja jatkoivat hurjaa ajoaan. (When a Border Police volunteer castigated him for this, he answered: "Wait and see what we'll do to you on Yom Kippur." ) Asia Israelissa on valtionsyyttäjän tasolla.
LÄHDE: Arus7 Ronen G. --Planned Yom Kippur Rampage.
23.9.2007
Ei saanut Israel kokea rauhanajan Sovintopäivää tänäkään vuonna. Mutta
Jumalan varjeluksesta saatiin eliminoitua ajoissa Tel-Avivin metropoliin
suunniteltu itsemurhaterroristin isku Sikemistä käsin. Tässä
puolustusoperaatiossa menetti henkensä nuori Ben-Zion Ha-Neeman.
Tänään
mainitsee Ruotsin TV-uutiset myös siitä militäärioperaatiosta 9.9.2007,
minkä Israelin ilmavoimat tekivät jonnekin Syyrian rajamaille, missä
aiemmin on ollut hermokaasuonnettomuus paikallisessa tehtaassa ja useita
paikallisia oli menehtynyt niihin aineisiin (sariini ja VZ). Menehtyneissä oli
pohjoiskorealainenkin. Arvellaan että alueelta on saatu näyttöä
radioaktiivisesta materiaalista. Tarkempaa analyysia ei ole lehdissä
vielä julkaistu Mr. Ehud Baraq itse johti kapea-alaisen operaation.
Katz Lisa kertoo juutalaisuudestaseuraavaa
http://judaism.about.com/od/yomkippu1/ss/yk_prayers_5.htm
Mooseksen
Lakia luetaan Jom Kippur päivänä III Mooseksen kirjasta luku 16., joka
kertoo jumalanpalveluksesta siihen aikaan, kun
Jerusalemin temppeli oli toiminnassa. Tässä kohtaa Mooseksen lakia
Jumala antoi Mooseksen kautta kansalle tiedoksi että kyse on ikuisesta
säädöksestä vuosittaisen sovintopäivän noudattamiseen. III M 16:34.
Tähän
sovituspäivään liittyy kehoitus paastota ja olla tekemättä mitään
askaretta. ja keskittyä tähän sovituksen asiaan Jumalan edessä ,
jokainen Israelin maassa syntynyt tai muukalaisena maassa oleva henkilö
oli velvoitettu tähän paasto-ja sovituspäivään. III M.16: 29-30.
IV
Mooseksenkirja 29:7-11 kuvaa myös tätä päivää. ja tämän säädöksen
noudatus oli osoitus komplianssista. Israelin uskoon kuulumisesta.
Profeetojen kirjoista Jesja 57:14-58:14 fokusoi myös tämän päivän merkitykseen asian hengelliseltä kannalta.
Jae
58: 10.Jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun,
niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva
niinkuin keskipäivä.
Kommenttini:
Tästä
huomataan että Jom Kippur- sääntö oli täydellinen fyysinen lepo-ja paasto.
Paitsi että valitut papit tekivät sovitustyön. Mitä siihen on aikojen
kuluessa lisätty on rukousta ja tekstinluentaa pappien sovitusuhrien
antamisen sijasta. Papeille päivä oli luonnollisesti työpäivä.
Temppelityön sijasta nyt uhrataan Jumalalle rukouksia ja kiitoksia.
Päivän merkitys on ikuinen. Jumala on ikuinen.
Näitä sovituspäiväaiheisia rukouksia on useita, vuosituhantisen traditionajoilta.
Tavalliselle
kansalle tietysti on täysi työ olla vedettä ja ruoatta 25 tuntia. On
vaarallistakin lähteä vesipaastossa tekemään raskasta työtä. Itseasiassa
Mooseksen antaman käskyn mukaan päivä on kansalle hyvin virkistävä
totaali lepo ja jos sen ottaa sellaisena päivänä, voi jopa sairaudet
kääntyä paranemaan.
22.9.2007 16:41
Pelkkä fysiologinen merkitys levossa suoritetulle vedettömälle paastolle on se että aivoston hormonieritys- aivohan on suuri erittävä rauhanen - ajatustyön ohella - tulee tarpeellinen juomaveden antaman signaallin nadiiri osaan aivonpohjan hormonierityksestä, mikä säätelee vesitasapainoa.
Paastolla on myös hengellinen merkityksensä, koska sen noudattanut tuntee tehneensä kehomme luoneen Luojan ja Jumalan tahdon ja silloin hän kokee olevansa Luojalleen mieliksi ja tämä omakin mielihyvä vaikuttaa myös koko aivoston toimintaan edullisesti ja lisää yhteistunnetta yhteisössä.
Ilmeisestiti vesipaasto voi olla edullista, koska niistä sanotaan että lopunaikana israelilaiset tulevat suorittamaan mielellään nämä paastohetket, eikä pelosta ja pakosta.
Uudessa Testamentissakin korostettiin paastorukouksen merkitystä.
Päivitystä 9.12. 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar