Leta i den här bloggen

måndag 9 december 2013

Muuan Sovintopäivä (2007)


12.10.2007 23:33
 ( Israelin Aika on   tällä kirjoitushetkellä viimeinen päivä Tishrey kuuta 5768)
Israelin Jom Kippur- sovintopäivä ei ohittunut ilman miekkaa yhden  äidin sydämeen.
Pikkuinen 9 vuotias tyttönen oli ollut liikkeellä myös ja oli synagogan edessä olevassa joukossa 
Israelin ankarimman paastopäivän vedettömän  paaston sääntöä  ei sovelluteta pieniin lapsiin eikä sairaisiin eikä odottaviin äiteihin, joten lapset saivat liikkua ja tyttökin oli pyörällään.
Mutta jo 3 viikkoa aiemmin  jotkut nuoret arabit Arab a Shibli- nimisestä kylästä suunnitelleet suorittaa jonkin riehuajon Israelin pyhimpänä päivänä ja  treenasivat jo edeltä jonkinlaisella  maastoajokilla  raivoksta ajoa, jolla he sitten 120 km tunnissa  syöksyivät synagogan lähellä seisovaan Âjoukkoon Taaborin kylässä  ja 9 vuotias tyttö, Tal nimeltään  sai surmansa.
 Syyskuun alussa miehet olivat  miehet säntäilleet ajokilla hurjaa vauhtia Taaborin kylän bensiiniasemalle ja  tällöin virkapukuinen rajavartioston poliisi oli nuhdellut sellaisesta menosta. Miehet eivät asiasta piitanneet, sanoivat poliisille, että poliisi  saa sitten nähdä,  mitä tullaan tekemään   Jom Kippur-sovintopäivänä  ja jatkoivat hurjaa ajoaan.  (When a Border Police volunteer castigated him for this, he answered: "Wait and see what we'll do to you on Yom Kippur." ) Asia   Israelissa on valtionsyyttäjän tasolla.

LÄHDE: Arus7 Ronen G. --Planned Yom Kippur Rampage.


23.9.2007   Ei saanut Israel kokea rauhanajan Sovintopäivää tänäkään vuonna. Mutta Jumalan varjeluksesta saatiin eliminoitua ajoissa Tel-Avivin metropoliin suunniteltu itsemurhaterroristin isku Sikemistä käsin. Tässä puolustusoperaatiossa menetti henkensä nuori Ben-Zion Ha-Neeman.
Tänään mainitsee Ruotsin TV-uutiset myös siitä militäärioperaatiosta  9.9.2007,  minkä Israelin ilmavoimat tekivät jonnekin Syyrian rajamaille, missä aiemmin on ollut hermokaasuonnettomuus paikallisessa tehtaassa ja useita paikallisia oli menehtynyt niihin  aineisiin (sariini ja VZ). Menehtyneissä oli pohjoiskorealainenkin. Arvellaan että alueelta on saatu näyttöä radioaktiivisesta materiaalista. Tarkempaa analyysia ei  ole lehdissä vielä julkaistu Mr. Ehud Baraq itse johti kapea-alaisen operaation.

Katz Lisa kertoo juutalaisuudestaseuraavaa
http://judaism.about.com/od/yomkippu1/ss/yk_prayers_5.htm
Mooseksen Lakia luetaan Jom Kippur päivänä III Mooseksen kirjasta luku 16., joka kertoo jumalanpalveluksesta  siihen aikaan, kun Jerusalemin temppeli oli toiminnassa. Tässä kohtaa Mooseksen lakia Jumala antoi Mooseksen kautta kansalle tiedoksi että kyse on ikuisesta säädöksestä vuosittaisen sovintopäivän noudattamiseen. III M 16:34.

Tähän sovituspäivään liittyy kehoitus paastota ja olla tekemättä mitään askaretta. ja keskittyä tähän sovituksen asiaan Jumalan edessä , jokainen Israelin maassa syntynyt tai muukalaisena maassa oleva henkilö oli velvoitettu tähän paasto-ja sovituspäivään. III M.16: 29-30.

IV Mooseksenkirja 29:7-11 kuvaa myös tätä päivää. ja tämän säädöksen noudatus oli osoitus komplianssista. Israelin uskoon kuulumisesta.
Profeetojen kirjoista Jesja 57:14-58:14 fokusoi myös tämän päivän merkitykseen asian hengelliseltä kannalta.
Jae 58: 10.Jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niinkuin keskipäivä.

Kommenttini:

Tästä huomataan että Jom Kippur- sääntö oli täydellinen  fyysinen lepo-ja paasto. Paitsi että valitut papit tekivät sovitustyön. Mitä siihen on aikojen kuluessa lisätty on rukousta ja tekstinluentaa pappien sovitusuhrien antamisen sijasta. Papeille päivä oli luonnollisesti työpäivä. Temppelityön sijasta nyt uhrataan Jumalalle rukouksia ja kiitoksia. Päivän merkitys on ikuinen. Jumala on ikuinen.

Näitä sovituspäiväaiheisia rukouksia on useita, vuosituhantisen traditionajoilta.
Tavalliselle kansalle tietysti on täysi työ olla vedettä ja ruoatta 25 tuntia. On vaarallistakin lähteä vesipaastossa tekemään raskasta työtä. Itseasiassa Mooseksen antaman käskyn mukaan päivä on kansalle hyvin virkistävä totaali lepo ja jos sen ottaa sellaisena päivänä, voi jopa sairaudet kääntyä paranemaan.
22.9.2007 16:41

Pelkkä fysiologinen merkitys  levossa suoritetulle vedettömälle paastolle  on se että  aivoston hormonieritys- aivohan on suuri erittävä rauhanen - ajatustyön ohella -  tulee tarpeellinen  juomaveden antaman  signaallin nadiiri osaan aivonpohjan hormonierityksestä, mikä säätelee vesitasapainoa.

Paastolla on myös hengellinen merkityksensä, koska sen noudattanut tuntee tehneensä  kehomme luoneen  Luojan ja Jumalan tahdon ja  silloin hän kokee  olevansa Luojalleen mieliksi ja tämä  omakin mielihyvä vaikuttaa  myös koko aivoston toimintaan edullisesti ja  lisää yhteistunnetta yhteisössä. 

Ilmeisestiti vesipaasto voi olla  edullista, koska niistä sanotaan että  lopunaikana  israelilaiset  tulevat  suorittamaan mielellään nämä paastohetket, eikä  pelosta  ja pakosta. 
Uudessa Testamentissakin korostettiin paastorukouksen merkitystä.
Päivitystä  9.12. 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar