Göteborg Posten 13.1.2010 kertoo kahdesta göteborgilaisesta elävää historiaa.
He ovat Abraham ja Ester Frischer.
He olivat kokeneet maailmansodan ajat, geton, keskitysleirin ja
työleirin. Göteborgissa he löysivät elämänsä onnen ja saivat lapsia. Nyt
ovat sekä Abraham (Z"L) että Ester (Z"L) siirtyneet ajasta
iäisyyteen He olivat päättäneet, että eivät puhu elämänsä kauhun
ajoista. Kun heidän lapsensa alkoivat kysellä, miksei heillä ollut
ketään isovanhempia, ei niin äidin eikä edes isän puolelta, saivat he
vastauksena Lisebergin matkan. Mutta sitten tapahtui 1960-luvulla, että
natsit tekivät mielenosoituksen Göteborgissa aivan avoimesti ja silloin
Abraham astui esiin ja alkoi kertoa, mitä oikeasti oli tapahtunut.
Mutta eräs natseista iski häntä. Mutta hän on sen jälkeen kertonut
aiemmista tapahtumista.
20 vuotta kului ja hän lupasi pitkän
suostuttelun jälkeen Ingrid Segerstedtin lukiolle käydä Auschwitzissa ja
kertoa, mitä siellä oli tehty hänelle. Matkalle tuli myös Abrahamin
poika Josef ja lukiolaisia. GP:stä oli sanomalehtimiehiä mukana
dokumentoimassa, kun Abraham astui keskitysleirin alueelle. Häntä ja
muita Oswiecim-kaupungin juutalaisia nuoria
pakotettiin sodan aikana rakentamaan tämä leiri. Aluksi he olivat saaneet palata
kotiinsa illalla ja sitten tulla aamulla takaisin leiriin. Mutta kun
leiri oli valmis, portti suljettiin ja nuoret jäivät sisäpuolelle
vangiksi paikkaan, jsota tuli natsien pahin kuolemanleiri.
Abraham
oli 79 vuotias tällä opintomatkalla. Nyt hän joutui seisomaan sillä
paikalla, jossa oli lastattu junia ihmisillä ja lajiteltu vankeja. Hän
itse oli kokenut leirin päivittäiset julmuudet ja nälässäpitämiset.
Nyt ruotsalaiset nuoret näkivät omin silmin, mitä pöyristyttävää oli
jäljellä: kasoittain hiuksia, kenkiä ja matkalaukkuja..
Opintomatkan
jälkeen nuoret tulivat kylään Aabrahamille ja Esterille ja antoivat
muistiinpanonsa matkasta. Silloin myös Ester kertoi, että hänelläkin
oli jotakin sanottavaa. Sitten häneltä kysyttiin, voisiko hänkin tehdä
matkan Puolaan. Hän sanoi, että siinä tapauksessa, jos sama joukko
seuraa mukana. Niin tehtiin toinen matka, jolla oli aviopari Aabraham ja
Ester mukana. Aloitettiin Lodzin kaupungista ja siellä oli getto,
jossa Ester oli kasvanut. Lodzin vanha juutalainen kortteli on vieläkin
jäljellä, ränsistyneenä.
Ester osoitti siellä, missä talossa hän
lapsena asui ja miten hänet lähetettiin hakemaan jostain syötävää ja
miten aina sai olla peloissaan, että joutuu kuljetetuksi Auschwitziin.
Siellä hän joutuikin selektioon, lajitteluun. Suuresta sattumasta,
koska kaasukammio sattui olemaan rikki, hänet lähetettiin työleirille,
mutta hänen läheisensä joutuivat kaasukammariin ja krematorioihin.
Siellä Auschwitzin asemalla hän näki vanhempansa viimeisen kerran.
Silloin ei hänellä ollut aavistustakaan, että hän tulisi kerran
tapaamaan miehen, joka myös oli kokenut Auschwitzin.
Myös Abraham
oli arvioitu vahvaksi ja työhön päteväksi. Sodan aikana häntä siirrettiin yhä edelleen uusille leireille, joissa hän kuului natsien
käyttämiin työryhmiin. Aabrahamin ja Esterin kertomukset kattoivat
elävää historiaa Lodzista, Auschwitzista
ja Bergen-Belsenistä muistuttaen, että vain vähän on virrannut joessa
vettä siitä ajasta, kun jonkin toisen etnisen ryhmän annihilaatiota pidettiin
yhteiskunnassa laillisena.
Yhteinen matka päättyi Krakowaan ja siellä pidettiin tanssiaiset: aviopari ja pojat tanssivat Klezmer-orkesterin musiikin tahdissa.
Heidän
elossapysymisensä on ollut ihme-- aivan kuin Aabrahamin vankitoverit
sanoivatkin, kun he olivat havainneet Aabrahamin elossa
Bergen-Belsenin ruumispinoissa. Sinne hän joutui marssittuaan ns.
kuolemanmarssia. Viimeinen osa sitä matkaa oli tehty junalla ja siellä
hän oli lojunut hengettömän näköisenä ja hänet heitettiin
ruumispinoon. Aabraham muisti vielä senkin, että saksalaiset olivat
ampuneet myös ruumispinoa.
Kun oli Aabrahamin oma syntymäpäivä,
englantilaiset vapauttivat leirin ja löysivät Aabrahamin ja hengen
kipinän hänen kehossaan. Aabraham itse tapasi sanoa, että hänellä oli
kaksi syntymäpäivää samana päivänä: se päivä kun hän syntyi Oswiecimin
kaupungissa ja se päivä kun hänet löydettiin Bergen- Belsenin
ruumiskasasta.
On siunattu asia, että he saivat pitkän ja
onnellisen elämän nuoruusaikojensa kauhujen jälkeen. Ruotsalaiset
sanomalehtimiehet ( Eriksson M, Jansson K-A, Schmid I, Wiberg T)
kokivat heidän taholtaan tavatonta lämpöä, luottamusta ja elämänhalua.
Ja ennenkaikkea aviopari Abraham ja Ester Frischer ovat
todistuksellaan välittäneet ja elävöittäneet sitä historiaa, jota emme
saa unohtaa. He kertoivat siitä, mihin pahuus, sorto ja rasismi voi
johtaa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar