Leta i den här bloggen

torsdag 28 februari 2013

Esra, varhainen tiedemies ja kirjanoppinut Israelissa

ESRA KIRJANOPPINUT

ESRA Kirjanoppinut
on Israelin poikia.
(I Aik. 6)
Isoveli Moosekselle oli Leevin lapsia,
joista kolme mainittiin:
Kehat, Geerson, Merari.
AARON, poika Amramin
ol´ esikoinen Kehatin.
(Ikuisiksi papeiksi
Mooses heidät valitsi).
ELEASAR pojistaan
jatkaa papinvirassaan:
Ylimmäinen papeista.
PIINEHAS on poikansa.
Sitten polvi polvelta
aina oli pappeja.

Ajast´aikaan kansan lukuun
kuluu KEHATILAISSUKU,
mi sammua ei koskaan saa.
Luoja neuvoi Moosesta. 
(IV Ms. 4: 18) 

ABISUA, BUKKI, USSI
tulee nimin mainituksi.
SERAHJA ja  MERAJOT
ASARJA,  niin AMARJA,
AHITUB,ja sitten SAADOK,
SALLUM sekä  HILKIA,
ASARJA. Ja  SERAJA,
kun kuningas on Sidkia.
Seraja silloin surmattiin,
kun Baabel hyökkäsi Siioniin.
(607 B.C.E.)

HILKIAN aikana uskoa oli
temppelipalvelus kukoistaen,
vaan päivänä yhtenä löytöjä tehtiin
tomuista temppelin hyllyjen.
Oli siellä kammion sydämissä
jotakin arkeologiaa.
Mooseksen Kirja, Lakien kääröt
ja kohta jo kauhistui koko maa.

Tiesivät kaikki ne sukutaulut
ja sukukuntien rajamaat.
Ja miten suitsutus ihana koostuu
ja miten härkiä uhrataan
ja mikä on ruokaa, puhdasta hyvää,
ja mitä on arki ja sapatti
ja miten on ollut isien tapana
järjestää vuosien meininki.
Kaikki ne tiedettiin itsestään,
vaan ei Kirjasta tiedetty hiventäkään. .
(II Aik. 34)

Aikojen pilven pimetessä
pappien valotkin vaimeni.
Kätkettiin temppelin salaisuudet
ja pappeja vangeiksi vaelsi.
Baabelin virtain vierillä
oli myöskin kirjakääröjä.
Tiedonkin siemen siirrettiin
kaikissa pakkosiirroissa niin.

HILKIAN pojan pojanpoika
Kirjanoppinut ESRA on.
Kaiken aikansa, nuoruutensa
omisti Lainkirjan opintohon.
Syttyi syömmensä taivaan hengestä.
Yhdenkö sydän riittäisi?
Taivaista ihmeistä elävää vettä
Baabelissakin  ammensi.

ESRA on aivan hiljainen pappi,
vaikka on Aaronin suvustaan.
Olihan hänenkin nuoruudessaan
suurviha käynyt ylitse maan.
Mordekai siellä Persian maassa
oli kuin pimeän patsaana,
joka on lamppuna karitsahaassa,
kun lauma on Siioniin paluussa.

Silloin kun Koores, kuningas suuri,
taivaasta itse käskyn saa.
(537 B.C.E.)
vapauttaa Koores Siionin vangit
He ensilyhteenä palajaa.
Seitsemänkymmentä ajastaikaa
(586- 516 B.C.E. )
Temppeli autio kummullaan
odotti hiljaa kuin unelmissaan
Daavidin aikoja palaamaan.

Serubbaabel, Daavidin juuri
kohottaa jälleen temppelin.
(516 B.C.E.)
Sitten jo lähtee nuorien joukko
kirjanoppinut ESRAKIN.
(468 B.C.E.)
Henkensa tulta kaikille jakaa.
Kirjoilla opetuksen takaa.
Kaikki saa ESRALTA opetusta.
Papit ja kansa lain tuntemusta.

Juudasta myöskin kuningassukua
kansa saa runsaasti avukseen.
Persian suuresta kuningaskunnasta
NEHEMIA lähtee matkalleen.
Kuvernöörinä Siionissa
(445- 432  B.C.E.) 
salainen Juudan kuningas
vahvakätinen, vastuullinen,
on kansan oikea valtias.

Vaan palaa hän hiljaa asemaansa
niinkuin Mordekai, Nehemia.
Siellä on pitkään Jumalan varjo
hennolla kansan taimella.
Aika on vielä varhainen, nuori.
Kirjakääröjä kerätään.
Edessä vielä on vastus ja vuori,
vaan tiedossa sinetti elämään.

ESRA hän laati ja kompiloi,
tietoja keräsi, analysoi.
(n.  -  406 B.C.E.)
AIKAKIRJAT  kooten  luoden
kaanonin ensimmäisen suoden.
Ei hän runoillut, profetoinut,
taiteillut eikä unelmoinut,
vaan oli tutkijan urallaan
tiedemies varhainen kansassaan.
Esrassa Aaronin pappina,
oli laintuli vahva ja loimuuva.
Mordekai Benjamin-suvusta
oli toisenlainen ja vakava.
ESTERIN kirja lie  Mordekain.
tuskin on ESRAN, ma arvelen vain.

NEHEMIA, ESRAN jatkaja:
saa kynänsä vanhalta ESRALTA.
Kun kesken jää ESRAN lauselma
on jatkaja Juudan  NEHEMIA.

Viite:
I ja II Aikakirjat
Esran ja Nehemian kirjat
Esterin kirja
28.2. 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar