Psalmissa 141 mainittiin kompastumisen aiheutuminen "Sela softim" kiveen- messiaanisten sanojen takia.
NISHMETU al-jedei sela softim
Tämän verbin juurisanat ovat Sh-M-T (300-40- 9); to drop, let slip, forfeit; menettää seurauksena.
Tämän juuren tapasin ensimmäisen kerran Samuelin kirjan kertomuksessa Daavidista ja Arkin noutamisesta Kirjat Jearimista. Kylässä asui Amminadav, jonka tontin alueella arkkia oli kauan säilytetty. Hänellä oli pojat Ahio ja Ussa, jotka auttoivat Daavidin kokoamaa eliittijoukkoa kuljettamaan härkävankkurilla arkkia heiltä kohti Daavidin vuorilinnaa, Siionia, jonne Daavid oli valmistanut Arkille suojaisen majan. Sehän oli päässyt sotasaalista ottaneiden filistealaisten saaliiksi Eeli-papin aikaisesta Siilon ilmestysmajasta suoranaisessa kansallisessa katastrofitilanteessa. Nyt Daavid halusi pitää sen silmänsä alla Daavidin kaupungissa sille hänen vartavasten tekemässään majassa väliaikaisesti, kunnes hänen suunnittelemansa pysyvä temppeli olisi valmistunut. Se viivästyi tosin seuraavaan sukupolveen.
Daavidin eliittijoukot kokoontuivat ensin Juudan Baalaan ja sitten lähdettiin hakemaan Arkkia. Sitä varten oli härkäpari ja uudet vaunut, joilla tuo kivinen ja vuorinen taival 12 kilometrin matkan päästä olisi siirretty Siioniin.
Ahjo kulki härkien edessä ohjaamassa ja Uzza piti huolta vaunuista härkien perässä ja silmäili tarkasti myös Arkkia vaunuilla. Tie oli tosi jyrkkä ja kivinen. Teiden teosta ja oikaisemisesta onkin sekä Vanha että Uusi testamentti useaan otteeseen maininnut. Voisiko syyttää Daavidia siitä, että hän ei ensin tehnyt tietä Arkille Kirjat Jearimista Siioniin, vaan johti jopa härkävankkurin vuoristopolkuihin - joka tapauksessa se puute on nykyisin 2018 korjattu ja tie on suoraa - ihan merirajasta Jordanille asti.
Sitten kun härät olivat saaneet edenneet Kirjat Jearimista hieman enemmän Siioniin päin ja oli tultu Naakhonin puimatantereen kohtaan, härät olivat varmaan valmiit jo pieneen rehutaukoon- ne tai aistivat puimatantereen- ehkä siellä oli jyviäkin ja niiden tuoksua ilmassa- no mikäs normaalimpaa, kuin härkien äkkinäinen ryntäys kohti jyväistä puimatannerta- SHIMTUU HaBAKAR! Oxen stumbled - "let slip" - ilmeisesti vahvoina karistivat ikeet ja lähtivät kai kohti viljoja -
Ei siinäkään mitään epäluonnollista ole. Sitten seurasikin ketjureaktio: härät käännöksen mukaan kompastuivat (SHIMTUU HaBAKAR) - niiden mielenkiinto ei lie ollut enää polussa ja ohjaavassa Ahiossa, vaan ehkä jyvien tuoksussa ja nyt seurasi vaikeuksia.
Ahio kamppaili härkien ja ohjasten kanssa ja Uzza ojensi kätensä liukumassa olevaa arkkia kohti ottaakseen sen vahvalla otteella vastaan, mutta saikin arkin syliinsä, kuoli siihen paikkaan arkin kanssa. JAMUT SHAM IM ARON HaELOHIM- kuoli siinä Jumalanarkin kanssa (ollen)
Uzza oli nyt "Arkin kanssa" , "IM ARON HaELOHIM".
Saattaa olla että tähän kätkeytyy enemmänkin opetusta.
Jumalan yksi nimi on IMMANUEL, IMMANU= meidän kanssamme, El= Jumala.
Vaikka Arkki olisi tullut jo suoraan tavarakuljetuksena Siioniin, olisi voinut tulla ajatus: "Immanuaron" , "Arkki meidän kanssamme!"- eikä muuta tarvita- meillä on jumalan voiman esine, joka varmistaa meille kaikenvoiton. Siis Arkki olisi ollut miltei kuin Aaronin tekemä kultavasikka, esine. Ei olisi usko ollut pakanuutta parempi.
Tässä kertomuksessa on opetusta Jumalan läsnäolon pyhyydestä ja sanan tärkeydestä.
Uzzan reflektorinen suojaava liike oli aivan normaalia. Hän oli sitäpaitsi jo monta vuotta hoitanut perheensä kanssa arkin siisteyttä siellä kotitontillaan kesät talvet ja oli tottunut elämään arkin lähistöllä. Sen takia hän veljineen saikin kuninkaalta kunniatehtävän kuljettaa Arkki komeissa uusissa vaunuissa valituin härin kuninkaan vuorilinnaan.
Kun nyt siten kävikin tällä tavalla Daavid pahastui kovasti eikä voinut käsittää miksi Jumala ei ollut varjellut tuollaiselta epäonnelta vaikka kyse oli "Jumalan asiasta". Täytyy tässä ajatella että Jumala ehkä koki itse olleensa liian syrjässä tämän vanhan puulaatikon rinnalla, että antoi aivan tarkoituksella härkienkin väistyä villiin syöksyyn, joka luhisti komeat puitteet.
Sanotaan että Jumala on EL KINNA- Kiivas Jumala- Hän ei halua ihmisten innon kohdistumista kuviin ja esineisiin, vaikka ihmsiet tarvitsevat kauniit ja tilavat huoneet seurakunnan kokoontumiseen Häntä ylistämään ja Sanaa kuulemaan. Oli vielä sellainen aika että jopa Daavidkin yhtäkkiä pelästyi Ensimmäistä kertaa Daavid koki pyhän pelon Jumalan edessä ja se oli aivan uusi asia hänessä. Hän oli ihminen joka rakasti Jumalaa.
Tästä tapahtui täys muutos asioissa.
Arkki siirrettiin äkkiä pakanallisempaan turvapaikkaan gittiläisen Obed-Edomin tontille. ja viisaat päät Siionin vuorilinnassa lyötiin yhteen ja pohdittiin miten tulee nyt edetä. Jäätiin observoimaan. 90 päivää kului siinä observaatiossa eikä Oobed -Edomin perheelle ollut tapahtunut mitään pahaa, vaikka Arkki oli hänen maillaan. Kirjoituksista luettiin tarkat ohjeet, miten Arkkia tulee kuljettaa. Heillä oli Mooseksen ajoista asti talletettu tieto ja sen mukaan tuli heidän toimia. Heille oli annettu toimintaohjeet. Sitten kun Jumalan sana oli asettunut heihin, he itse olivat Jumalan kanssa ja toimivat siinä Immanuel- hengessä .
Sitten arkin hakeminen onnistui ja Mooseksen laki asetettiin sen sisään ja Sanaa säilytettiin Daavidin silmän alla Siionin vuorilinnassa. He kiittivät sydämellisesti Oobed-Edomia ja toivottivat edelleen siunausta Oobed-Edomin perhekunnalle. Itse asiassa Oobed -Edom oli saanut kuninkaan antaman tehtävän ja teki työnsä tunnollisesti niinkuin kuninkaalle. Hänelle arkki oli kuninkaan ja pappien jokin kallis tavara.
Muistomerkiksi Daavid asetti Uzzan kuoleman paikalle nimen Perez Uzza ja se oli lähellä Naakhonin puimatannerta ja sijaitsi sillä suorallla ,mikä johtaa Kirjat Jearimin Kirja-kukkulasta Siionin vuoreen ( olen itse vuonna 1967 kiivennyt tuolle Kirja-kukkulalle, sillä suomalaisparakki oli sen juurella ja ne Stone Henge-kivet rinteellä. Huipulta näki taivaan rannalla hohtavaan valkeaan Jerusalemiin asti). Juudea ja benjamin on vuorimaata ja laaksot vuorten välillä ovat aika jyrkkiä meikäläisen kulkea, muta eivät sellaista alppijyrkkyyttä, sillä vuorten laet ovat tasaisempia ja kaikki ovat asutettavissa. Olen nähnyt niitä vuoria autiudessaan 1967).
Toinen yhteysä missä tulee tämä verbijuuri on Shmitah (Sh-M-I-T-H)
(300-40-10-9-5)
leaving fields fallow ( every seventh year), moratorium
Jos tarkasti katsoo tuota Perez Uzzan tapahtumaa- härät lähtivät ikeestään irti Nakhonin puimatantereen kohdalla.
UT puhuu asiasta: "Häristäänkö Jumala tässä puhuu?" Roomalaiskirje luku 9.
Häristäänkö hän huolehti, kun antoi myös maatyön tekijöille lain pitää Shimta vuosi joka seitsemäs vuosi , jolloin he eivät ole maatöissä ja maa on tietysti sen aikaa kesännolla ja kasvaa villikasvuaan. saman aikaisesti kansalle luettiin joka seitsemäs vuosi kaikki kirjoitukset toisessa yhteydessä mainittu asia. Siis Shmita vuosi oli erityinen Sanan runsaan kuulemisen vuosi, mikä varmisti myös kaikkien henkisen kehityksen kasvun siementen kylvön).
(Jaakobin kirje 5 luku 47)
Paavali mainitsee seurakunnan laeista Jumalan valtakunnassa ja seurakunnassa eivät kaikki ole materiaalisen työn tekijöitä eikä kaikkien materia lisäänny ikäänkuin "itsestään" - Hänen antamastaan luomisen kasvun voimasta. Tästä johtuen mooses antaa joitan perustavia ohejita mikä luo realitettia tähän tasapinoon henkisten ammattien ja materiaa luovien ammattien harjoittajien kesken. Tässä onkin syvät sosioekonomsiet kuilut aina ja asiaa pohditaan myös UT:ssa. Asia on jo vuosituhansia menneyt perille juutalaiseen yhteiskuntaan, jossa luonnostaan vallitsee lähimmäisestä huolenpitämisen laki ja jo valtiona israel on tässä esimerkillinen pelkäsään jo maahanmuuttovirastonsa tehokkuuden takia. Luonnollista on että juutalainen valtio ottaa vastaan omia pakolaisiaan ja Juudan kansaa Diasporasta.
Onhan Mooseksen laissa kirjoitettuna: Älä sido puivan härän suuta.
Eihän Jumala vain häristä näin huolta pidä? Eikö hän sano sitä kaiketi meidän tähtemme? Meidän tähtemmehän on kirjoitettu, että kyntäjän tulee kyntää toivossa ja puivan puida osansa sadonsaamisen toivossa.
Tuo kesantovuoden pitäminen on edullista maalle sinänsä, mutta tuskin Shmita-lain merkitys nyt aivan on tuot ruohotasoa. Kyllä se varmaan on monipuolisesti merkityksellinen kansankasvatuksellisesti tarkemmin asiaa analysoimatta, koska tietoni Shmitan toteutuksesta on hyvin vähäinen.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar