Leta i den här bloggen

lördag 5 januari 2019

Psalmin 141 käännöksestä pohdintaa

https://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt26e1.htm
Joisain kohdissa suomalainen ja muukin  käännös ihmetyttää . Tänä aamuna Samuel Bagsterin  teksti  viittasi psalmiin 141, joten katsoin koko psalmin. Tunteja on vierähtänyt kun koetan etsiä muutamine  hyvin lyhyeen muotoon puettujen sanojen juurien merkityksiä.
En ole  saanut enää esiin  Chaldean- Hebrean sanakirjan    selityksiä netistä , joten koetan tässä itse  katsoa muutamasta sanakirjasta jotain.

Kirjoitan  tähän alle  suorana tekstinä, proosana,  käännöksen ymmärrykseni mukaan. Luonnollsiesti olisi saatavissa uusikin suomalainen käännös, jossa  Syvännötkin ovat osallisina enkä ole saanut sitä vielä hankituksi Suomesta.

Jae 1
Herra, jo minun huutaessani Sinun puoleesi, riennä tyköni; ota korviisi ääneni, kun puoleesi huudan.
Jae 2
Olkoon (nimeltään) suitsutus  minun rukoukseni Sinun edessäsi;(- päteköön suitsutuksena (Ketoret)
Olkoon (nimeltään) ehtoouhri minun käteni kohottaminen. (päteköön ehtoouhrina (Minha).
Jae 3.
Aseta vahdinta suulleni, Herra, vartiointi  huulteni ovelle.
Jae 4.
Älä anna sydämeni divertoitua pahaan asiaan, väärinkäyttämään, mutiloimaan kehoa pahuudessa pahuutta tekevien persoonien  kanssa,
hankkimaan toimeentuloani heidän  mielihuveistansa.

Jae 5.  Mukiloikoon vanhurskas minua- se on armoa-
ja ojentakoon minua - se on öljyä päähäni  -
 mutta älä anna  minun  pääni  nuokahdella   viinistä
kuten  heidän  turhuuksissaan tapahtuu yhä uudestaan-
-se on  rukoukseni. 

Jae 6.
Heidän omien tuomareittensa kiistat     heidät  kompastuttivat  
kun he kuuntelivat  huvittuneena minun sanojani.

Jae 7.
Meidän luumme ovat sirotettuna tuonelan aukolle.
Ne ovat maassa  leikeltyinä  ja halkaistuina.

Jae 8. 
Sillä minun silmäni katsovat Sinuun, Herra, minun Jumalani.
Sinuun minä luotin. Älä juurta jaksain hävitä sieluani.

Jae 9.
Varjele minut pyydyslaitteista,  joita he ovat  minulle  asettaneet
ja   pahantekijöiden ansoista.

Jae 10.
Pudotkoot pahat  itse omiin  verkkoihinsa
yhdessä ..
siihen asti, että  olen päässyt yli  (kuoleman ja tuonelan valtaalueen rajan).

Johannes 20:17.






 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar