Leta i den här bloggen

måndag 7 maj 2012

Olen unessa useasti

sinun kaduillas koulutie, sanoo suomalainen runo, mutta sitä en tosiaan ole, sillä koulutien yli vie nyt hieno rautatiesilta ja muutenkin tieolosuhteet ovat toiset kuin siihen aikaan, liikennevalot ja kaikki. Asfalttia ja ylikulkukohtia.
Siis  sen sijaan voi sanoa, että Israelissa tekemäni vaellukset olivat minulle niin mieleenpainavia, että unissa olen usein  eri kohdissa Israelia. Mtuta myös sellaisissa, joita varsinaisesti ei  nyt ole näkyvissä, mutta Raamattu kertoo niistä.

Kerron nyt runona taas viime viikkoisen unen.
...
Tulin kansanjoukossa varjoisessa
Joosefin haudalle
ja suureen varjoiseen eteiseen
 ja suurelle portille.

Aukeni suuri portti,
ja katsoin  eteenpäin.
Siellä valoisan  kauniin temppelin
aivan suoraan edessäin  näin.

Nyt  joukossa joku kääntyi
suoraan silmiini katsellen .
Minä palasin takaisin yksin
salvat sulkien portin sen.

Se portti  korkea oli,
portti kaksiovinen
korkea vaskinen portti
 tai muuten niin varjoinen. 

Käänsin selkäni  sinne suuntaan
ja vaelsin takaisinpäin
mutta siihen kohtaan myös unessain
minä herätessäni  jäin.

Ja pohdin kerran jos toisen,
mistä portista näkisin
 noin kauniina  valoisana
suoraan edessäin Temppelin.

Ja etsin -  Googelista -
tietty mistäs nyt muualta
Joosefin Portin paikkaa
 ja löysinkin  lopulta.

Ja löysin myös Elämän kruunun
sen hahmon ja muodonkin
 ja otsaan  kirjoitetun
Jumalan nimenkin.

Ja sitten löysin sen portin
Suusanin portinkin
josta Temppeliin kerran Herra
aasin varsalla  ratsasti.

Kai sitä kapeaa  polkua, tietä
alas Öljymäeltä,
jota minäkin mennen tullen
olen kulkenut hikisenä.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar