JPost kirjoittaa tänään seuraavasti: ; Jerusalem Day05/19/2012 22:22
-"Jerusalem, quoting Ozick
is a “phoenix city” with a “history of histories” where “no one is a
stranger.”-
"Jerusalem omaten historioitten historian on Fenix- kaupunki muitten kaupunkien joukossa ja Jerusalemissa ei kukaan ole outo ja muukalainen."
Raamatun mukaan Aabraham oli siellä uhramaisillaan poikansa Iisakin. N. 700 vuotta sen jälkeen ja noin 1000 vuotta ennen kristillisen ajanlaskun alkua Kuningas Daavid muutti kaupungin yhdistetyn juutalaisvaltion pääkaupungiksi. Hänen poikansa Salomo rakensin sinne ensimmäisen Jerusalemin Temppelin. Sen jälkeen kaupunki on kokenut piirityksiä ja tuhoja, uudelleen rakentamisia ja jälleentuhoamisia kymmeninä vuosisatoina. Assyyrialaiset, babylonialaiset, seleusidit ja roomalaiset tulivat ja menivät. Kuluneena vuosituhantena islamilaiset ja kristityt ovat omine käsityksineen Jerusalemin merkityksestä surmanneet toisiaan saadakseen oikeudet hallita kaupunkia.
Raamatun mukaan Aabraham oli siellä uhramaisillaan poikansa Iisakin. N. 700 vuotta sen jälkeen ja noin 1000 vuotta ennen kristillisen ajanlaskun alkua Kuningas Daavid muutti kaupungin yhdistetyn juutalaisvaltion pääkaupungiksi. Hänen poikansa Salomo rakensin sinne ensimmäisen Jerusalemin Temppelin. Sen jälkeen kaupunki on kokenut piirityksiä ja tuhoja, uudelleen rakentamisia ja jälleentuhoamisia kymmeninä vuosisatoina. Assyyrialaiset, babylonialaiset, seleusidit ja roomalaiset tulivat ja menivät. Kuluneena vuosituhantena islamilaiset ja kristityt ovat omine käsityksineen Jerusalemin merkityksestä surmanneet toisiaan saadakseen oikeudet hallita kaupunkia.
Toisen Temppelin hävityksestä alkaen Juudan kansa on halajanut palata Jerusalemiin. He ovat rukoilleet Temppelin uudelleen pystyttämistä ja hajalleen joutuneitten kokoontumista takaisin. Rakennettu Jerusalem käsitettiin ei ainoastaan vain fyysisenä paikkana, vaan symbolina Juudan kansallisesta elpymisestä Messiaanisen ajan kynnyksellä. Mutta koskaan Jerusalemia ei niin hengellistetty ja sublimoitu, että se olisi merkinnyt vain jotain vertauskuvallista seikkaa. Juudan kansa ei koskaan kadottanut näkyään tavallisesta maanpäällisestä Jerusalemista, Jerushalaim shel mata.- kaupungista, joka on maaperästä, aineesta, tiilistä ja kivenjärkäleistä koostunut.
Koko Juudan kansan hajaannuksen historian aikana on aina ollut pieni jäännös Juudan kansaa Jerusalemissa, muutamaa aivan poikkeuksellista jaksoa lukuunottamatta. Juutalaisten kansallista liikettä elähdytti hehkuva toivo Jerusalem aamunkoitosta Fenix linnun tarun kaltaisesti.
1930-luvulla Jerusalemin juutalaisväestöä oli 50 000 ja vuonna 1948 lukumäärä oli kaksinkertaistunut. Vuonna 1967, eli 19 vuotta myöhemmin, väestöä oli jälleen miltei kaksinkertainen määrä 295 000.mutta vasta alkaen tästä 45 vuotta sitten tapahtuneesta Vanhan kaupungin yhdistämisestä Uuteen Jerusalemiin tuli mahdolliseksi itäisen ( Vanhan) Jerusalemin kukoistus, menestyminen ja kehitys vapaana Jordanian hallituksen orjuutuksesta
Vaikka Juudan Temppeli on edelleenkin raunioina, maanpäällinen, aineellinen Jerusalemin kaupunki on todellakin jälleen uudelleen rakennettu. Tämän toteaa esim kulkiessaan Mamillaa ympäröiviä katuja tai vieraillessaan Pisgat Zeevin tai Neveh Jaakovin kaupunginosissa.
Viime vuoden lopulla Jerusalem, Israelin isoin kaupunki, omasi 801 000 asukasta. Koskaan aiemmin ei Jerusalem ole niin ilmiselvästi menestynyt. Ei sen takia pitäisi ollenkaan hämmästyä, kun maahanmuuttajista suurin osa haluaisi asettua sinne,; tämän faktan raportoi Israeltutkimusten Jerusaleminstituutti Jerusalemin Päivänä.
Vaikka Juudan Temppeli on edelleenkin raunioina, maanpäällinen, aineellinen Jerusalemin kaupunki on todellakin jälleen uudelleen rakennettu. Tämän toteaa esim kulkiessaan Mamillaa ympäröiviä katuja tai vieraillessaan Pisgat Zeevin tai Neveh Jaakovin kaupunginosissa.
Viime vuoden lopulla Jerusalem, Israelin isoin kaupunki, omasi 801 000 asukasta. Koskaan aiemmin ei Jerusalem ole niin ilmiselvästi menestynyt. Ei sen takia pitäisi ollenkaan hämmästyä, kun maahanmuuttajista suurin osa haluaisi asettua sinne,; tämän faktan raportoi Israeltutkimusten Jerusaleminstituutti Jerusalemin Päivänä.
Tämä ei tarkoita, miten sanoisi- että Jerusalem ei kohtaisi haasteita. Siellä on suuri hareidiuskonsuuntainen väestö ( 65% juutalaislapsista käy ultaortodoksisia alkeiskouluja. Kaupungin islamilainen väestö , tällä hetkellä 35% kokonaisväestöstä, kasvaa sekin miltei yhtä nopeasti kuin juutalaisväestö. Tilastollisen keskusviraston tietojen perusteella kaikista kuudesta Israelin suurkaupungista Jerusalem on ekonomisesti vähävaraisin. Työikäisistä 45.7% osallistuu työmarkkinoihin - lukua voi verrata maassa yleisesti vallitsevaan tasoon 57.4% Lisäksi Jerusalem on israelilaisten ja palestiinalaisten konfliktikeskus.
Juudan kansan paluussa maalliseen Jerusalemiin on heijastus rajapainista aineen ja energian välillä, missä toteutetaan toteutumattomia, toisaalta ennalta näytettyjä kaavoja (tavnit).( (Suomalainen sanoo tässä, että sisulla mennään harmaan kiven läpi ja Ilman näkyä kansa tuhoutuu. Raamatun antamat vapaat kädet Jerusalemin luovaan toteuttamiseen ilmenee esim siinä, että Uusimman temppelin päämateriaaliaineen nimeä ei mainittu silloin tuhansia vuosia sitten. eikä kansan asuntojen ulkonäköön ja sisustukseen puututtu- kun taas muutamia aivan vitaaleja ohjeita annettiin existenssin varmistamiseksi, esim istutettavien metsien puulajien koostaminen ym)
Tänä Jerusalemin Päivänä meidän tulisi olla kiitollisia siitä, että saamme elää sitä sukupolvea, joka on todistanut Jerusalemin jälleenrakentamisen tämän maan päällä antamatta aikamme tobiaitten , sanballoitten ja nooadjoitten pelotella monine järkeilyineen.2
Suomennosta 19. 05.2012.
Oma kommenttini 19.5. 2012 nyt on kulunut minullakin 45 vuotta siitä kun ensimmäisen kerran olin lähdössä Israelin matkalle 21 vuoden iässä. Kuuden Päivän sodan takia lentomatka peruuntui ja vasta viikko sodan jälkeen sai lentokoneemme luvan lähteä matkaan ja laskeutua Lyddaan, joka oli miltei tyhjä turisteista. Joukosta karistettiin pois kaikki alaikäiset. Siihen aikaan 21-vuoden ikä oli suomalaisille täysikäisyyden raja. kun olimme asettuneet kibbutsmajoihimme, eräänä päivänä tuli tieto, että nyt saa Jerusalemiin vaeltaa temppelin muurin aukiolle Siionin vuoren tietä. Lähdimme sanan saatuamme heti liikkeelle ja niin oli sadat tuhannet muutkin tehneet. Tien varrella oli valkeat paperinauhat merkkinä, ettemme astu alueisiin joista ei oltu miinoja vielä raivattu. Minä en siis tunne muuta Jerusalemia kuin tämän kokonaisen yhdistetyn Jerusalemin. Kävin yhteensä 7 kertaa Israelissa , viimeksi vuonna 1978 ja tuona 11 vuoden aikana Jerusalem oli huimasti muuttumassa.. Tällä viikolla keskustelin puhelimitse Jerusalemilaisen ystävättäreni kanssa - jonka tunnen yhtä pitkältä ajalta, 45 vuodelta- ja puhuimme kaikesta siitä uudesta mitä siellä nyt on. Jerusalem on nyt kaunis kuin unelma- ennenkin se oli ihana valkeasta Jerusalemin kivestä, korumainen, autereisessa pilvettömässä autiomaan hehkussa mutta nyt se on kuin se ihmeellisen kauniiksi rakennettu kaupunki Hesekielin lopunajan profetiasta. Ennen sanottiin että Haifa on Lähi-idän kaunein kaupunki, Mutta nyt taitaa Jerusalem viedä voiton. Raudanhehkuiset pastellin punaiset Juudean ja Efraimin vuoret kasvavat nyt vihreäitä metsiä ja taivas on kirkas, sininen ja ja valkoisia pilviä on maan yllä.
Ehkä saanen joskus vielä tehdä kahdeksannen Pyhän Maan matkan: Jumala kylvää Luvattuun maahan asukkaita kämmeneltään. Hän kokoaa valittunsa kaikilta maan ääriltä.
Oma kommenttini 19.5. 2012 nyt on kulunut minullakin 45 vuotta siitä kun ensimmäisen kerran olin lähdössä Israelin matkalle 21 vuoden iässä. Kuuden Päivän sodan takia lentomatka peruuntui ja vasta viikko sodan jälkeen sai lentokoneemme luvan lähteä matkaan ja laskeutua Lyddaan, joka oli miltei tyhjä turisteista. Joukosta karistettiin pois kaikki alaikäiset. Siihen aikaan 21-vuoden ikä oli suomalaisille täysikäisyyden raja. kun olimme asettuneet kibbutsmajoihimme, eräänä päivänä tuli tieto, että nyt saa Jerusalemiin vaeltaa temppelin muurin aukiolle Siionin vuoren tietä. Lähdimme sanan saatuamme heti liikkeelle ja niin oli sadat tuhannet muutkin tehneet. Tien varrella oli valkeat paperinauhat merkkinä, ettemme astu alueisiin joista ei oltu miinoja vielä raivattu. Minä en siis tunne muuta Jerusalemia kuin tämän kokonaisen yhdistetyn Jerusalemin. Kävin yhteensä 7 kertaa Israelissa , viimeksi vuonna 1978 ja tuona 11 vuoden aikana Jerusalem oli huimasti muuttumassa.. Tällä viikolla keskustelin puhelimitse Jerusalemilaisen ystävättäreni kanssa - jonka tunnen yhtä pitkältä ajalta, 45 vuodelta- ja puhuimme kaikesta siitä uudesta mitä siellä nyt on. Jerusalem on nyt kaunis kuin unelma- ennenkin se oli ihana valkeasta Jerusalemin kivestä, korumainen, autereisessa pilvettömässä autiomaan hehkussa mutta nyt se on kuin se ihmeellisen kauniiksi rakennettu kaupunki Hesekielin lopunajan profetiasta. Ennen sanottiin että Haifa on Lähi-idän kaunein kaupunki, Mutta nyt taitaa Jerusalem viedä voiton. Raudanhehkuiset pastellin punaiset Juudean ja Efraimin vuoret kasvavat nyt vihreäitä metsiä ja taivas on kirkas, sininen ja ja valkoisia pilviä on maan yllä.
Ehkä saanen joskus vielä tehdä kahdeksannen Pyhän Maan matkan: Jumala kylvää Luvattuun maahan asukkaita kämmeneltään. Hän kokoaa valittunsa kaikilta maan ääriltä.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar