Leta i den här bloggen

måndag 14 november 2016

Toisen Makkabealaiskirjeen sisällöstä

Toinen Makkabealaiskirje kertoo ajasta, jolloin Esran ja Nehemian jälkeen ja viimeisten profeettain sanomien jälkeen  kansalla oli Temppeli toiminnassa Jerusalemeissa.  Persialaisen  aikakauden lopulla suhteet  Persiaankin sallivat  kansallisen hiljaiselon Pyhässä Maassa.  Sitten kun Kreikan imperiumi  pääsi valtaan ja vähitellen alettiin alueita kreikkalaistaa pakolla. ja kylvää niitä pakanajumalan temppeleitä ja epäjumalia Levantiin, kansan tilnne  vuosi vuodelta paheni. Ajoittain  oli myös suopeat suhteet kreikkalaiseenkin hallintoon ja tehtiin rauhansopimuksiakin,  mutta tilanne paheni pahenemistaan ja samalla uskonnollinen, Mooseksen sääntöjen mukaan   maata viljelevä Israelin  kansa, joka oli maahansa osittain  palannut pakkosiirtolaisuuden diasporasta. joutui  täydellisen  toistuvan systemaattisen tuhoamisen kohteeksi ja temppeliä rysötettiin kerta toisensa jälkeen. Jopa omasta kansasta  kateelliset sielut  kavalsivat ja varastivat Temppelin  varoja lahjuksina   vieraille vallanpitäjille omaksi edukseen.  Tilanne tuli aivan niin existentiaaliseksi olemassaolon taisteluksi uskovaisille, että  säädettiin jopa  oikeus puolustautua sapattina, koska viholliset  käyttivät  sapattilainsäädäntöäänkin  strategiassaan tuhotakseen heitä.
Toinen makkabealaiskirje keskittyy tähän ajankuvaukseen, joka kypsytti uskonnollisesta hiljaisesta maan kansasta  puolustusvoimat omaavan kansan - ikäänkuin imettävistä lampaista ja karitsoista   äitileijonat, jotka puolustavat jälkeläisiään, kotejaan, perheitään,   ja isäleijonat jotka puolustavat aluettaan- Pyhäkköään  ja kotimaataan.
Juuda Makkabealainen on näistä hasmonealaishenkilöistä  tässä suhteessa käänteentekevä, aikakauden muuttava, niin että II Makkabealaiskirje ottaa selektiivisesti  vain tämän kohdan käsiteltäväksi Ennen Juuda Makkabealaista ( luvut 1-8)  ja Jälkeen hänen  aseisiin astumisensa (luvut 9-15)  .   Ajallisesti tämä jakso on 14 - 15 vuotta. (175 eKr- 160 eKr.)
Makkabealaiset nousivat 167 eKr vastarintaan.  Temppeli oli tuhottu  168 eKr. Temppeli puhdistettiin pakanain saatutuksista  165 eKr. ja   Hanukkajuhla asetettiin Kislev kuun 25. päivä.
Sittemmin asetettiin Nikanorin päivä 13. päivä Adar-kuuta  myös tänä ajanjaksona.

TOINEN MAKKABEALAISTEN KIRJA

SISÄLTÖÄ JA HENKILÖITÄ

1 luku

Jerusalemin juutalaiset lähettävät Egyptissä asuville juutalaisille kaksi kirjettä kehottaen heitä viettämään temppelin vihkimisjuhlaa.

Aabraham, Iisak, Jaakob
Demetriuksen hallitusaika
Jaason ja hänen kannattajansa
Jerusalem 188
Aristobulus, kuningas Ptolemaioksen opettaja, voideltu pappi
Egyptin juutalaiset
Persia, Nanean temppeli ja papit
Antiokus
25. pnä Kislev kuuta
Nehemias
Persian kuningas
Joomatan

2 luku

Jatkoa jälkimmäiseen kirjeeseen. Kirjan esipuhe, jossa mainitaan sen lähteet, sisällys ja tarkoitus.

Profeetta Jeremia
Mooses ja temppelipalvelu
Salomon ja temppelipalvelu
Nehemias ja Temppelin vihkiminen
Daavidin kirjoitukset
Juudas Makkabilainen ja hänen veljensä
Antiokus Epifanos, kuningas ja hänen poikansa Eupator
Kyreneläinen Jaason ja neljä hänen kirjaansa

3 luku

Heliodorus lähetetään Jerusalemiin ryöstämään temppelin aarteen, mutta Jumala estää tämän aikeen ihmeellisellä tavalla.

Onias, ylimmäinen pappi
Seleukos, Aasian kuningas
Simon, benjaminilainen, pyhäkön esimies
Apollonius, Menesteuksen poika, tarsolainen, Koile-Syyrian ja Foinikian kskynhaltija
Heliodorus, kansleri
Hyrkanus, Tobiaan poika

4 luku

Jaason, Oniaan veli anastaa itsellensä ylimmäisen papin viran ja ottaa käytäntöön pakanallisia tapoja. Hänet karkoittaa Menelaus, Simonin veli, joka juonillansa saa aikaan sen, että Onias surmataan, mutta hän itse pysyy vallassa.

Kuningas Seleukos kuolee,
Antiokus Epifanos kuninkaaksi
Jaason, Oniaan veli, kreikkalaistaja
jerusalemilaisille Antiokian kansalaisuus, kreikkalaistaminen
Johannes, Eupolemuksen isä
(Eupolemus:: sotaliitto roomalaisten kanssa)
Tyyron urheilukilpailut joka 5. vuosi
Herakleelle uhraus
Apollonius lähetetty Egyptiin
Kuningas Filometor noussut valtaan
Kuningas Antiokus Joppeen ja Jerusalemiin ( jaasonin vieraaksi) ja Foinikiaan
Menelaus, benajminilainen, Simonin veli
Lysimakos, Menelauksen veli, sijainen ylimmäisenä pappina,
Soostrefes linnanpäällikkö;
Krates, Kypron päällikkö
Kuninkaan sivuvaimo Antiokis
Tarson ja Mallon kaupungit, kapinaan
Kuninkaan sijainen Andronikus
Antiokian Dafne , Oniaan turvapaikka
Hauranus, 3000 ilkivaltaisen  johtaja
Ptolemaios, Dorymaneen poika
Skyyttalaiset

5 luku

Jaason hyökkää Jerusalemia vastaan, mutta hyökkäys ei onnistu. Antiokus panee toimeen verilöylyn kaupungissa ja ryöstää temppelin kalleudet. Apollonius panee toimeen uuden verilöylyn. Juudas Makkabilainen pakenee muutamien ystäviensä kanssa vuoristoon.

Antiokus sotaan Egyptiin
Jaason
Ammonilaisten maa
Aretas, arabialaisten ruhtinas,
lakedaimonilaiset
Menelaus, benjaminilainen
Antiokus palaa ja menee Juudeaan, suuri surma, temppelin ryöstö
(Vertaa Heliodoros ja Seleukos)
Filippus frygialainen Jerusalemiin päälliköksi
Andronikus Garisimiin päälliköksi
Apollonius, myysialaisten päällikkö surmaamaan
Juudas Makkabilainen

6 luku

Juutalaisia vaaditaan noudattamaan pakanallisia tapoja. Laille uskollisia vainotaan julmasti. Eleasar kärsii marttyyrikuoleman.

Vanha ateenalainen mies, kreikkalaistaja
Olympon Zeus
Garisimin temppeli
Viininjumala
Ptolemaios
Filippus päällikkö
Eleasar, 90-vuotias kirjanoppinut, vanhurskas

7 luku

Seitsemän veljestä ja heidän äitinsä kidutetaan julmalla tavalla kuoliaaksi, koska eivät tahdo rikkoa Mooseksen lakia.

Antiokus Epifanes, kuningas
pyöveli, kiduttajien joukko
Äiti ja 7 poikaa

8 luku

Juudas Makkabilainen kokoaa itselleen sotajoukon ja voittaa Nikanorin. Vähää myöhemmin hän voittaa Timoteuksen ja Bakkideen.

Juudas Makkabilainen ja kumppanit, sukulaiset, uskovat
Veljet Simon, Joosef, Joonatan ja Eleasar.
Filippus Jerusalemin päällikkö
Ptolemaios, Koile-Syyrian ja Foinikian käskynhaltija
Nikanor, Patroklon poika. Antiokus kuninkaan lähimpiä ystäviä
Kolmetuhatta orjakauppiasta
Gorgias, sotapäällikkö
roomalaiset
Vrt. Sanheribin aika
Vrt, Babylonian sota galatalaisia ja makedonialaisia vastaan
Timoteuksen ja Bakkideen miehet
Timoteuksen seuralainen Fylarke
Kallistenes

9 luku

Antiokuksen Epifaneksen  kuolema.

Antiokus Epifanes Persian matkalla
Persepoliksen temppeli
Ekbatana
Nikanorinja Timeoteuksen kohtalot
Antiokus Epifaneksen onnettomuus ja sairaus
Antiokuksen poika Eupator
Filippus, Antiokuksen kasvinkumppani
Potlemaios Filopater Egyptissä

10 luku

Temppeli puhdistetaan ja säädetään temppelinvihkimisjuhla. Juudas Makkabilainen voittaa idumealaiset ja Timoteuksen.

Kislev-kuun 25. päivä ( 165 eKr). temppelin vihkimisjuhla
Antiokus Eupator , Antiokus Epifaneksen poika kuninkaaksi
Lysias valtionhoitajaksi ja Koile-Syyrian ja Foinikian ylimmäksi päälliköksi
Ptolemaios, Makron, jättänyt Kypron ja siirtyi Antiokus Epifaneen luokse
Filometron ( oli määrännyt Ptolemaioksen Kyproon)
Gorgias seutujen pälliköksi
Idumealaiset
Simon, Joosef , Juudas Makkabealaisen veljiä
Sakkeus miehineen
Timoteus ja aasialaiset ratsujoukot
Kaireas, Timoteuksen veli, Gasara-linnoituksen päällikkö
Apollofanes
Israel


11 luku

Lysias tekee sotaretken Juudeaan, mutta joutuu tappiolle, minkä vuoksi hän tekee sovinnon juutalaisten kanssa. Neljä tätä sovintoa koskevaa kirjettä.

Lysias, kuninkaan holhooja ja sukulainen sekä valtionhoitaja,
Jerusalem, Juudea, Beetsuur hyökkäyskohteita
Juuda Makkabilainen voittaa Lysiaan joukot
Näky valkoisesta ratsusta ja miekkamiehestä
Johannes ja Absalom, Makkabilaisen kirjeen kantajat
Lysiaan vastauskirje Makkabilaiselle
Kuningas Antiokuksen kirje Lysiaalle
Kuningas Antiokuksen kirje kansalle
Menelaus välittää kuninkaan sanomaa
Ovintus Memmius ja Titus Manius, roomalaisten lähettiläät ja kirje

12 luku

Juudas rankaisee Joppea ja Jamniaa, joiden asukkaat olivat vihamielisiä niissä asuville juutalaisille, voittaa arabialaiset, samoin Timoteuksen ja Gorgiaan sekä uhraa sovitusuhrin kaatuneiden juutalaisten puolesta.

Lysias palasi kuninkaan luo
Seutujen päälliköt:Timoteus, Apollonius Genneuksen poika, Hieronymus, Demofon ja Nikanor, Kypron päällikkö
Joppen (Jafo) asukkaat
Jamnian (Javne) asukkaat
Arabialaiset paimentolaiset, rauhanliitto
Kaspin kaupunki (Vrt. Joosua ja Jeriko)
Karaksin kaupunki, tuublilaisjuutalaiset
Makkabilaisen sotapäälliköt, Dositeus ja Soosipater,
Karnion-paikkakunta
Atergation- paikkakunta
Efronin kaupunki
Skytopoli, juutalaisille ystävällinen kaupunki
Gorgias, Idumean käskynhaltija
Dositeus, Bakenorin väkeen kuuluva
Traakilainen ratsumies, vapautti Gorgiuksen Dositeuksen kädestä
Marisa, Gorgiuksen pakopaikka
Esdrin väki
Adullamin kaupunki
Jamnian epäjumalat

13 luku

Menelauksen surkea loppu. Kuningas Antiokus Eupator ryhtyy onnistumattomaan sotaretkeen juutalaisia vastaan ja tekee sitten heidän kanssansa rauhan.

Kuningas Antiokus Eupator
Lysias, Eupatorin holhooja, valtionhoitaja
Menelaus , benjaminilainen, joka osti johtajuutta, temppelin esineiden varas
Berean tuhkatorniteloitus
Makkabilaisen Moodeinin leiri
Beetsuurin linnoitus
Rodokos, tietojen kavaltaja
Juudan maa
Filippus, Antiokian valtionhoitaja, teki kapinan
Antiokus Eupator tekee sopimuksen Juudan kanssa.
Hegemonides käskynhaltijaksi Ptolemaiksesta (Akko) gerreniläisalueelle asti
Lysiaan ja kuninkaan paluu Antiokiaan paluu

14 luku

Alkimus, joka pyrkii ylimmäiseksi papiksi, syyttää kuninkaan  Demetriuksen edessä Juudasta. Nikanor lähetetään Juudasta kukistamaan, mutta tekeekin hänen kanssansa sopimuksen, jonka Alkimus juonillansa saa purkautumaan. Rasis surmaa itsensä.

Kuningas Demetrius, Seleukoksen poika
Tripolin satama
Kuningas Antiokus ja Lysias raivattu Demetriuksen tieltä
Alkimus , leeviläinen, entinen aaronilainen ylimmäinen pappi
Hasidilaiset ja Juuda Makkabealainen
Nikanor määrätään Juudean käskynhaltijaksi
Pakanat liittyvät Nikanoriin
Dessaun kylä
Simon, Juudaan veli
Posidonius, Teodotus ja Mattatias, Nikanorin lähetit
Viininjumala
Rasis, ”Juutalaisten isänä” kunnioitettu oppinut

15 luku

Nikanorin häviö ja kuolema. Loppulause.

Samarian alue
Sapatti
Makkabilaisen uni: Ylimmäinen pappi Onias ja Jeremia profeetta
Vrt. Kuningas Hiskia ja Sanheribin joukot
Nikanorin kuolema taistelukentällä
Adarkuun 13. päivä säädetty juhlapäiväksi
Mordekain säätämää juhlaa edeltävä päivä: Nikanorin päivä. 


Muistiin 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar