Leta i den här bloggen

torsdag 20 december 2012

Springfieldin juutalaisesta yhteisöstä , pian 120 vuotta täyttävä seurakunta

LÄHDE:
http://clio.missouristate.edu/mcooper/mcooper/oral_hist/judaism.htm Interviews for an


Historiallinen yhteenveto

1880
Ei tiedetä, milloin ensimmäiset juutalaiset perheet saapuivat Springfieldiin, Missouriin.He olivat tulleet  1880 luvulla  lähinnä Reininlaaksosta ja olivat kauppiaita eivätkä  he perustaneet  mitään uskonnollisia järjestöjä. 
1890
Kuitenkin 1890 aikaan itäisestä Euroopasta karkoitettuja juutalaisia alkoi  ilmetä Ozarkissa. 
1893
Ehkä heidän köyhien sukulaistensa tulo saattoi Springfieldin saksan juutalaiset perustamaan synagogan vuonna  1893, Temple Israel- nimeltään. 
1900- 1920
  20. vuosisadan alkuvuosikymmeninä juutalainen yhteisö kasvoi niin suureksi, että siitä riitti kahdeksi seurakunnaksi. Temple Israel  pysytteli Amerikan Hebrealaisten Seurakuntien Liiton jäsenyydessä ( mikä on Amerikan reformijuutalaisuuden  organisaatio) kun taas Sha´arei Zedek muodostui itäeurooppalaisen ja ortodoksin juutalaisuuden keskukseksi Springfieldissä. 

Seurakuntien yhteistyönä ylläpidettiin hautasmaata, jäsenet integroituivat  erilaisiin juutalaisiin yhdistyksiin ja yleisesti ottaen menestyivät hyvin, vaikka  yhteiskunnallisesti ottaen  näiden kahden seurakunnan kesken oli  selkeitä (traditionaalisia) eroja.
Vaikka Springfield olikin Ku Klux Klanin aktiivisuuden  tyyssija,  juutalainen väestö sai olla maailmansotien välillä miltei antisemitismin ulottumattomissa. 
Monet haastatellut kertoivat, että  Klaaniin kuuluvat, jotka olivat kai unohtaneet organisaationsa antisemitistisen luonteen,   olivat pyytäneet heidän  isiään liittymään Klaaniin. Totuus on monimutkaisempi asia. Juutalainen väestö käsitti itsenäisiä kauppiaita ja liikemiehiä, jotka yhdistyivät  St. Louiksen juutalaisten yhtiöitten managereitten välityksellä   ensimmäisen maailmansodan jälkeen  Oli harvoja  juutalaisia ammattilaisia  eikä monikaan juutalainen löytänyt  ansiotyötä  Springfieldin  talouselämässä. Springfieldini juutalaiset  hyväksyivät vaieten  sosiaalsiet pakotteet , jotka ovat olleet osa amerikkalaista elämää aivan viime aikoihin asti. 
1933
 Vuonna 1933  varakkat  iäkkäät saksan juutalaiset rakensivat  vaatimattoman synagogan, jossa oli  n 120  istuinta. He eivät kuitenkaan pystyneet koskaan maksamaan lainankuoletuksia.  

1939. 1945
Toisen maailmansodan aikana kaksi seurakuntaa oli pakotettuja lähempään yhteistyöhön. Sodan jälkeen Shaarei Zedek maksoi kuooetuksen ja liittyi Temple Israel seurakuntaan jolloin muodostui United  Hebrew Congregations, Yhdistynyt  Hebrealainen  seurakunta  
 1952
Nyt seurakunta saattoi palkata osa-aikaisen  rabbiinin ja  rakentaa  tilavatn salin  1952.  Kuitenkin  50-luku oli  klassisen Springfield-juutalaisuuden sinisen hämärän aikaa. 
Vanhat  saksalaiset perheet olivat  jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen ja  ja ekonomian raamit olivat muuttuneet 
1970 luvulla moni juutalainen pohti, onko Springfieldin juutalaisuudella mitään tulevaisuutta. Läsnäolo jumalanpalveluksissa oli niin vähäistä että 1975 UHC  alkoi pitää ortodoksien ja reformijuutalaisten yhdistettynä tilaisuutena  perjantai-illan sapatin vastaanottoseremonian.Nämä eivät olleet täysin konservatiivisia. UAHC:n kouluttama rabbiini,  reformijuutalainen  rukouskirja, jumalanpalveluksen  saarna pienille ryhmille, joissa oli lähinnä ortodokseja. Helluntaista syksyn  suuriin juhliin rabbiini oli lomalla ja samat jäsenet saattoivat suorittaa omat rukoukset konservatiisen sidddur- rukouskirjan avulla ortodoksiin tapaan.
 Miltei samoihin aikoihin alkoi Springfieldiin saapua juutalaisia  ammmattimiehiä, lääkäreitä, professoreita, lakimiehiä, monet taustaltaan Itärannikolta.Heidän ansiostaan Springfiedlin  seurakunta elpyi ja kasvoi 70 perheestä  vuonna 1970  nykyiseen 130 perheeseen.  
1996
Tämä ryhmä konstruoi  uuden modernin  rakennuksen 1996 ja  otti nimen Temple Israel.

Seurakunnan 100 vuotisjuhlassa  (1993)  oli  tilaisuus  tehdä katsahdus menneisyyteen. Osana juhlallisuuksia oli  henkilökohtaisista haastatteluista kertynyt  tieteellinen historiaprojekti 
 (Julia Henigan ja tekstin kirjoittaja olivat    projektin tekijöitä) Haastateltavat valikoitiin huolella, jotta saataisiin mahdollisimman monta näkökohtaa  esiin. Kysymyssetti konstruoitiin kattamaan seurakunnan  sosiaalisen  ja usonnollisen elämän kehittyminen.

Mutta ei ollut yhtään henkilöä jäljellä  varhaisimman saksalaisjuutalaisen  yhteisön elämästä kertomassa. Jotkut haastateltavat olivat  sanoiltaan toisia vuolaampia, mutta jokaiselta saatiin   jokin arvokas lisäoivallus   todellisista  tapahtumista. Yksilölliset  perpektiivit ovat hyödyksi kun rekonstruoidaan tapahtumia ja asenteita. 
. The Missouri Humanities Committee  antoi  auliisti ekonomista kannatusta projektiin. Tulokset on saatavissa internetissä. 
 http://clio.missouristate.edu/mcooper/mcooper/oral_hist/judaism.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar