Leta i den här bloggen

måndag 13 augusti 2018

Professori Dov Levin (1925-2016) Z"L

Katsoin tänään vanhoja muistiinpanoja. Löysin kääntämäni artikkelin vuodelta 2005. Se kertoo Israelin kansan historiasta Liettuan osalta toisen maailmansodan jälkeen.
Artikkelin on kirjoittanut Greer Fay Cahman ja se oli julkaistuna Jerusalem Postissa. Otsikkona Yom Kippur in Vilna 1944.

Suuri sovintopäivä Vilnassa vuonna 1944.


Vain aniharva kaupungin 60 000 juutalaisesta asukkaasta säilyi hengissä sodan yli. Joku pakeni, joku vietiin pakkotyöleirille, joku karkoitettiin Siperiaan. Huonoiten kävi niiden, jotka lähetettiin Sobiborin kuolemanleirille. Kukaan heistä ei säilynyt hengissä. SS kokosi 2000 juutalaista ja joitain muitakin Ponariametsiin, joissa heidät surmattiin ampumalla. Mutta ilmeni myös juutalaisten keskuudessa heräävää vastahenkeä. Sekä Puna-armeijassa että partisaaneissa oli urheita juutalaisia taistelijoita. Muutamien juutalaisten onnistui välttyä natseilta ja pysyä hengissä Puna-armeijan tuloon asti 13. heinäkuuta 1944.

Kolme kuukautta oli vierähtänyt Saksan puolustusvoimien Wehrmachtin vetäytymisestä. Oli tulossa juutalaisen kalenterin kaikkein pyhin juhlapäivä Jom Kippur, Suuri Sovintopäivä, joten Vilnaan-Pikku-Jerusalemiin- vaeltaneet juutalaiset kokoontuivat synagogaan. Ennen sotaa Vilnassa oli lähes 100 synagogaa, muta nyt- 1944- vain yksi enää jäljellä Zavalna-kadulla, joka mahdollisesti oli nimitetty uudestaan Pylimokaduksi. Vaeltajilla oli vain yksi päämäärä: Synagoga. Koska ei oltu varmoja, keneltä uskaltaa kysyä neuvoa- muilta kuin juutalaisilta, käytettiin ohjeen kyselemiseen koodia: Ollaan teikäläisiä, amchaa. ( Sinun kansaasi) Siihen sanaan hebrealaiseittain äännettynä ei reagoi muut kuin ne jotka ymmärtävät hebreaa (”Sinun kansasi on minun kansani!”)
Joukossa oli mukana 19-vuotias kaunaslainen partisaani, Dov Levin- hänkin oli sukeltautunut esiin Rudnikin metsistä heinäkuussa perheensä ainoana eloonjääneenä ja hän etsi rakkaitaan kuten muutkin. Vaikka Liettuan juutalaisväestön kommunikointi tapahtui tavallisesti jiddishin ja hebrean avulla, niin nyt tähän pyhään kokoontumiseen kertyneet käyttivät lähinnä puolan tai venäjän kieltä. He kertoivat toisilleen, mitä eri paikoissa oli tapahtunut, erityisesti leireillä. Miltei jokainen kysyi toiseltaan: Satuitko tapaamaan tätä tai tätä henkilöä? Ja niin he saivat kuulla äitinsä, veljiensä, sisartensä tai muiden sukulaistensa kuolemasta. Tai joskus ei valjennut mitään uutta tietoa esiin. Joskus ei löytynyt sirun siruakaan, joista olisi voinut koota jotain tapahtumien hahmoa; joskus ei ollut jäljellä ketään kertomassa toisestaan. Jotkut olivat kalpeita kuin haamut, varsinkin ne , jotka olivat olleet kätköissä maakuopissa maan pinnan alla näkemättä valoa moneen kuukauteen.
Meille oli tärkeää saada kokoontua yhteen ja ilmaista solidaarisuutemme, muistelee nyt 80 vuotias herra Levin ( vuonna 2005)  , suullisen historiantiedon professori Jerusalemin Hebrealaisessa Yliopistossa. Hän vietti 23. päivänä lokakuutta 2005 Israeliin tulonsa 60-vuotispäivää- hän oli niitä, jotka  tulivat Israelin  Ainoaan Luvattuun Maahan ”laittomana maahanmuuttajana”. Häneltä on muistiinpanoja Kaunaksen ghettosta, taisteluista, Euroopan läpi vaellusmatkasta ja saapumisesta eräälle rannikolle. Muutkin pitivät samanlaisia päiväkirjoja, kuten esim. hänen lapsuudenystävänsä Abrasha Jasfan, joka asuu nykyään ( 2005) Etelä-Amerikassa, mutta tulee vuosittain Israeliin tapaamaan Kaunaksen ghetton taistelutovereitaan.

Nämä ystävykset olivat saaneet koulutuksensa samassa hebrealaisessa opinahjossa, jossa opetettiin elävää hebreaa. Jotkut Levinin muistiinpanot sisälsivät hänen omia ja jotkut Jasfanin kirjoituksia. Kirjoitettu käsiala oli niin samantyylistä, että Levinkään tuskin näki eroja nyt vanhoilla päivillään Jasfanin ja oman tekstinsä välillä. Ystävykset joutuivat eroon, kun Jasfan meni Puna-armeijaan. Siellä hän haavoittui neljästi taisteluissa natseja vastaan.
Mutta nyt 1944- Levin ja Jasfan olivat yhdessä jälleen Jom Kippur-päivänä Vilnassa. He tapasivat toisensa myös edellisenä sapattina, katumuspäivänä.

Vaikuttaa siltä, että heillä olisi erityinen siunaus. Päiväkirja ei tosin anna mitään uutta valoa Holokaustin historiaan, mutta mikä sen anti sitten on? Se säilyttää muistossa niitten henkilöiden nimet, jotka kirjoittaja pelkää olevan surmattuja ja unohdettuja. Erittäin tarkkoja nimiluetteloita on miltei joka sivulla Levinin päiväkirjassa. Eikä vain etu- ja sukunimi, vaan myös ”omaa sukua”- nimi tai lempinimi ja satunnaisesti selvitetään, mikä sukulaissuhde henkilöillä on keskenään.
Vaikka sota julistettiin virallisesti alkavaksi syyskuussa 1939, sota Saksan ja Neuvostoliiton kesken alkoi vasta lähes kaksi vuotta myöhemmin 22. kesäkuuta 1941. Vaihe tunnetaan nimellä operaatio Barbadossa. Saksan ilmavoimien pommeja kylvettiin Neuvostoliiton maaperälle. Levin aivan hyvästä syystä muistaa sen päivän, sillä silloin hän sai korkeakoulutodistuksensa.

Vain muutamia tunteja myöhemmin, kun Saksan armeija oli hyökkäämäisillään Kaunaksen kaupunkiin, sammuivat kaikkien juutalaiskotien puhelinyhteydet. Tämä oli ensimmäinen juutalaisvastainen yhteistyö saksalaisten ja liettualaisten kansallissosialistien kesken. Liettuan nationalistien komentaja kenraali Jurgis Bobelis kuulutti radiosta, että jokaista surmattua saksalaista kohtaan surmataan kostoksi sata juutalaista. Miltei heti sen jälkeen aseistautuneet liettualaiset tunketuivat juutalaisten koteihin ryöstömurhaten: löivät miehiä, raiskasivat naiset ja ryöstivät kaiken arvokkaan kodeista. Slobodken seutu muuttui sen jälkeen 30 000 juutalaisen ghettoksi. Liettualaisille ei riittänyt miesten ruoskiminen, naisten raiskaaminen ja kotien ryöstäminen, vaan he surmasivat juutalaiset naapurinsa. Kun saksalaiset joukot marssivat kaduilla, samaiset paikallisasukkaat muuttuivat valloittajia tervehtiviksi kansanmassoiksi, jotka hurraten kukittivat voittajia.

Levininkin perhe kuten monen muun juutalaisen perhe vaihtoi ghetton ulkopuolella sijaitsevan asuntonsa jonkin kristityn perheen kanssa, jos tämä asui ghetton piirissä. Kuten aina niin ghettotilanteessakin juutalaiset pyrkivät elämään niin normaalisti ja organisoituneesti kuin mahdollista, joten jo muutamia viikkoja ghettoutumisen jälkeen järjestettiin tärkeät pyhät kokoukset. Rukouskokouksia pidettiin kodeissa, jotka jo ennestään olivat täpötäynnä, sillä usean perheen oli majoituttava saman katon alle.

Moni vähemmän uskonnollinenkin liittyi seurakunnan jumalanpalveluksiin, koska he oivalsivat, että se oli – kenties- heidän viimeinen mahdollisuutensa. Jom Kippur 1944 oli tavallista syvällisempi . Levin kantaa sydämessään lähtemätöntä muistoa tästä neila-toimituksesta, päivän viimeisestä rukouksesta. Vapaaehtoinen kanttori Leib Feler, (jonka vanhin poika tri Noah Feiler on toiminut Petah Tikvan Sharon-sairaalan johtajana viime vuodet), fokusoi ja konsentroi rukouksensa lauseessa. Meidän Isämme ja Kuninkaamme- tee tyhjäksi pahan aikeet. Feler toisti toistamalla tätä, kunnes koko seurakunta hyrskyen itki ja yhtyi tähän rukouksen pauhuun. Monen mielestä rukous hartaudestaan huolimatta ei ole miksikään hyödyksi, mutta kuitenkin eräitten kohdalla pahan aikeet olivat raukeava olemattomiin.

Levin osallistui siis Jom Kippur-jumalanpalvelukseen Kaunaksen ghettossa 1941 ja Vilnassa vuonna 1944. Vuonna 1945 hänet tavataan Jom Kippur-sovintopäivän juhlassa Italiassa maanalaisten juutalaisten ryhmässä odottamassa Israeliin vievää laivaa. Israelissa ensimmäiset kuukaudet hän vietti kibbutsissa. Sukulaisen kutsusta hän meni vuoden 1946 Jom Kippur-juhlaan Jerusalemiin. Sukulainen vei hänet Jeshurun-synagogaan. Tällöin hän tutustui ensi kerran Jerusalemin paikallisväestöön. Hebrean kielessä kutsutaan natsituhoista eloon jäänyttä nimellä Nizal Shoaa, pelastettu täystuhosta. Levin, joka taas on osallistunut useimpiin Israelin sotiin, ei oikein pidä tästä ilmaisusta Hän sanoo, että häntä ei pelastanut kukaan, vaan hän pysyi elossa (survived, överlevde).
Originaaliteksti: 10.10. 2005 Jpost

Lisätietoa:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar