TEMPPELIN PORTAAT
Tämä on
kiinnostava asia, eräänlainen mind palace,
jonka ehkä Sanaa lukemalla saa hahmotettua ajatuksiinsa.
Mikä perusero on
Mooseksn erämaavaelluksen aikaisella ilmestysmajalla ja
Kuningaskunnan aikaisella Temppelillä? ( joka oli neljä sataa vuotta olemassa)
Timnan malli (moduli)
Erämaavaelluksessa
koko kansa vaelsi, myös Ilmestysmajamoduli vaelsi samoja
polkuja ja sen lattiana – kun tabernaakkeli oli pystytettynä –
oli erämaata kuten kansan asumustelttojen lattiakin. Ei ollut
portaita.
Kansa vaelsi
horisontaalitason , ruohonjuuritasoa,
vaellusta, mutta hengessä kutienki pimeydestä ja valottomuudesta kohti
valveutumista ja valoa, ymmärtämistä, tietoa.
Ilmestysmajan
takaseinässä ei ollut ovea. Esipihan taka-aidassa ei ollut
oviaukkoa. Taka-aidan takana asustivat geersonilaiset
leeviläissuvut ja sitten Raakelin lapset: benjaminilaiset sekä
efraimilaiset ja manasselaiset. Joosefin sukukunnat. Ilmestysmaja
käytti relativismia, kuutiorakennetta ja huonemallia.
Milloin tulivat Temppeliin portaat?
Kun kansa oli
saapunut perille Luvattuun Maahan, Jumala osoitti kohdan Kuningas
Daavidille vuoren rinteellä etelään viettävällä
puimatantereella ( jarktei zafon) (Psalmi 48). pysyvän Temppelinsä
paikaksi maapallolla. Nyt- silloin- ihmiset asuivat omissa
kodeissaan kautta maan ja vaelsivat kohti tätä korkealla
sijaitsevaa vuorta ja loppuvaiheessa nousuapuna oli rappusia.
Kolmesti vuodessa tuli tehdä tämä pyhiinvaellus , nousu,
alijah, korkealla sijaitsevaan Temppeliin Luvatun Maan lain
mukaan ja sitten laskeutua, jerida, takaisin
koteihin, ensin rappusia ja sitten laaksoihin vieviä teitä.
Teitten tekeminen
ihmisten kulun helpottamiseksi oli Jumalan antama erityistehtävä
joka pätee kautta aioonien, aikakausien, ja on Jumalan oman
tahdon toteuttamista helpottavaa myös, koska Jumalan tahto
tapahtuu ihmisten kautta.Jesaja 40: 3-11. Joh. 21: 15-17.
Arkeologia on selvittänyt Salomonin Temppelin
(I Kuningastenkirja
6)
ja Herodeksen ajan
Temppelin porrasrakennelmia.
Portaiden tarkoitus
on tehdä helpommaksi äkkijyrkkiä nousuja ja laskuja taso
tasolta. Näyttää siltä että Hesekielin mainitsemien korkeiden
portaiden sijasta esim Herodeksen temppelissä on paljon matalampia
portaita, aivan kuin nykyaikaiset kohtalaisen matalat portaat
taloissa, joten portaiden määrä on suuri ja nousut helpompia.
Hesekielille
Israelin pakkosiirtolaisuuden aikana näytettiin Temppelin kaava ja
siinä oli yksi ehkä äkkijyrkkä
sivu, takasivu, joka oli itseasiassa Kaikkein Pyhimmän
lähin paikka ja siinä ei mainittu olevan ollut portaita, paitsi
kylkirakennuksen sisällä kolmeen kerrokseen asti ehkä 3 x7 tai 3x
8 porrasta.
Mutta oli portaita
idässä, etelässä ja pohjoisessa sekä uloimmissa että sisemmissä porttirakennelmissa. Alueen Takaseinä oli kuin
symbolinen rajapinta Jumalan näkymättömään maailmaan, jossa ei
ole mitään välimuotoa näkymättömän ja näkyvän kesken - Ei
voida kulkea Jumalan maailmaan mitään red heifer-siltaa siltaa tai porrasta joka
alkaa aineella ja olisi ainetta perille asti.
Mutta asian
salaisuus on se että sillä Taivaan portin kerubien vartioivien
silmien alla oli ensin armoistuin ja siinä oli sovintoveri. Meille
kristityille asia on ilmoitettu: Meillä on pääsy Jumalan
Kaikkeinpyhimpään Kristuksen suorittaman sovintotyön ja
sovintoveren kautta ja taivaan salaisuus tulvii siitä ainoan
evankeliumin portista kaikille maailman kansoille kuten Uusi
Testamentti kertoo- tänä päivänä.
Koska kristikunnan
elämässä ei ole koskaan ollut sellaista vuoden joka minuutin
kattavaa jumalanpalvelusohjelmaa eikä sovitusuhritoimintaa ym
monimutkaista, mikä Mooseksen lakiin kuuluu - hyvä kun kuunnellaan tunnin ajan jumalanpalvelusta
sunnuntaisin ja luetaan pari jaetta ja rukoillaan ja lauletaan ja
sanotaan uskontunnustus - niin itse armoistuimen funktio on meille
vain Kirjasta opittu uskonasiana vastaanotettava fakta, jonka toiset kristityt tajuavat syvemmin kuin toiset. Saattaa olla
että israelilaiset käsittävät asian huimasti laajemmalla
perspektiivillä ja siihen perspektiiviin Hesekielille annetaan
heille valmiiksi ”byttiavaruutta”, tilavuuksia,
tilavuudellisia toteutettavia edeltä hahmotettuja asioita - mutta
niille ei ole annettu otsikoita, kylttejä, Hesekielin näyssä
vielä. Tosin muutaman kammion tehtävä on mainittu. Olihan hebrean sanastokin vielä siihen aikaan rajallinen.
Mutta niiden funktion yhteinen nimittäjä on: Korkeasti
suojaavaisia. Suojaavat Kaikkeinpyhimmän asioita.
Hesekielin kirja
osoittaa näistä suojaavaisista hahmoista, huoneista ,
tilavuuksista, seuraavaa: Pyhäkköä kiertää kammiorakennus,
joka on kolmikerroksinen 3 x 30 kammiota etelä-länsi ja
pohjoisseinämillä. Sitten sen rakennelman länsiseinämän
länsipuolella on vielä suuri rakennus, joka kattaa leveydeltään Temppelin takaseinän ja kammiorakennelman leveyden. Muitakin
tilavuuksia, kammioita oli tulklut sitten Daavidin ja Salomonin arkkitehtuurin aikojen , mutta mielenkiintoisin minusta on se
takaseinän vahvistava rakennelma. (Esim. Ilmestysmajassa oli
takaseinän nurkkalaudat yhteenliitettyjä kaksoislautoja).
Nämä Hesekielin
ilmoittamat useat tilavuudet ovat ilmeisesti niitä tulevaisen
vanhurskaan Israelin (Zadok) tehtäväalueita, joista sanotaan
myös : Jesaja 21. Ilm. 1: 6. Joh. 14: 2-3.
Nämä kaikki ovat
ikäänkuin lisätilavuuksia , joita on tullut konkreettiseen
seurakuntaan ja sen Temppelimalliin ( taivaan antamaan
alkuperäismallin TAVNIT- malliin) lisäsiirtymisenä meidän ihmisten
puolelle- seurakunnan ymmärryksen kasvaessa Jumalan
näkymättömyyden puolelta ja ne ovat niitä edeltävamistettuja
tehtäväalueita, joita Jumalan taivaan mind palace on täynnä ja
odottaa toteutumistaan ihmiskunnassa. Huoneita, joita meidän Vapahtajamme on rakentamassa.
Tämä nouseminen ja sitten laskeutuminen on osaa siitä Jumalan neuvottelussa seisomisesta, josta Sana mainitsee ja jonka jälkeen selviää ne tehtävät, joita varten taas palaa alas töihinsä ja tehtävissään tässä maailmassa.
Tämä nouseminen ja sitten laskeutuminen on osaa siitä Jumalan neuvottelussa seisomisesta, josta Sana mainitsee ja jonka jälkeen selviää ne tehtävät, joita varten taas palaa alas töihinsä ja tehtävissään tässä maailmassa.
Hesekiel 41: 12.
44:16.
Jeesus oikein
painotti sitä, että Hän ei rukoile, että Luoja ottaisi ihmiset ,
omat opetuslapsensa, pois maailmasta- olihan Kaikkivaltias miljardit
vuodet kehitellyt luomakuntaa, maailmaa ja ihmiskuntaa- ja nyt
lunastanut heidät ja alkanut opettaa myös muita kansanheimoja -
miksi Jumalan Poika rukoilisi Isäänsä nyt ottamaan pois
maailmasta tätä ihmeellistä luomustaan, lunastettua Adamin
lasta, lunastettua Israelia, opetuslasten joukkoa?T ietystikään
Hän ei rukoile ikäänkuin oman evankeliumin sanomansa vastaista
rukousta: Nyt kun opetuslapset olivat saaneet pelastuksen
taivaasta ja juurtuneet iankaikkisuuteen, he olivat uutta luomusta,
ei enää tästä maailmasta ja kadotuksen juuresta, ja nyt oli
tärkeää, että Hän saattoi lähettää näitä
uudestisyntyneitä tähän maailmaan täyttämään Luojan tahtoa-
pelastamaan muitakin Jumalan lapseuteen. Sen tehtävän
täydelleensuorittamisen puolesta Hän rukoili.
Elohim Jeird!
Jumala laskeutui ja nyt laski seurakuntaan, Israelin valittuihin, edelleen laskeutuvan Oman laskeutumisensa suuntaa. Näissä
läheteissään Jumala laskeutuu edelleen ihmiskuntaan.
Jordan-
laskeutumisen virta- ja siinä otettu kaste oli Jumalan Pojalle
itselleen sitä Messias- tehtävän alkua, jossa Hän valitsi
Israelin kansasta 12 opetuslasta. Ensin Hän nosti heidät maailman
syvimmiltä seuduilta korkeille vuorille kanssaan vaeltamaan-
Jokainen oli Mooseksen pesossa ja kasteessa, sitten Johanneksen –
Elian – parannuksen, mielenmuutoksen kasteessa- ja sitten
Jeesuksen kasteessa ja sitten Pyhän Hengen kasteessa valmiit
toteuttamaan Luojan tahtoa maapallolla.
TEMPPELIN
PORTAAT
Joka on noussut ylös Jerusalmeiin, on sitten myös laskeutunut
Jerusalemista.
Jumala joka ihmisen loi, tiesi että sen laskeutumisen jälkeen moni
uskovakin ihminen myös mielessään laskeutuu ja laskeutuu joskus
liikaakiin ja tulee alakuloiseksi, menettää toivoaan ja näkyään
ja siksi Hän sääti Israelille, että kolmasti vuodessa on noustava
Jerusalemiin ja Pietari sääti seurakunnalle: älä jätä
seurakunnan kokoustasi. Profeetta Sakarja avasi myös kaikille
kansoille hengellisen nousun mahdollisuuden Lehtimajanjuhlassa.
Moni suomalainen käykin siellä virvoittuen Hengessä. Ja tuoden
samalla maamme vehreään luontoon virvoituksen sateita.
HESEKIELIN
temppelin askelmista.
Tässä seuraan Hesekielin näkemää näkyä luvussa 40.
Hänelle
näytetään mitta, joka on ruoko, joka yleensä on 6 kyynärää,
mutta tässä on tempplimitta, jossa 1 kyynärä on kyynärä ja
kämmenenleveys. Siis kämmenenleveys on 0, 25 kyynärää, joten
tavallista kyynärmittaa temppliruoko on 7,5 kyynärää- ja 46,28 cm
on kreikkalinen kyynärä. Joten tuo temppliruoko on 347 cm, 3,47
m, noin 4 metriä, arvelen.
Hesekiel näkee muurin jonka korkeus on n. 4 metriä ja leveys myös yhtäpaljon.
Sitten hän näkee portin, jonka nousuosa on 4 metriä ja se on
seitsemänä portaana tapahtuva nousu. Yksi porras on siis 49, 5
cm, siis noin puolen metrin korkuisia portaita. Täällä meidän
asuintalossamme sisäportaat ovat 17 centimetrisiä. Jumala on
ilmeisesti ihmiskehoa luodessaan ajatellut että ihminen voi
parhaiten, kun todellakin nousee kunnollisia portaita.
Hesekiel 40: 6.
Pohjoinen, itäinen ja eteläinen ulkoportti omaavat jokainen 7
portaan nousun porttieteiseensä.
Pohjoisportti jae 22. Eteläportti: jae 25
Sitten kun nämä uloimmat portaat on noussut, on tullut
porttieteiseen ja läpäisee porttirakennelma joko pohjoisesta,
idästä tai etelästä ohittaen sivukammiot ja tulee ulompaan
esipihaan ulkoportin sisäpäädystä. Portti on pitkärakenteinen
vartiokojuja molemmin puolin
Ulko-oviaukosta sisempään oviaukkoon on 50 temppelikyynärää
Siitä sitten on matkaa läpi ulomman esipihan tasanteen 100
temppelikyynärää ja sitten on jälleen muuri ja portteja. Samoisa
ilmansuunnissa ulkoporttia vastaavilla kohdilla on sisempään esipihaan johtava porttirakennelma. . Siellä on uudet
nousuportaat: nyt 8 porrasta ja niistä nousee
sisäpihalle. Myös siinä on eteisensä ja
molemminpuoliset vartijakammiot, sivukammiot, ja koko matka senkin
vartion läpi on 50 kyynärää ja sen jälkeen on saapunut
sisemmälle esipihalle.
Sisemmän esipihan mitat ovat 100 x 100 kyynärää.
Eteläinen portti. Jae 31.
Itäinen portti. Jae 34.
Pohjoinen portti. Jae 37.
Pyhäkköalueelle Temppelin eteiseen noustaan sisemmältä
esipihalta 10 porrasta.ja Tempplein alla on koroke.
Jae 49.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar