Leta i den här bloggen

onsdag 19 juli 2017

MARIAMPOL Juutalaisen kulttuurin kehtoja ja israelin syntymisen alkuhenkeä. Holokausti 1.9. 1941.

 Koska minusta on  käsittämätöntä, miten sellainen suuri väestö kuin KOVNON väki  yksinkertaisesti pystyttiin täydellsiesti tuhoamaan, olen katsonut KOVNON  masntieteellistä sijoittutumista  ympäröiviin maakuntiin, kuntiin ja   natsisaksan  invasoitumisen päivämääriin.

Olen nyt katsonut  Kovnon koillis-(NW) ja  eteläkulmalta (S) ja nyt katson tästä lounaan kulmalta (SW). Ensin oli tuo Sejne, joka kuuluu Suwalkin  alueeseen ja nyt katson  Sejnen pohjoispuolella  aivan Kovnon lounaiskulmalla sijaitsevaa  maakuntaa ja sen nimi on MARIAMPOL   Tästä löydänkin kaksi aivan selvää  ajanjaksoa:.  Ensimmäinen  jakso kuvaa, miten siellä henkinen, hengellinen, kehitys pääsi kukoistamaan  vapaasti, vaikka Mariampol  joutui hallinnollisesti  siirtymään suurvaltapolitiikan takia   eri käsiin (Preussi, Itävalta, Venäjä)  ja oli välillä itsenäinenkin.  ja tuotti  nuorisoa,  jolla oli näky pyhästä maasta, isien kotimaasta ja ymmärtämys siitä, että luvattu maa tulee asuttaa  ja viljellä ja sinne pitää palata maailman kaikilta kulmilta.  Moni lähti liikkeelle ajoissa  raivaamaan pioneerina  autiomaita.

MARIAMPOL  Henkineen keskus, korkeantason koulukaupunki, yhteiskuntavastuulliset järjestöt  kukoistavat , urheilua harrastetaan.  sanomalehtia  kirjallisuutta versoo. Nuoriso valveutuu.
http://kehilalinks.jewishgen.org/mariampol/maria1.html 

Mariampolin  väestön oeptajakuntien   ja muiden  HOLOKAUSTIAIKA

 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marijampol%C4%97_holocaust_memorial.JPG
 File:Marijampolė holocaust memorial.JPG







Tiedetään kyllä miten  epäinhimillisiä Saksan, Itävallan natsit olivat, Liettualaisten julmuus panee  kuitenkin kyllä ihmettelemään,  mistä sellainen kansa ylipäätänsä on kotoisin, joka on noin  intolerantti ja turta genocidi  tappajakansa  kirkkojensa keskellä.  Tietysti  Raamattu jättää kansoillekin parannuksen mahdollisuuden , jolloin seuraavien sukupolvien  ja maaperän yllä oleva kirous voi yksilöiden ja ehkä kansan yltä  hälvetä.  Joka kansassa on kuitenkin myös  niitä jotka sovittavat omaa kansaa ja esi-isien pahoja töitä. 
Vähintä sovituksen tiellä kulkemista on se, että tunnustaa tosiasiat ja pystyttää muistomerkit, jottei  samaa koskaan toiste  tule tapahtumaan siinä kansassa , sen kylän , kaupunkin ja maan alueella.

Marinpolin Mosoeksenuskoisen väestön surma oli osin  asteittaista, valheen verhossa tapahtuvaa, joten  joukkokuolema  tuli liian lopuksi  yllättäen, liian käsittämättömänä, vaikka jotkut nuoret, joita käytettiin kaivamaan joukkohautakuoppaa,   varoittivat -.  Suuret joukkosurmat  tehtiin Sheshupe -joen rannalle rakennetusta talleista, joiden pilttuihin miehet ensin ahdettiin.  Heidät surmattiin  n. 100 erissä  8 pitkään avohautaan, jotka olivat  70 m pitkiä pohjalta 2 leveitä ja maatasosta 3 m leveitä.  Yhtenä päivänä surmattiin 7000 - 8000 juutalaista ja 1000 muita  kansalaisia. Surmatuissa oli joukossa  väkeä Kazlu-Rudo- kylästä, Lindvinava- kylästä ja muista lähikylistä.

30.9. 1941 sama joukkosurma toistettiin  KALVARIJA-alueen väelle, joita kuljetettiins samoihin talleihin, ahdettiin pilttuisiin, pahoinpideltiin ja sitten surmattiin   Sheshupejoen varren kuoppiin, joita  on Kalvarija tien -varrella.  KALVARIJA sijaitsee Mariampolista etelään

Löydän netisä muistomerkin. Se sijaitsee  Israelin Holonissa. 

http://kehilalinks.jewishgen.org/mariampol/maria2.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar