Leta i den här bloggen

fredag 25 september 2015

Israelin ajanlaskun vuosi 5776 on alkanut. Olkoon alkanut vuosi siunattu!

Huomasin erikoisen ilmiön juuri siihen aikaan kun Jerusalemissa Jom kippur päättyi. Tämän meidän kylän päälle tuli ohutta tihkusadetta tuottava kastepilvi,  ja ennen kuin se siirtyi talojen  päälle , aurinko taittui hyvin kirkkaana ja voimakkaana metsän eri kerroksiin.  Olin lähtemässä ulos kävelemään. Otin kuvia ihmeellisen kauniista auringosta metsän kerroksissa ja pilvestä. Kävellessäni katsahdin taaksepäin ja nyt oli vahva kaksinkertainen täydellinen sateenkaari kylän talojen  yllä. Se pysyi ainakin puoli tuntia paikallaan. Istuin puistonpenkille sitä katsomaan , muutkin ottivat valokuvia siitä.  Ajattelin: Nyt on Israel jälleen sovittanut tämän maapallon ja ihmiskunnan ja Jumala muistuttaa Nooalle, Nooan jälkeläisille,  antamastaan hyvästä lupauksesta, joka koskee koko maailmaa:

"Katso, Minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa
 ja kaikkien elävien olentojen kanssa, jotka luonanne ovat,
lintujen, karjaeläinten ja kaikkien metsäneläinten kanssa,
 jotka luonanne ovat,
 kaikkien kanssa, jotka arkista lähtivät,
 kaikkien maan eläinten kanssa. 
Minä teen liiton teidän kanssanne:
 Ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella,
 eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele.
 Ja Jumala sanoi: 
Tämä on sen liiton merkki, 
jonka Minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, 
jotka teidän luonanne ovat:
 Minä panen kaareni pilviin,
 ja se on oleva liiton merkkinä Minun ja maan välillä
ja kun Minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä,
 muistan Minä liittoni, joka on Minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen,, kaiken lihan välillä,
 eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa.
Niin kaari on oleva pilvissä,
 ja Minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan
 ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, 
joka maan päällä on.
 Ja Jumala sanoi Nooalle:
 Tämä on sen liiton merkki, 
jonka Minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on.
I M.8:9-17.

Yleensä kun näen sateenkaaren, tulee mieleeni Raamatusta sanat:

Niin kauan kuin maa pysyy,
ei lakkaa kylväminen eikä leikkaaminen,
ei vilu eikä helle,
ei kesä eikä talvi,
ei päivä eikä yö.
I M 8: 22. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar