Leta i den här bloggen

söndag 10 december 2023

Hanukkajuhlan, temppelin vihkimisjuhlan, öljyn ihmeestä . HANUKKIJA-kynttilänjalka

Kirjoitin FB sivulle suoraan näin, mtua poistin artikkelin, sillä jäin pohtimaan miten ihmeessä kynttelikssä on 9 ja Menorassa 7 ja Hanukkajuhlassa pyhitettiin  Tgemppelin kynttiänjalka.  Missä vaiheesa siten  syntyi 9-jalkainen kynttelikkö taään juhlan muistoksi? Jätän  ensimmisen kirjoituksen kuitenkin alle: 

 ERROR tässä tekstissä:
Tässä FB virrassa pohti suomalainen sitä Hanukkakynttilän öljyn ihmettä ja sitä,ettei Makkabealaiskirjat kerro asiasta tarkemmin. Itse asiasaa toinen Makk. loppuu siihen että painotetaan Adar-kuun Puurimjuhlan viettoa Mordekain ajan säädösten mukaan. Tässä apogryfikirjaparissa (Makk) kuvataan aikoja ,jotka ovat ikäänkuin siitä jaksosta, jota Viisauden kirja ei enää käsitrele. Viisauden kirja mainitsee pappi Simonin, ja I Makk. 3 kertoo tämän hurskaan papin kohtalosta. Makkabealaissuku papeista nousi taisteluun- vähän kuin Holokaustin jälkeen osa Juudan kansan jäännöstä nousi vastarintaan siellä Varsovan ghettossa- ja josta sitten liekehti esiin puolustusvoimat Zahal lopulta ja nyky-Israel- monta vuosikymmentä tässä vierähtää 1900-luvullakin Anno Domini . Juudan Makkabealaisen aikaan ensin saatiin siivottua kaikki törky temppelivuorelta ja ennallistettua jumalanpalvelus. Siinä sytytettiin Menorah, ihan tavallisilla flinttakivillä tuluksilla ja sillä uudella öljyllä mitä öljypuusta oli saatu, mutta sitten, kun tuli Kislev kuu ja 25 päivä tämä uusiutunut ja nyt toimiva Temppeli vihittiin tärkeällä vanhalla aiemman Temppelin aikaisen öljyn pisaralla ja silloin juhlaa pidettiin yhtä kauan kuin juuri ohitettua Lehtimajanjuhlaa; siinä Hanukka- juhlassakin on 8 päivää. Tästä kertoo perimätieto Babylonian Talmud. Sen juhlan uusi kynttelikköhahmo on 9 kynttilää nykyään ja yksi niistä on nimeltään Shammas, palvelijakynttilä. Lehtimajan juhlaa leimaa muisto Erämaavaelluksesta taivaan tähtien alla ja taivaan tulee näkyä Lehtimajojen katon läpi. Lehtimaja on kodin ulkopuolella olevaa tilaa. Mutta Hanukkajuhlaa leimaa se, että kansa on omissa kodeissaan, Kaanaan maassa tai missä tahansa maailmassa, minne Henki on seurakuntaa ja Israelia sijoittanut, asettaa valolähteen ikkunalleen siten, että ulkopuoliset näkevät sen valon . Se ei ole kätkettyä valoa. Kuten Taivaan Jumalan tähdetkin näkyvät kaikelle maailmalle. Hän antaa Aurinkonsa paistaa hyville ja pahoille. Israel on kutsuttu Valonkantajaksi. Israel on kuin tähti, joka saattaa monia vanhurskauteen ( Kts. Danielin kirja) . Ja ne jotka ovat pimeyden valtakuntaa, ovat aina sammuttamassa Israelin valoa. UT sanoo Henkeä älkää sammuttako! Jumalan Henki seurakunnassa voi erottaa valkeudet ja pimeydet ja pahuuden valkeudeksi tekeytymiset toisistaan https://academic-accelerator.com/.../miracle-of-the-cruse...Täytyy myös muistaa että Jeesus toi todellisuuteen tämän Pimeyden ja Valkeuden välisen sodan sanoessaan ettei Hän tullut tuomaan rauhaa... se tarkoittaa: rauhaa jonka Jumala tekisi kaiken kaltaisen pimeyden ja pahuuden kesken.
Miracle Of The Cruse Of Oil: Most Up-to-Date Encyclopedia, News & Reviews
academic-accelerator.com
Miracle Of The Cruse Of Oil: Most Up-to-Date Encyclopedia, News & Reviews
Get the latest Miracle Of The Cruse Of Oil research reviews, science news & scholar articles. View the most complete encyclopedia by Academic Accelerator.

  MITEN otan selvää kynttelikkömuodon (9)  syntymisen ajasta.- Katson engl teksti: SITAATTI

= The Maccabees =

During the Second Temple period (516 BC-70 AD), around 200 BC, the Seleucid Syrian king Antiochus III ruled over the Kingdom of Judea. For a time he allowed the Jews living in Judea to rule autonomously, but then his son Antiochus IV replaced him. In an effort to unite the kingdom, Antiochus IV forbade the Jews to practice Judaism and ordered them to worship the Greek gods. Many Jews agreed to these demands and were known as Hellenized Jews. Tensions escalated, and in 168 BC, Antiochus IV invaded Israel's capital city of Jerusalem, killed thousands, and built an altar to Zeus in the holy temple. This sparked a Jewish rebellion led by Modiin's priest Matiyahu. These rebels were known as Hasmoneans or Maccabees. After two years of guerrilla warfare, they were able to push out a much larger and better equipped Greek army. After recapturing Jerusalem, the Jews cleaned out and rededicated the temple. One of the main aspects of the rededication was the lighting of the menorah. However, there was a clean overnight supply of oil left. Miraculously, one voyage of oil lasted eight nights. ( Jeesus oli huolissaan niistä yhden yön öljyn  neitsyeistä! )

= Temple Menorah =

In the Torah, many verses describe the lighting of the temple menorah. Leviticus 24:2 stipulates that pure olive oil must be used to light the menorah. Exodus 25:37 and Numbers 8:2-3 refer to seven lights being lit, while Exodus 27:20-21 and Leviticus 24:2 , stipulates that one "light" must be on "continuously" and must be on "from the evening". until morning". Thus, according to Jewish tradition, during the day he lights all seven menorah lights, of which he lights only one (Nel he Maalavi or Nel he Tamid). I set it to light up at night.

Significance of the eight days

After defeating the Syro-Greeks on the battlefield, the Maccabees returned to Jerusalem and the Temple, the first of two miracles celebrated during Hanukkah. So they wanted to rededicate the temple by resuming the practice of temple ordinances. One of these rituals was the lighting of the menorah, which could only be lit with pure olive oil. When the Greeks entered the temple, they defiled almost every jug of oil. When the Maccabees searched for pure oil to light the menorah, they found only one pure oil that still had the high priest's seal on it. pure oil. This cruise included just enough pure oil to keep the menorah burning all day  (tarkoittaa 7 kynttilää yhden päivän)

 But in order to make a pure oil, the person making the oil must be in a state of spiritual purity. Maccabies, soldiers returning from the battlefield, were considered impurities and could not make pure oil. Since the process of ritual cleansing after touching a corpse lasts seven days, Maccabees were only able to produce additional pure oil after eight days. 

That is, seven days of purification, including one day of actual oil production after purification. Thus the Maccabees would not have been able to light the menorah during his seven days until the new pure oil was perfected.

 Miraculously, his one voyage of oil lasted his eight days, by which point he had fresh, pure oil ready. Rabbi Joseph Kallo is known to have asked why Hanukkah is celebrated for eight days when oil is expected to last only one day, apparently only the last seven days were miraculous. It seems This question has become famous and many answers have been proposed. In fact, a book with 100 different suggested answers was published in 1962, and his latest book, published in 2019, contains 1,000 of his answers. The answers generally fall into his three categories. The oil miracle is actually something he claims lasted eight days. They claim that the eighth day is celebrated for reasons other than the oil miracle. He argued that the eight-day length of Hanukkah had nothing to do with the oil miracle.

Hanukkah (Temppelin vihkimisjuhla)

After recounting the miraculous story of the Oil Crusades, the Talmud states, "The following year these days were designated as feasts with Hallel (Jewish praise, chanted at all festivals) and Thanksgiving [recitation]. It was.” Since then, the festival of Hanukkah has been celebrated annually since his 25th in Kislev. During these days, mourning and fasting for the dead are forbidden, the hallel is chanted, and the menorah is lit. The Hanukkah Menorah was originally established only to commemorate the miracle of the Oil Crusade after the destruction of the Second Temple.  holidays played an additional role.

Today it also serves to commemorate the daily lighting of the Menorah for the temple and for the entire temple. Today, the Jewish holiday of Hanukkah lasts for his eight days and one oil cruise commemorates and celebrates the miracle that lasted for his eight years. day to day. One candle is lit in addition to the shamash on the first night, and more candles are added every night. Ultimately, nine candles are lit on the last night of the holiday, including Shamash. Traditionally, after lighting the menorah, the Maoz Thur is sung in celebration of the holiday. Latkes, among other greasy foods, are eaten on Hanukkah Day in honor of the miracle of the oil voyage. 

 

 

Tästä elvityksestä paikantaa kynttelikön  funktionaalisen hahmon muodostumisen aikakuden ja siten ymmärtää miksi maailman Hanukija kynttilänjalat ovat niin moninaisia ja tilanteeseen adaptoituvia, joskus hyvinkin yksinkertaisia  kynttilänjalkoja ikkunanlaudalla ovenpielessä ja  lapsi tai nuori joka osaa laskea yhdeksään ja osaa hoitaa kynttilää, pystyy sellaisen asettamaan. Ulkoilmassa  on nähtävissä suuriakin  Hanukija muotoja, mutta Menora taas on  Temppelin sisäkalustoa ja hyvin harkiten  asetettu symboli ja  siitäkin on  Moosekselta  suorat lait- että aivan ohjeenmukaista  ei pidä   edes yrittää tehdä muualle kuin varsinaiseen Temppeliin. israelin temppeliaarteet ovat kauta aikojen olleet  väkevien pakanakansojen ryöstelyn kohde.

Erikoista on  Menoran esiintyminen  Uuden Testamentin viimeisessä profetiassa. Menorah, seitsemän menoraa näkyi  Johanneksen Patmoksen näyssä joten  asiasisältö oli  Temppelin ytimistä lähtevää evankeliumin  valaistusta.  Jos  ajatellaan vielä  valonlähteen seitsenlukua  siitä on näkymä Jumalan istuimen edessä olevista seitsemistä tulisoihduista , jotka ovat ne seitsemän Jumalan Henkeä.  Ilmestyskirja optaa Johanneksenkautta miten  vHengen valo Jumalsta päsee valaisemaan maailmaa  seurakuntien  seitsemän kynttilänjalan kautta Pyhän  Hengen öljyn  ja  Jumalan Pojan  antaman Sanan kautta . 

Vanhan testamentin ajan  öljylamppujen valon tärkeys  temppelissä  on esikuvaa, joka koskee koko maailmaa, kaikkia kansoja. Israel valittiin  selventämään sitä, miten Luoja  voi vaikuttaa  ihmisiin, jotka Hän loi ja miten ihminen voi ottaa osaa tähän kommunikaatioon Luojansa kanssa sanan antaman informaation välittämän ja  Sanan kuulemisen kautta.

UT:n kohtia joka voisi viitata Hanukkajuhlan pitämisen  käytännölliseen merkitykseen: 

 Hanukan kynttilänjalan nimi on vakiintuneesti Hanukija: Wikipediaselitys:  Tähän vaikuttaa hebreankielen elpyminen Eliezer Ben-Jehudan ja vaimonsa Chemdan toimesta.

English speakers most commonly call the lamp a "menorah" or "Hanukkah menorah" (the Hebrew word menorah simply meaning "lamp"). In Modern Hebrew, the lamp is generally called a chanukkiyah, a term which originated among Judeo-Spanish speaking Sephardic communities in the Eastern Mediterranean in the 18th century. It was introduced into Modern Hebrew by Hemda Ben-Yehuda, whose husband Eliezer Ben Yehuda was the leading force behind the revival of the Hebrew language in the late 19th century.[10]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar