Raakelin Hautamuistomerkki
Israelin kansan esiäiteihin kuului Raakel, Laabanin tytär Mesopotamiasta
Kantaisä TERAH oli yhteinen isoisänisä Raakelille, Lealle ja Jaakobille.
(I) ABRAM, NAAHOR, HAARAN olivat Terahin pojat.
Seemiläinen Terah oli kotoisin Kaldean Uurista, nyky-Irakin alueelta, ja hänellä oli kolme poikaa: Abram, Naahor ja Haaran. Terah perhekuntineen ja palvelijoineen sekä karjoineen lähti vaeltamaan länteen. Toisesta vaimosta kuin Abramin äidistä hänellä oli tytär Saarai.
(II) IISAK, BETUEL, LOOT olivat seuraavaa sukupolvea.
Haaranin poika oli Loot.
Abram otti vaimon Saarai, mutta heille syntyi vasta paljon myöhemmin poikalapsi Iisak, vasta kun he olivat siirtyneet aivan Välimeren rannoille Kanaanin maahan.
Naahorin vaimoksi tuli hänen veljensä Haaranin tytär Milka. Haaranilla oli vielä Jiska niminen poika.
Naahor ja Milka saivat lapsia Mesopotamiasa, kun Terah oli lähtenyt vaeltamaan kohti länttä. Terah ehti vain Harraniin asti ja kuoli 120 vuotiaana..
Naahor ja Milka saivat Harranissa pojan Betuel.
(III) REBEKKA, LAABAN
Betuel taas sai tyttären Rebekan ja pojan. Laabanin.
Betuel oli siis Iisakin serkku, mutta Iisak oli syntynyt vasta Aabrahamin myöhemmällä iällä. Iisak haki vaimonsa sieltä suvusta kun oli 40 vuotias, serkkunsa tyttären vaimokseen. .
Iisak ja Rebekka saivat kaksoset Eesaun ja Jaakobin. Sillä aikaa Laabanille oli syntynyt tyttöjä Raakel ja Lea.
(IV) EESAU, JAAKOB, RAAKEL, LEA, SILPA, BILHA
(V sukupolvi Eesaun ja Jaakobin poikien sukukunnat)
Eesau
otti kolme vaimoa muista paikallisista heimoista ( kanaanilaisia heettiläinen ja hivviläinen vaimo sekä ismaelilainen vaimo, Aabrahamin pojan Haagarin pojan suvusta ) laajalta alueelta lähi-Itää ja sai 12 vahvaa poikaa.
Elifas (Amalek, Teeman, Omar, Sefo, Jaetam, Kenas, Koorah (Aadan poika) Amalek).
Reguel(Nahat, Serah, Samma, Missa).
Jeas, Jalam, Koorah ( Oholibaman poika)
Sukukunta-alueet Edomissa olivat seuraaville nimille: Timna,. Alva, Jetet, Oholibama, Eela,. Piinon, Magdiel, Iiram, ( I M 36
Jaakob
lähti sukunsa luo Harraniin ja sai Laabanin tyttäret ja tyttärien palvelijattaretkin vaimoikseen – tästä seemiläisen Terahin heimosta. Jaakob oli pyytänyt vain Raakelin kättä ja hyvän miehen palkkaa hänelle kertyi enemmänkin vaimoa.
Muista seemiläisistä vaimoista tulikin 10 poikaa ja yksi tytär mutta Raakelista nuorimmaiset Joosef ja Benjamin. Raakel kuitenkin menehtyi nuorimmaisen synnytyksessä Beetlehemin ja Jerusalemin välillä ja hänen muistoksensa on rakennettu hautakammio Raakelin hautamuistomerkki, joka on vielä tänä päivänä olemassa ja käytössä. Sinne kokoontuu hartaita uskonnollisia juutalaisia muistamaan omia kansallisia juuriaan ja Jumalan lupauksia Raakelin lapsille. Raakelin lapsilla oli erityisiä diplomaattisia kansanjohtajan kykyjä ja he olivat vahvoja. Joosefista tuli silloisen Egyptin ruhtinas ja ekonomisten asioitten suunnittelija, jolloin kansat selvisivät nälänhätävaiheista.
Jaakob otti kaksi Joosefin monista puoliegyptiläisistä pojista omalle nimellensä: Efraimin ja Manassen.joten Jaakobin lasten luku on 15, yksi tyttö mainitaan erikseen, Diina, Lean tytär.
Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftali, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef, Benjamin, Manasse, Efraim ja Diina Tällä sukukunnaksi otolla oli merkitys, kun maa jaettiin lääneihin. Tällä Jaakob tasoitti Raakelin sukukuntien osuutta, kun Raakelin oli vaikeampi saada lapsia:
Lean ( ja Silpan ) joukot olivat vahvat: Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Gaad, Asser, Isaskar ja Sebulon ( 8). Tytöistä mainittiin nimeltä vain Diina eräitten tapahtumien takia. Raakelin ( ja Bilhan) joukot: Daan, Naftali, Joosef = Manasse, Efraim, ja näihin erikseen mainittuihin Joosefin kahden ensimmäisen pojan sukukuntiin luettiin muut Joosefin useitten lasten suvut. (4).
Kuitenkin kävi ilmi, että tulevaisessa historiassa Raakelin lasten kansanjohtajuudet olivat lähinnä maallisten ruhtinaitten tasoa. Papeiksi ja kuninkaiksi tuli lopulta Leean lapset, Leevista ja Juudasta.
Raakelin suvusta Saul oli luonnollinen ensimmäinen kuningas, mutta sitten kansa valitsi Juudan ja Daavidin suvun kuninkuuteen. Myöhemmin Raakelin suvusta tuli kansanpelastajiksi diplomaattiset Mordekai ja Esteri , kun lähi-Idässä oli totalitaarisen juutalaisvainon vaara- kansan ollessa Persiassa, nyky-Iranissa. Raakelin suvusta nousseen pelastajan käyskystä vietetään Puurim juhlaa joka vuosi- vuosituhannesta toiseen. ( Kts. Esterin kirja 2:5-7).
Mooses ja Joosua valitsivat Raakelin lapsille alueet: Jerusalem ja temppeli oli sijaitseva Benjaminin vuorilla. Eteläisen, Juudan kuninkaitten alueen ja pohjoisen, Joosefin ruhtinaitten alueen välissä.
Uudessa Testamentissa on tehty jälleen valinta Raakelin suvusta pioneerityöhän. Saul benjaminilainen apostoli Paavali katsottiin soveliaimmaksi luonnostaan, kun oli diplomatian avulla valaistava Jumalan Sanaa maailman pimeyteen. Uuden Testamentin suurin osa on Raakelin lapsen kirjaa. Joosef ja Benjamin on se puskurivyöhyke, jolla Jumalan Israel voi synkronisoitua kristikuntaan tai maailman muihin kansoihin. Paavali tiesi historiasta että hänet oli valittu kuten kuningas Saul ja hän varoi lankeamasta pois kutsumuksestaan kuten kuningas Saul lankesi hyökättyään leeviläisten pappien ja Juudan sukuisten kimppuun. Saul tajusi tehneensä jo saman virheen kun Messis kutsui hänet yhtäkkiä siitä suden virasta. Saul sai katkerasti itkeä erehdyksiään ennen kuin hän oli oppinut tuntemaan Jumalan, ja siksihän ei halunnut kadottaa pelastuksensa sinettiä saatuaan henkilökohtaisen uuden alkamisen armon, koska oli luullut kiivailevansa Elävän Jumalan puolesta. Koska hän soti Jumalan puolesta, Jumala armahti häntä ja oikaisi hänen intonsa aseet. Raakelin lapsen kirjaa on suuri osa Uutta Testamenttia.
( Room, Kol I, Kol II, Gal, Ef. Fil Kol.Tess I, Tess II. Tim I, Tim II, Tit Filemon, ja tyylistä päätellen myös Hebrealaiskirje).
Leevin lapsi ( Mattitiahu) kirjoittaa Matteuksen evankeliumin
Juudan kirjoittamaa on ainakin Juudan kirje ja Jaakobin kirje.
Onko muut kirjoittaja Leevin tai Juudan sukukuntaa tai lähisukua molempiin, kuten on todennäköistä- olihan Juudan suvun Maria ja papin vaimo Elisabet jollain tavalla sukua siten että Johannes ( Jochanan Cohen) Kastaja pappikaupungista Ein Keremistä ja Jeesus Nasaretilainen Juudan suvusta olivat serkut, en tiedä mitä kautta.
Mutta lääkäri Luukas oli kreikkalainen.
Täytyy ymmärtää, että jos armon evankeliumi olisi annettu leeviläisen papin kirjoitettavaksi, ei olisi ketään koko maailmasta löytänyt pelastuksen tietä. Mutta Raakelin nuorimmaisella benjaminilaisella on avaimet kansojen ymmärryksen avaamiseen ja sovituksen viran opettamisen myös muille kansoille, Paavali benjaminilainen teki delegaatiota Taivaan Valtakunnan salaisuuksiin. Hänelläkään ei ollut omaa lasta, mutta hän ”adoptoi” itsellensä kreikkalaisjuutalaisen Timoteuksen hengelliseksi pojakseen.
”Raakelin hauta (hepr. KEVER RACHEL) eroaa kaikista Israelin kansan pyhistä paikoista , koska sinne on Juudan kansa aina voinut vapaasti vaeltaa rukoukseen. Juutalaiset ovat itse myös vartioineet Esiäitinsä Raakelin haudan avaimia. Eri arabimaista ympäriltä ja Israelista juutalaiset ovat vaeltaneet tälle hautapaikalle erityisesti Elul-kuussa ( juutalaisen kalenterin viimeisessä kuussa syksyllä) ja 11. päivä Cheswan kuuta, jota sanotaan Äitimme Raakelin vuodenajaksi. Kokonaisia perheitä leiriytyy ikivanhan hautamuistomerkin ympäristöön kedolle- musiikkia ja juhlavuutta ei puutu. Oppineet lukevat psalmeja ja opiskelevat Zohar-viisautta.” (Kts. Lähde Aruz-7 )
Olen ollut itsekin Raakelin haudan muistomerkin kappelissa käydessäni Juudeassa. Kappelin on hyvin pieni, vaatimaton ja hiljainen, aivan lähellä tietä Jerusalemin- Beetlehem- Hebronin
Beetlehemin taivas kaartuu etelässä ylle, Jerusalemin taivaan kupoli pohjoisessa ja kun päivä painuu ja miljoonat tähdet tuikkivat syvän safiirisesta avaruudesta. Jerusalem on niin lähellä, että sen siluetti näkyy taivaan rannalla. Kappelissa on sisällä syvä hiljaisuus. Moni käy siellä rukoilemassa myös sairaiden lastensa paranemisen puolesta.
Jonnekin sellaiseen kohtaan – missä taivas on kuin vahvoin holvein maan päällä, tuli kerran jouluevankeliumin enkelit alas- ehkä siellä oli silloinkin niitä, jotka itkivät ja rukoilivat Raakelin haudalla ja toistivat niitä lupauksia Jumalan muistoon:
---
”Sido todistus talteen, lukitse laki sinetillä minun opetuslapsiini”
Jes 8:16.
” Kuka herätti päivänkoiton maasta hänet, jota vanhurskaus seuraa joka askeleelta?
Sinä Israel, minun palvelijani, sinä Jaakob, jonka minä olen valinnut, Aabrahamin, minun ystäväni, siemen, jonka minä olen ottanut maan ääristä ja kutsunut maan kaukaisimmilta periltä,
jolle minä sanoin: Sinä olet minun palvelijani, sinut minä olen valinnut enkä sinua halapana pitänyt. Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi.”
Jes 41
” Kuule minua, Jaakob,
ja sinä, Israel, jonka minä olen kutsunut:
Minä olen aina sama,
Minä olen ensimmäinen,
Minä olen myös viimeinen.
Minun käteni on perustanut maan,
Minun käteni on levittänyt taivaan;
Minä kutsun ne,
Ja siinä ne ovat.
Jes. 48: 12-13
“Sinun lapsesi ovat kaikki Herran opetuslapsia,
ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.
Jes. 54: 13.
”Saul! Saul!”
Ap.t. 9:4
”Hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen”
Ap.t. 9: 15
Saul benjaminilainen,
apostoli Paavali, Raakelin lapsi, kirjoittaa:
” Pitäköön jokainen meitä Messiaan käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijana. Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.”
I Kor 4: 1-2.
”Ottakaa siis itsestänne vaarin ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka Hän omalla verellänsä on itsellensä ansainnut.
Minä uskon teidät Jumalan ja Hänen armonsa haltuun, Hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.”
I Kor 20: 28, 32.
Saul benjaminilainen, Raakelin lapsi,
Paavali, oli saanut valtavan halun mennä Tarsiiseen asti (Espanjaan) ja moni muu pakeni silloisia vainoja aina Tarsiiseen asti. Vasta meidän päivinämme palataan Tarsiista takaisin Israeliin ( Espanjasta ). Paavali ei päässyt Tarsiin matkallaan Roomaa pitemmälle. Kun hänellä oli tämä käsky mennä silloisen tunnetun maailmaan ääriin, jota symbolisoi se, että hän halusi mennä Tarsiiseen, hän tiesi, että kerran Jumala käskee myös palaamaan.
”
Pidätä äänesi itkusta, silmäsi kyynelistä, sillä sinun työstäsi on tuleva palkka, sanoo Herra, ja he- (Raakelin lapset- sinun veljesi ja sinun sisaresi)-
he palajavat vihollisen maasta. Sinulla on tulevaisuuden toivo, sanoo Herra:
sinun lapsesi palajavat omalle maalleen. Jeremia 31 16-17.
Huom: benjaminilaisista sanotaan aikojen alussa, että he ovat kuin ”susia”- vaakunaeläimenä on susi. Heidän alueensa on vielä tänään hyytäviä kanjoneita, synkkiä luolia, rutikuivaa hiekkaerämaata, ja vaarallisia rotkoja- maanjäristyksen halkomia- kunnes ne on viljelty ja raivattu. Elämänolosuhteista johtuen heistä tuli kestäviä ja vahvoja.
RAAKEL tarkoittaa lammasta, emolammasta.
Kun sanotaan ” susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella”- (Jesaja 65:25) se kuvaa kuinka Raakelin lapsien perheet asuvat kerran turvassa viljellyssä maassa ja heimon pojat ovat vahvoja vartioita rauhalle.
Jeesus puhui paljon lampaista ja paimenista- hän puhui silloin kuin Raakelin lapsille, kansan pienimmille, äideille- niinkuin kuningas Daavidin suvusta puhuu, Hän joka on kaikesta vastuussa.
05-11-23 11:53
LÄHDE Aruz-7
“Kever Rachel is distinguished from all other major Jewish Holy places in that it has always been accessible to Jewish worshipers. They were even the guardians of the precious keys to the holy tombFrom early on, Jews from all neighboring Arab countries and of course, the local Jews would come on a "Ziara", a pilgrimage, to the holy places, particularly in the months of Elul and on Yud-Alef Cheshvan, Rachel Imeinu’s Yahrzeit. Whole families would camp out around the ancient domed tomb, with musical instruments, and a festive spirit. The learned men would recite Psalms or study Zohar.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar