Leta i den här bloggen

måndag 30 januari 2023

Luonnon Uuden Vuoden asioita . Sanoja Narduksesta Alijaan

Nartdus öljystä entisajan kosmetiikan Himalajalle ja Egyptin faaraoidden aikaan .

Suomalaisesta Ritva Hämäläisen laajasta katsauksesta  linkki suomeksi.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/32780/Hamalainen_Riina.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Miten löysin tämän tosi aarteen, Ritva  Hämäläisen työn kosmetiikan aineista?

Tässä muutama syy:

(1)

Jo vuosia olen ajatellut, miten voisi tarpeeksi painottaa kaikille jalkojen päivittäistä hoitoa: Jalkojen yksinkertaista pesua vedellä ja  saippualla ja kuivaustta – (tällainen ainakin kerran päivässä, ainakin heti aamulla, kun päivän kävelyt ja sukkien ja vaatteiden ja kenkien valinta ovat vielä edessäpäin), . puhtaiden sukkien käyttöä ja sellaisia kenkiä, joista ei tartu vanhat hiivat ja homeet ja jotka eivät paina jalkaterän luustoa vika-asentoon tai vahingoita varpaitten ihoa tai varpaan kynsien asentoa ja kantapään tienoota akillesjänteineen. Käytännöllisiä kohtuuhintaisia sukkapaketteja on ruokatavarakaupoissa: kymmenen parin pakkaus on sopiva perusvarasto viikolle.

Päivittäisissä jalanpesuissa olen sitten kuivauksen jälkeen tavannut itse  asettaa useimmiten jotain jaloille sopivaa voidetta, milloin Niveaa, Aloe Veraa, vaseliinia, Joskus kesäkuumalla tai matkalla , jos ei ole pesumahdollisuuksia, käytän sitä samaa käsillekin sopivaa desinfektioainetta, mitä varsinkin pandemian päivinä saa kohtuuhintaan.(Alcogel). Jos on tullut jo joitain hiertymiä, sinkkivoidetta tai idumiinia tai inotyolia. Jos jalanpohjat pääsevät karstoittumaan ja kuivumaan, ovat jalkaterien voiteet  entistä tärkeämpiä, ettei tule ihohalkeamia ja niihin pääse tulehdusta. Jos jostain syystä on sitten tullut oikein haava tai rakkula, pesujen ja kuivausten jälkeen laastari ja tuppo ja sellainen kenkä, joka todellakaan ei pahenna haavaa. Karstoittumistaipumus vähenee, kun kävelee säännöllisesti ja verensokeri  on normaalia ja ravinto tasapainoista: myös vihanneksia ja kasvisöljyjä ravinnossa.

Jos vuoden joka aamu ja joka ilta  täten katsoo, että jalkoihin ei pääse tulemaan infektioita mihinkään kohtaan eikä akillesjännejännekään hinkaudu vääränmallisesta kengän takaosasta ja pääse ärtymään, arvelisi, että riskit tulppaan tai pahempiin komplikaatiohinkin jalkojen suunnasta  pysyvät aisoissaan. Jos sattuisi olemaan diabeetikko, tällainen jalkasyyni on olennaisen tärkeä, sillä diabeteksessa on paljon riskiä jalkatulehduksista, jotka johtavat joskus jalan menettämiseen. Kaiken diabeteshoidon yksi päätavaoite on estää jakojen amputaatioita. On hyvä tietää, että ihmiskudoksista akillesjänten ympärillä oleva pehmeä side- ja rasvakudos omaa kehon vähäisimpiä verisuonituksia, joten hapensaantikin kudoksille siinä kohtaa ei varmaan ole kaikkein parhainta. Kannattaa muistaa sitäkin kohtaa vaikka hieroskella käsillään  ja tuntea nilkkojen ainakin olevan o.k.  kun voitelee jalkojansa. Jos on tulppavaaroja, ei lie haitaksi voidella Hirudoid-voiteella tuota kantapään tienoota jänteen kohdilta. Pidän varalla Hirudoidia jalkahoitovoiteissa. Punkitkin huomaa, kun katsoo jalkojen ihon.  Ne ovat katalia. Ne eivät tunnukun vasta joskus toisena tai kolmantena päivänä. Ovat voineet jo ehtiä napaan asti sillä aikaa yön rauhassa.

(2) Toinen asia, mikä on viime viikkoina tullut yhtä uudestaan pinttyneesti mieleen: Raamatun sisältämät kohdat erityisistä jalkoja hoitavista ohjeista. Vanhassa Testamentissa oli erityisiä ohjeita Temppleissä palvelusta toimitaville papeille: Heidän tuli pestä kätensä ja jalkansa ennen kuin ryhtyivät muihin tehtäviin.

Vanhaan aikaan vierasystävällisyyteen kuului mm. mahdollisuus jalkojen pesemiseen.

Jeesus valitsi opetuslapsiaan sieltä Kinneretin järven rannoilta ja moni oli kalastajia, joten he olivat vähän väliä kyllä vesipuhtaita kalastusammatinkin takia, kun vetivät verkkoja rannoilla tai korjasivat veneitään.

Sitten tuli opetuslapsikoulutuksessa vaihe, jolloin Herramme lähetti opetuslapsiaan kaksittain edellään eri kyliin ylämaassa ja vuorilla valmistamaan kylänväkeä Hänen itsensä tuloon. Ensimmäisessä lähettiensä lähettämisessä hän antoi neuvoksi lähteä liikkeelle ilman kenkiä, ilman sauvaa ja ilman rahakukkaroakin ja kun he tulevat uuteen kylään, menemään ensimmäiseen taloon, joka otti heidät vastaan ja sieltä käsin julistamaan sen kylän alueella- kulkematta talosta taloon- Jos koti johon he pyysivät tulla sisään noudatti Mooseksen lakia, heidät otettiin hyvin vastaan ja vastattiin yöpymisestä, juomasta ja ruoasta sen aikaa, kun Jumalan henki heitä pidätteli sen kylän alueella. Jos kylä ei ottanut missään talossa heitä vastaan, he siirtyivät toiseen kylään. Tällä ensi neuvolla varmistui, että sanoma vietiin ensin niille, jotka odottivat Ensimmäisen Liiton sinetissä Jumalalta lunastuksen sanomaa ja pelastuksen aikaa. Nykyjuutalaisuudessakin on tuo Aabrahamin kestiystävällisyyden sinetti olemasa.lyhennyksenä “ESHEL” –joka taas sanana on “ tamariskipuu” ja muistuttaa niistä kolmeasta asiasta: Akhila, Shetija , Limnucha: Ruoka, Juoma, Lepo”. Aabraham istutti tamariskipuun, kertoo Sana. Kun enkeleitä tuli vieraaksi. hän tarjosi heille aterian, juotavaa ja lepoa. UT kehoittaa vieraanvaraisuuteen, sillä silloin saattaa olla pitänyt enkeleitä vieraanaan. - Joissain ihmisissä on jokin enkelin sanoma kulkemassa eteenpäin tällä maapallolla, jokin sana taivaasta.

Myöhemmin opetuslapset saivat olla maallisesti ottaen paremmin varustettuja, kuten nykyajan lähetystyöntekijät, mutta silloin ensivaiheessa alkoi oli jo pientä seurakunnan sydäntä  odottamassa heitä useissa kylissä, missä heidät tunnettiin ja toivottiinntakaisin ja suositeltiin muillekin.

Kerta kerralta nämä varustelut sitten vahvenivat ja Paavalilla oli jo mukanaan joukkoa, jopa oma lääkärikin, Luukas, eräillä matkoilla sekä pergamenttia , kirjuri ja pyhiä kirjoituksia, talvivaatteita jne. Samalla tehtävien matkat olivat jo ulottuneet kauas pois Israelista, ensin Aasiaan, sitten Kreikkaan ja Italiaan, missä tuskin tunnettiin Aabrahamin tamariskipuun istuttamisen asiaa. Tosin muista syistäkin, ihmisen sivistyksestä, koulutuksesta ja inhimillisestä laupeudesta johtuen löytyi vieraanvaraisuutta, ja sellaiset Paavali kirjoittaa kirjeessään muistiin. Joskus Jumala lähetti enkelin tekemään tietä johonkin sydämeen tai kotiin. Joosef Marian mies sai erityiskäskyt. Kornelius, italialainen sadanpäämies sai myös tehtävän kutsua Pietarin kylään. Nämäkin taivaan edeltävalmistamat vieraanvaraisuudet mainitaan erikseen Uuden Testamentin sivuilla. Toisaalta -jos ei ollut edeltä valmistettua seutua, Jumalan henki esti Paavalin joukkoineen suuntaamasta sellaiselle taholle tai kutsui , jos oli  fysikaalista maaperää Jumalan sanomalle. Hänen lyhyt julistuksen aikansa olisi tullut vieläkin lyhemmäksi,jos hän olisi luottanut omiin eväisiinsä ja jatkanut niitä oikoteitä. Moni tekee vieläkin sen erehdyksen, että ajattelee: "Koska minä olen ystävällinen ja noudatan niitä minimaalisia ja inhimillisiä vieraanvaraisuuden perinteitä, niin minulle ollaan yhtä ystävällisiä ja voin turvallisesti luottaa siihen vastavuoroisuuteen, että hyvä palkitaan hyvällä". Se on ihmisen oman hengen tietä. Pitää pyytää Jumalan Hengeltä neuvoa, mikä on Hänen tiensä eteenpäin, koska evankeliumin asia on Jumalan. “ Ei väellä eikä voimalla, vaan Minun hengelläni, sanoo Herra”. ( Profeetta Sakarjan kirjassa sanottua).

Siis näin ollen on hyvä katsoa, että on itsellä aina myös jalanhoitovälineet ihan omasta takaa mukana, kun lähtee pitkille matkoille. Joskus pesumahdollisuudet ovat vähäiset, joten hyödyksi on muistaa Jeesuksen neuvo: Sille, joka on kokonaan kylpenyt, riittää kun pesee jalkansa”.


3) Jeesus teki ikuisen muistiinmerkinnän evankeliumiinsa sekä teoin että sanoin  myös väliaineen käytöstä jalkojen hoidossa. Ei vain pelkkää puhdasta vettä tai vettä ja saippuaa, vaan jotain erittäin hyvää öljyä ja voidetta ja mineraaleja eräissä yhteyksissä: Siionin vuorella: Betaniassa Lasaruksen ja Martan ja Marian kotona Joh. 13:2-10. Joh.12.1-8. Joh.11.2.

Toinen voiteluasia: Betaniassa pitalista parantuneen Simonin kotona : Joh.14: 3-9. Matt. 26:7-13.(Tässä  pään voiteessa oli kyse narduksesta, jota R. Hämäläisen tutkimuksen mukaan entisaikaan tuotettiin Nepalista ja Himalajalta Lähi-Idän alueelle. Viittaa PS.133 Aaronin pappien voiteluun.. 2Moos.2929. Temppelistä katsoen Öljymäen suunnan alue oli Aaronin pappissuvun perheille asumasijaa ja saattaa olla Lasarus ja siskonsa kuuluivat näinin Leevin sukuihin, joiden tehtävä oli siunata ja voidella henkilöitä tehtäviin. Yleensä sanottiin, että korkeampiarvoiset siunaavat muita. En tiedä, onko toiset ajatelleet näin Lasaruksen kotiväestä. (Sakarja 3:5-10). Arvelen että Betanian Maria teki enkelin antaman käskyn mukaan tämän voitelun: monta oli ennusmerkkiäkin aivan silminnähtävästi olemassa: Nezer, nasaretilainen Betanian  kylässä siellä viikunapuun ja viinipuun alla ystäviensä luona  Papissukuja ympärillä. Lähellä öljypuumetsikköä, jossa puristettiin Pyhäkön öljy. Pyhäkön öljyä kuitenkaan ei saanut jäljitellä. Kalleinta muuta öljyä oli tuo Himalajan nardus mahdollisimman kaukaa (2 Moos.38:29. 2. Moos. 30:22-38).)

Vanhassa Testamentissa maintaan runsaasti erilaisia voiteita, tuoksuaineita, öljyjä, kosmetiikkaaa, m.m .Korkea Veisussa on useita mainintoja.

Uudessa Testamentissa mainitaan Itämaan tietäjien antaneen vastasyntyneen Jeesuksen lahjaksi Pyhälle Perheelle arvokkaita asioita, joiden avulla he saattoivat lähteä sille Egyptin matkalle aivan yhtäkkiä keskellä yösydäntä, kun käsky tuli. Kts. Matteus 2:11: “Kultaa , suitsuketta, mirhaa”.


4) Nyt on tulossa Luonnon Uusi Vuosi Israelin kalenterissa. Silloin ajatellaan kaikenlaisia asioita, mitä luonnossa on ja mitä luonnosta saadaan ja niitäkin, mihin luonnossa olevaan ihmistä vertauskuvallisesti verrataan. 

 Tässä sitten huomasin, että Raamattu mainitsee erittäin paljon erilaisia luonnon aineita, kasveja, puita, öljyjä, rasvalaatuja, tuoksuja, mausteita, kukkia, vihnneksia, hedelmiä, pähkinöitä, manteleita, siemeniä,  viljoja, jotta niiden kerääminen listaksi yhtäkkiä listaksi veisi paljon aikaa. Etsin Google netistä vain sanaa “nardus”, ja silloin sain esiin Ritva Hämäläisen suurenmoisen työn näistä kaikenlaisista kosmetiikan aineista lähinnä Fgyptin faaraoiden aikaan, mikä kultuuri luonnollisesti oli tuttua myös Israelin kansalle , joka oli miltei puolen tuhatta vuotta siellä ja sieltä johtui moni käsite myös Raamatun kielikuviin. Minulle uusi asia oli se, että nardus tulee noin korkeilta vuorilta kuin Himalaja. Ajattelin vain sanana Nardus hebr. neird,  että se muistuttaa hebrealaista verbiä monikon imeratiivissa. Lähtekäämme laskeutumaan alas. NeiRed 



5) Verbi joka muistuttaa nardus -sanasta. To descend, la-redet ,vastakohta to ascend, laáloth .

Jirda, Alija vastakohdat.

Kun Raamatussa sanotaan: Jumala laskeutui katsomaan, mitä ihmiset tekevät, sanotaan JeRD.

Jordan -virta omaa samat juurikirjaimet JRD, virrata alaspäin.

Neird, nardus , monikko: Nedarim. Sanskriitissa: narda, intialainen maustelaji. Spikenart of the Ancients. Geseniuksen kaldean hebrean sanakirjasta. 

N-kirjain antaa merkitystä  verbin juurimuodolle  imperatiivissa. laskeutukaamme, NEIRED

Yksikössä EIRED =minä tulen askeutumaan  alas ( futuuri)

(JiRDA = laskeutuminen alas ( Egyptiin)  (Mizaima)

Alija, nouseminen ylös (takaisin Luvattuun Maahan) vastakohdat:

Genesis 23:20 ja Genesis 26:3).


30.1.2023.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar