Joosua 7. kertoo tappiosta Joosuan sodassa. Kyse oli Jerikon valloituksesta ja siitä oli tarkka stretegia. Arkki oli mukana. Mitään tuhonomaksi vihittyä ( saastaista, infektoitunutta) ei saanut ottaa saaliiksi, Sellaista mikä oli pestävissä toi tulella steriloitavissa heillä oli lupa ottaa ja antaa Pyhäkön aarteiksi.Ei kenellekän henkilölle itselleen.
Kuietnkin Serahilainen Aakan, Karmin poika, Sabdin poika , Juudan sukukunansta, otti itselleen tuhonomaksi vihittyä - jonkin kauniin sinerarista peräisin olevan ulkomaisen kankaan sekä kultaa, ja hopeaa ja piilotti ne asuntoonsa. Kansasta arvottiin esiin sukukunta sukukunnalta henkilö ja tämä Aakan tunnusti mitäoli tehnyt. hänen koko perhekuntansa ( alavirtaan päin) sai kuolemanrangaistuksen ja paikka niemttiin aakorin laaksoksi. Näin statistisesti ajatellen tämä olit avallaan symbolinen ratkaisu, jonka järkyttävä vaikutus aiheutti koko kansassa käytöksen muutoksen. Nähdäkseni osa Aakanin perheistä ei ollut missään yhteydessä tähän rikokseen, esim. pikkulapset. Sen takia he ovat sijaiskärsijöitä ja on ymmärrettävää, että kaikki tuollainen sijaiskärsijäksi joutuminen saa joskus korvauksensa. . Myöhemmissa profetioissa tästä Juudan sukukunnan rajamerkistä Aakorin laaksosta sanotaan hyviäkin sanoja. Koetan etsiä niitä
Tämän tapauksen jälkeen
Joosua 8. luku kertoo toisen tilanteen Israelin alkusodista Pyhässä Maassa. Joosua piti kansan katselmuksen (Joosua 8: 10) Jumalan henki oli antanut vahvistuksen että Jumala tukee Joosuan kättä ja armeijaa tässä sodassa pakanuutta vastaan, mutta kansan oli lupa ottaa saaliista ja karjaa; raunioitettava kuitenkin tuo pakanallinen kulttikeskus. Väki teki niin. Silloin he saivat ottaa tiettyä sotasaalista valtiolle eikä kukaan joutunut sotarikoksesta tuomituksi. Nämä sotarikostapaukset ovat myös kaikissa aknsoissa hyvin nopeita äkkituomioitakin jos sota on meneillään. Toisissa olosuhteissa ei rangaistus ehkä olisi samnaasteinen, mutt tässä oli vaikutus koko miljoonakansan käyttäytymiseen hengenvaarallisessa tilanteessa.
Löydän maininan Hoosean kirjasta, joka on muutenkin ei-konventionelli profetia.
Hoosean kirja esittää, miten Jumala aiemmein rankaistuaan omaa kansaansa, nyt koettaa voittaa takaisin kansansa mielisuosion ja luottamuksen ja vastarakkauden.
"Minä taivuttelen hänet , kuljetan hänet erämaahan ja viihdyttelen häntä. Annan hänelle sieltä alkaen hänen viinimäkensä, ynnä Aakorin laakson ( Emeq Achor) Toivon Oveksi. (Petah Tikva) - ja hän on oleva siellä kuuliainen niinkuin nuoruutensa päivinä, niinkuin sinä päivänä, jona hän Egyptin maasta lähi.
Hoosea 2: 14(16)- 15(17)
Muistiin 30.3.2019.
P.s. Koetan löytää missä kohta Aakorin laakso kartalla on.
https://books.google.se/books?id=fKpJCgAAQBAJ&pg=PA347&lpg=PA347&dq=valley+of+Achor,+Emeq+Achor&source=bl&ots=fMscVAIYqH&sig=ACfU3U06b3GB-UXMANR7kRP4amsDfbcfPA&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiI49Dh6qrhAhVN4KYKHcSsDbUQ6AEwCXoECAcQAQ#v=onepage&q=valley%20of%20Achor%2C%20Emeq%20Achor&f=false
Tämä paikkakuntien luettelo tässä Juudan sukukunnan rajalla tuo mieleen UT:n kartomuksen Sakkeuksesta, joka tuli parannukseen ja sai armon ja korjasi omat vääryytensä.
Luukas 19: 4-10.
Joosua mainitsee seuraavat paikkakunnat Juudan Pohjoisrajalla.
"Juudan alueen pohjoinen raja alkaa siitä Suolameren pohjukasta, jossa on Jordanin suu. Sieltä raja nousee Beet-Hoglaan ja kulkee Beet-Araban pohjoispuoliste; edelleen raja nousee Boohanin, Ruubenin pojan, kiveen. Sitten raja nousee Debiriin Aakorin laaksosta ja kääntyy pohjoiseen päin Gilgalia kohti, joka on vastapäätä puron eteläpuolella olevaa Adummimin solaa; sitten raja kulkee een-Shemeksen veteen ja päättyy Roogelin lähteeseen. Joosua 15: 5: 7..
( Adummimin sola lienee se Wadi Kelt ja sen pohjalla on purovettä, Nahal Prat. Olen käynyt tuolla Wadin pohjalla. Siellä on kalliorinteessä eräs luostari)
Adummim kylä on nyt siellä Jerusalemin lähistöllä korkealla vuorella.
Wadi Qilt. Also known as Wadi Qelt, Wadi Kilt, Wady el-Kelt, Wady Kelt ... Along it runs the “Ascent of Adummim,” the main route from Jericho to Jerusalem.
Muistiin 30.3. 2019
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar