Leta i den här bloggen

onsdag 5 december 2018

Aasi ja joulu

ה  מִי-שִׁלַּח פֶּרֶא חָפְשִׁי;    וּמֹסְרוֹת עָרוֹד, מִי פִתֵּחַ. 5 Who hath sent out the wild ass free? Or who hath loosed the bands of the wild ass?
ו  אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי עֲרָבָה בֵיתוֹ;    וּמִשְׁכְּנוֹתָיו מְלֵחָה. 6 Whose house I have made the wilderness, and the salt land his dwelling-place.
ז  יִשְׂחַק, לַהֲמוֹן קִרְיָה;    תְּשֻׁאוֹת נֹגֵשׂ, לֹא יִשְׁמָע. 7 He scorneth the tumult of the city, neither heareth he the shoutings of the driver.
ח  יְתוּר הָרִים מִרְעֵהוּ;    וְאַחַר כָּל-יָרוֹק יִדְרוֹשׁ. 8 The range of the mountains is his pasture, and he searcheth after every green thing.
Viime sunnuntaina oli  adventtiteksti kirkossa ja uuden kirkkovuoden alku.  Luettiin se vanha kertomus aasista, muta nyt tuli mieleeni vahvasti Jobin kirjan teksti aasista.
 jeesus sanoi opetuslapsille  betanian- beetfagen tiellä, että edessä kylässä on  emoaasi sidottuna ja  sen viereellä oli aasinvarsa.   (Sitähän taas ei tarvitse sitoa, koska  se pysyy emoaasin vieressö), Hän käski irrottaa emoasi siteestä ja  tuode tqamma varsoineen hänen käyttöönsä. Jos joku kysyy jotakin tuli vain sanoa Herra  tarvitsee niitä.  ja kohta Hän lähettää.

Jobin kirjassa Jumalan Henki kysyi Jobilta.
KUKA on lähettänyt  vapaana kasvaneen  aasiin (PERE)  vapaana kulkemaan?
Tai  KUKA  on irrottanut  vapauteen luodun  aasin (AROD)  siteet?
Niiden eläinten, joiden  asunnoksi on  annettu erämaa (ARAVA)  ja  suolainen maa  asumukseksi (MISHKENOTAIV). 

Sellainen aasi vain  nauraa kaupungin humulle ja  ajajan huutoja se ei kuuntele.
Vuoristoa se laiduntaa ja kaeikkea  viheriää etsii,
...
Mitä Jeesu saarnasi tällä esimerkillä  kun hän päästätti aasin poikineen vapaaksi ja kuljetutti  ne luokseen hänelle. ja sitten  lupasi lährttää  ne.
 opetuslapset tiesivät  Jobin sanat kirjoituksista:

Herra vastasi Jobille tuulispäästä  (Job 48) ja sanoi
 Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni.
Vyötä kupeesi kuin mies. Minä kysyn sinulta, opeta sinä minua.
Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
KUKA  on määrännyt sen mitat- tottapa sen tiedät-
tahi KUKA  on vetänyt mittanuoran sen ylitse.

Tässä Jobin olisi tullut jo kaksi kertaa vastata Jumalalle, Sinä Herra ja Luoja kaikkivaltias.
Sitten seuraa tässä luvussa  vielä useita  kysymyksiä, ainakin 14  johon  Jobin olisi pitänyt antaa sama vastaus.
13 ja 14  koski näitä  vapauteen luotuja aaseja.

Opetuslasten mieleen luonnollisesti on  tullut asiayhteys.
ehkä myös toinen ja kolmaskin asiayhteys aasista.  ehkä jokin neljäs tai viides.  Jeesus  ei tehnyt  mitään, jolla ei olisi ollut suunnattoman paljon merkitystä ja tulkintaa, sillä moni asia oli vertauskuvallista ja vertaukset olivat Kirjotuksista.

Toinen oli  Daavidin  Ps. 32: 9. Daavidin psalmeista. Älkää te olko kuin hevonen (SUS), kuin muuli (PERED), ilman ymmärtämystä, kuolaimissa ja suitsissa pidettynä, jotta saa ne pysymään lähellänsä. .

Saattaa olla että tamma ja varsa menivät mielellään  Jeesuksen  käyttöön, mutta sitten palautettaessa  tarvittiin oikein miesvoimilla kuljetusta ja  ehkä opetuslapset  saivat tosiaan  kamppailla  saadakseen varsan emoineen takaisin  Beet Fageen. - varsinkin jos siellä oli  äkäinen isäntä odotamassa. 
Tai jos  aasinatamman  jalkaside oli samalla tavalla  tehnyt syvän haavan asin jalkaan  kuin taannoin Beersheban marrkkinoilta  hankitulla aasilla 1970- luvun alussa oli.   Syvännön poika osti tyttärelleen aasin varsan sieltä markkinoilta ja olin autossa mukana kun kuljtettiin aasi Jerusalemiin ja   siitä muut jatkoivat aasin kanssa  Jerikon kautta Tiberiaaseen ja minä palasin toista tietä työpaikalleni.  Aasi piti  välillä aikamoista  äänä, jopa keskellä Jerusalemin linja-autoasemaa. Sittemmin sain kuulla että  suomalaiset  olivat huomanneet   vahvan narun painuneen sen nilkassa syvälle verilihaan ja he ottivat  aasilta   jalkanarun irti ja hoitivat jalan terveeksi).  
  אַל-תִּהְיוּ, כְּסוּס כְּפֶרֶד--    אֵין הָבִין:
בְּמֶתֶג-וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם;    בַּל, קְרֹב אֵלֶיךָ.
9 Be ye not as the horse, or as the mule, which have no understanding; {N}
whose mouth must be held in with bit and bridle, that they come not near unto thee.

Aasista on muutakin Raamatussa. esimerkiksi  se ei kuulu niin sanottuihin puhtaisiin eläimiin, joilla on  halkaistut sorkat kuten lehmillä ja lampailla ja joiden lihaa syödään  ja joita tempplissäkin papit  uhrasivat ja  sitten söivät lihan määrätyistä  lihoista.
Aasin lihaa ei syöty eikä sitä pidetty uhrieläimenä.   Mutta jotain  hyvin erikoista siinä oli. Se noudatti alkulakia, se söi kaikkea vihreää, mitä Luoja alkuluomakunnalle oli  kaikille määrännyt.  Osa eläimistä ja ihminen muuttuivat evoluutiossa petomaisiksi ja alkoivat syödä lihaa, mutta  aasi ja hevonen ovat pysyneet  vihreän ruohon syöjinä.
Kummallakin   on  "taivas käyttöä": Messias ratsasti aasilla, se oli ennustus,  ja kun Hän tulee kuninkaana Hän ratsastaa valkoisilla hevosilla joukkoineen, sanotaan.
Sakarja 9: 9. Johanneksen ilmestys 19: 11-14.

Mooseksen kirjassa  opetettaessa  maailmalle lunastamisen merkitystä,  kaikki lunastettiin Jumalan edessä . Lunastus on sitä Kaanaan kieltä, mitä on vaikea  selittää kansoille, joilla ei ole  tietoa pelastuksesta tai ihmiskunnan pelastumisen tarpeesta. Enkä voi sanoa että itsekään niin ymmärrän  lunastamista  kaikkine vivahduksineen.  Varsinainen vastike lienee  valtiollinen verotusarvo.

Kaikki  karjaeläimet lunastettiin  siten, että  ensimmäisenä syntynyt urospuolinen karjaeläin oli luonnostaan Jumalalle kuuluva  ja  käytännössä kuului Temppelin pappien käyttöön.  Ihmisten suhteen valittiin yksi heimo kaikkien heimojen joukosta  erityisesti  Jumalan käyttöön, Leevin heimo, josta  Mooses  ja Aaron olivat.   Jokaisen  puolesta oli myös maksettava lunastussekeli, mistä summasta  samalla saatiin tietää kansan lukumäärä.  Jokaisella Israelin heimolla oli joka perheessä esikoisensa ja kansan kaikkien  muiden heimojen esikoisten sijaan Jumala käski valita  Leevin heimon  omaan käyttöönsä. ( Leeviläisyydessä lähinä oli  kyse   opetuksen kokoamisesta  (TOORA)  ja kirjoituksista, profetioiden muistiinpanosta ja   historian  ja ajanlaskun   muistissa pitämisestä ja opettamisesta . Nämä olivat  sellaisia henkisiä ammatteja, jotka  asetettiin funktioon sinänsä  etuajassa,  varhaisessa vaiheessa, ja   tämä ammattikunta ei olisi tullut toimeen, ellei olisi ollut lunastusjärjstelmää ja veronkantoa,  josta he saivat palkkansa ja uhreja joista he saivat  ruokansa kansan hyväksi toimiessaan.  Muu maailma  ei pystynyt vielä käsittämään tätä Jumalan ajatusta  ja oli kuin Luomkunta  Nooan arkissa. 
 Israelin kansa taas oli valittu  lunastukseen  kaikkine kansojen puolesta  suorittamaan sovitusta koko maailman edestä.  Evankeliumin kautta tämä lunastustehtävä  edelleen jatkuu ja uusia sieluja tulee joka päivä luanstuksen yhteyteen.  Tämä ei ole  vanha asia, tämä on uutinen. jokaisen uuden pelastuneen kohdalla hyvä uutinen.

 Mooseksen laista:
Jos aasille syntyi  esikoinen,  sille tuli myös lunastushinta sen arvon mukaan, jos  sen myisi.  Jos joku osti sen hän antoi vielä 20% lunastusarvon lisäksi  sen hinnaksi.  
Härän esikoisesta sanottiin:  ne ovat jo Jumalan. Ne kuuluvat jo temppelille.
tässä tulee mieleen, olisiko jeesus maksanut  aasin lainasta, kun hän lainsai aasin  esikoisvarsaaa ja aasintammaa.  Hän  antoi tietää Herra tarvitsee  aasintammaa ja sen varsaa. 

 Kuka ne päästää siteistä, kuka ne lähettää, kuka on antanut niille  ne luonnolliset ominaisuudet ja avarat asuinsijat- eikö Hän voi  ottaa niistä esikoista käyttöönä  kuten Hän tahtoo.  ja lähettää takaisin kuten Hän tahtoo . Hän oli luonnut  ne sellaisiksi ja tarvitsi niitä sellaisina.  Hän ei odottanut aaseilta muuta kuin sitä mihin ne pystyvät: kantamaan Häntä pienen matkaa. vaikka eivät edes  olisi totelleet Hänen ääntänsä  koska olivat aaseiksi luotuja.  Herra tarvitsee myös aaseja, jotka  tekevät  sen tehtävän, jota varten ne ovat luotu.  Ehkä opetuslapset saivat  suitsista suistaen   katsoa, että Jeesuksen lainaama aasi pysyi    Temppelipolun suunnassa ja kulki kohti  kansan massan suurenevaa   kohinaa.

Mooseksen sääntöjä  lunastamisesta:
Kyse oli valtiollisesta elämästä, jossa papistojohtoinen hallitus vastasi koko kansan hyvinvoinnista ja terveydestä sekä asuttamisista.  Tähän tarvittiin keskuhallinnon varoja.
- "kaikki sinun arvioimisesi taphtukoon pyhäkkösekelin  painon mukaan. Sekelissä olkoon kaksikymmentä geeraa.  Mutta karjan esikoista  joka  ensiksi syntyneenä jo on Herran oma, älköön kukaan pyhittäkö;  olipa se härkä tai lammas , se on jo Heran oma.
Jos se on saastaisia eläimiä, lunastakoon omistaja sen sinun arvioimastasi hinnasta ja pankoon lisäksi  viidennen osan sen arvosta; jos sitä ei lunasteta , myytäköön se arvioimaasi hintaan." ( III M. 27: 25-27). 





(IV M. 22: 23-34).











 




.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar