Selailin Ruotsaliasta taidehistorian kirjaa ja huomasin kabbalistisen maalauksen, kabbalan kolmet akselit ingredienssinä. henkilö nimeltään Peter Freudenthal oli kuvannut näitä tasoja: horisontaalisia, diagonaalisia ja vertikaalisia pintoja omaavina eri väreissä, siis tässä kuvassa mustavalkoisen vivahteissa. valon ja pimeyden ja raja-alueen vivahteissa.
KIRJA:
Mereth Lindrgren, Louise Lyberg, Birgitta Sandström, Anna Greta Wahlberg. Svensk Konsthistoria. Bokförlaget Signum.. Andra upplagan, 4:e tryckningen. kristianstadts Boktryckeri AB 1999. ISBN 91-85330.72-8.
Maalaus kiinnitti huomiotani ensin vain siksi, että joskus kymmeniä vuosia siten näin unia tuollaisista putoavista mustista palkeista ja sanoin niitä Time-Stone"- aikakiviksi. Ja myös unessa näin tuollaisia valkoisia neliöitä, jotka aivan olemattomasta puhkesivat , ensin vertikaalitasossa ja leiskahtivat auki valoneliöiksi- kuin kimmeltävä valkokangas, joka äkkiä aukaistaan rullasta, ja yhdessä unessa valokuutioksikin joka asettui maan päälle metsään, jossa silloin kesällä asuin, ja sitten avautui kuin pakkauslaatikko joka aukesi ja levisi tilavuudeksi. ja vain oleva maisema jäi näkyviin. ( Se alue kotimetsää myytiin ja siinä on nyt 4 komeaa modernia taloa) ( Muutama timestone -asia oli amordiaa, tilavuuden katoamista myöhemmin käytännössä- itse asiassa 3/4 osaa kotitilasta katosi ja talot purettiin).
Silloin tällöin pohdin miten kummallisen geometrisia voi unetkin olla. ikäänkuin tuo Peter Freudenthalin taulu. katson mi9tä muuta hän on maalannut, jos vain löydän.
Joistain taidemaalauksista löydän samanlaisia näkymiä kuin joissain geometrisissa unissani.
Kirjan sivulla 473 on tämä peter Freudenthalin taulu: Reading the Torah, 1983.
Siis tuon kabbalistisen fundamenttitaulun nimi on Lainkirjan lukeminen. Olin juuri pari päivää sitten katsonut Kabbalan Elämänpuun geometrisen kuvan.
Israelissa nyt keväällä 2017 näin jälleen kabbalistista taidetta. Itse asiassa menimme Karmelin rinteellä erääseen taidenäyttelyyn, johon oli kyltti Jafe Nof- kadun varrella . Mane Katz- taidenäyttely ja siellä taas tapasin tuon valon ja rajapinnan taiteen teoksia. Samoin Safedin taidenäyttelyissä.
En ole niin hyvä kuvaamaan tuollaisia moniulotteisia geometrioita, joten on hyvä kun löytyy valmiina jostain. Sitäpaitsi maalaaminen vie kovasti aikaa. Jos aloitaisin jonkin maalauksen on samanlainen olo kuin "älä tärise matkalaukku, juna meni jo".- jää niin kuin kiinni menneeseen aikaan ajan virrassa.
Israelissa nyt keväällä 2017 näin jälleen kabbalistista taidetta. Itse asiassa menimme Karmelin rinteellä erääseen taidenäyttelyyn, johon oli kyltti Jafe Nof- kadun varrella . Mane Katz- taidenäyttely ja siellä taas tapasin tuon valon ja rajapinnan taiteen teoksia. Samoin Safedin taidenäyttelyissä.
En ole niin hyvä kuvaamaan tuollaisia moniulotteisia geometrioita, joten on hyvä kun löytyy valmiina jostain. Sitäpaitsi maalaaminen vie kovasti aikaa. Jos aloitaisin jonkin maalauksen on samanlainen olo kuin "älä tärise matkalaukku, juna meni jo".- jää niin kuin kiinni menneeseen aikaan ajan virrassa.
Peter Freudenthal | |
Född | 6 juli 1938 Norrköping |
---|---|
Nationalitet | Sverige |
Konstnärskap | |
År aktiv | 1966 – |
Fält | Måleri |
Utbildning | Konstfack |
Freudenthal är troende jude (konvertit) och är representerad bland annat på The Jewish Museum i New York och i Israel. Han föredrar att kalla sin konststil, som i regel omnämns konstruktivism, geometrisk abstraktion. Han har yttrat "Jag hatar 'judisk konst'".[1] Vissa av hans motiv har sitt ursprung i den judiska traditionen. Freudenthals verk har ansetts vara "musikaliska".
Freudenthal mottog 2012 Östgöta konstförenings stipendium[2].
Externa länkar
Referenser
- ^ Judisk krönika 2005[död länk]
- ^ ”Medlemsbrev Östgöta konstförening”. Första vårprogrammet 2013. Östgöta konstförening. Läst 4 december 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar