Leta i den här bloggen

söndag 26 oktober 2014

Vaelluksesta

http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article.aspx/15857#.VEyAU2diKsw
T'ämän päivän Aruz7:sta löysin seuraavaa opetusta:Nooasta. Vanhurskaan vaelluksesta   Noah: The Walk of the Righteous
Israelin askenaasipäärabbiinin Avraham Jizhak Ha Cohen Kookin ajatuksia.  

Torah thoughts of Israel's first Ashkenazic Chief Rabbi.
Published: Thursday, October 23, 2014 10:39 AM


 Vanhurskaittenkin kesken  on  erilaisuutta.  Eri yksilöt ovat edenneet  pyhityksessä ja oikeudenmukaisuudessa  eri määriin. Jumalan Laki  kiinnittää näihin eroavuuksiin mielenkiintomme kuvatessaan Nooaa ja Aabrahamia samankaltaisin muta silti hieman eriävin ilmaisuin. 

Not all tzaddikim are equal. Different individuals attain different levels of holiness and righteousness. The Torah calls our attention to these distinctions when it describes Noah and Abraham with similar yet slightly different phrases.

Nooasta Jumalan Lainkirja kertoo Nooasta: Nooa vaelsi Jumalan kanssa (Gen:9)  Aabrahamille toisasalta Jumala sanoi: Vaella minun edessäni. (Genesis 17:1) Nooa vaelsi Jumalan kanssa ja Aabraham vaelsi Jumalan edessä. Mikä ero tällä on? Kumpi on parempaa?

Regarding Noah, the Torah states that he "walked with God" (Gen. 6:9). To Abraham, on the other hand, God commanded, "Walk before Me"  (Gen. 17:1). Noah walked with God, while Abraham walked before God. What is the difference? Which is better?

Interestingly, we find in the Torah a third expression for living a holy life. The Torah charges us to "walk after the Lord, your God"  (Deut. 13:5). Where does "walking after God" fit in?

On mielenkiintoista, että löydämme Lain kirjasta kolmannenkin ilmaisun pyhityselämästaä.
Kulje Herran, Jumalasi  perässä. Det 13:5  Miten  tätä  sovelletaan?

Artikkelissa kerrotaan  Rabbiinin opetus asiasta.

 Tässä tuli myös omakin ajatukseni, jonka kirjoitan lisäksi.

 Tässä näkyy  ikäänkuin  hengellisen  ihmisen kehitys. kuten  pieni lapsi alkaessaan nousta jaloilleen ensin kävelee epävakain askelin käsi isän kädessä;  hän kävelee silloin isän kanssa, käsi kädessä.

 Mutta kun ensi askeleet ovat  niin vakaat, että voi isä irrottaa käsiotteen, lapsi kävelee  isän kasvojen edessä, isä ei uskalla edes kääntyä hetkeksikään,  vaan on kädet valmiina käymään  apuun.  Aivan kuin  kotkan silmin katselee  siivet valmiina  kantamaan poikasta.

Mutta kun  on kasvettu ymmärtämään kävelemisen taitoa, vakaannuttu, on mahdollista lapsen lähteä kulkemaan isänsä jäljissä. Ja sitä jäljissä kulkemista on esim ammattien periytyvyys sukupolvista toiseen. Siitä sanotaan että  poika kulki isänsä jälkiä.  Nuoremmissa  lapsissa isän jäljissä kulkeminen on  jotain erikoisen kaunista, jota  joskus näkee: on kuin  isän hahmon omaksumista; lapset tapaavat myös painottaa askeleet  samalla tavalla, pitää käsiänsä esim selän takana samalla tavalla kuin isä ja olla isän kaltaisia.

Before the Torah's revelation at Sinai, the world was not ready to receive its full light. Enlightenment is only bestowed according to the world's capacity to accept it. Nonetheless, the universe always contained a hidden potential for its future spiritual level, when it could absorb the Torah's light.

Messiaassa Vapahtajassamme, Jumala antoi kaltaisuutensa  esimerkin,, kuten Hän valaisi Moosesta, Daavidia ja Hesekieliä  Temppelirakennuksen kaavakuvalla, kaavalla paikasta, jossa Hän voi  antaa henkensa  levätä ja asua.  Jeesuksessa Nasaretilaisessa, Juudan  kuninkaassa Hän eli vanhurskaan elämän ihmisessä, ihmisten kanssa Immanuel.   Ihmiset olivat aina Hänen silmiensä edessä ja Hän oli ihmisten  silmien edessä ja Jumalan edessä.  Sinä aikana Jumala Hänessä opetti miten on mahdollista sitten kun Hän palaa asuntoonsa taivaaseen,  kulkeä Hänen jäljissään ihmiskunnassa. Paavali sai tehtäväkseen selvittää hengellisen rakennuksen kaavat seurakunnalle. jota  seurakunta  ymmärtää kulkeaJumalan jäljissä, sillä Jumala ei ole kiveä  tai puuta että Hän voisi  aina olisi paikallaan kiven ja puun sisällä - vaan Hänen Temppelinsä olemme me, seurakunta, jossa Hänen Henkensä asuu, että tekisimme niitä töitä, joihin meidät on kutsuttu Hänen henkensä suunnitelmassa.
Tämän asian ymmärtämisestä Vapahtajamme sanoi , että  silloin 2000 vuotta sitten oli vielä paljon mitä israelilaiset, Hänen oppilaansa eivät pystyneet vielä vastaanottamaan, mutta  Jumalan Henki on  ilmoittava ajallaan ja antava Viisautta,  kun Häneltä sitä pyydetään.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar