Jeesuksen opetuslasten matkoista ja retkistä Herran seurassa
http://www.finbible.fi/UT/Markus/Raamattu.htm
Jeesus rakasti Pyhää Maata ja halusi
nähdä sen laidasta laitaan etelästä pohjoiseen, sen alueen minkä
Mooses oli Israelin lapsille antanut.
Hän kulki myös patriarkkain matkan ja Exoduksen matkan kansansa kanssa. aivan varhais-iässään Marian ja Joosefin kanssa Egyptiin ja sieltä takaisin.
. Täten Hän, Jumalan Poika antoi myös Luvatun Kansan, Jumalan omaisuuskansan saada oivallusta eli insiktiä, siitä että maailmanhistoriassa ajoittain on poistuttava luvatun Maan alueelta, kun annihilaation tai muun tuhoutumisen vaara on liian suuri, sillä Luvatulla kansalla on ikuisesti jokin tehtävä ihmiskunnan ja luomakunnan pelastustyössä, myös tulevina aikoina, joten fyysinen säilyminen on edellytys tehtävälle fyysisessä maailmassa.
PYHÄ HENKI varoittaa edeltä jos Seurakuntaa uhka ennenaikainen tuho.
Hän kulki myös patriarkkain matkan ja Exoduksen matkan kansansa kanssa. aivan varhais-iässään Marian ja Joosefin kanssa Egyptiin ja sieltä takaisin.
. Täten Hän, Jumalan Poika antoi myös Luvatun Kansan, Jumalan omaisuuskansan saada oivallusta eli insiktiä, siitä että maailmanhistoriassa ajoittain on poistuttava luvatun Maan alueelta, kun annihilaation tai muun tuhoutumisen vaara on liian suuri, sillä Luvatulla kansalla on ikuisesti jokin tehtävä ihmiskunnan ja luomakunnan pelastustyössä, myös tulevina aikoina, joten fyysinen säilyminen on edellytys tehtävälle fyysisessä maailmassa.
PYHÄ HENKI varoittaa edeltä jos Seurakuntaa uhka ennenaikainen tuho.
Jumalalla kesti 4.5 miljardia vuotta
luoda Maapallon ihana paratiisimainen elinympäristö
maailmankaikkeuksiin. Kun Hän tuli EHJE- nimellään (Minä
Olen), maapallolle Mooseksen luo, Hänen läsnäolonsa oli kuin
palava pensas ja siitä ajoista on Siinai vieläkin kun karrelle
palanut santa. Kun Luojamme tuli Pojassaan Jeesuksessa Minä
Olen- nimellään, Hän asui puuseppä Joosefin suojassa ja
Jeesus itsekin teki puutöitä.
Markuksen evankeliumi on lyhyt selkeä
katsaus siihen, missä Jeesus vaelsi Pyhän Maan tehtävänsä
aikana.
Ensin Johannes Kastaja Jerusalemin
ympäröimässä erämaassa ja Jordanin laaksoissa julisti
Hänestä ja vuorien kansa Juudeasta ja Jerusalemista alkoi virrata
alas laaksoon, maailman syvimpään paikkaan ja he ottivat siellä
Jordan- virrassa kasteen, siinä virrassa minkä yli Joosua oli
heidän esi-isänsä kauan sitten johtanut. Joosua aikoinaan asetti
sinne alas, ihmiskunnan kaikkein alimpiin asuinpaikkoihin 12 kiveä
Jordanin vesien pohjiin ja Jordanin pohjista hän nostatti 12 kiveä
Gilgal-nimiseen paikkaan, jossa Liiton uudistus Jumalan ja Israelin
välillä tapahtui.
Raamatun alkulehdillä mainitaan Va
-JERD JAHVE ja Herra laskeutui alas - katsomaan tätä
maailmaa, mitä ihmsiet rakentavat ja tekevät- Genesis 11:5. Sana
laskeutua on samaa juurta kuin sana Jordan (JRD)
Nimi JoRDaN on
symbolisestikin jotain joka aina lasekeutuu. Vesihän aina
laskeutuu. Jordanvirta on ihmiskunnan asuinsijojen pohjimpana olevaa
virtaa ja se lähtee Kirkastusvuoresta, Hermonilta ja sen ympäristön
vuoristosta. Se purkautuu esiin vuorista.
Kun Jeesus lähti nuorena miehenä
Galilean Nasaretista ( Mrk.1:9) korkeilta ylängöiltä
suorittamaan lunastustehtävän, Hän laskeutui (JaRaD) ensin
siihen seutuun , minne Joosua ne muinaisuuden 12 sukukuntaa
symboloivat kiveä kätki. Siellä hyvin syvällä, Jordanin
laaksossa, Jordanin yhä alemmaksi laskevissa vesissä, Hän otti
tehtävänsä kasteen.Moni oli jo Johanneksen aikana ottanut sen
Jordanin kasteen ja palannut sitten uudestaan luvatun maan
ylätasangoille- Joosuan osoittamasta alkuasetelmasta.
Tehtävänsä loppuvaiheissa Jeesus
johti ystävänsä aivan Galilean pohjoisessa sijaitsevan
Kirkastusvuoren korkeuksiin, Ylä-Jordanin vesien kokooma-alueille,
mistä nykyäänkin Pyhän maan juomavedet lähtevät.
Tämä koillismatka Filippuksen
Kesareaan on mainittu Mark.8: 27. Jeesus evankelioi kaikkia
Filippuksen Kesarean kyliä viikon ajan ja sitten palatessaan vei
opetuslapset kirkastusvuorelle ja sieltä laskeutuessaan kyliin Hän
taas lääntyi kiertämään koko läntisen Galilean läpi palaten
kotiinsa Kapernaumiin Mark. 9: 30- 33.
Gnesaretin vesien allas, mihin
Hermonin vedet kalaisina kokoontuvat, on kuin ajan rahtunen
kaikessa alati virtaavassa ajassa - sitä ajan rahtusta oli Jeesuksen
elämä ihmisenä. Hetken pysähdystä, jossa Jumala puhi ihmiselle
UUDEN LIITON sanoman, evankeliumin, ihmisen ajan ja ihmisen
käsityskyvyn mitoissa.
Sana GALIL tarkoittaa tankoa,
käsivarsia.
Korkeaveisussa kuvataan Ylkää, yljän
käsivarsia:KV.5. On huomattava että KV merkitsee juutalaisille
Jumalan, maapallon, Luvatun Maan, ja Israelin välistä suhdetta ja
esim jalokivet ovat eri sukukuntien symboleita.
Näissä Jeesuksen matkoissa on kuin
kaksi galilealaista pääsuuntausta, kaakkoinen joka menee
Libanonin nykyalueelle Sebulonin sukukunnasta Asserin sukukunnan
pohjukkaan luoteeseen ja koillinen, joka menee Naftalin ja Daanin
sukukuntien Pohjoisimpaan pohjukkaan, Nyky Syyriaan ja palaten myös
Joosefin (esikoisen Manassen) Golanin alueen kautta.
On huomattava että Jeesuksen matkat
opetuslasten kanssa on myös puettava Luvatun maan kartan antamaan
sanomaan. Näillä matkoilla Jumala rakasti itselleen Israelin
kansasta apostolien ryhmän, Messiaan käsivarret ajassa, minkä
opetuslapset ehkä vasta vähitellen alkoivat myöhemmin oivaltaa,
kun heidät oli lähetetty ulkopuolelle oman pienen Ihanan Maan
viemään kansoille evankeliumia, joka on Luojan rauhan sanoma:
Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Jokainen kansa voi tulla
siihen Jumalan, maan ja pelastuksen liittoon ja avata oman maaperänsä
sinetit ja saada siitä versomaan samanlaisen paratiisin, joksi
Jumala tarkoitti tämän maan luomisen 4.5 miljardin vuoden aikana.
Jokaisen kansan perusteelliseen opettamiseen kuuluu Genesiksestä
asti Luojan hyvään sanomaan tutustuminen, jota joka kansan
kadotettu paratiisi, laiminlyöty asuinsija, voisi puhjeta kukkaan
ja tuottaa kaikenlaista hyvää hedelmää.
Ei ole tarkoitus että yksi sukukunta
ylikäyttäisi tämän maapallon ja jättäisi karren tulevalle
ihmiskuntajäännökselle, mikä genosidivaiheista jää jäljelle.
Kun Jeesus oli elänyt 30 ja 3 vuotta
galilealaisten parissa, Hän nousi Juudeaan (Mrk. 10) – tässäkin
viime hetkenä vielä kiertäen Gaadin ja Ruubenin sukukuntien
alueet Jordanin toisella rannalla ikäänkuin laskien vielä Taivaan
verkot maan alimpiin paikkoihin, molemmille puolin Jordaniaa, ja
kiiruhtaen kaikkia kulkemaan Jordanin yli omista
Penuel-rajataisteluistaan. Tällä matkalla Hän meni vielä Jerikon
kuukaupungin raunioitten ohi, mitkä muistuttavat siitä, että
opetuslasten ei tule pyrkiä pystyttämään pakanuutta, vaan
epäjumalan palvelemisen linnoituksen muurin pystyttäminen
olkoon ikuisesti taaksejäänyt vaihe. Ja nyt Hän johti
opetuslapset ylös benjaminilaispolkuja Öljymäelle ja katsomaan
Jerusalemin temppeliä laaksossa Öljymäen varjossa.
Siellä Öljymäellä oli
luonnollisesti viihtyisää aivankuin Kirkstusvuorella jonka pilvi
haipui opetuslapsilta. Pietari käytännön miehenä oli ollut
valmis tekemään kolme majaa Kirkastusvuorelle, seetripuusta
tietysti, sinne hohtavan pilven alle.
Nyt Öljypuitten juurella Jeesus alkaa
puhua uskosta- mutta haluasiko Hän siirtää Öljymäen mereen
kaikkine oliivilehtoineen? Tietysti Hän suuntasi sanansa kärjen
Hengen öljyntäyteisiin monivuotisen opetuksen saaneisiin
oppilaisiinsa, jotka olivat se Jumalan Öljypuu, se todistaja ajassa
Näitä Hän halusi siirtää kansojen suunnattomaan mereen
kertomaan evankeliumia., mutta opetuslapset olivat silloin vielä
kuin kissanpojat pangolla siinä vaiheessa Jeesuksen suloisessa
läsnäolossa, kuin ravittuna taivaan mannalla. Mutta he
ajattelivat näitä erikoisia sanoja sinänsä ja kirjoittivat ne
muistiin.
(Paavali räpiköidessään merestä
maihin laudankappaleilla Välimeren myrskyssä varmaan muisti näitä
sanoja ja saattoi nauraakin, Iisakin poika. Hän tajusi että hänkin
jerusalemin paljasjalkaisista benjaminiiteistä, jebusilaisalueisiin
muinaisuudessa sijoitetun heimon jälkikasvu oli Jumalalle kuin
Öljymäki joka versoo öljypuita).
Jeesuksen tehtyä sovitustyönsä
Golgaltalla Jumalan enkelit kertoivat opetuslapsille Jeesuksen
suuntaavan jälleen Galileaan, Jordanin yläjuoksuja kohti,
Kirkastusvuorta kohti. Mark. 16: 7.
Kun se pilvi nyt oli ottanut
Jeesuksen, enkelit antoivat lisäneuvon: Apt. 1: 11.
opetuslapset laskeutuivat Öljymäeltä
takaisin temppeliin ja odottivat Jerusalemissa Pyhän Hengen
laskeutumista. Pyhän Hengen kastetta.
Apt. 1: 4-12.
Aavistamattani asetti sieluni minut
jalon kansani vaunuihin! KV:12.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar