Löysin kansioistani tämän ruotsalaisen artikkelin ( ja koetan saada siitä jotain suomeksi) Se on julkaistu vuosia sitten
LÄHDE: Här i Israel Nyhetsbrev Årg. 12 nr 9,sid. 3.
- Tänä vuonna ROSH HASHANA on erittäin tärkeä paalu Israelin valtion historiassa, koska juuri täksi juhla-ajaksi oli Israelin viholliset suunnitelleet 12 vuodden ajan yhteistän invaasiota ja Israelin tuhoiskua, mikä ilmeisesti kutienkin on nyt pystytty estämään Protective Edge -operaatiolla, joka kesti 50 päivää ja jossa löydettiin 32 tunnelia joita myöten terroristien oli tarkoitus invasoitua suurissa joukoissa Israeliin nyt syyskuisina ROSH HASHANA päivinä. ne päivät ovat israelin ajanlaskun mukaan vielä edessä, joten israel on edelleen puolustuksellisessa valveustilassa.
- EREV ROSH HASHANA, Uuden Vuoden aatto 24.9. 2014, keskiviikko
- ROSH HASHANA Alef Ensimmäinen Uudenvuoden päivä 25.9. 2014 torstai Ensimmäinen Tishrei kuuta vuonna 5775
- ROSH HASHANA Beit Toinen Uuden Vuoden päivä , perjantai 26.9. 2014 , myös sapatin valmistuspäivä
- Tämän juhlapäiväsarjan jälkeen on sitten on tavallinen sapatti, lauantai 27,9, 2014 , jolloin yleinen liikenne on pysähdyksissä .
- Lisäksi seuraa sunnuntai, jolloin kristikunta taas on lepopäivässään ja kirkoissaan ja poissa median virrasta. Siis maailma olisi herännyt ehkä vasta 28.9. aikoihin, jos olisi tapahtunut jotain invaasiota Israelissa. Tätä terroristit olivat suunnitelleet 12 vuotta, joten varmaan on vieläkin jotain niistä juonista löytymättä.
ROSH HASHANA :
I judisk tradition markerar Rosh Hashana vår världs födelse. Den här dagen markerar skapelsens början. Rosh Hashana är det Judiska Nyåret och varje födelsedag ger ett nytt tillfälle att börja göra förändringar.
Från ordet SHANA ( år) kommer orden LESHANOT (ett förändra) och SHINNUI (förändring).
Förändring är ett nyckelord men tanken är emellertid att förändringens syfte är att förbättra, att fullända, att fullborda ( LEHASHLIM ) ( SHALEM, fullkomlig, hel).
Prof. Bernard Revel påpekar i sin tolkning av Torah-stycket Ki Tetze att även Skaparens arbete lämnades ofullständigt. Detta är innebörden i kapitlet om skapelsen: -"ASHER BARA ELOHIM LA-ASOTH "( Det som Gud Skapade för attarbeta med). Den värld som Gud skapade skall fullbordas genom människans ansträngningar från sin del. Människan blir Guds medarbetare i arbetet ( LA-ASOT, ASIJAH ) med skapelsen ( BARA; BERIAH).
"Om Gud hade skapat en perfekt värld" ( -Vem vet om Han gjorde det först men ändrade sig och lät det bli mindre perfekt och mer mänsklig). - "skulle det utesluta ett sådant samarbete. Resultatet av det hade blivit att Gud och människan aldrig hade kunnat sammanföras."
Prof. Revel förklarar att det är just därför som våra lärare säger:
"Där de botfärdige ( BA´AL TSHUVA) står får inte ens den mest rättfärdige stå."
En BAAL TSHUVA är en som förnyar sin överlåtelse och på nytt bestämmer sig för att leva enligt TORAH och MITZVOT ( buden). En som ändrar livsinriktning efter att ha varit frånstötande och avskärmad eller bara annorlunda, är för mer än en pergfekt rättfärdig och helig person. Orsaken till att våra lärare anser sig kunna göra den här uppdelningen är just därför att en BAAL TSHUVA inte representerar det ideala utan en strävan att nå fram till helighetens ideal och fullkomlighet (SHELEIMUTH, SHALEM). Det betyder ett fullkomligt integrerat liv och personlighet. En BAAL TSHUVA hålls högre än en TZADIK GAMUR ( en helt rättfärdig person) eftersom hans strävan efter SHELEIMUTH bekräftar en viktig princip inom judendomen nämligen den att förändringar är möjliga.
TSHUVAS princip anses vara så stor och så viktig att det sägs att den erbjuder löftet och möjligheten, inte bara till att förbättra sitt eget liv utan om den tas på allvar så kan resultatet bli en revolution som förlossar hela världen.
ROSH HASHANA är den första av de tio dagarna av botgörelse och i TORAH kallas den också för YOM TERUAH ( basunklangens dag). Den dagen är det en MITZVAH att höra ljudet från SHOFAR ( och inte nödvändigtvis blåsa SHOFAR). Det viktiga är att förstå dess egentliga betydelse och ta dess djupa budskap till sitt hjärta.
I Maimonides förklaringar sägs det: "Vakna upp ni som slumrar och sover, omedvetna om livets verkliga mening och syften". Den hebreiska roten i ordet SHOFAR betyder förbättring. Då vädurshornet används i syfte att få det judiska folket att vakna upp och vända om är det en SHOFAR eftersom dess verkliga syfte är en klar och tydlig kallelse att förbättra livskvaliten genom att återvända till ett liv med TORAH och MITZVOTH( buden).
I en bok som heter "Thoughts on Life" ( Tankar om Livet) frågar professor Moshe David : "Hur kan man nå fram till den Allsmäktige och människan på samma gång, hur kan man nå den Fullkomlige och den ofullkomlige?" Svaret blir: " Genom att tjäna som Guds medarbetare genom att hjälpa till att skapa människa till Guds avbild".
Rabbin Dr. Yosef Gren föreläser regelbundet vid de kurser som hålls vid AMI-Jerusalem Center i Jerusalem. Han har undervisat i Judiska studier vid Rutgers University. Han är Rabbin emeritus vid "Jerusalem Center of the World Council of Synagogues, Congregation MORESHET", ISRAEL
.
- Löydän AMI-Center viitteen saksankielellä.
AMI-Jerusalem Center für Biblische Studien und Forschung
79549 Weil am Rhein
(internationale gemeinnützige Organisation mit Sitz in Jerusalem; Förderung des Interesses an jüdisch-christlichen Beziehungen; Seminarprogramme für Christen in Israel, Konferenzen und Vortragsdienst im Ausland; Unterstützung sozialer Hilfsprojekte in Israel; div. Veröffentlichungen u.a. Herausgabe der Zeitschrift "Hier in Israel"
Olen ollut Shlomo Hizakin Raamattukeskuksessa aikoinaan 1960- luvulla käymässä Öljymäen rinteellä., mutta nyt näen hänen nimensä ulkomaisessa osoitteessa. Lisäksi netissä näkyy vuodelta 2003 kirja, joka viittaa myös siihen että hän olisi muuttanut ulkomaille. Beit Mikdash Meat on Temppeli ulkomailla, Israelin ulkopuolella.
Vuonna 1973 Shlomo Hizak oli 32 vuotias. Vuonna 1973 hän oli vielä Öljymäen Raamattutalossa työssä. Kävin siellä viimeksi 1972 aikoihin, Kuljin oikoteitse pitkin Öljymäen rinteitä Operaatio Mobilisaation suomalaisryhmän majapaikasta heille. Löydän netistä 1973, että sinne oli selootit, kiivaat ortodoksit tehneet hyökkäyksen ja tuhonneet polttamalla hänen kirjojaan ja postituslistojaan. Suomalaiset ystäväni Jämsänkoskelta Arja ja Turja olivat siellä auttamassa raamattujen postituksessa. Tapasin heidät ensin kibbutsissa 1967 ja he jäivät pitemmäksi aikaa töihin ja lopulta auttoivat Shlomo Hizakia Öljymäellä. . Shlomo Hizakin kirja ( 2003) Das Kleine Heiligtum - ... so werde ich ihnen doch zu einem kleinen Heiligtum in den Ländern, in die sie gekommen sein
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar