Leta i den här bloggen

tisdag 16 september 2014

Rabbi Josef Green kirjoittanut Rosh HaShana- juhlasta, Israelin Uudesta Vuodesta

ROSH HASHABA, DET JUDISKA NYÅRET  av Rabbin Yosef Green.

Löysin kansioistani tämän  ruotsalaisen artikkelin ( ja koetan saada siitä  jotain suomeksi)  Se on julkaistu vuosia sitten

LÄHDE: Här i Israel Nyhetsbrev Årg. 12  nr 9,sid. 3.
  • Tänä vuonna ROSH HASHANA on erittäin tärkeä paalu Israelin  valtion historiassa, koska juuri täksi  juhla-ajaksi oli Israelin viholliset suunnitelleet  12 vuodden ajan  yhteistän invaasiota  ja Israelin tuhoiskua, mikä ilmeisesti kutienkin on nyt pystytty estämään Protective Edge -operaatiolla, joka kesti 50 päivää ja jossa löydettiin 32 tunnelia joita myöten terroristien oli tarkoitus invasoitua suurissa joukoissa Israeliin nyt  syyskuisina  ROSH HASHANA päivinä. ne päivät ovat  israelin ajanlaskun mukaan vielä edessä, joten  israel on edelleen  puolustuksellisessa valveustilassa. 
  • EREV ROSH HASHANA, Uuden Vuoden aatto 24.9. 2014, keskiviikko 
  • ROSH HASHANA Alef  Ensimmäinen Uudenvuoden päivä 25.9. 2014  torstai  Ensimmäinen Tishrei kuuta vuonna 5775
  • ROSH HASHANA Beit  Toinen Uuden Vuoden päivä , perjantai 26.9. 2014 , myös  sapatin valmistuspäivä
  • Tämän juhlapäiväsarjan  jälkeen on sitten on tavallinen  sapatti, lauantai 27,9, 2014 ,  jolloin yleinen  liikenne on pysähdyksissä .
  • Lisäksi  seuraa sunnuntai, jolloin kristikunta taas on lepopäivässään ja  kirkoissaan  ja poissa median virrasta.  Siis maailma olisi herännyt ehkä vasta  28.9. aikoihin, jos olisi tapahtunut jotain invaasiota  Israelissa.  Tätä terroristit olivat suunnitelleet 12 vuotta, joten   varmaan on vieläkin jotain niistä juonista löytymättä.

ROSH HASHANA :

I judisk tradition  markerar Rosh Hashana vår världs födelse. Den här dagen markerar skapelsens början. Rosh Hashana är det Judiska Nyåret  och varje födelsedag ger ett nytt tillfälle att börja göra förändringar.
Från  ordet  SHANA ( år)  kommer  orden LESHANOT (ett  förändra)   och   SHINNUI  (förändring).
Förändring är ett nyckelord men tanken är emellertid att förändringens syfte är att förbättra, att fullända, att fullborda ( LEHASHLIM )  ( SHALEM,  fullkomlig, hel).

Prof. Bernard Revel påpekar i sin tolkning av Torah-stycket Ki Tetze att även Skaparens arbete lämnades ofullständigt. Detta  är innebörden i kapitlet om skapelsen:  -"ASHER BARA ELOHIM LA-ASOTH "( Det som Gud Skapade  för  attarbeta med). Den värld som Gud skapade  skall fullbordas genom människans ansträngningar  från  sin del.  Människan  blir Guds medarbetare i arbetet ( LA-ASOT, ASIJAH )  med skapelsen ( BARA; BERIAH).
"Om Gud hade skapat en perfekt värld"   ( -Vem vet om  Han gjorde det först   men ändrade sig och  lät det bli  mindre perfekt och mer mänsklig). - "skulle det utesluta ett sådant samarbete. Resultatet av det hade blivit att Gud och människan aldrig hade kunnat sammanföras."
Prof. Revel förklarar att det är just därför som våra lärare säger:
"Där de botfärdige ( BA´AL TSHUVA) står får inte ens den mest rättfärdige  stå."
En BAAL TSHUVA är en som förnyar  sin  överlåtelse och på nytt bestämmer sig för att leva enligt TORAH och MITZVOT ( buden). En som ändrar livsinriktning efter att ha varit frånstötande och avskärmad eller bara annorlunda, är för mer än en pergfekt rättfärdig och helig person.  Orsaken till att våra lärare anser  sig kunna göra den här uppdelningen är just därför att en BAAL TSHUVA inte representerar det ideala utan en strävan att nå fram till helighetens ideal och fullkomlighet  (SHELEIMUTH, SHALEM). Det betyder ett fullkomligt integrerat liv och personlighet. En BAAL TSHUVA hålls högre än en TZADIK GAMUR ( en helt rättfärdig person) eftersom hans strävan efter SHELEIMUTH bekräftar en viktig princip inom judendomen nämligen den att  förändringar är möjliga.
TSHUVAS princip anses vara så stor och så viktig att det sägs att den  erbjuder löftet och möjligheten, inte bara till att förbättra sitt eget liv utan om den tas på allvar så kan resultatet bli en revolution som förlossar hela världen.

ROSH HASHANA är den första av de tio dagarna av botgörelse och i TORAH kallas  den också för YOM TERUAH ( basunklangens dag). Den dagen är det en MITZVAH att höra ljudet från SHOFAR ( och inte nödvändigtvis blåsa SHOFAR). Det  viktiga är att förstå dess egentliga betydelse och ta dess djupa budskap till sitt hjärta.
 I Maimonides förklaringar sägs det: "Vakna upp ni som slumrar och sover, omedvetna om livets verkliga mening och syften".  Den hebreiska roten i ordet SHOFAR betyder förbättring.  Då vädurshornet används i syfte att få det judiska folket att vakna upp och vända om är det en SHOFAR eftersom dess verkliga syfte är en klar  och tydlig kallelse att förbättra livskvaliten genom att återvända till ett liv med TORAH och MITZVOTH( buden).
I en bok som heter  "Thoughts on Life" ( Tankar om Livet) frågar professor Moshe David : "Hur kan man nå fram till den Allsmäktige  och människan på samma gång, hur kan man nå den Fullkomlige och den ofullkomlige?" Svaret blir: " Genom att tjäna som Guds medarbetare genom att hjälpa till att skapa människa till Guds avbild".

Rabbin Dr. Yosef Gren föreläser regelbundet vid de kurser som hålls vid AMI-Jerusalem Center i Jerusalem. Han har undervisat i Judiska studier vid Rutgers University. Han är Rabbin emeritus vid "Jerusalem Center of the World Council of Synagogues, Congregation MORESHET", ISRAEL
.
  • Löydän AMI-Center  viitteen saksankielellä.

 AMI-Jerusalem Center für Biblische Studien und Forschung
79549 Weil am Rhein
(internationale gemeinnützige Organisation mit Sitz in Jerusalem; Förderung des Interesses an jüdisch-christlichen Beziehungen; Seminarprogramme für Christen in Israel, Konferenzen und Vortragsdienst im Ausland; Unterstützung sozialer Hilfsprojekte in Israel; div. Veröffentlichungen u.a. Herausgabe der Zeitschrift "Hier in Israel"

 Olen ollut Shlomo Hizakin  Raamattukeskuksessa  aikoinaan 1960- luvulla käymässä Öljymäen rinteellä., mutta nyt näen hänen nimensä  ulkomaisessa osoitteessa. Lisäksi netissä näkyy  vuodelta 2003 kirja,  joka viittaa myös siihen että hän olisi muuttanut ulkomaille. Beit Mikdash Meat on Temppeli ulkomailla, Israelin ulkopuolella.
Vuonna 1973 Shlomo Hizak oli 32 vuotias. Vuonna 1973 hän oli vielä  Öljymäen  Raamattutalossa työssä. Kävin siellä viimeksi 1972 aikoihin, Kuljin oikoteitse pitkin Öljymäen rinteitä Operaatio Mobilisaation  suomalaisryhmän majapaikasta heille.   Löydän netistä 1973, että sinne oli  selootit, kiivaat ortodoksit  tehneet  hyökkäyksen ja tuhonneet polttamalla hänen kirjojaan ja postituslistojaan.  Suomalaiset ystäväni Jämsänkoskelta Arja ja Turja olivat siellä  auttamassa raamattujen postituksessa. Tapasin heidät ensin kibbutsissa 1967 ja he jäivät pitemmäksi aikaa töihin ja lopulta auttoivat Shlomo Hizakia Öljymäellä. . Shlomo Hizakin kirja ( 2003)   Das Kleine Heiligtum - ... so werde ich ihnen doch zu einem kleinen Heiligtum in den Ländern, in die sie gekommen sein




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar