jeesus sanoi opetuslapsille betanian- beetfagen tiellä, että edessä kylässä on emoaasi sidottuna ja sen viereellä oli aasinvarsa. (Sitähän taas ei tarvitse sitoa, koska se pysyy emoaasin vieressö), Hän käski irrottaa emoasi siteestä ja tuode tqamma varsoineen hänen käyttöönsä. Jos joku kysyy jotakin tuli vain sanoa Herra tarvitsee niitä. ja kohta Hän lähettää.
Jobin kirjassa Jumalan Henki kysyi Jobilta.
KUKA on lähettänyt vapaana kasvaneen aasiin (PERE) vapaana kulkemaan?
Tai KUKA on irrottanut vapauteen luodun aasin (AROD) siteet?
Niiden eläinten, joiden asunnoksi on annettu erämaa (ARAVA) ja suolainen maa asumukseksi (MISHKENOTAIV).
Sellainen aasi vain nauraa kaupungin humulle ja ajajan huutoja se ei kuuntele.
Vuoristoa se laiduntaa ja kaeikkea viheriää etsii,
...
Mitä Jeesu saarnasi tällä esimerkillä kun hän päästätti aasin poikineen vapaaksi ja kuljetutti ne luokseen hänelle. ja sitten lupasi lährttää ne.
opetuslapset tiesivät Jobin sanat kirjoituksista:
Herra vastasi Jobille tuulispäästä (Job 48) ja sanoi
Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni.
Vyötä kupeesi kuin mies. Minä kysyn sinulta, opeta sinä minua.
Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
KUKA on määrännyt sen mitat- tottapa sen tiedät-
tahi KUKA on vetänyt mittanuoran sen ylitse.
Tässä Jobin olisi tullut jo kaksi kertaa vastata Jumalalle, Sinä Herra ja Luoja kaikkivaltias.
Sitten seuraa tässä luvussa vielä useita kysymyksiä, ainakin 14 johon Jobin olisi pitänyt antaa sama vastaus.
13 ja 14 koski näitä vapauteen luotuja aaseja.
Opetuslasten mieleen luonnollisesti on tullut asiayhteys.
ehkä myös toinen ja kolmaskin asiayhteys aasista. ehkä jokin neljäs tai viides. Jeesus ei tehnyt mitään, jolla ei olisi ollut suunnattoman paljon merkitystä ja tulkintaa, sillä moni asia oli vertauskuvallista ja vertaukset olivat Kirjotuksista.
Toinen oli Daavidin Ps. 32: 9. Daavidin psalmeista. Älkää te olko kuin hevonen (SUS), kuin muuli (PERED), ilman ymmärtämystä, kuolaimissa ja suitsissa pidettynä, jotta saa ne pysymään lähellänsä. .
Saattaa olla että tamma ja varsa menivät mielellään Jeesuksen käyttöön, mutta sitten palautettaessa tarvittiin oikein miesvoimilla kuljetusta ja ehkä opetuslapset saivat tosiaan kamppailla saadakseen varsan emoineen takaisin Beet Fageen. - varsinkin jos siellä oli äkäinen isäntä odotamassa.
Tai jos aasinatamman jalkaside oli samalla tavalla tehnyt syvän haavan asin jalkaan kuin taannoin Beersheban marrkkinoilta hankitulla aasilla 1970- luvun alussa oli. Syvännön poika osti tyttärelleen aasin varsan sieltä markkinoilta ja olin autossa mukana kun kuljtettiin aasi Jerusalemiin ja siitä muut jatkoivat aasin kanssa Jerikon kautta Tiberiaaseen ja minä palasin toista tietä työpaikalleni. Aasi piti välillä aikamoista äänä, jopa keskellä Jerusalemin linja-autoasemaa. Sittemmin sain kuulla että suomalaiset olivat huomanneet vahvan narun painuneen sen nilkassa syvälle verilihaan ja he ottivat aasilta jalkanarun irti ja hoitivat jalan terveeksi).
אַל-תִּהְיוּ, כְּסוּס כְּפֶרֶד-- אֵין הָבִין: בְּמֶתֶג-וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם; בַּל, קְרֹב אֵלֶיךָ. |
9 Be ye not as the horse, or as the mule, which have no understanding; {N} whose mouth must be held in with bit and bridle, that they come not near unto thee. |
Aasista on muutakin Raamatussa. esimerkiksi se ei kuulu niin sanottuihin puhtaisiin eläimiin, joilla on halkaistut sorkat kuten lehmillä ja lampailla ja joiden lihaa syödään ja joita tempplissäkin papit uhrasivat ja sitten söivät lihan määrätyistä lihoista.
Aasin lihaa ei syöty eikä sitä pidetty uhrieläimenä. Mutta jotain hyvin erikoista siinä oli. Se noudatti alkulakia, se söi kaikkea vihreää, mitä Luoja alkuluomakunnalle oli kaikille määrännyt. Osa eläimistä ja ihminen muuttuivat evoluutiossa petomaisiksi ja alkoivat syödä lihaa, mutta aasi ja hevonen ovat pysyneet vihreän ruohon syöjinä.
Kummallakin on "taivas käyttöä": Messias ratsasti aasilla, se oli ennustus, ja kun Hän tulee kuninkaana Hän ratsastaa valkoisilla hevosilla joukkoineen, sanotaan.
Sakarja 9: 9. Johanneksen ilmestys 19: 11-14.
Mooseksen kirjassa opetettaessa maailmalle lunastamisen merkitystä, kaikki lunastettiin Jumalan edessä . Lunastus on sitä Kaanaan kieltä, mitä on vaikea selittää kansoille, joilla ei ole tietoa pelastuksesta tai ihmiskunnan pelastumisen tarpeesta. Enkä voi sanoa että itsekään niin ymmärrän lunastamista kaikkine vivahduksineen. Varsinainen vastike lienee valtiollinen verotusarvo.
Kaikki karjaeläimet lunastettiin siten, että ensimmäisenä syntynyt urospuolinen karjaeläin oli luonnostaan Jumalalle kuuluva ja käytännössä kuului Temppelin pappien käyttöön. Ihmisten suhteen valittiin yksi heimo kaikkien heimojen joukosta erityisesti Jumalan käyttöön, Leevin heimo, josta Mooses ja Aaron olivat. Jokaisen puolesta oli myös maksettava lunastussekeli, mistä summasta samalla saatiin tietää kansan lukumäärä. Jokaisella Israelin heimolla oli joka perheessä esikoisensa ja kansan kaikkien muiden heimojen esikoisten sijaan Jumala käski valita Leevin heimon omaan käyttöönsä. ( Leeviläisyydessä lähinä oli kyse opetuksen kokoamisesta (TOORA) ja kirjoituksista, profetioiden muistiinpanosta ja historian ja ajanlaskun muistissa pitämisestä ja opettamisesta . Nämä olivat sellaisia henkisiä ammatteja, jotka asetettiin funktioon sinänsä etuajassa, varhaisessa vaiheessa, ja tämä ammattikunta ei olisi tullut toimeen, ellei olisi ollut lunastusjärjstelmää ja veronkantoa, josta he saivat palkkansa ja uhreja joista he saivat ruokansa kansan hyväksi toimiessaan. Muu maailma ei pystynyt vielä käsittämään tätä Jumalan ajatusta ja oli kuin Luomkunta Nooan arkissa.
Israelin kansa taas oli valittu lunastukseen kaikkine kansojen puolesta suorittamaan sovitusta koko maailman edestä. Evankeliumin kautta tämä lunastustehtävä edelleen jatkuu ja uusia sieluja tulee joka päivä luanstuksen yhteyteen. Tämä ei ole vanha asia, tämä on uutinen. jokaisen uuden pelastuneen kohdalla hyvä uutinen.
Mooseksen laista:
Jos aasille syntyi esikoinen, sille tuli myös lunastushinta sen arvon mukaan, jos sen myisi. Jos joku osti sen hän antoi vielä 20% lunastusarvon lisäksi sen hinnaksi.
Härän esikoisesta sanottiin: ne ovat jo Jumalan. Ne kuuluvat jo temppelille.
tässä tulee mieleen, olisiko jeesus maksanut aasin lainasta, kun hän lainsai aasin esikoisvarsaaa ja aasintammaa. Hän antoi tietää Herra tarvitsee aasintammaa ja sen varsaa.
Kuka ne päästää siteistä, kuka ne lähettää, kuka on antanut niille ne luonnolliset ominaisuudet ja avarat asuinsijat- eikö Hän voi ottaa niistä esikoista käyttöönä kuten Hän tahtoo. ja lähettää takaisin kuten Hän tahtoo . Hän oli luonnut ne sellaisiksi ja tarvitsi niitä sellaisina. Hän ei odottanut aaseilta muuta kuin sitä mihin ne pystyvät: kantamaan Häntä pienen matkaa. vaikka eivät edes olisi totelleet Hänen ääntänsä koska olivat aaseiksi luotuja. Herra tarvitsee myös aaseja, jotka tekevät sen tehtävän, jota varten ne ovat luotu. Ehkä opetuslapset saivat suitsista suistaen katsoa, että Jeesuksen lainaama aasi pysyi Temppelipolun suunnassa ja kulki kohti kansan massan suurenevaa kohinaa.
Mooseksen sääntöjä lunastamisesta:
Kyse oli valtiollisesta elämästä, jossa papistojohtoinen hallitus vastasi koko kansan hyvinvoinnista ja terveydestä sekä asuttamisista. Tähän tarvittiin keskuhallinnon varoja.
- "kaikki sinun arvioimisesi taphtukoon pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekelissä olkoon kaksikymmentä geeraa. Mutta karjan esikoista joka ensiksi syntyneenä jo on Herran oma, älköön kukaan pyhittäkö; olipa se härkä tai lammas , se on jo Heran oma.
Jos se on saastaisia eläimiä, lunastakoon omistaja sen sinun arvioimastasi hinnasta ja pankoon lisäksi viidennen osan sen arvosta; jos sitä ei lunasteta , myytäköön se arvioimaasi hintaan." ( III M. 27: 25-27).
(IV M. 22: 23-34).
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar