Koska Jerusalemin vanhakaupunki on lähinnä "kirkko", "synagoga" ja "moskeija" ja museo ja instituutti ja hautausmaa, siellä tuskin on mahdollista normaali moderni asuminen. Se onkin Unescon julistamaa maailman kulttuuriperintöä.
Sen sijaan Uusi Jerusalem on hyvin laaja huippumoderni ja laajeneva asutusalue, mitä kauneimmilla vuorilla, laaksojen ja vuorten rinteitten varaan rakennettuna - mahtavat avenuetiet, moottoritiet , tunnelit, raitiovaunutiet ja junan rata kuuluvat sen alueeseen. Kun nousee Tel-Avivista päin Uuteen Jerusalemiin näkee jo yli kymmenen kilometrin päästä vuorten laeilla ja rinteillä sijaitsevat hohtavan valkeat ja muunkin väriset huippumodernit rakennukset, jos vain moottitien liikenteen kiidolta ehtii silmiään vuorille liikauttaa. Sitten onkin jo liikennevalojen ja kylttien maailmassa, jossa on hyvä edeltä tietää osoite , minne koettaa mennä.
Lopulta siten risteiltyämme kauniilla uusilla avenueilla ja puistojen läpi löysimme kyltin Talpiot (Talpiot Zion, Siionin vartiotornit) ja yhdeltä kukkulalta näin huikean kauniina vanhan Jerusalemin kokonaan siellä (Talpiotin suhteen) alhaalla Moorian ja Siionin vuorella ja sen alueen edessä Joosafatin laakson, joka kääntyy itäpäädystä pohjoiseen Kidronin laaksoksi. Mutta tämä välähdys oli aika lyhyt kun tyttäreni, joka autoa ajoi, etsi sitä kylttiä, minne meidän piti kääntyä. Lisääntynyt puustokin peitti ennen puuttomia näkymiä.
Löysimme lopulta ystävättäreni sieltä Talpiotista rehevien puistokasvien ympäröimästä talosta.. Sitten lähdimme laskeutumaan Suolameren tielle hänen antamiensa alkuohjeitten ja autovuokraamon antaman kartan neuvojen mukaan. Laskeuduimme syvään laaksoon, ( Montefiori vasemmalla, Siionin vuori oikealla), joka myötäili Vanhan Kaupungin läntistä muuria: Siionin vuorten länsijuurta ja ohi Jaffa portin. Sitten kun käännyttiin pohjoismuurin suuntaan, tie vei tunnelin kautta ohi Vanhan kaupungin, ehkä sieltä Gordonin Golgatan alapuolisilta tasoilta, missä vanha arabien linja-autoasema on sijainnut Jostain sitten tulimme taas avoimen taivaan alle ja tämä nr. 90 - tie vei pohjoista kohti, mistä löytyi risteyskohta nr. 1 tielle . Sieltä pääsi Öljymäen pohjoispuolta itäiseen Benjaminin sukukuntakaistaan. Ennen vanhaan olin kiertänyt Jerikon tielle Öljymäen etelärinteitä Beetfagen Martan, Marian ja Lasaruksen kylän kautta kapeaa maantietä Kidronin laaksoa myötäillen.
Tuli aivan mieleen että meneeköhän seuraava tuneli Öljymäen alta vai sen pohjoispuolisten kukkuloiden läpi, en tiedä, mutta tultiin siten tunneleitten avulla miellyttävän loivaa moottoritietä myöten-- siihen entiseen jyrkän laskun kohtaan. Puustoa oli runsaasti aivan siihen rajaan asti, missä oli sea level merkki ja autiomaan kuuma henki vastassa. Sea level- kohtaan oli tehty hyvä turistipaikka. Saimme mennä moottoritieltä oikealla sivuun pysähdyspaikalle. Kiertotie meni yhden kivikukkulan juuria takaisin moottoritielle - Kutsun väylää mootoritieksi, vaikka varmasti siellä menee joskus polkupyöriäkin ja muuta liikennettä. sillä sen laatu oli moottoritien veroista. uutisissa olen huomannut kerrottaan polkupyöräilijöitten onnettomuuksista tällä tieosuudella. erityistä pyörätietä en haavinnut, mutta laitisin kaista oli erotettu keltaisella viivalla Näitä lisäkaistoja sanotaan " Shoulder" ja kylteistä näkee, jos on Shoulder tai "no shoulder"-tie. Kun on erittäin jyrkkiä kohtia tai erittäin kireitä mutkia, on kyltti "Slow Gear!". Tämä matalavaihteinen hidastettu ajo autaa välttämään ulossyöksymisiä ja autojen kierähtämisiä. Uusi tie käyttää kallioleikkauksia ja tunnelitekniikkaa, jota jyrkkyysongelmia saadaan vähennettyä. ( Silti tapahtuu onnettomuuksia kuten eilisissä uutisissa Aravan tiellä: auto oli mutkassa mennyt ympäri, nuori äiti ja vauva saivat surmansa. Jos noudattaa tarkasti ohjeita, monta onnettomuutta voitaisiin välttää näillä teillä.
Uusi Jerusalem - uudet asutukset -kiersivät siis Öljymäen ympäri, hautausmaitten takaa, Maale Adumim- kylän hahmossa asutettua autiomaata, joka on nyt alkanut saada metsää. Jerusalem ei voi laajeta itään ilman Öljymäen kiertämistä.
Öljymäki sinänsä, sen lounaisrinne on hautausmaata ja asutusta ei ole kovin runsaasti sen alueella. Kidronin laakson vastarinne, Vanhan Kaupungin seinämän juuri , on muslemien hautausmaata Vanhan Jerusalemin itämuurin juuri koko pituudeltaan on tihenevää valkoista hautakiveä. .
Siis uusi tie Suolamerelle ei mene hautasmaitten läpi eikä hautausmailla, vaan kiertää kaukaa pohjoiskukkuloitten takaa alueen. Tämä hyvä tie numero 1 alkaa Tel-Avivista, ristitsee 90 tien ( kylttinä ensin Maale Adumim-viitan ja Dead Sea kyltin ohella. Tie jatkuu Suolameren pohjukkaan.
Sitten kun palasimme Eilatista, nousimme auringon laskiessa samaa 1- tietä kohti Jerusalemia, sen pohjoisia kukkuloita, ja sitten sukelsimme kaupungin liikennevalojen, liikenneympyröiden ja kylttien maailmaan auringon laskettua Uuden kaupungin puolella ja lopulta pääsimme lopulta taas Talpiotin vuorelle, Armon Nezivin kohdalta. Tarvitsin ensin kuitenkin kompassiksi vanhan kaupungin muuria, Joosafatin laaksoa, sillä maamerkeistä, muurin ja sen porttien muodosta, sain ilmansuunnat parhaiten selville. Jerusalem oli niin paljon muuttunut sitten vuoden 1972 liikennejärjestelyjen ja modernisointien myötä, ( raitiovaunukin oli tällä alueella), saati sitten kasvullisuuden kannalta, että kesti muutaman ekstra minuutin löytää toisen ystävättäreni osoite sieltä Hebronin tieltä, läheltä Armon Neziv kohtaa ja Talpiotia. Kyltit voisivat olla paremminkin heijastavia, että ehtii lukea niitä hämärässä. Muta minulle oli eduksi että en ehtinyt nähdä kyltejä liian tarkasti sillä siten sain näkymiä Vanhaan Kaupunkiin siinä muutamasa kierroksessa.
Vain silmänräpäyksiä sain tällä kertaa katsella Pyhää Kaupunkia Vanhaa Jerusalemia, Öljymäen huippua, mutta sitäkin runsaammin meillä oli aikaa tavata yli 50 vuoden ajan ystävättäriäni Uudessa Jerusalemin kaupungissa. Olinhan aiemmin viettänyt useita tunteja yhteensä niillä 7 aiemmalla matkalla vanhassa kaupungissa.
Auringon laskettua lähdimme paluuseen kohti Haifaa. Kello oli puoli yksi yöllä, kun olimme Hadarilla sijaitsevassa hotellihuoneessamme. Mennen tullen käytimme 4- tietä ja sen liittymää 1- tiehen. Vuokraamosta oli nimittäin kerrottu, että suora 6- tie on maksullinen ja aina kun menee 6- tielle, tulee soittaa vuokraamoon. Vältimme extramaksua.
Muistiin 19.5. 2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar