http://clio.missouristate.edu/mcooper/mcooper/oral_hist/judaism.htm Interviews for an
Historiallinen yhteenveto
1880Ei tiedetä, milloin ensimmäiset juutalaiset perheet saapuivat Springfieldiin, Missouriin.He olivat tulleet 1880 luvulla lähinnä Reininlaaksosta ja olivat kauppiaita eivätkä he perustaneet mitään uskonnollisia järjestöjä.
1890
Kuitenkin 1890 aikaan itäisestä Euroopasta karkoitettuja juutalaisia alkoi ilmetä Ozarkissa.
1893
Ehkä heidän köyhien sukulaistensa tulo saattoi Springfieldin saksan juutalaiset perustamaan synagogan vuonna 1893, Temple Israel- nimeltään.
1900- 1920
20. vuosisadan alkuvuosikymmeninä juutalainen yhteisö kasvoi niin suureksi, että siitä riitti kahdeksi seurakunnaksi. Temple Israel pysytteli Amerikan Hebrealaisten Seurakuntien Liiton jäsenyydessä ( mikä on Amerikan reformijuutalaisuuden organisaatio) kun taas Sha´arei Zedek muodostui itäeurooppalaisen ja ortodoksin juutalaisuuden keskukseksi Springfieldissä.
Seurakuntien yhteistyönä ylläpidettiin hautasmaata, jäsenet integroituivat erilaisiin juutalaisiin yhdistyksiin ja yleisesti ottaen menestyivät hyvin, vaikka yhteiskunnallisesti ottaen näiden kahden seurakunnan kesken oli selkeitä (traditionaalisia) eroja.
Vaikka Springfield olikin Ku Klux Klanin aktiivisuuden tyyssija, juutalainen väestö sai olla maailmansotien välillä miltei antisemitismin ulottumattomissa.
Monet haastatellut kertoivat, että Klaaniin kuuluvat, jotka olivat kai unohtaneet organisaationsa antisemitistisen luonteen, olivat pyytäneet heidän isiään liittymään Klaaniin. Totuus on monimutkaisempi asia. Juutalainen väestö käsitti itsenäisiä kauppiaita ja liikemiehiä, jotka yhdistyivät St. Louiksen juutalaisten yhtiöitten managereitten välityksellä ensimmäisen maailmansodan jälkeen Oli harvoja juutalaisia ammattilaisia eikä monikaan juutalainen löytänyt ansiotyötä Springfieldin talouselämässä. Springfieldini juutalaiset hyväksyivät vaieten sosiaalsiet pakotteet , jotka ovat olleet osa amerikkalaista elämää aivan viime aikoihin asti.
1933
Vuonna 1933 varakkat iäkkäät saksan juutalaiset rakensivat vaatimattoman synagogan, jossa oli n 120 istuinta. He eivät kuitenkaan pystyneet koskaan maksamaan lainankuoletuksia.
1939. 1945
Toisen maailmansodan aikana kaksi seurakuntaa oli pakotettuja lähempään yhteistyöhön. Sodan jälkeen Shaarei Zedek maksoi kuooetuksen ja liittyi Temple Israel seurakuntaan jolloin muodostui United Hebrew Congregations, Yhdistynyt Hebrealainen seurakunta
1952
Nyt seurakunta saattoi palkata osa-aikaisen rabbiinin ja rakentaa tilavatn salin 1952. Kuitenkin 50-luku oli klassisen Springfield-juutalaisuuden sinisen hämärän aikaa.
Vanhat saksalaiset perheet olivat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen ja ja ekonomian raamit olivat muuttuneet
1970 luvulla moni juutalainen pohti, onko Springfieldin juutalaisuudella mitään tulevaisuutta. Läsnäolo jumalanpalveluksissa oli niin vähäistä että 1975 UHC alkoi pitää ortodoksien ja reformijuutalaisten yhdistettynä tilaisuutena perjantai-illan sapatin vastaanottoseremonian.Nämä eivät olleet täysin konservatiivisia. UAHC:n kouluttama rabbiini, reformijuutalainen rukouskirja, jumalanpalveluksen saarna pienille ryhmille, joissa oli lähinnä ortodokseja. Helluntaista syksyn suuriin juhliin rabbiini oli lomalla ja samat jäsenet saattoivat suorittaa omat rukoukset konservatiisen sidddur- rukouskirjan avulla ortodoksiin tapaan.
Miltei samoihin aikoihin alkoi Springfieldiin saapua juutalaisia ammmattimiehiä, lääkäreitä, professoreita, lakimiehiä, monet taustaltaan Itärannikolta.Heidän ansiostaan Springfiedlin seurakunta elpyi ja kasvoi 70 perheestä vuonna 1970 nykyiseen 130 perheeseen.
1996
Tämä ryhmä konstruoi uuden modernin rakennuksen 1996 ja otti nimen Temple Israel.
Seurakunnan 100 vuotisjuhlassa (1993) oli tilaisuus tehdä katsahdus menneisyyteen. Osana juhlallisuuksia oli henkilökohtaisista haastatteluista kertynyt tieteellinen historiaprojekti
(Julia Henigan ja tekstin kirjoittaja olivat projektin tekijöitä) Haastateltavat valikoitiin huolella, jotta saataisiin mahdollisimman monta näkökohtaa esiin. Kysymyssetti konstruoitiin kattamaan seurakunnan sosiaalisen ja usonnollisen elämän kehittyminen.
Mutta ei ollut yhtään henkilöä jäljellä varhaisimman saksalaisjuutalaisen yhteisön elämästä kertomassa. Jotkut haastateltavat olivat sanoiltaan toisia vuolaampia, mutta jokaiselta saatiin jokin arvokas lisäoivallus todellisista tapahtumista. Yksilölliset perpektiivit ovat hyödyksi kun rekonstruoidaan tapahtumia ja asenteita.
. The Missouri Humanities Committee antoi auliisti ekonomista kannatusta projektiin. Tulokset on saatavissa internetissä.
http://clio.missouristate.edu/mcooper/mcooper/oral_hist/judaism.htm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar